Мета:
Ø Актуалізація проблеми підвищення ефективності сучасного уроку.
Ø Колегіальний пошук шляхів підвищення ефективності кожного уроку
завдяки впровадженню інтерактивних технологій навчання;
нестандартних прийомів активізації пізнавальної діяльності учнів.
Ø Активізація творчих здібностей, розвиток творчого потенціалу
кожного вчителя.
Семінар-педагогічний діалог
«Сучасний урок: пошуки, проблеми, знахідки»
Мета:
завдяки впровадженню інтерактивних технологій навчання;
нестандартних прийомів активізації пізнавальної діяльності учнів.
кожного вчителя.
Алгоритм проведення.
І.Інтерактивна вправа «Очікування».
Мета: сприяти ефективної продуктивної праці учасників
На дощці намальовано сонечко з променями. Треба написати на картці одним словом свої очікування від заняття. Керівники кафедр по черзі виходять до дощці і клеять на променях заповнену картку з їх очікуваннями, які виражені однім словом. При цьому озвучують свої думки.
ІІ. Вправа «Криголам»
Керівник: Ви самі себе презентували. Як бачимо, сьогодні зібралися ті, кому притаманні різні позитивні риси, подобаються різноманітні за кольором, запахом, формою квіти. Всі різні, але за умовами правильного підходу їх можна об’єднати в прекрасний букет. Гармонії в цій композиції ми досягнемо тільки за умови виконання правил співпраці. Треба їх виробити.
Основні правила: (учасники пропонують правила, які записуються на
дощці)
ІУ. Вправа «Мозковий штурм»
Керівник: Будь-який матеріал краще сприймати, коли є опора на досвід, знання учнів. Пропонуємо виконати наступне завдання: записати на аркуші
три слова, з якими у вас асоціюється поняття «Сучасний урок».
Керівники груп озвучують пропозиції членів своєї групи.
Керівник: Кожна група запропонувала свої думки стосовно сучасного уроку. Сьогодні ми з вами розглянемо, яким же чином можна зробити кожен урок більш ефективним, які чинники впливають на це?
ІІІ. Мозковий штурм «Джерело знань».
Хід вправи: у конверті групи отримують завдання (питання 2.1. – 2.6.). Потрібно дати відповідь на запитання. Час обговорення – до 3-х хвилин. Відповідь групи на запитання – до 2-х хвилин.
Що для мене є урок (як би ви дали визначення поняття «урок») Що притаманне традиційному та особистісно-зорієнтованому уроку?
Типи уроків. Форми проведення сучасних уроків.
Компетентність як педагогічне явище. Які компетентності слід розвивати на уроці?
Чи важливий етап орієнтації, мотивації на уроці? Якщо «так», то чим саме?
Етап цілепокладання. Які цілі уроку є найголовнішими?
Рефлексія. Чи потрібна вона на сучасному уроці?
УІ. Практичний блок
Інтерактивна вправа «Створення та презентація міні проекту».
(Робота в групах. Кожна група обговорює та презентує свій міні
проект з заданої теми)
Керівник визначає завдання для кожної групи.
№1 «Виявити суб’єктивні чинники, які впливають на ефективність
сучасного уроку».
№2 «Визначити аспекти ефективності сучасного уроку,
які залежать від учня»
№3. «Визначити аспекти ефективності сучасного уроку, які залежать від
учителя»
Керівник: Кожен урок, як гарна вистава, повинен мати гарний вступ, що
сприяє формуванню позитивної установи на діяльність. Мотивація
діяльності виникає в перші його хвилини та за своєю якістю може
бути позитивною або негативною.
Вправа «Діагностика»
Мета: визначити рівень творчості вчителя
Запитання тесту |
Шкала оцінок |
1.Як часто задуманий урок вам вдається довести до логічного кінця? |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
2.Як часто ви повністю задоволені проведеним уроком?
|
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
3. Вважаєте ви себе « генератором ідей»?
|
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
4. Якою мірою ви відносите себе до людей знаючих свій предмет?
|
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
5. Наскільки ви здатні виявити вимогливість і наполегливість, щоб довести задумане до логічного кінця? |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
6. Як часто ви використовуєте на уроці інтерактивні форми навчання?
|
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
7. Як часто ви вважаєте, що урок повинен бути традиційним?
|
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
8. Як часто ви проводите нетрадиційні уроки?
|
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
9. Як часто у вас буває оптимістичний настрій на уроці?
|
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
10. Як часто ви не загострюєте своєї уваги на поведінці учнів?
|
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
11. Якою мірою ваша комунікабельність сприяє розв’язанню життєво важливих для вас проблем? |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
12. Як часто ви знаходити принципово нові підходи в розв’язанні старих проблем? |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
13. Як часто ви не згодні з ствердженням, що учень є суб’єктом навчання? |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
14. Чи багато членів вашого колективу вважають вас людиною освіченою, яка здатна передати свій досвід іншим? |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
15. Чи вважаєте ви себе людиною толерантною?
|
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
16. Як часто вам доводиться втілювати свої проекти в життя?
|
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
Ключ до розв’язання тесту діагностики.
На підставі сумарного числа балів визначте, який рівень творчості вас характеризує.
Сума балів |
Рівень творчості вчителя |
16- 49 |
Низький |
50- 85 |
Середній |
86- 120 |
Оптимальний |
121 - 144 |
Достатній |
145- 160 |
Високий |
Керівник: Ви визначили свій творчий рівень. Кожна людина має творчий
потенціал, але не кожна може його реалізувати. Тому необхідно
зібратися кожному, продумати та знайти зусилля реалізувати свій
творчий потенціал на практиці таким чином, щоб кожен раз, на
кожному уроці ви отримували б задоволення від процесу навчання
школярів. Тоді ваш урок можна з упевненістю назвати сучасним.
УІІ. Підсумки.
Вправа «Займи позицію»
Мета: Систематизація набутих знань щодо шляхів ефективності сучасного
уроку.
Керівник: Отже, ви поновили свої знання про шляхи підвищення ефективності
уроку. Щоб з’ясувати ваше ставлення щодо даного питання,
пропоную інтерактивну вправу «Займи позицію»
Завдання групам: на аркушах записано думки щодо проблеми підвищення
ефективності уроку.
А: Ефективність сучасного уроку - майстерність та творчість учителя +
інтерактивні форми навчання.
Б: Ефективність сучасного уроку – майстерність учителя + розумне
поєднання інтерактивних і традиційних форм навчання.
В: Ефективність сучасного уроку - майстерність та творчість учителя +
інтерактивні форми навчання + співпраця з учнем.
Керівники груп на аркушах пишуть вибрану букву ( А,Б чи В) та
прикріплюють біля відповідної думки з поясненням.
Керівник: Наше заняття завершується, тому з’ясуємо, чи виправдалися ваші
очікування від заняття.
Вправа «Очікування»
Кожен учасник пишіть на аркуші свої думки стосовно первинних
очікувань та прикріпляє на променях сонечка та озвучує свої записі.
Керівник:
« У кожній людині є сонце, треба тільки дати йому можливість світити»
казав Сократ.
Гарний учитель може навчити інших навіть того, чого сам не вміє.
( Т.Котарбінський, польський філософ)
Урок – основна організаційна форма навчання, одиниця класно-урочної системи, дидактична категорія. Урок проводиться з постійним складом учнів за твердим розкладом. Його відрізняє єдність дидактичної мети, переважання колективних форм навчання в поєднанні з різними формами індивідуалізації навчання».
(Російська педагогічна енциклопедія, 1993)
“Урок – основна форма організаційної навчальної роботи, що обмежена часовими рамками і є змістовно закінченою часткою навчального процесу, що містить в собі й самостійну роботу учнів. Організатором всієї роботи на уроці є вчитель”. (Б.Єсипов).
Традиційному уроку притаманні:
репродуктивний характер навчання;
повідомлення вчителем готових знань;
відтворення засвоєного;
роль вчителя на уроці як єдиної ініціативно діючої особи.
З’являється новий різновид комбінованого уроку – адаптивний комбінований урок. (А.Границька «Навчити думати й діяти»).
Організаційна структура адаптивного (або ефективного) уроку дозволяла збільшити час для самостійної роботи учнів. Учитель має не лише спостерігати за ходом самостійної роботи, але й займатися у цей же час з окремими учнями індивідуально. Учень, працюючи не тільки спільно з класом, але й індивідуально під керівництвом вчителя й самостійно, набуває головного уміння – уміння вчитися.
Нестандартні підходи щодо розв’язання проблем, застосування інноваційних форм і методів, прийомів і засобів, їх оригінальне поєднання, імпровізування на уроці висунули на перший план роль особистості вчителя, його особистісно-гуманну орієнтацію в навчальному процесі.
