БАЗОВІ ЗАДАЧІ, ЯКІ МОЖНА ПРОПОНУВАТИ УЧНЯМ ПРИ РОЗВ’ЯЗУВАННІ ЧОТИРИКУТНИКІВ, А ТАКОЖ ПРИКЛАДИ ЗАДАЧ, ЩО РОЗВ’ЯЗУЮТЬСЯ З ЇХ ЗАСТОСУВАННЯМ.
Відмітимо деякі властивості чотирикутників, які часто застосовуються при розв’язуванні задач:
Доведення цих властивостей очевидне .
Базова задача 1. Довести, що площа будь-якого чотирикутника дорівнює половині добутку його діагоналей, помноженому на синус кута між ними:
,
де S – площа чотирикутника, d1 і d2 – довжини його діагоналей, - величина кута між діагоналями чотирикутника.
Доведення:
Нехай в чотирикутника ABCD діагоналі АС і ВС дорівнюють d1 і d2 відповідно, a . Знайдемо площі кожного трикутника, на які діагоналі розділили даний чотирикутник:
,
.
Аналогічно
, .
Додамо ліві і праві частини даних рівностей:
Задача 1.1 На сторонах квадрата ABCD дано точки М, N і К, де М – середина AB, N належить стороні ВС, причому 2BN=NC, К належить стороні DA, причому 2DK=КА. Знайти синус кута між МС і NK.
Розв’язання:
Нехай і
Обчислимо площі трикутників
,
,
.
Тоді
(*)
Неважко обчислити діагоналі МС і NK чотирикутника MNCK:
, .
Знайдемо за формулою базової задачі 1:
(**)
Прирівняємо праві частини рівностей (*) і (**)
.
Задача 1.2 В коло вписано чотирикутник з кутами 120°, 90°, 60°, 90°. Площа чотирикутника дорівнює
см2. Знайти радіус кола, якщо діагоналі чотирикутника взаємно перпендикулярні.
Розв’язання:
Нехай ABCD даний чотирикутник вписаний в коло, , , , .
. За висновком базової задачі 1
,
,
(*)
Нескладно довести, що і –рівнобедрені, отже , .
Позначимо , тоді ,
, . Підставимо довжини діагоналей у рівність (*):
,
,
,
Базова задача 2. Довести, що якщо в чотирикутник вписано (або можна вписати) коло, то суми довжин його протилежних сторін рівні.
Доведення: Розглянемо чотирикутник ABCD, в який вписано коло. Нехай К, L, М, N – точки дотику чотирикутника і кола.
Тоді
(відрізки дотичних, проведених з відповідних точок).
Звідси:
,
т. б. .
Задача 2.1 Навколо кола описана рівнобічна трапеція з бічною стороною l, одна з основ якої дорівнює а. Знайти площу трапеції.
Розв’зання:
Нехай ABCD – дана трапеція, у якої AD=a, AB=l. Із властивості описаного навколо кола чотирикутника знаходимо, що
Побудуємо,
.
З : .
Звідси: .
Задача 2.2. Пряма, перпендикулярна до двох сторін паралелограма, ділить його на дві трапеції, в кожну з яких можна вписати коло. Знайти гострий кут паралелограма, якщо довжини його сторін дорівнюють a i b (a < b).
Розв’язання:
Нехай у паралелограма ABCD AB=a, AD=b і пряма EF перпендикулярна до AD і BC. Згідно умови в кожну з отриманих прямокутних трапецій можна вписати коло.
Нескладно довести, що .
Нехай і .
Тоді і .
За властивістю базової задачі 2 маємо
,
,
, .
Базова задача 3. В трапеції ABCD основи AD і ВС відповідно дорівнюють а і b. Через точку Е, що належить стороні АВ, причому , проведено пряму, паралельну основам трапеції, яка перетинає сторону CD в
точці F. Довести, що .
Доведення: Через вершину трапеції С проведемо пряму, паралельну стороні АВ, яка перетинає прямі EF і AD в точках Р і Q відповідно. Зрозуміло, що
і .
, а значить ,
т.б. , звідки .
Задача 3.1 Пряма, паралельна основам трапеції, проходить через точку перетину її діагоналей. Знайти довжину відрізка цієї прямої, розташованого між бічними сторонами трапеції, якщо основи трапеції дорівнюють
4 см і 12 см.
Розв’язання:
В трапеції ABCD AD=12 см і ВС=4см. Через точку О – точку перетину діагоналей проведемо пряму, паралельну основам трапеції, яка перетинає сторони АВ і CD в точках Е і F відповідно.
;
У такому ж відношенні точка Е ділить АВ т. б.
, тоді, використовуючи твердження базової задачі 3, маємо:
.
Задача 3.2 Два кола радіусами і дотикаються зовнішнім дотиком. Знайти відстань від точки дотику кіл до їх спільних дотичних.
Розв’язання:
Нехай радіуси кіл з центрами О і О1, які дотикаються в точці С , дорівнюють 1 см і 3 см відповідно. Проведемо радіуси ОА і О1В в точки дотику кіл до їх спільної зовнішньої дотичної.
ОАВО1 – прямокутна трапеція. З точки С опустимо перпендикуляр СЕ на АВ. СЕ – шукана відстань.
Оскільки СЕ паралельний основам трапеції ОАВО1, то згідно формули базової задачі 3, маємо:
.
Зрозуміло, що така ж буде і відстань від точки С до другої спільної зовнішньої дотичної.
Базова задача 4. Довести, що у рівнобічній трапеції, перпендикуляр, проведений з вершини меншої основи до більшої, ділить її на частини, більша з яких дорівнює по довжині середній лінії трапеції.
Доведення: Нехай ABCD – рівнобічна трапеція () і AB=CD. Побудуємо .
, тоді
.
Задача 4.1 Навколо трапеції ABCD описане коло, діаметром якого є основа AD, що дорівнює а. Діагональ трапеції АС дорівнює l. Знайти площу трапеції.
Розв’язання:
Так як навколо трапеції описане коло, то вона рівнобічна. Згідно умови, AD – діаметр описаного кола, тому – прямокутний. Проведемо . Згідно твердження, доведеного в базовій задачі 4, довжина АЕ дорівнює довжині середньої лінії.
З ,
,
З ,
.
Задача 4.2 Знайти площу рівнобічної трапеції, якщо її більша основа, діагональ і бічна сторона дорівнюють 4; 3 і 2 відповідно.
Розв’язання:
У рівнобічній трапеції ABCD більша основа , діагональ і бічна сторона . Побудуємо . За формулою Герона обчислимо площу .
З іншого боку ,
Або , .
З .
Використовуючи твердження базової задачі 4, отримаємо:
.
Базова задача 5. Довести, що якщо діагоналі рівнобічної трапеції взаємно перпендикулярні, то довжина висоти трапеції дорівнює довжині середньої лінії, а площа дорівнює квадрату її висоти.
Доведення:
Нехай ABCD — рівнобічна трапеція, діагоналі якої АС і BD взаємно перпендикулярні. Через точку перетину діагоналей О проведемо висоту трапеції EF. З того, що трапеція рівнобічна, випливає, що ΔAOD і ΔВОС – рівнобедрені. Але оскільки вони ще й прямокутні, то
.
Додамо ці рівності:
,
,
значить .
Задача 5.1 Площа рівнобічної трапеції, діагоналі якої взаємно перпендикулярні, дорівнює S. Знайти периметр цієї трапеції, якщо її бічна сторона утворює з більшою основою кут α.
Розв’язання:
Нехай ABCD – рівнобічна трапеція. Побудуємо . Оскільки діагоналі трапеції взаємно перпендикулярні, то
.
З : .
Отже:
.
Задача 5.2 У рівнобічної трапеції середня лінія дорівнює m, а діагоналі взаємно перпендикулярні . Обчислити площу трапеції.
Розв’язання:
Нехай ABCD – рівнобічна трапеція (). Середня лінія якої дорівнює m, . За висновком базової задачі 5 висота даної трапеції дорівнює m, а площа m2.
Базова задача 6. Довести, що якщо в рівнобічну трапецію можна вписати коло, то висота трапеції є середнє геометричне її основ.
Доведення: Нехай ABCD - рівнобічна трапеція, в яку вписано коло . Побудуємо . Нехай , , . За властивістю, доведеною в базовій задачі 2, . Як уже відзначалось .
З :
,
отже .
Задача 6.1 Навколо кола радіусом 5 см описана рівнобічна трапеція . Відстань між точками дотику бічних сторін дорівнює 8 см . Знайти площу трапеції.
Розв’язання:
Навколо кола з центром О описана рівнобічна трапеція ABCD (), яка дотикається кола в точках Е, N, F, М. За умовою , .
Оскільки точки Е і F рівновіддалені від основи AD трапеції, то .
Нехай і ,
тоді , .
Використовуючи висновок базової задачі 6, маємо:
, т. б. або .
Використавши результат базової задачі 3, отримаємо:
;
, або , .
.
Задача 6.2 В рівнобічну трапецію вписано коло радіусом R. Одна з основ трапеції у два рази менше її висоти. Знайти площу трапеції.
Розв’язання:
Нехай ABCD дана рівнобічна трапеція (), MN – висота трапеції, , .
Так як , то .
За висновком базової задачі 6:
,
,
.
Базова задача 7. Довести, що сума квадратів довжин діагоналей паралелограма дорівнює сумі квадратів довжин його сторін.
Доведення:
Нехай у паралелограма ABCD ,
тоді .
З за теоремою косинусів
,
3 аналогічно
.
Додамо ці рівності:
.
Задача 7.1 В трикутник вписано паралелограм зі сторонами 3 см і 5 см і діагоналлю 6 см. Знайти сторони трикутника, якщо відомо, що діагоналі паралелограма відповідно паралельні двом сторонам трикутника, а менша з його сторін лежить на третій стороні трикутника.
Розв’язання:
В паралелограмі DEFH, який вписано в трикутник ABC, , , . Нехай відповідно до умови , . Тоді очевидно, що і
.
Знайдемо DF за допомогою результату базової задачі 7
Тоді
Задача 7.2 Перпендикуляр, проведений з вершини паралелограма до його діагоналі, ділить цю діагональ на відрізки довжиною 6 см і 15 см. Різниця довжин сторін паралелограма дорівнює 7 см. Знайти довжини сторін паралелограма і його діагоналі.
Розв’язання:
Нехай ABCD даний паралелограм, , см, см, см.
Позначимо , тоді .
З : ,
з : .
Звідси:
,
,
,
тоді ,
Використовуючи твердження базової задачі 7, маємо:
.
Відповідь: 10 см, 17 см, 21 см, см.