АВТОРСЬКА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ВІЙСЬКОВО-ІСТОРИЧНОГО ГУРТКА
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Навчання історії спрямоване на розвиток та соціалізацію особистості учнів, формуванні їхньої історичної самосвідомості, загальної культури, світоглядних орієнтирів, творчих здібностей, дослідницьких навичок, здатності до саморозвитку й самонавчання в умовах глобальних змін і викликів.
Суспільно-політичні процеси, що відбуваються на території України, та зумовлені майданом, Революцією гідності, зміною президента та початку гібридної війни із Росією призвели до масового зацікавлення історією нашої держави, а саме військовими взаємовідносинами з іншими країнами, тому створення навчальної програми з позашкільної освіти військово-історичного напряму обумовлено сучасними реаліями.
Метою програми є формування компетентностей особистості у процесі засвоєння базових знань із військової історії Речі Посполитої
Основні завдання програми полягають у формуванні таких компетентностей:
1. Пізнавальна компетентність: уміння спостерігати за навколишнім середовищем, знайомитися з пам’ятками історії і культури, формувати особистісне сприйняття дослідженого матеріалу.
2. Практична компетентність: працювати з документацією; опрацьовувати архівні джерела, літературу; володіти культурою спілкування та мовлення;
3. Творча компетентність: формування умінь узагальнювати результати своєї дослідницької роботи й презентувати їх одноліткам, жителям місцевих громад тощо; участь у реконструкціях різних боїв, експедицій та наукових конференціях.
4. Соціальна компетентність: здатність до співробітництва, соціальна активність.
За змістовну основу програми військово-історичного гуртка взято ключові компоненти, що вивчаються у закладах загальної середньої освіти, знання яких мають бути поглиблені у гуртку шляхом міждисциплінарних зв’язків (історія України, всесвітня історія, географія, українська мова та література, іноземні мови, інформатика тощо).
Зміст програми реалізується за допомогою сучасних педагогічних технологій: проектних, інтерактивних та інформаційно-комунікативних.
На заняттях гуртка застосовуються різноманітні методи навчання у залежності від віку гуртківців. Серед них: пояснювально-ілюстративні (розповідь, пояснення, бесіда, ілюстрація, дискусія тощо); репродуктивні (відтворювальні); тренінгові (розвиток знань, набуття вмінь та навичок); дискусійні; проблемно-пошукові (дослідницькі, пошукові).
Застосовуються різноманітні засоби навчання: наочні посібники, картографічний та роздатковий матеріали, електронні та технічні засоби навчання.
Перевірка знань та вмінь вихованців здійснюється під час проведення практичних занять, у процесі підготовки та проведення екскурсій, виступів, відвідування екскурсійних об’єктів, участі у краєзнавчих конкурсах, конференціях та експедиціях.
Розподіл годин за розділами – орієнтовний. Теми подані у порядку зростання складності матеріалу.
Керівник гуртка, враховуючи рівень підготовки, вік, інтереси вихованців, стан матеріально-технічної бази закладу освіти, в якому працює гурток, в установленому порядку може вносити зміни до розподілу навчального часу в межах окремих розділів програми.
№ |
Розділ, тема |
Кількість годин |
Дата |
Примітка |
||
теоретичних |
практичних |
усього |
||||
1. |
Вступ |
1 |
– |
1 |
– |
|
2. |
Розділ 1. Польсько-литовські унії. Передумови до утворення Речі Посполитої (ввід до вивчення розділу). |
1 |
– |
1 |
|
|
3. |
Тема 1. Кревська унія |
1 |
1 |
2 |
|
Копії історичних джерел, геополітична карта |
4. |
Тема 2. Віленсько-Радомська унія. Городе́льська унія |
1 |
1 |
2 |
|
Копії історичних джерел, геополітична карта |
5. |
Тема 3. Люблінська унія: причини та наслідки підписання |
1 |
1 |
2 |
|
Копії історичних джерел, геополітична карта |
6. |
Тема 4. Українське питання в польсько – литовських уніях |
2 |
2 |
4 |
|
Копії історичних джерел; геополітична карта; історична сценка |
7. |
Розділ 2. Суспільно – політичні процеси в Речі Посполитій (ввід до вивчення розділу) |
1 |
– |
1 |
|
|
8. |
Тема 5. Стани суспільства в Речі Посполитій |
2 |
4 |
6 |
|
Робота з історичними джерелами, фотоматеріалами: формування портфоліо |
9. |
Тема 6. Промисловість, торгівля, фільварково-панщинна система |
2 |
– |
2 |
|
Копії архівних джерел, геополітична карта |
10. |
Тема 7. Внутрішня політика країни: шляхта, сейм, вибори короля |
2 |
4 |
6 |
|
Історична реконструкція виборів короля Речі Посполитої |
11. |
Розділ 3. Військове мистецтво Речі Посполитої кінця XVІ – першій половині XVІІ ст. (ввід до вивчення розділу) |
1 |
– |
1 |
|
|
12. |
Тема 8. Військова реформа Стефана Баторія. |
2 |
2 |
4 |
|
Формування портфоліо |
13. |
Тема 9. Крилаті гусари |
– |
4 |
4 |
|
Опрацювання історичних джерел; створення обладунків; опрацювання художньої літератури |
14. |
Війська Речі Посполитої у військових конфліктах із Московським царством |
4 |
– |
4 |
|
Опрацювання історичних джерел та карт |
15. |
Військові зносини Речі Посполитої із Швецією |
2 |
– |
2 |
|
|
16. |
Військові конфлікти Речі Посполитої із Османською імперією |
4 |
– |
4 |
|
|
17. |
Роль козацьких військових угрупувань в міжнародних збройних конфліктах Речі Посполитої. |
4 |
1 |
5 |
|
Історичні джерела |
18. |
Хотинська битва (екскурсія на місце визначної події) |
2 |
8 |
10 |
|
Формування портфоліо |
|
Підсумкове заняття |
1 |
– |
1 |
|
|
|
Всього: |
34 |
28 |
62 |
|
|
Теоретична частина роботи гуртка обумовлена вивченням учнів визначних подій, дат, персоналій, а практична – навчити учнів аналізувати різні історичні джерела та художню літературу, розуміти карти та ін.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати і розуміти:
Вихованці мають вміти і застосовувати: