Бесіда
за творами В.Сухомлинського
(для дітей молодшого віку, 3-4 років)
Тема: Казка В. Сухомлинського “Сорока кашу варила”
Мета: формувати уявлення дітей про моральні якості людини: повагу, уважність, подільчивість, співчуття, через слухання казки, вчити дітей уважно слухати казку, відповідати на запитання вихователя, заохочувати малят до проявів позитивних емоцій, від добрих вчинків.
Матеріал: ілюстрації до казки “Сорока кашу варила”, театр-фланелеграф до змісту казки “Сорока кашу варила”, іграшка-лялька, іграшка-сорока.
Хід
І етап - мотивація
- Діти, послухайте, мені здається хтось плаче. (на килимку сидить лялька) Та це ж плаче лялька Оксанка (вихователь бере на руки ляльку)
- Давайте її забавляти, щоб не плакала. А допоможе нам забавлянка, яку ви знаєте про сороку-білобоку (діти стоять “зграйкою” на килимку і промовляють забавлянку супроводжуючи рухами пальців рук).
Забавлянка “Сорока-сорока”
Сорока-сорока, на припічку сиділа,
дітям кашу варила, діток пригощала:
- Наша лялька Оксанка послухала, як ви співали і заспокоїлася.
ІІ етап - пізнавальна діяльність
Сюрпризний момент “Прилетіла сорока”
-Дітки, до нас теж прилетіла Сорока, хоче розповісти казочку, як варила кашу своїм сорочатам, пригощала їх, а сама залишилася….
- Що з нею сталося, уважно слухайте казочку, то і дізнаєтеся. (вихователь на мольберті виставляє живі картинки за змістом твору)
Казка “Сорока кашу варила”
У сороки було семеро дітей. Прилетіла вона додому, а діти кричать:
Наварила Сорока гречаної каші. Пахне каша, аж слинка у дітей тече.
Поклала мати каші в сім тарілок, дала дітям ложечки, їдять дітки, мовчать. А Сорока сидить біля столу, їй і не вистачило каші, всю віддала дітям.
Запитання за змістом твору:
- Скільки було у сороки діток? (7 діток)
- Що сказали мамі голодні пташенята? (Їсти хочемо!)
- Що відповіла Сорока своїм дітям? (Підождіть, любі мої, я вам каші наварю)
- Якої каші наварила мама-Сорока сорочатам? (гречаної каші)
- Чи вистачило всім каші?
- А кому не вистачило каші?
- Що вирішила Сорока?
- Як ви гадаєте, що сороченята повинні були зробити? (поділитися з мамою кашею)
- А ви ділитеся з мамою?
- Є така примовка ”Втоптати кашу”, значить її з'їсти. То і нам пора відпочити! (діти виконують вправи згідно тексту)
Фізхвилинка “Вправні діти”
Супчик з вами ми варили,
Трохи спинки притомили.
Вправо пальці позгинались,
Кулачки порозминались.
До плечей поставим руки,
Колові ми зробим рухи.
Потім ставим руки в боки,
Повертались, мов сороки.
А тоді ще два підскоки
І зробили чіткі кроки.
Вдихнули всі на повні груди -
Працювати далі будем.
ІІІ етап - перетворювальна діяльність
Мовна вправа “Сорока, яка?”
- Дітки, а скажіть, яка Сорока? (турботлива, добра, працьовита...)
- Діти, а Сорока кого вам нагадує? (маму)
- Дійсно, так.
Мовна вправа “Мама, яка?”
- У кожної мами, її діти найлюбиміші, найкращі. Мама завжди вас пригостить, пожаліє, приголубить, поділиться всім, що у неї є. А ви діти в свою чергу теж повинні турбуватися про рідних - маму.
Дидактична гра “Моя турбота”
(вихователь демонструє сюжетні картинки (7), а діти називають і виставляють на дошці)
- Діти, вам допоможу, порахую добрі справи. Їх 7-м.
- А кого у казці було теж 7-м?
- Молодці! (сорока) Правильно, моїх діток 7-м! Діти, послухайте і пам'ятайте “Будьте щедрими, а не жадібними”, ” Чим більше людина віддає, вона щедрою стає”
ІV етап - оцінно-контрольна діяльність
- Дітки, ви розумнички. А тепер згадайте.
- Скреке-ке-ке-ке! Мені пора до діток своїх летіти, а ви діти пам'ятайте, що у вас мама одна, єдина, як сонце, як небо, як земля. Тож шануйте, любіть, поважайте її.