Змінюється відношення вчителя до проблеми організації спілкування на уроці, побудови суб’єкт-суб′єктних відносин.
ТИПИ УРОКІВ
Організаційні форми навчання
Компетенція:
– добра обізнаність із чим – небудь;
– коло питань, у яких особа має знання, досвід.
Компетентність:
– володіння знаннями, які дають змогу розмірковувати, діяти компетентно.
Компетентний:
– який має достатні знання в якій-небудь галузі;
– який з чим-небудь добре обізнаний, тямущий, обізнаний, досвідчений;
– який може за своїми знаннями щось здійснювати, приймати рішення.
Кожна компетентність побудована на поєднанні:
КОМПЕТЕНТНОСТІ,
ЯКІ СЛІД РОЗВИВАТИ НА УРОЦІ
КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ (міжпредметні та надпредметні) – здатність людини здійснювати складні види діяльності, ефективно розв’язуючи актуальні індивідуальні та соціальні проблеми.
ЗАГАЛЬНОГАЛУЗЕВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ – які формуються впродовж засвоєння змісту певної освітньої галузі й проявляються через уміння застосовувати їх на практиці.
ПРЕДМЕТНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ – складова загальногалузевих компетентностей, яка стосується конкретного навчального предмета.
КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ,
визначені в Моделі компетентного випускника училища
“Мотивація – головні сили, що рухають дидактичний процес. „Вони посідають перше місце серед факторів, що визначають його продуктивність”(І.Підласий)
Метою цього етапу є збудження інтересу учнів до обговорюваної теми й розумової активності, підготовка до свідомого сприйняття нового матеріалу.
“Мотивація – це процес, у результаті якого певна діяльність набуває для індивіда особистого сенсу” ( В.П. Беспалько)
Прийоми, які можна використовувати для мотивації:
Мотивація має пронизувати весь процес навчання на уроці
Урок відбиває всі особливості будь-якого процесу від цілі до результату. З точки зору форми організації – це обмежена часом одиниця навчального процесу, основною функцією якої є досягнення запланованих цілей уроку.
За вимогами до сучасного компетентнісного уроку:
Функціонування такої системи, як урок, завжди пов’язане з процесом цілепокладання та цілералізації
Цілепокладання – це процес формування мети, її розгортання в часі та в даному інформаційному просторі на основі врахування особливостей виконавців діяльності, у ході якої передбачається досягнення поставленої цілі.
Цілереалізація – це процес, під час якого ціль із внутрішньої мети переходить у наслідок - результат діяльності
Мета цього етапу – спрямувати пізнавальну діяльність учнів, навчити їх формулювати мету й визначати шляхи її досягнення. Від того, чи розуміють і усвідомлюють учні мету своєї діяльності, залежить особисте ставлення до навчання; навчальний процес стає осмисленим. Тобто цей етап забезпечує активність на наступних етапах уроку.
Задля того, щоб досягти успіху, учні повинні розуміти, навіщо вони прийшли на урок, чого вони повинні досягти та як це зробити.
У світлі компетентнісного підходу до навчання необхідністю є формування мети уроку не через учительську мету (ціленав’язуюче навчання), а через результати учнівської діяльності, тобто через формулювання очікуваних результатів уроку.
Формування очікуваних результатів – це принципово важливий момент сучасного уроку.
Формування результатів має відповідати таким вимогам:
Взагалі мета уроку має бути сформульована так, щоб про її досягнення можна було судити об’єктивно.
У центральній частині уроку – досягнення очікуваних результатів через опанування учнями нових знань і способів дії.
РЕФЛЕКСІЙНО – ОЦІНЮЮЧИЙ ЕТАП.
На цьому етапі встановлюється відповідність між поставленими цілями та результатами. Учні вчаться рефлексувати (аналізувати) власну навчальну діяльність, оцінюють її, порівнюють досягнуті результати на уроці з очікуваними.
РЕФЛЕКСІЯ – процес усвідомлення людиною своєї діяльності, її результатів.
Рефлексивна діяльність повинна домінувати на підсумковому етапі уроку, де підводяться підсумки, відбувається оцінювання й цінування.
Методичні прийоми проведення рефлексії
М О Д Е Л Ь
компетентнісно зорієнтованого уроку
ЕТАП ОРІЄНТАЦІЇ. МОТИВАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
1. Створення сприятливої атмосфери
Прийоми: епіграфи, інтелектуальна розминка тощо
2. Мотивація
Прийоми: постановка проблемних питань, зв’язок з життям, з майбутнім, залучення досвіду дітей тощо
ЕТАП ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ
прийоми: формулювання очікуваних результатів
ЕТАП ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЇ
Організація навчальної діяльності.
