10 липня о 18:00Вебінар: Мультфільм за 5 хвилин: онлайн-сервіси для створення анімації та монтажу

Берегиня з глибини століть. Диво-писанка

Про матеріал
Гарна писанка у мене, Мабуть, кращої й нема. Мама тільки помагала, Малювала ж я сама. Змалювала дрібно квіти, Вісім хрестиків малих, І дрібнюсінько ялинку И поясочок поміж них. Хоч не зразу змалювала, Зіпсувала п'ять яєць, — Та як шосте закінчила, Тато мовив: „Молодець!" Я ту писанку для себе, Для зразочка залишу, А для мами і для тата Дві ще кращі напишу. К. Перелісна
Перегляд файлу

1

 

Народне декоративно-ужиткове мистецтво –

вияв творчості українців.

 

Мета: ознайомити учнів з різновидами писанки,   символікою кольорів та орнаментів; розвивати навички активно-пізнавального, дієвотворчого засвоєння матеріалу шляхом ознайомлення із традиціями найближчого оточення, асоціативного мислення й слововживання; наочними засобами  дати можливість учням засвоїти розмаїття форм, барв, нюансів мистецтва писанкарства; виховувати національну самосвідомість, повагу до народних традицій рідного краю.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання : ілюстративний матеріал, картки, наочність «Різновиди писанки,  символіка кольорів та орнаментів», учнівська  презентація, додаток, PS

 

Технічне оснащення: комп’ютер, мультимедійні засоби, українська музика ♬♭.

Хід уроку

І. З’ясування емоційної готовності учнів до уроку

ツツツТехнологія «Обмін привітаннями, побажаннями».

 

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок

  1. Бліцтурнір (Орієнтовні питання):
  • Що таке писанка? (Яйця, розписані спеціальним інструментом (писачком), а потім пофарбовані).
  •       Хто займався писанкарством? (Переважно жінки).
  • На пам’ять про яке диво в Україні пишуть писанки? (Про воскресіння Христа).
  • Саме до якого дня фарбують крашанки та розписують писанки? (До Великодня)
  • В що вірили наші предки і кому дарували писанки? (Наші предки вірили, що писанка має магічну силу, і тому дарували їх одне одному на свята).
  • Яке яйце вважається оберегом? (Розфарбоване).
  • Які кольори зустрічаються на писанках? (Червоний, жовтий,  зелений, блакитний , чорний).
  • Які барвники використовуються у ваших родинах?

1.Якщо крашанку зварити з паростками озимини або шпинату, воно стане зеленою.

2.Кора дуба надасть яйцям бронзового кольору.

3.Яйця різноманітніших відтінків червоного кольору можна отримати, зварити їх разом із буряком чи корою вишні.

4.Золотого кольору нададуть шафран або цибулиння.

  • Ви знаєте, що писанку можна читати, як книжку, тому що кожен колір і кожен символ на ній мають пояснення...

ІІІ. Мотивування навчальної діяльності. Оголошення теми, мети, завдань уроку

  • Слово учителя.

Дійсно, колір милує народне світосприйняття. У писанці він є найвищою нотою її поетичності, краси та сили. Кольори поєднані не просто, а з магічним змістом. Кожна фарба в писанці має своє життя і символіку, й окреслення радості. Бо не було ще в Україні писанки, яка б звеличувала сум печаль, гіркоту. Писанка - це своєрідна книжка, але прочитати її може не кожен, а лише той, хто знає її символіку кольорів та орнаментів, вміє розрізняти види писанок. Отже, діти, ми з вами ознайомимось з різновидами писанки,   символікою кольорів та орнаментів, щоб вміти читати писанку.

  • Що ж ми знаємо про писанку? Слово "писанка" походить від слова "писати",тобто розписувати, прикрашати.
  • Здавна наносила на шкарлупу яєць чарівні магічні знаки, ще тоді, коли і писати не вміли – це були малюнки – молитви. Люди вірили, що писанки приносять добро, щастя, достаток, здоров’я, захищають людину від усього злого. В Україні завжди, писанки були в особливій пошані, їх із задоволенням малювали і дорослі і діти.
  • У сиву давнину людина жила в тісному взаємозв’язку з довколишнім світом, який був наповнений дивами. Перебуваючи в гармонії з природою, людина дуже поетично сприймала предмети та явища, оживляла їх у своїй уяві.
  • Не все в цьому світі було зрозуміле для людини. Дощ, буря, блискавка, зима, літо, осінь.. намагаючись знайти спільну мову з навколишнім світом, людина взялась малювати знаки – символи.
  • На території України писанкарство набуло найбільшого поширення за часів Київської Русі
  • Найдавніша українська керамічна писанка, яку знайшли археологи, датується IX ст.  Таких писанок було знайдено багато, але на жаль, найкращі зразки писанок України знищено у музеях під час Другої світової війни.
  • Писанки шанують і цінують у цілому світі , вона відома в усьому світі. Разом з нашими зем­ляками, які шукали кращої долі за межами рідної землі, українська писанка потра­пила до інших країн
  • У Канаді створено єдиний у світі дванадцятиметровий пам'ятник українській писанці, що за розмірами дорівнює висоті триповерхового будинку
  • У Польщі щороку українське населення організовує конкурси писанок
  • В м. Івано-Франківську відкрита перша в Україні і в світі школа писанкарства
  • Ще виготовлялися подарункові яйця з порцеляни, кришталю, срібла, коштовного каміння.
  • Найвідоміші – подарункові яйця фірми ФАБІРЖЕ
  • Її майстри виготовили 71 унікальних великодніх яєць  54для російських імператорів. До наших днів  дійшло 62
  • Карл Фаберже і ювеліри його фірми створили перше яйце в 1885 році
  • Воно було замовлено імператором Олександром III як великодній сюрприз для його дружини.
  • Фаберже став придворним  ювеліром, отримав замовлення виготовляти по яйцю кожного року виготовлення  кожного яйця займало рік
  • Про писанки існує багато легенд та переказів у різних народів світу.

 

ІV. Сприйняття й усвідомлення навчального матеріалу

  • Вступне слово учителя.

 Колір виступає носієм інформації пізнавального й емоційно-виражального порядку, де закономірності колірної гармонії кольорів в поєднанні з орнаментальними елементами утворюють цілісну колірну систему Символіка кольору на українських писанках — це неповторне своєрідне поєднання барв, характерних для кожного регіону України. Символіка кольорів має велике значення при написанні писанки.

  • Презентація «Різновиди писанок та символіка кольорів».

 

  • Розмальоване яєчко було тим амулетом, за допомогою якого особа хотіла привернути до себе (чи до когось) добрі сили і відвернути злі. Саме тому на писанках зображали змістовні древні символи і магічні знаки. Ці символи утвердились і передавались від покоління до покоління. Оздоблення писанок орнаментами, які мають певне значення, стало традицією нашого народу.  У наш час мистецтво писанкарства відроджується, тому ми повинні зберегти традиції, відроджувати та передавати наступному поколінню. Писанки розмальовували не простими візерунками, у кожен символ наші предки вкладали певний зміст. Оздоблюються писанки геометричним, рослинним, пейзажним орнаментами, християнськими символами. Символічних малюнків у писанці понад сто, найпопулярніші такі:

 

  • Творча лабораторія. Пошукова група демонструє слайди за допомогою компютера про символіку писанки, супроводжуючи показ розповідями.

 

V. Удосконалення загально пізнавальних і творчих знань з теми

  1. Укладання міні словничка «Різновиди писанок».

Писанки – яйця, розписані спеціальним інструментом (писачком), а потім пофарбовані.

Крапанки – яйця, на які воском наносять крапочки і занурюють у барвник.

Шкрябанки, дряпанки - яйця фарбують у якийсь темний колір, а потім кінчиком голки вишкрябують орнаменти.

Мальованки – яйце, розмальоване пензликом. У роботу йдуть гуаш, акварельні й навіть олійні фарби.

Бісерки – це яйця вкриті візерунком із бісеру.

Крупчанки - створені шляхом обклеювання яйця різними, часом фарбованими, крупами.

Мотанки – створені з видутого яйця за допомогою клею та барвистої нитки чи стрічки.

Крашанки – яйця, пофарбовані  в один колір різними природними барвниками.

 

  1.               Лінгвістично-інтелектуальна гра «Перевертні».

Правила гри: Учні поділяються на команди між рядами. На дошці написані слова «перевертні», необхідно якнайшвидше відновити слова, правильно розташувавши літери.

 

Насипка

Ракшакан

Панкрака

Падрянка

Вальоманка

Нивкалі

Канаякле

Серкабі

Писанка

Крашанка

Крапанка

Дряпанка

Мальованка

Лінивка

Наклеянка

Бісерка

 

 

  1.               Ігрова хвилинка.  Гра  "Доміно".
    Учитель: Ми з вами ознайомилися з символами писанки. Давайте зараз закріпимо знання про ці символи-обереги, які люди зображали, прикрашаючи писанки,  за допомогою гри "Доміно".(Вчитель показує малюнки писанок з символами, а учні називають їх/
  • Зразки прикріплюються на дошку). (Додаток)
     
  1.               Вікторина.

1. Чим відрізняється писанка від звичайного яйця? (Тим, що писанка розмальована).
2. Чим розписують писанки? (Писачком).
3. Які орнаменти-символи наносять на писанку? (Безкінечник, сонце, зигзиг, зірка).
4. Чим відрізняються між собою: писанка, крашанка, дряпанка, крапанка?
5. Чи можна читати писанки? (Так, знаючи символіку кольорів та орнаментів).
6. Назвіть сучасні види писанок. (Мотанки, лінивки, вишиванки, наклеянки).

7. Коли не можна писати писанку і чому? (Коли ти з кимось посварився чи був у гніві, адже писанка – символ життя, добра і сонця).
8. Коли яйце перестає бути простим? (Коли на яйце нанесли орнамент).
9. Як довго можна зберігати писанку? (Якщо середину сирого яйця видути, писанку можна зберігати дуже довгий час).
10. Які природні фарби для писанкарства ви знаєте? (Помаранчева - з лушпиння цибулі,  червона – з бурякового соку).
11. В Канаді писанці поставлений пам'ятник. Хто знає назву міста, де стоїть цей пам'ятник? (Місто Вегревіль поблизу Єдмонтона).

12.  Чи можна товкти ногами рештки пофарбованого яйця? (Ні, бо за це Бог наказує хворобою).

13. Куди дівають шкаралупу? (Викидають на текучу воду або дають курям, чи сиплять під дерева в садку).

  • Переможців вікторини нагороджують писанками.
  1.               Кросворд

 

 

VІ. Рефлексія  Бесіда.

Я дізнався…               Я навчився…                  Мені допомогли…

 

VІІ. Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку

  • Що означають кольори на писанці?
  • Які символи-обереги писанки ви запам’ятали?
  • Яка відмінність між крашанкою та писанкою?
  • Які асоціації викликає у вас слово «писанка»?

(Великдень, сонце, квітень, крашанка, дряпанка, паска, воскресіння Ісуса Христа,

вітання «Христос воскрес! - Воістину воскрес!», радість).

  • Що сподобалось на занятті?
  • Що нового цей урок вніс у ваше уявлення про писанку?
  • Що для себе ви взяли з цього уроку?
  • Визначення емоційного стану учнів.
  • Звучить пісня мінус «Гарна писанка у мене»
  • Чітання вірша « Писанка »

Гарна писанка у мене, 
Мабуть, кращої й нема. 
Мама тільки помагала, 
Малювала ж я сама.

Змалювала дрібно квіти, 
Вісім хрестиків малих, 
І дрібнюсінько ялинку 
И поясочок поміж них.

Хоч не зразу змалювала, 
Зіпсувала п'ять яєць, — 
Та як шосте закінчила, 
Тато мовив: „Молодець!"

Я ту писанку для себе, 
Для зразочка залишу, 
А для мами і для тата 
Дві ще кращі напишу.
                 К Перелісна

 

  • Я сподіваюсь, що всім було цікаво сьогодні на уроці. Ми насправді з вами переконалися, що писанка – це неповторне багатство. Його треба берегти, як безцінний скарб! Нам слід пишатися ним перед усім світом.

 

VІІІ. Домашнє завдання Дізнатися у батьків про Великодні традиції вашій сім`ї.

                                           Вивчити різновиди писанок, символіку кольорів та орнаментів (див. підручник).

Додаток

http://storinka-m.kiev.ua/uploaded/Pysanka/96.jpg Зображення Зображення

Зображення зірок на писанках. Фото 1Зображення Зображення  

 

PS:

  1. За давніми легендами весь світ виник з велетенського космічного яйця, яке плавало у морській безодні. За уявленнями наших предків зі шкарлупи утворилося небо, з плівки – хмари, з білка – вода, а з жовтка – земля.
  2. У стародавньому Єгипті яйце було символом бога Кнефа. Він тримав у дзьобі яйце, з
  3. В українській казці птахи за допомогою в боротьбі зі звірами дарують людині чарівне яйце, в якому – ціле царство.
  4. Якщо за часів язичництва писанки розписували до свята весни , то за часів Християнства – до Великодня.
  5. Правильно написана писанка вважається у давнину могутнім універсальним талісманом, що оберігав людину.
  6. На території України писанкарство набуло найбільшого поширення за часів Київської Русі, в Х—XIII ст.  У деяких писанках княжої доби хвильових ліній орнаменту дев'ять. Композиція починається і завершується колами.
  7. Улюбленими кольорами майстрів були жовтий та світло-зелений на темному, здебільшого коричневому або чорному, тлі. Рідше траплялися комбінації білого, червоного і чорного кольорів
  8. Люди в давнину вважали, що символічні знаки, які наносили на писанку, мали для людини магічну силу, і писанкарка не мала права вносити зміни у її малюнок, так само як не можна змінювати слів молитви. 
  9. Писанковий орнамент розвивався багатьма століттями й тисячоліттями, бо писанки потрібно було писати щороку. Досвідчені писанкарки мали певну кількість традиційних мотивів, які вони вживали в різних комбінаціях .Тому писанковий орнамент — вважають витвором тисячолітньої традиції і столітніх змін.
  10. Орнамент часів Київської Русі з переважно міфологічним змістом відзначається багатством мотивів, форм, забарвлення, наявністю давньої символіки. Удосконалюючись з плином часу, він ліг в основу орнаментики українських народних писанок. кожна місцевість, а іноді і кожне село мали свої особливості і традиції не лише у виборі орнаментальних мотивів, а й у розміщенні елементів та забарвленні яєць.

 

docx
Додав(-ла)
Sokolova Larysa Dmytrivna
Додано
21 березня 2019
Переглядів
576
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку