Шановні колеги! Пропоную вашій увазі заняття з використанням інтерактивних технологій розитку мовлення дітей дошкільного віку в старшій групі. Адже розвиваючи мовлення дітей, дуже важливо належно організувати мовленнєво-ігрову діяльність,що грунтується на системі мовних технологій,спрямованих на перехід дитини від репродуктивних до креативних мовленнєво-ігрових дій.
З ким дружить Зима
Мета. Сприяти розвитку розповідного мовлення, пам’яті, асоціативного мислення, уваги, уяви, спостереження, вміння передавати свої враження, емоційному розвитку вихованців. Виховувати дружні відносини між дітьми та навколишнім. Залучати малят до активної участі в колективній бесіді, формувати вміння висловлювати свою думку. Збагачувати словник словами порівняннями, означеннями, іменниками, дієсловами. Закріпити та поглибити знання дітей про звірів, птахів, розваги, погодні умови та явища, характерні для зими. Закріпити вміння підбирати асоціації за кольором, співвідносити ознаки з назвами слів, узгоджувати іменник з дієсловами. Вправляти малят в доборі спільнокореневих слів, складанні описових загадок, підборі порівнянь(метафори), означень, епітетів. Продовжувати вчити дітей відповідати на запитання повним реченням, вживати у мовленні різні типи речень.
Хід заняття
Діти заходять у групу, вітаються з гостями. Вихователь пропонує підійти усім дітям до білого полотна.
- Молодці. З чим приходить зима? Яке явище характерне для зими? (сніг, вітер, град, сонце, дощ, туман, снігопад). Назвіть це все одним словом (нежива природа). Чи можна зобразити неживу природу? Давайте спробуємо.
Д/гра « Вікно»(Наголосити, що команда шикується в одну шеренгу. Хто має показувати виходить наперед).
1.Діти стають один навпроти одного. Пропоную дітям уявити, що їх відділяє вікно з товстим склом. Слова товариші не почують. Але потрібно розповісти дуже важливу новину. Спробуйте передати потрібне слово,не промовляючи його.
2. Відкрити вікно і розповісти своїми словами про зображений предмет(Н.:Він холодний і прозорий – дощ).
3.Скласти описову загадку, використавши заперечення..(Н.:Це природне явище, живе на небі,прозоре, а не скло?)
(Перед дітьми на столиках лежать ілюстрації неживої природи. Діти діляться на команди. Вибираємо капітанів однієї і другої команди, які вибирають собі учасників. Капітани беруть картинки з стола, ідуть до своїх команд, обговорюють її між собою, тоді капітани команд(або діти, які будуть відповідати) роблять крок вперед і показують, складають описові загадки або розповідають своїми словами)
- Молодці. Ну, що важко вам було, але ж ви справились. Отже, ми визначили, що приходить зима з неживою природою, а дружить з синіми, блакитними, фіолетовими кольорами. З ким ще може дружити зима на вашу думку?(Відповіді дітей. Н.:дітки, звірята, рослини, свійські тварини, дід Мороз , Снігуронька, птахи тощо). Молодці, діти.
(Діти сідають перед екраном).
- Ну,бачу про зиму ви знаєте чимало. Зима задоволена вашими відповідями і пропонує піти ось цією стежинкою,щоб познайомити з деким із своїх друзів. (З’являється стежинка(на екрані)). Куди вона може нас вивести? (на галявину, в казку, в ліс, до дітей)Тож давайте підемо і поглянемо самі.
- Подивіться, що з’явилось на нашому шляху?(З’явилась сніжинка (на екрані)). Що вміє робити сніжинка?(літати, падати, кружляти, танути,сипатися, опадати) А як ви думаєте вона сумна чи весела? Скажіть, чому їй може бути сумно?(може розтанути, нема друзів, або родичів,бо вона – одна).(З’являється багато сніжинок (на екрані). А тепер, яка вона стала?(радісна,усміхнена,весела,добра) Коли падає багато сніжинок,що вони утворюють?(сніг) Підберіть до слова «сніг» слова-родичі (сніг, сніжка, сніжить, снігова, снігуронька, сніговик, сніжинка, сніжок, сніговичок, сніжиночка) ідемо далі…..
-Діти, а ще сніговик хоче дізнатись чи добре знаєте ви зиму? Пропонує нам таке завдання. Д/гра «Яка картинка зайва?» На екрані з’являється 4-картинки,треба вибрати зайву.
Шишкар-снігур-лелека-омелюх(Яка картина зайва. Чому?)
Вовк-їжак -лисиця-дикий кабан
Спека-відлига-снігопад-обледеніння
Грати у сніжки-кататись на санчатах-купатись-ліпити фортецю
-Молодці, з завданням справились, як ви думаєте потішили сніговика? Ідемо далі.(З’являється ялинка(на екрані))— радісне зимове слово, справжній подарунок дорослим та дітям(використати сніжку).Пропоную пограти в таку гру, подивіться у мене є сніжка. Зараз ви будете передавати сніжку і промовляти слово порівняння, а я буду говорити початок речення.
Гра «Завершити порівнянння(метафору)»
Ялинка зелена,наче…(трава, листочок, гусінь. Коник стрибунець, чашка, тарілка, іграшка)
Ялинка висока,наче…(кран, дерево, стовб, пам’ятник, сходи, драбина пожежної машини)
Ялинка колюча,наче…(їжачок, голка, ніж, ножиці, укол, олівець, ручка)
Ялинка блискуча,наче…(сонце, блиск, лак, вода в морі)
(Вимкнути проектор).
- Скажіть, будь-ласка, чи переконалися ми, що Зима має друзів?Назвіть друзів Зими, яких ви ще знаєте або яких запам’ятали. Діти,а щирі друзі роблять один одному подарунки. Що усім своїм друзям дарує Зима?(сніг)
- Давайте ж і ми подаруємо подарунки нашій красуні – зимі. У нас в руках є картинки. Гра-побажання «Будь-не будь» (Н.:Будь легка, як пір’їна. Не будь гірка, як цибулина. Будь, як подушка м’яка. Не будь, як слон важка. Будь, як сонце світла .
Радіймо Зимі! Вона ж наш друг.
Давайте трохи розігріємось?
(Фізкультхвилинка)?
Кружляють і сипляться з неба сніжинки
Біленькі, легенькі, холодні пушинки,
Пухнасті вони та красиві, легкі...
(Діти повільно кружляють, плавно змахуючи руками)
Замети зима намети отакі!
(Стають навшпиньки і тягнуться руками вгору)
Злий вітер подує, мороз залютує,
(Щосили дмухають, витягаючи вперед шию)
На вікнах квітки зимові намалює
(Імітують малювання у повітрі квітки)
Не дасть перехожим на місці стоять,
(Притупують то однією, то другою ніжкою)
А ми не злякались - пішли танцювать!
(Ритмічно плескають у долоньки)
Ланцюжок (гра,спрямована на розвиток зв’язного мовленння, формування умінь комунікативної діяльності).Перша дитина називає об’єкт, друга його властивості, третя новий об’єкт з тими самими властивостями, четверта – іншу властивість нового об’єкта і т.д. Н.:ЗИМА-срібляста,сріблясте сонце-яке ще сонце?жовте – що іще може бути(буває)жовтим цукерка, яка ще цукерка?солодка, що ще солодке? цукор тощо).