Зміст навчальної діяльності:
Організація цього етапу є мірилом педагогічної майстерності та зрілості вчителя. Саме на цьому етапі вчитель може проявити творчість і показати найвищий “пілотаж” і у власній діяльності, і в організації активної діяльності учнів, зробити все, щоб заплановані мета й завдання були досягнуті, щоб урок можна було назвати вдалим, ефективним.
ГОЛОВНЕ:
слід активніше звертатися до продуктивних методів та прийомів, що дають можливість активізувати розумову діяльність учнів, можливість свідомого опанування учнями матеріалу під керівництвом учителя, навчати учнів учитися, що є необхідністю кожного члена сучасного суспільства – суспільства, що вчиться протягом усього життя.
ЕТАП
РЕФЛЕКСІЙНО-ОЦІНЮЮЧИЙ
1. Підведення підсумків
Прийоми: бесіда, відповіді на запитання щодо змістовного аспекту уроку (наскільки корисним вивчений матеріал? Де можна застосувати у мовній практиці? тощо)
2. Власне рефлексія
усна й письмова, інтелектульна й емоційна
Прийоми: сінквейн,сенкан, висновки, «Шкала ефективності», «Лист побажань» тощо.
3. Цінування й оцінювання діяльності учнів на уроці
(не тільки кінцевого результату, а й роботи в процесі уроку)
Обов’язковим елементом компетентнісно орієнтованого уроку будь-якого навчального предмета, у будь-якому класі (1-11) повинна бути фізкульпауза (фізкультхвилинка чи релаксація), як ефективний прийом формування здоров’язберігаючої компетентності учнів.
ЕТАП
КОНТРОЛЬ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
“ ЗАДАЄШ ДОДОМУ – ПЕРЕВІРЯЙ, НЕ ПЕРЕВІРЯЄШ – НЕ ЗАДАВАЙ!”
Ю.О.Конаржевський
Невід’ємна складова комбінованого уроку. Але коли обсяг нового матеріалу значний і не пов’язаний з темою уроку, не обов’язково виділяти цю роботу в окремий етап. Та це в жодному разі не означає, що домашню роботу не треба перевіряти. Адже без відгуку, без оцінювання своєї діяльності учень не володіє головним – результатом, не відчуває успіху чи невдачі. Перевірка домашнього завдання є значним мотивуючим і стимулюючим фактором.
Цей процес має бути організований так, щоб в учнів сформувалася стійка думка про неможливість не виконати домашнє завдання.
ФОРМИ ПЕРЕВІРКИ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ (передбачає оцінювання, самооцінювання, на рівні компетентнісного уроку – вимагає нових підходів)
ЕТАП
ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
ВИМОГИ
- обов’язкова й варіативна частина
- різнорівневі завдання (обов’язковий мінімум, тренувальний, творчий)
Структурні елементи сучасного компетентнісно зорієнтованого уроку не обов’язково є його етапами, в уроці вони функціонують у різних взаємозв’язках. Актуалізація здійснюється в ході засвоєння знань і об’єднується з їх застосуванням. Джерелом отримання знань стає практична діяльність учнів. За цієї умови знання засвоюються й застосовуються одночасно.
№3. «Визначити аспекти ефективності сучасного уроку, які залежать від педагога»
№2 «Визначити аспекти ефективності сучасного уроку, які залежать від учня»
№1 «Виявити суб’єктивні чинники, які впливають на ефективність сучасного уроку».
Що для мене є урок (як би ви дали визначення поняття «урок»)? Що притаманне традиційному та особистісно-зорієнтованому уроку?
Типи уроків. Форми проведення сучасних уроків.
Компетентність як педагогічне явище. Які компетентності слід розвивати на уроці?
Чи важливий етап орієнтації, мотивації на уроці? Якщо «так», то чим саме?
Етап цілепокладання. Які цілі уроку є найголовнішими?
Рефлексія. Чи потрібна вона на сучасному уроці?
Ефективність сучасного уроку - майстерність та творчість учителя + інтерактивні форми навчання.
Ефективність сучасного уроку – майстерність учителя + розумне поєднання інтерактивних і традиційних форм навчання.
Ефективність сучасного уроку - майстерність та творчість учителя +
інтерактивні форми навчання + співпраця з учнем.