Бесіда "Знаємо та реалізуємо свої права"

Про матеріал
Ознайомити учнів з міжнародним правовим документом Конвенцією ООН про права дитини.
Перегляд файлу

Знаємо та реалізуємо свої права.

Бесіда для учнів 5-х класів.

 

 Знати свої права – означає

 вже наполовину володіти ними.

 

Мета: ознайомити учнів з положеннями Конвенції про права дитини.

Обладнання: Конвенція про права дитини, книги про значення імен.

 

Шановні учні! Ваша найближча мета – знайти, визначити і зайняти своє місце у суспільстві. Кожний із вас – частинка суспільства, і наскільки гармонійним буде ваше співіснування, залежить переважно від вас як особистості. Людина від народження наділена правами, а з часом у процесі життя, після досягнення встановленого законом віку, набуває здатності мати обов’язки і нести відповідальність за свої дії.

Однак пам’ятайте: поряд із вами живуть люди, які також мають права. Тому реалізовувати свої права, не порушуючи при цьому прав та інтересів інших – це своєрідне мистецтво. Досягти такого балансу можливо не тільки завдяки високій правовій свідомості, грамотності чи через страх перед відповідальністю, а перш за все тоді, коли ти в своїх діях керуєшся совістю, порядністю, людяністю, добрими намірами, чесністю, повагою до оточуючих. Народна мудрість гласить: „Якого ставлення бажаєш до себе – так стався і до інших”, „Що посієш – те й пожнеш”, „Людина – коваль свого щастя”, „Життя прожити – не поле перейти”, і ці вислови не потребують доказів, оскільки перевірені віками.

Найважливіші для людини та суспільства відносини, упорядковані нормами права, тобто нормами, записаними в законах, і кожна людина перебуває під їхнім впливом.

Нині Україна просувається по шляху побудови правової держави. У цей період важливим є формування у народу України нового правового мислення, набуття знань про життєво необхідні закони й уміння використовувати їх у повсякденному житті.

Ви, учні, не повинні бути осторонь, оскільки молодь – це та сила, яка в змозі здійснити перетворення на краще і забезпечити більш справедливе майбутнє держави.

Запам’ятайте! Нормативно-правові акти (закони та підзаконні акти)  створюються не для юристів, а для всіх нас. Тому не бійтеся звертатися до них. Вони зрозумілі, за умови, якщо є інтерес і бажання їх зрозуміти, враховуючи, що норми права носять переважно однозначний характер.

Важливим документом, який було схвалено Генеральною Асамблеєю ООН 20 листопада 1989 року, стала Конвенція про права дитини, ратифікована (тобто, затверджена) Верховною радою України 27 лютого 1991 року.

Найперше, що ж таке Конвенція? Від латинського convention – договір. Це угода, договір між державами стосовно якого-небудь одного спеціального питання.

Проголошення і схвалення цього важливого документа свідчить про те, що держави-учасниці дбають про своє майбутнє, готові вжити всіх необхідних заходів для забезпечення захисту дитини від усіх форм дискримінації, зобов’язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які є необхідними для її благополуччя.

Сьогодні ми ознайомимося з деякими статями цього важливого документа, що стосуються дітей.

Стаття 1. В ній надається визначення дитини. Дитиною признається особа, яка не досягла 18 років. Тобто, ви за своїм віком признаєтесь дітьми.

Стаття 6. Право на життя та охорону здоров’я.

Кожна дитина має право на життя з моменту визначення її живонародженою та життєздатною за критеріями Всесвітньої організації охорони здоров’я.

Ти знаєш, що ти – людина?

„Ти знаєш, що ти – людина?”

Ти знаєш про це, чи ні?

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина,

Очі твої – одні.

Більше тебе не буде

Завтра на цій землі.

Інші ходитимуть люди,

Інші кохатимуть люди –

Добрі, ласкаві й злі.

Сьогодні усе для тебе:

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба –

Гляди ж не проспи!

Бо ти на землі – людина

І хочеш того чи ні –

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина,

Очі твої – одні.

В. Симоненко

 

Завдання: дайте як більше різноманітних відповідей на запитання: „Хто я такий?”

Наприклад: Я – син (донька). Я – хлопець (дівчина). Я – учень тощо.

Відгадайте загадку:

А відгадай-но: що я таке?

Всі хочуть, як народиться дитина,

Щоб я було красиве і дзвінке,

Бо носить все життя мене людина.

Стаття 7. Право на ім’я та громадянство.

Дитина реєструється зразу після народження. Їй видається свідоцтво про народження, де вказано її ім’я. Наші імена – це велика особиста цінність. Ви бачили своє свідоцтво про народження? У кожного там прописано ім’я.

І дівчатко, і хлоп’я

Мають право на ім’я.

Ти – Надійка, я – Василь,

А оцей малюк – Максим.

Мають Дмитрик і Оленка

Ще й по батькові ім’я.

„Я Дмитро Ілліч Орленко!” –

Каже впевнено хлоп’я.

І дівчатко, і хлопчина,

І великі, і малі

Мають власну Батьківщину,

Найріднішу на землі.

Мають право називати

Україну словом Мати,

Бо вона дітей завжди

Оборонить від біди.

І. Жиленко

 

Чи знаєте ви з якої країни прийшли ваші імена, що означають вони? Прочитаймо у вірші А. Свашенка.

Допитлива дівчинка наша Наталка –

Її називають: Наталка-питалка.

Питає Наталка: „Чому я так звуся?

І чому Мариною зветься мамуся?

Найкраща подружка моя – Катерина,

А в класі у нас і Оксана, й Ірина.

І Зоя, і Соня, і Клара, й Галина,

Лариса, Олена та ще й Валентина”.

„Імення ці давні, – учителька каже, –

Із Греції й Риму, із Заходу й Сходу

Вони нам дістались від різних народів.

А що вони значать – послухай, дитино:

Галина – спокійна, міцна – Валентина,

Наталія – рідна, морська – то Марина,

А Зоя – життя, чистота – Катерина…

Софія – премудра, а Клара – ясна –

Ось що означають дівчат імена.

…Костя, наприклад, це значить постійний,

Кирило – господар і мужній Сашко,

Степан – це вінок, а бадьорий – Гришко,

А Петрик – то камінь, хоробрий – Андрій.

 

А ви знаєте значення своїх імен, які не згадувалися у вірші?

Завдання: знайти в книгах значення своїх імен.

Стаття 11. Дитина і сімя.

Сім’я є природним середовищем для фізичного, духовного, інтелектуального, культурного, соціального розвитку дитини, її матеріального забезпечення і несе відповідальність за створення належних умов для цього.

Кожна дитина має право на проживання в сімї разом з батьками або в сімї одного з них та на піклування батьків. Батько і мати мають рівні права та обов’язки щодо своїх дітей. Предметом основної турботи та основним обов’язком батьків є забезпечення інтересів своєї дитини.

Сім’я – це і пристань, і гавань,

Сюди вертаймось знов і знов

Із мандрів далеких і плавань –

Тут вічно панує любов.

Тебе тут завжди пам’ятають,

Куди б ти не їхав, не  йшов,

На тебе постійно чекають

Увага, турбота, любов.

Стаття 19. Право на освіту.

Держава гарантує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних навчальних закладах; надання державних стипендій та пільг учням і студентам цих закладів у порядку, встановленому законодавством України. Держава забезпечує право на вибір навчального закладу і навчання рідною мовою чи на вивчення рідної мови у державних начальних закладах.

Школа.

Школо наша, школо, мати наша мила,

Ти нас всіх пригорнеш, як голуб під крила.

Ти нас всіх научиш, як у світі жити,

Як зло оминати, а добро чинити.

Бджілоньки – на квіточки, дітоньки – до школи,

Там збирають мудрість, як мед з квіток бджоли.

М. Підгірянка

Стаття 21. Дитина і праця.

Вік, з якого допускається прийняття дитини на роботу, становить 16 років. Діти, які досягли 15-річного віку, можуть прийматись на роботу, що не завдає шкоди їхньому здоров’ю і навчанню, за згодою одного з батьків або особи, яка замінює батьків.

Діти приймаються на роботу лише після попереднього медичного огляду за наявності письмового медичного висновку про відсутність протипоказань для участі у трудовій діяльності та в подальшому до досягнення 21 року щорічно підлягають обов’язковим профілактичним медичним оглядам.

Спитай у тата і у мами,

Які професії у них.

Професій різних є чимало;

Сповна їх вистачить на всіх!

Та є одна поміж професій,

Якої вчаться всі в житті,

Вона для кожного найперша,

Якої вчитимешся ти!

Учитель, лікар чи геолог,

Письменник, слюсар чи кресляр –

Всі називають головною

Одну професію – школяр!

Бо всім відомо, що без школи,

Без знань, що мусиш там набути,

Не станеш у житті ніколи

Тим, ким в дитинстві мрієш бути!

Неважливо, яку професію ви оберете, коли станете дорослими, – усі професії потрібні. Головне, щоб вам подобалось бути корисними людям.

Ми розглянули лише деякі положення Конвенції. Варто також згадати і про право дитини на відпочинок і дозвілля, на свободу думки, совісті та релігії, право на доступ до інформації, на користування благами соціального забезпечення, включаючи соціальне страхування. Дитина повинна за всіх обставин бути серед тих, хто першим одержує допомогу і захист.

Великий педагог В. Сухомлинський казав: „Сьогодні діти – завтра народ!”

Ви – майбутнє нашої країни, і від вашого фізичного розвитку, знань, умінь залежатиме, якою буде наша Україна.

 

Підготувала Н. Заболотна,

завідувач бібліотеки ЕБГ „Гармонія” 

docx
Додано
18 березня 2020
Переглядів
834
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку