Бесіда
Наодинці вдома
Мета: продовжувати формувати правила безпечної поведінки дітей вдома за відсутності батьків; формувати вміння та навички, які допоможуть уникнути небезпечних ситуацій; вчити учнів дотримуватися порад щодо убезпечення своєї домівки від зловмисників; виховувати відповідальність, обачливість.
Хід заняття
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда.
– Чи знаєте ви, що таке безпека? (Це умови, в яких людина почувається добре, немає ніяких загроз для її здоров’я та життя.)
– Яке слово антонім до слова безпека?
– Як би ви пояснили значення цього слова? Що таке небезпека? ( Це те, що може зашкодити здоров’ю та життю людини.)
– Назвіть місця, де небезпека може чатувати на людину.
– У народі кажуть: «Мій дім – моя фортеця»! Як би ви розтлумачили цей вислів?
– А чи може небезпека бути у власному домі? Де вона прихована?
ІІІ. Повідомлення теми і завдань заняття.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Вступне слово вихователя.
Пригадайте фільм «Сам удома». Розкажіть, як Кевін, герой фільму, захищав власну домівку від злодіїв.
– Часто буває, що ви залишаєтесь вдома самі через те, що батьки затримуються на роботі, чи вирішують інші справи. Зоставшись наодинці, а й навіть з братом чи сестрою, ви стаєте повними господарями свого помешкання. Бувають випадки, що з дітьми виникають непередбачені, часом небезпечні ситуації, і не тільки з предметами, а й з небезпечними людьми.
– Які люди можуть бути небезпечними для дітей, що залишаються вдома самі?
– Яку небезпеку для здоров’я і життя можуть завдати злодії, шахраї, злочинці?
– Що радять батьки, коли ви самі залишаєтесь вдома?
2. Робота з підручником «Основи здоров’я» 4 клас. Бесіда за малюнком і запитаннями.
Розгляньте малюнок. Яку казку проілюстровано?
Якої помилки припустилася бабуся?
Як можна було її уникнути? Дайте пораду.
3. Опрацювання статті «Безпека вдома».
Чому власна оселя може бути небезпечною для життя і здоров'я? Через що це може статися? (Через пустощі з вогнем, небезпечне поводження з електричними приладами, інструментами)
Розгляньте малюнки.
Чи правильно чинять дівчатка, зображені на малюнках?
Чому ви так вважаєте?
Як би ви вчинили? Дайте пораду.
Як оберігати свою оселю від зловмисників?
Чому жодні двері, засуви чи замки не допоможуть, якщо ви будете легковажними, коли залишилися вдома наодинці?
Чому ніколи не треба соромитися запитати, хто дзвонить, за якою справою, та обов'язково подивитися у вічко?
Чому, коли вдома сам, не можна відчиняти двері незнайомій чи малознайомій людині, ким би вона не назвалась?
Чому не можна піддаватися на вмовляння?
Чому допомогти їй ви нічим не зможете? Що можете запропонувати?
Чому не треба поспішати відчиняти двері й тоді, коли у вічко побачите незнайомого хлопчика чи незнайому дівчинку?
Що треба зробити?
Чому необхідно порадитися з батьками, перш ніж відчиняти двері?
Розгляньте малюнок.
Якими мають бути дії хлопчика? Чому ви так вважаєте?
А якими мають бути ваші дії, якщо незнайомець намагається відчинити двері? Чому не треба панікувати? Кому треба подзвонити?
Чому при цьому треба говорити голосно, щоб було чути за дверима? Що треба робити, якщо вдома немає телефону?
Як бути, якщо ви повернулися зі школи, з прогулянки, від друга, а двері вашого помешкання відчинені?
Чому ніколи не можна заходити до нього?
Що треба негайно зробити?
Розгляньте малюнки.
Хто з хлопчиків, зображених на малюнках, чинить правильно? Хто — ні? Чому ви так вважаєте?
Чи траплялося щось подібне у вашому житті? Якими були ваші дії?
Розбір ситуацій
Що ви будете робити?
Ти вдома сам. У двері дзвонять і говорять: «Ми зі служби газу. Нам терміново треба зателефонувати».
Поміркуйте, чому небезпечно у присутності сторонніх згадувати про доходи сім'ї, про від'їзд батьків, хизуватися цінностями і дорогою апаратурою, які є вдома.
Поміркуйте, чому небезпечно у розмовах по телефону з незнайомими дітьми повідомляти їм номер телефону, відомості про батьків тощо.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Тест «Якщо хтось дзвонить у твої двері».
Якщо міліціонер подзвонив у квартиру, потрібно:
а) відчинити двері;
б) попросити прийти пізніше, коли прийдуть батьки;
в) нічого не відповідати;
г) відкрити на ланцюжку.
Чого не можна робити, якщо незнайома людина принесла телеграму?
а) Сказати, щоб віднесли на пошту, а мама потім забере;
б) попросити почекати;
в) відчинити двері;
г) сказати, що нікого немає вдома.
Якщо сусідську квартиру відчиняють незнайомі люди, ти:
а) зателефонуєш до міліції;
б) голосно покличеш з балкона чи вікна;
в) відкриєш двері, щоб побачити їх;
г) зателефонуєш іншим сусідам.
Якщо незнайомець каже, що треба негайно викликати «швидку допомогу», потрібно:
а) сказати, що зробиш це сам;
б) сказати, що нема телефону;
в) відчинити двері і запросити до телефону;
г) сказати, що нікого немає вдома.
Що робити, якщо незнайома людина сказала, що вона працює разом з твоєю мамою, яка доручила провідати тебе?
а) Пустити в квартиру;
б) сказати, що її не знаєш;
в) зателефонувати мамі;
г) зателефонувати сусідам чи до міліції.
Якщо незнайомий голос сказав, що це прийшов працівник служби газу, ти вчиниш так:
а) зателефонуєш за номером 104 або 102;
б) відкриєш двері;
в) скажеш, щоби прийшов із сусідами;
г) скажеш, щоби прийшов пізніше, коли мама звільниться.
Завдання-тест
Ти дивився кінострічку «Один вдома»? Хлопчик Кевін, який залишився без батьків, у магазині на питання продавця, де він живе, відповів:
— Я вам не скажу, бо:
а) мені не подобається ваша посмішка;
б) просто так;
в) тому що ви — незнайома людина.
Порада: як і Кевін, запам'ятай, що не можна розповідати незнайомим про свою адресу.
VI. Підсумок заняття
Які люди можуть бути небезпечними для вас, якщо ви залишаєтесь вдома наодинці?
Яку небезпеку для здоров'я і життя можуть становити злодії, шахраї, злочинці?
Чи достатньо захищена ваша домівка від зловмисників?
Кому ви можете відчиняти двері, коли залишаєтесь вдома наодинці?
Чи відомі вам імена родичів, сусідів, друзів, яких ви можете впускати до помешкання?
Кому й куди ви зателефонуєте, якщо виникне така потреба?