Бесіда
за творами В. Сухомлинського
(для дітей молодшого дошкільного віку, 3-4 років)
Тема: Розповідання оповідання В. Сухомлинського “Яке щастя?”
Мета: формувати у дітей уявлення про щастя, учити передбачати емоційний стан від виконання дій, адекватно оцінювати свої вчинки, звертати увагу на недоліки, виховувати почуття любові, поваги до себе і оточуючих.
Матеріал: книга В.Сухомлинського «Квітка Сонця», іграшка-сонечко дидактична гра «Різнокольорові камінці», прислів’я: «Щаслива дитина щаслива родина”.
Хід
І етап – мотивація
- Дітки, скажіть сьогодні який день? (теплий, гарний, сонячний)
- Так, сьогодні у нас тепло і сонячно. А щоб ми почували себе весело і радісно, скажемо слова вітання сонечку. (на дошці вихователь виставляє настінне панно-сонечко)
Динамічна пауза “Сонечко”
Усміхнемось сонечку: «Здрастуй, золоте!»
Усміхнемось квіточці: «Хай вона росте!»
Усміхнемось дощику: «Лийся, мов з відра!»
Друзям усміхнемось: «Зичимо їм добра».
ІІ етап – пізнавальна діяльність
- Сонечко запрошує присісти на килимочок і послухати цікаве оповідання про щастя.
Оповідання В. Сухомлинського «Яке щастя?»
Мама запитала мене:
- Що таке щастя?
Я сказала:
- Щастя, це коли ніхто з дітей не плаче.
І ще тоді щастя, коли маленьких співочих пташок, ніхто в клітку не саджає. Бо в клітці не може бути щастя. Щоб мама ніколи не плакала й не журилася, - то щастя. Бо коли мама журиться, то й у мене сльози на очах.
Запитання за змістом твору:
- Про що запитала мама у дівчинки? (Що таке щастя?)
- Що відповіла дівчинка своїй мамі? (Щастя, це коли не плачуть діти. Щастя, коли пташок ніхто не саджає в клітку. Щастя, - це коли мама не журиться, не плаче)
- Від чого у дівчинки на очах сльози? (Коли мама журиться)
- Діти, що можна зробити, щоб у дівчинки на очах зникли сльози, а її мама не журилася? (діти висловлюють власне припущення)
- Сонечко нам пропонує подарувати усмішку.
Психологічний етюд “Подарую посмішку”
Плеснемо в долоні, хлоп - хлоп - хлоп - хлоп!
Скачемо на конях: гоп - гоп - гоп!
Летимо, як птахи: шусь - шусь - шусь!
Як повзуть мурахи? Хрусь - хрусь - хрусь.
Пострибав горобчик: цінь - цінь - цінь!
Всі малята молодці!
ІІІ- перетворювальна діяльність
- Сам маленький відпочинок, підказує, що щастя, може бути тоді, коли ти бачиш, як летить пташка, повзе мураха, скаче коник, росте квітка.
- Дітки, скажіть ви щасливі? (відповіді дітей)
Дидактична вправа « Щастя»
- Діти, у мене є різного кольору камінці, які допоможуть вам сказати, що потрібно для щастя. (діти по одному беруть камінець, говорять, що потрібно для щастя і опускають у прозору ємкість)
Щоб бути щасливим, потрібно бути:
- добрим, працьовитим,
- бути чесним, справедливим,
- не ображати слабших себе,
- любити свою маму, тата...,
- поважати старших себе,
- берегти природу,
- говорити приємні слова,
- робити добрі діла, вчинки...
- Сонечко уважно слухало і раділо, що ви знаєте вже, що тільки добрі справи, гарні вчинки, які роблять людину щасливою. А «Щаслива людина – щаслива родина» - говорять люди.
ІV етап - оцінно-контрольна діяльність
- Діти, про що ми сьогодні говорили?
- Скажіть що ж таке щастя?
- Це добре чи погано бути щасливим?
- Сонечко вам ще раз хоче нагадати: будьте добрими, чуйними, поважайте не тільки рідних людей, але й себе і оточуючих людей. Не скупіться на доброту, гарні слова, творіть добро на нашій землі.