Бесіда " Веселі музики"
Мета: поглибити знання дітей про музику, музичні інструменти, розвивати потребу дітей у творчій самореалізації, виховувати здатність до співробітництва в колективі, удосконалювати виконавську майстерність школярів, виховувати пізнавальний інтерес до народної музики, розвивати вміння грати на іграшкових музичних інструментах, ознайомити дітей з назвами та звучанням цих інструментів.
Обладнання: іграшкові дитячі музичні інструменти (дзвоники, сопілка, бубон, скрипка, барабан);картки із зображенням українських народних музичних інструментів
І. Привітання дітей
Доброго дня, любі діти.
Опустили очі і уважно слухаємо:
Ти мене чуєш?
(я чую добре) Яка тепер пора року?
Який сьогодні день?
Яке в нас заняття?
Ми сьогодні будемо продовжувати знайомитися з світом музики. Українці є співочим народом, який має багато пісень та мелодій. В давнину жодне свято не проходило без веселих музик, які грали на музичних інструментах мелодії сумні та веселі. Цю музику було чути на вулиці та в хатах. А зараз відгадайте загадку:
Є деревце-- не полінце , шість дірочок має і весело співає.
(сопілка) Чи знаєте, що це може бути?
Подивіться уважно на малюнки. На них зображений пастушок, який пасучи корови чи вівці, виграє на своїй вірній подружці—сопілці. Подивіться, що у мене в руках? Це сопілка. Вона зроблена з дерева, Переважно сопілки роблять з куща калини і тому її називають "калинова сопілка". Наша сопілка ще й прикрашена різьбою по дереві, Тому можемо сказати "різьблена сопілочка".
А ви чули, як звучить сопілка?
(вмикаю запис звучання сопілки).
Сопілка—український національний інструмент. Вона зроблена з дерева, а тому її називають дерев'яним інструментом. А які ще музичні інструменти ми з вами розглядали і ви знаєте? (відповіді дітей )
А зараз ми з вами пограємо в гру "Чарівна торбина".
Витягають діти з торбини інструменти і ми говоримо їх назви.(Це можуть бути бубон, дзвоник, скрипка, барабан).
Чи ви чули як звучать ці інструменти? Вмикаю запис звучання цих інструментів. Ви почули, що кожен з цих інструментів звучить по-різному.
Це через те, що вони зроблені з різних матеріалів.
А зараз ми пограємо в гру "З чого грає музика?"
Ми будемо придумувати прикметники до характеристики інструментів.
Наприклад, сопілка з калини — калинова сопілка
Барабан із шкіри—шкіряний барабан
Скрипка з клену—кленова скрипка
Дзвоник з металу—металевий дзвоник.
При утворенні прикметників виправляю вимову дітей. Підтусовуємо слова на магнітній дошці
(Ви вже, напевно, стомилися, тому ми трохи відпочинемо.)
Ось на скрипочці я граю: ті-лі-лі та ті-лі-лі.
На лужку зайці у танці ті-лі-лі та ті-лі-лі.
Я заграв на барабані: бум-бум-бум, бах-бах-бах.
Покажіть мені, малята, свої п'яти на ногах.
Зараз граєм на сопілці пі-пі-пі, пі-пі-пі
Ще і ще разок дружніше пі-пі-пі та пі-пі-пі.
Трохи ми стомились грати так-так-так, ух-ух-ух,
А тепер хай трішки відпочинуть ніжки.
Музика супроводжує людину все життя від колиски і до старості. Всі свята, гуляння, весілля завжди супроводжувала весела дзвінка музика, яка звучала у виконанні українських музик. Цих музикантів називають троїстими музиками.(показую малюнок музик). Як правило, таких музикантів є троє. Це-скрипка, цимбали, бубен. (слухаємо звучання мелодії у виконанні троїстих музик).
А тепер відгадайте загадку:
Три душі грали і нас звеселяли
(троїсті музики)
Троїсті музики—український народний ансамбль з трьох інструментів скрипки, цимбал і бубна.
Ми з вами говорили про музик, а ще говорять у народі, що кожен музичний інструмент має свою душу. В народній творчості є багато приказок про народний інструмент, який ви зараз відгадаєте:
У лісі родиться, на столі робиться, а візьмеш у руки—плаче.
(скрипка).
Ще говорять "Скрипка грає — голос має".
Скрипка—український народний струнно-смичковий музичний інструмент.
Ми сьогодні говорили про українські музичні інструменти, слухали народні мелодії. Ознайомилися з співочою скрипкою та калиновою сопілкою, дзвінкими цимбалами та гучним бубном.
А тепер як підсумок пограємо в гру "Лісові музиканти"
Стати гарним музикантом непросто. Інструмент слухає того, хто любить музику і вчиться добре грати на ньому.
Кучерявенький баран
Гучно грає в барабан
А руда лисичка
Смичком виграє на скрипці
А пухнаста білка
Грає на сопілці
Вовчик стука в бубон
Заєць все видзвонює у дзвоник.
Кожен з дітей є одним із звірів і коли ми говоримо вірш дитина грає на одному з інструментів.
От і вийшов у нас ансамбль музикантів 4 класу.
Українську музику люблять і шанують в цілому світі і ми маємо пишатися тим, що ми українці.