Байка у світовій літературі

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з історією виникнення жанру байки у світовій літературі, творчістю відомих байкарів світу, пояснити поняття байка; розвивати мислення, творчу уяву, комунікативні навички, вміння аналізувати інформацію; виховувати зацікавленість творами художньої літератури, високі моральні якості.
Перегляд файлу

                Байка у світовій літературі. 6 клас.

Тема. Байка як жанр літератури та її особливості. Сюжети байок у світовій літературі, повчальний зміст. Езоп. «Лисиця і виноград», «Крук і Лисиця».

Мета:                                                                                                                                        --     навчальна: ознайомити учнів з історією виникнення жанру байки у світовій літературі, біографією та творчістю відомих байкарів світу, їхніми визначними творами, пояснити поняття байка;

розвивальна: розвивати увагу, мислення, творчу уяву, уміння аналізувати інформацію, робити висновки;

виховна: виховувати високі моральні якості, зацікавленість творами художньої літератури.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Випереджальне завдання: підготувати крилаті вислови відомих людей про слово та пояснити їх, визначити ключове слово.

                                                              Байка є поезія розуму.

                                                              Але байка як сатира є істинний рід поезії.

                                                                                                         В. Г. Белінський.

                                                              Здається, байка просто бреше,

                                                              А справді – мудру правду чеше.

                                                                                                          Л. Глібов.

                                                Перебіг уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Мотивація навчальної діяльності.
  1. Інтерактивний прийом «Асоціативний кущ».

(Діти зачитують підготовлені крилаті вислови відомих людей, визначають ключове слово, пояснюють його та записують на плакат-схему).

Вислови:

Слово – зброя. Як усяку зброю, його треба чистити та доглядати.

                                                                                          М. Рильський

Слово – то мудрості промінь, слово – то думка людська.

                                                                                          О. Пчілка

Зраненій душі добре слово – ліки.                          Г. Богослов

Слово – що камінь: коли митне його рука, то вже потім назад не повернеш…

                                                                                            Сервантес

Є слова, які залишаються в душі на все життя.

                                                                                             Х. Муракамі

                                                                                                    

                                                             

                                                                         

   

 

 

 

 

 

 

 

  1. Слово вчителя

Зробимо висновок, що слово буває різне: воно може вилікувати, може принизити. Усе залежить від того, у чиїх руках (точніше – у чиїх вустах) перебуває ця могутня зброя й  з якою метою її використовують. Сьогодні на уроці поговоримо про слово в руках добрих і чесних людей, які борються з вадами суспільства. Бо слово в них дотепне, повчальне, і мова буде йти про байку.

       Ви вже знайомі з цим твором із молодших класів.

  1. Актуалізація опорних знань.   

Оголошення теми і мети уроку

Слово  вчителя. Бесіда.

  • Нещодавно ми вивчали тему пов`язану з чудовою країною, називають її колискою світової культури. Як називається ця країна? (Давня Греція).
  • Який жанр літератури виник за часів Давньої Греції? (Міф).

Міфи – основа давньогрецької культури, ми захоплюємося дивовижними перлинами світової літератури. Сьогодні ми поговоримо про байку, яка виникла в ті далекі часи і стала невичерпним джерелом народної мудрості разом з казками, прислів`ями, приказками. Послухайте байку “Черепаха і заєць».

       Черепаха і заєць сперечалися, хто з них швидший. Призначили вони для змагання час і місце і розійшлися. Та заєць, розраховуючи на свою природну швидкість, не став бігти, а розлігся біля дороги та й заснув. А черепаха розуміла, що рухається вона повільно, і тому бігла без зупинки. Так вона обігнала сплячого зайця і здобула перемогу.

       Нерідко праця перевершує природні здібності, коли їх зневажають.

                                                         

  • Як називається твір, який ви прослухали? (Байка).
  • Чому ви так вирішили ? (Твір повчального характеру, герої – тварини).
  •  Правильно, ви слухали байку «Черепаха і заєць» відомого давньогрецького байкаря Езопа.?
  • Чого навчає ця байка? (Поважати природні здібності та не забувати, що без старанної праці досягти чогось у житті майже неможливо). *
  • Згадайте, які байки ви вчили в молодших класах?
  • Хто їхні автори?
  • Імена яких байкарів вам відомі? (Римлян Федр (I ст.), грек Бабрій (II ст.), француз Жан де Лафонтен (XVII ст.), росіянин І. А. Крилов (XIXст.), українці Г. Сковорода (XVIII ст.), П. Гулак – Артемовський (XIX ст.), Є Гребінка (XIXст.), Л. Глібов (XIXст.), Остап Вишня, С. Олійник, М. Годованець (XXст.).
  1. Сприйняття й опанування нового навчального матеріалу
  1. Засвоєння літературознавчих термінів

      Байка – це коротке оповідання сатиричного і повчального характеру, у якому висміюються людські вади та недоліки суспільного життя.

      Байка найчастіше складається з двох частин: оповіді й моралі, повчання, заради якого і складалася байка. Мораль може знаходитися як на початку твору, так і в кінці його. Іноді мораль буває відсутня як окрема частина твору, але завжди можна зробити повчальний висновок із змісту байки самостійно.

      Героями байок можуть бути не тільки люди, але й тварини, рослини, предмети, наділені певними рисами.

      Одним із найпоширеніших засобів, що використовується в байці, є алегорія.

      Алегорія – це зображення абстрактного поняття або явища через конкретний образ.

  1. Повідомлення про життя і творчість Езопа.

                                                    

     Виникнення байки традиційно пов`язують з іменем легендарного давньогрецького байкаря Езопа. Його вважають засновником цього жанру.

      Жив Езоп у VI ст. до н. е. у Давній Греції. Відомо, що він був рабом, що переходив декілька разів від одного хазяїна до іншого і зазнав чимало випробувань долі.

     Давні греки вимовляли його ім`я інакше, ніж ми – Айсопос. Вигляд Езоп мав не дуже гарний: був некрасивий, мав велику голову, ще й горба на спині. Але цей некрасивий раб визначався великим розумом.

      За легендою відомо, що Езоп був звільнений з рабства. За іншою легендою, цар Крез відправив Езопа у місто Дельфи. Там байкар повинен був принести пожертвування богу Аполлону у великому храмі, але дельфійські жерці непомітно вкинули  в речі Езопа золотий кубок Аполлона і, звинувативши його в крадіжці, засудили й скинули з високої скелі в безодню. Пізніше невинність байкаря було встановлено.

      Байки Езопа вперше зібрали й записали у 300 р. до н. е. Вони були написані прозою дотепно, зрозуміло і просто. Саме з іменем давньогрецького байкаря пов`язане поняття «езопової мови».

«Езопова мова» - це іносказання, художня мова, насичена недомовками та натяками. 

  1. Робота в групах. Читання та аналізування творів Езопа.

(Учні об`єднуються в групи, отримують текст однієї з байок Езопа, а також перелік питань, на які учні мають відповісти, проаналізувати конкретну байку).

  1. Запитання для роботи груп
  • Якою мовою (прозовою чи віршованою) написано байку?
  • Хто є дійовими особами?
  • Які риси та якості вони уособлюють?
  • Чого навчає байка?
  • З кількох частин складається байка?
  • Наведіть приклади уособлення в опрацьованих вами байках.

Очікувані результати

Вовк – лицемірство, хижість, безсоромність, силу.

Ягня – беззахисність, тендітність, чесність, слабкість.

Лисиця – хитрість, улесливість, розум, підступність.

Крук – нерозумність, довірливість, наївність.

Мурашка – старанність, працелюбність, поміркованість.

Цикада – легковажність, непередбачливість, нестаранність.  

  1. Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу
  1. Робота з епіграфом

Байка – це особливий жанр в літературі, бо за алегорією можна надійно заховатися. Інтереси, звички, поведінка, які змальовані в персонажах байок, близькі і зрозумілі широкому колу читачів. Людина і звір живуть у письменників в одному чарівному світі казки, розмовляють однією мовою, чудово розуміють один одного, однаково  вони “думають”, хитрують, обманюють, викликають співчуття, жалість, сміх.

  1. Розв`язання філворда
  • Розв`язавши філворд, ви прочитаєте ключові слова сьогоднішнього уроку.

 

 

 

А

Ж

Б

О

Р

У

Ч

П

В

Ю

Ж

И

С

З

Є

Ц

М

Е

Ж

Д

Р

Є

Н

Я

К

Й

Р

К

Щ

М

Т

Л

Ц

Е

Ш

В

Т

Б

В

П

І

Ф

Ь

Т

А

М

Щ

Х

Г

О

Б

Г

П

А

Ї

К

Р

Ю

И

В

Г

В

С

Ь

Т

А

В

Б

І

Н

О

В

Є

Р

С

П

Ш

Д

Є

М

Й

Г

Ї

Р

Б

П

Х

Г

А

И

Ц

У

Е

Г

Щ

К

Р

Е

У

К

Ш

Л

Т

Є

С

А

М

Ж

П

Б

А

Т

Н

Г

Є

Ь

Ю

О

П

Р

П

Ю

А

Д

С

Р

С

Е

Х

Н

Б

О

Г

М

И

І

Е

Й

Ц

У

К

Е

Н

Г

Ш

З

Х

Л

Б

Ї

Т

З

О

Т

А

И

А

Л

Е

Г

О

Р

І

Я

Ь

М

О

С

Б

Ш

М

Ь

С

Ю

М

Ї

Т

Б

И

Ю

Л

П

Е

Ь

Ж

Н

Г

П

О

Д

А

Р

О

Б

И

Т

В

Ф

І

П

Р

Л

И

Ю

Л

Р

Н

В

Ж

Ш

С

А

Ш

Є

Щ

Є

Б

А

Р

М

О

Р

А

Л

Ь

  •                                                                                                                                                          

(Ключові слова: байка, мораль, алегорія, Глібов, Езоп.

  1. Підбиття підсумків уроку
  1. Інтерактивний прийом «Умію та розумію». Очікувані відповіді.

Я вмію…

  1. аналізувати байку;
  2. робити власні висновки;
  3. визначати особливості байки;

Я розумію…

  1. алегоричність образів байки;
  2. будову байки;
  3.  байку як літературний жанр;
  4. що таке «езопова мова».
  1. Домашнє завдання: вивчити визначення байки, алегорії, езопової мови; підготувати повідомлення про життя і творчість І. А Крилова.                                                                  

   

 

                                         

docx
Додано
31 січня 2022
Переглядів
1204
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку