Добре слово і собаці приємно. Людині тим більше.Тисячі статей бродить по інтернету із закликами побільше і почастіше використовувати похвалу в спілкуванні з людьми.
Чи потрібна похвала дітям
Добре слово і собаці приємно. Людині тим більше.Тисячі статей бродить по інтернету із закликами побільше і почастіше використовувати похвалу в спілкуванні з людьми.
Хвалити за добрі наміри, цінні вчинки, давати підтвердження в тому, що людина йде в правильному напрямку. Підтримувати похвалою у важкі хвилини школи життя.
Молодець, хороший хлопчик
У пух і прах розсипалася вся логічна на перший погляд концепція, що похвала всім приємна. Спрацювало лише для п'ятьох хлопців - вони залишилися задоволеними. Решта видали щось непередбачуване.
- Ольга Володимирівна, ви прямо краще скажіть, що зробити треба? - Зніяковів непримітний і скромний Борис.
- Так, якщо я такий чудовий, так здорово і швидко витер з дошки крейду, то, може, все-таки п'ять за домашнє завдання поставите, а не чотири? - Поцікавився черговий Діма.
- Хто, я сьогодні краще всіх нову тему засвоїв? Хлопці, хто хоче дізнатися секрет успіху, пропоную зустрітися за рогом школи після уроків! - Віджартувався самий балакучий хлопчик у класі Іван.
- Так, я просто так стілець відніс, мені не важко, - буркнув собі під ніс Рома.
А ось явний лідер класу, почувши похвалу взагалі обурився:
- Я сам знаю, що і як, не треба мене хвалити!
Урок закінчився. Діти розбіглися по домівках. Залишивши мене в повному замішанні. Чому похвала спрацювала не для всіх дітей?
Всі ми різні
Пішла до шкільного психолога за відповіддю. Хвалити потрібно за дію, а не за особисті якості дитини. Так я і хвалила дітей за те, що вони хороше зробили. Реакції у різних хлопців все одно розрізняються. Як біле і чорне.
Темперамент, спадковість, виховання, настрій, врешті-решт, і визначають різне сприйняття похвали. Не переживайте - хваліть, знаючи, що ви робите все вірно, згідно психолого-педагогічним розробкам. Діти звикнуть і похвала принесе свої золоті плоди - взаєморозуміння, блискуче освоєння вашого предмета. Пам'ятайте, Ян Амос Каменський говорив: "Не женися за похвалою, але з усіх сил намагайся діяти похвально".
Чудова цитата. Одна одної краще, в кожній частка істини, яку залишив після себе великий людина з минулого.Тільки відповіді я на своє питання так і не отримала. Знання афоризмів про похвалу порожнечі нерозуміння явища похвали і її впливу на дитячу психіку не закрили. Як і приводяться приклади використання хвалебних промов у різних країнах.
Дітей треба хвалити. Всіх. Чим більше, тим краще. І все. Точка. Що тут незрозумілого?
Уперта я. До суті хотілося дістатися. Очистила багатостраждальну статтю про похвалу від "потрібно", "повинні", "ось, наприклад, в Японії", "на мою думку", "як говорив відомий педагог" - і читати нічого!
Причин, які доводять значущість похвали, не перераховано.Наслідки похвали для різних дітей не позначені.
Між тим ось вони реальні діти, тридцять пар очей кожен урок на тебе дивляться і похвалу їсти не всі хочуть, та й під різним соусом.
Еврика
Хто шукає, той знаходить. Рано чи пізно. Мені пощастило, я знайшла відповідь на своє питання. Нагугліть сайт по новому напрямку психоаналізу. Терміни збентежили. Особливо поняття «анальний вектор». Був порив закрити сторіночку і бігти.
Як непристойно такі вирази використовувати! Згадалася сучасна дитяча пісенька: «як так попа є, а слова немає». Дійсно, чим анальний вектор гірше анального сексу, фрустрацій, уретри, нюху. Всі природно. Взялася вивчати. Розбиратися, що таке вектор і яке значення він має для похвали.
Відрізнити пташку від рибки
Дитина народжується із закладеними в ньому природою бажаннями, здібностями. У системно-векторної психології вони отримали назву - вектора. Прагнення задані, але не реалізовані. Як буде проходити розвиток його вродженого потенціалу, багато в чому, залежить від батьків малюка, якому, перш за все, хочеться відчувати себе в безпеці. Не менший вплив на психіку дитини надаємо ми, педагоги.
Навішуємо чи ярлики, перешкоджаємо або розвиваємо вроджені якості учня. Педагогічні помилки дорого коштують. Іноді ціна - зламані людські долі. Чимало випадків, коли школа в сприйнятті дитини перетворюється на пекло і єдиний вихід він знаходить в самогубстві. Потім всі розводять руками - не догледіли. Шукають винних, тільки дитину не повернути.
Знання психології, перш за все, дозволяє відрізняти одних дітей від інших. Підбирати до кожного свій ключик.Ставити себе на місце учня - метод провальний. Це як рибка спробує стати пташкою. Наші цінності та цінності дитини - різні речі.
Люди відрізняються один від одного і разом з тим вони однакові. Ми всі хочемо бути щасливими і отримувати задоволення від життя. Вісім векторів і ступінь їх розвитку, реалізованості визначають наш життєвий сценарій.Чи буде він успішним, а ми щасливими.
Побачити векторальний набір дитини - перший і головний крок до розуміння і правильному вихованню. Я пройшла навчання на тренінгах і тепер чітко розрізняю різні психологічні типи дітей. Ось як це виявляється у відношенні похвали.
Кого хвалити
Одна категорія учнів, найслухняніших і чудових, можна сказати, загальних наших улюбленців чекає похвали.Тільки вона їм потрібна за справу. Це якраз той випадок, про який талдичат психологи всього світу, однак таких дітей не більше 20%. Похвалити їх даремно - добрі слова знеціняться і стимул, який підштовхував дітей до дій, буде втрачено.
Діти, для яких похвала - спосіб зрозуміти, що батьки їх приймають, що вони знаходяться в безпеці, мають анальний вектор. Похвала дає їм необхідне підтвердження, що вони зробили все вірно. Психіка анального дитини влаштована так, що добрі слова на його адресу допомагають йому розвиватися. Природна лінощі до початку нової справи збивається похвалою.
Анальним дітям похвала важливіше цукерочки. Це вони готові працювати, причому якісно, доводячи справу до кінця, за похвальну грамоту. Анальні дівчинки, щоб почути хвалебні мови в свою адресу, готові вимести всю пил з кутів, розкласти все по поличках, навести ідеальну чистоту. Анальні хлопчики будуть щодня мити посуд, якщо про це їх попросили, знаючи, що взамін отримають похвалу від батьків.
Шукаємо "золоту середину"
Похвала для дітей з анальним вектором - джерело отримання задоволення, маленького щастя.
Однак все можна довести до абсурду і замість позитивного результату отримати негативний. Батькам, перш ніж використовувати похвалу в якості інструменту для маніпулювання дитиною, непогано було б знати про сумні наслідки. Дитина готова буде робити все, що завгодно, лише б отримати похвалу. Якщо спочатку для нього буде цінна похвала батьків, то потім будь-якого його оточення. З різними намірами однолітки, педагоги, інші люди зможуть впливати на вчинки вашого малюка.
Крім того, дитина виросте, і без похвали не зможе нічого зробити сам. Не будуть хвалити на роботі, що він прибрав сміття, виконав звичайні службові доручення - перестане це робити. Серія звільнень і анальний син (самий слухняний, лагідний) розчарується в житті, в людях, образиться на весь світ і заляже вдома на дивані, так і не розкривши свої природні таланти.
Перехвалювати - гірше, ніж пересолювати. Дитина, розуміє, що його похвалили незаслужено і цінність похвали втрачається. Метод, найбільш підходящий для розвитку анального вектора у малюка перестає працювати.
Отже, знайти "золоту середину" як хвалити анальних дітей, означає тим самим відшукати ключик до їх розвитку і реалізації.
Нам не треба похвали
Іншої категорії дітей похвалу на хліб не намажеш - їх приблизно стільки ж, скільки "хороших хлопчиків". Хлопці з шкірним вектором. Вони воліють замість похвали, що-небудь корисне, істотне отримати. Таке спасибі, яке можна покласти в кишеню, яке заощадить час і гроші. Принесе вигоду.
Третя група учнів при похвалі зовсім впадає в гнів. Їх не більше 5%, та й не в кожному класі такий або така зустрінеться, але от якщо зустрінеться, то будь здоров - не хвали, а то все пропало. Дитина незадоволений, і клас за собою не туди поведе. Такий конфлікт може створити, що ніякі дисциплінарні щоденники не врятують.
У нього за природою немає заборон, він завжди йде за прапорці. Він - лідер, спрямований в майбутнє. Дитина з уретральним вектором. Закладена в ньому архетіпічних програма вождя зграї не приймає слів, сказаних йому зверху вниз. Захоплення ним - те, що чекає його психіка.
Уявіть собі ситуацію, якщо придворні почали б хвалити царя, ставлячи себе вище його. Важко вчителю з досвідом, нагородами, званнями висловлювати захоплення учневі, навіть лідеру. Між тим, якщо давати йому в руки владу і вміло направляти, він здатний нести відповідальність за кожного учня в класі і створити справжній колектив однодумців. Бути вашим незамінним і самим вірним помічником.
Ще одна група дітей - з м'язовим вектором. Їм подобається сам процес того, що вони роблять.
У сучасної людини від двох до п'яти векторів. Правильно навчитися визначати векторальний набір можна тільки при проходженні тренінгу. Системно-векторна психологія з'явилася зовсім недавно, тому немає багатотомних видань, монографій. Знання передається усно. Тим більше, що існує велика різниця між письмовим і усним словом.
Навіть після безкоштовних лекцій (вони проходять в кінці робочого дня по інтернету) починаєш бачити, пізнавати шкірного дитини від анального. Краще один раз побачити, ніж сто разів почути.
Почути першоджерело, краще, ніж читати багатотомники. Цікавіше, продуктивніше. Можна задати Юрію Бурлану питання в режимі онлайн. Він дуже харизматична людина. Тисячі людей були на лекції, і він утримував нашу увагу більше п'яти годин вебтренінга. Пізнати себе - саме захоплююче заняття.
Голянич Н.І. вихователь ГПД