СВЯТО РІДНОЇ МОВИ
Без рідної мови нема України,
Без рідної мови людини нема!
Мета: Виховувати в учнів повагу і любов до української мови, потребу в постійному духовному самозбагаченні через неї, формувати почуття патріотизму, національної гідності.
Святково прибрана зала. Звучить пісня Демиденка та Семенова "Звучи, рідна мово". На сцену виходять учень і учениця, ведучі свята.
Ведучий: Добрий день!
Ведуча: Вітаємо вас у цій залі. Запрошуємо на свято мови.
Ведучий: Ми – українці, і є у нас своя держава - Україна. А ще є у нас рідна мова. І як говорив відомий український письменник Б. Антоненко – Давидович: «Для нас вона – це все: невід’ємна частка Батьківщини, і голос народу, і чарівний інструмент. На його звуки відгукуються найтонші і найніжніші струни людської душі. У мові чується голос предків, відлунюють сторінки історії свого народу. Вона є тим найдорожчим і найціннішим зв’язком, що з’єднує всі покоління народу в одне велике історичне живе ціле».
Ведуча: Мова - душа народу. Мова - початок людини, її розвиток, її життя.
Ведучий: І любов до Батьківщини виявляється в любові до рідного слова. Словом рідним треба дорожити, як честю матері, як совістю.
Ведуча: У тлумачному словнику української мови міститься понад 136 тисяч слів. Українська мова належить до найбільш багатих, розвинених і мелодійних мов світу.
Ведучий: Мово! Мудра Берегине, що не давала погаснути земному вогнищу роду нашого і тримала народ на небесному олімпі волелюбності,слави і гордого духуУчениця читає вірш Олександра Підсухи "Мова":
- Ой яка чудова українська мова!
Де береться все це, звідкіля і як?
Є в ній ліс, лісок, лісочок, пуща, гай, діброва, Бір, перелісок, чорноліс, є ще і байрак.
І така ж розкішна, і гнучка, як мрія,
Можна "звідкіля і звідки, можна і звідкіль.
Є у ній хурделиця, віхола, завія,
Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль".
Ведучий: Багатство української мови виявляється у великій кількості слів, фразеологізмів, крилатих висловів. Рідною мовою можна виражати найскладніші наукові поняття, найтонші людські почуття.
Ведуча: Багатство нашої рідної мови зафіксовано в усній народній творчості: у загадках, казках, прислів'ях, приказках, піснях.
(Ведуча проводить гру з учасниками свята. Підібрати до поданих тлумачень фразеологізми.)
Ведучі слідкують за відповідями і визначають того, хто найбільше підібрав фразеологізмів.
Ведуча: А скільки українською мовою складено українських пісень.
Адже пісня - це душа народу. В ній сподівання, радощі, туга.
(Учні в українських костюмах виконують українські народні пісні, інценізують українську народну пісню: « А до мене Яків приходив».
Ведуча: А скільки прислів'їв і приказок є в нашій мові, які збагачують її, роблячи образною.
Конкурс "Хто більше". Потрібно назвати якомога більше прислів'їв і приказок. Перемагає той, хто назве більше.)
Ведуча:А тепер настав час для загадок.
1. |
Мене б'ють, топчуть, ріжуть, перевертають. Я все терплю і всім |
|
добром плачу. (Земля) |
2. |
Кругом вода, а з питвом біда. |
|
Хто знає - де це бува? (На морі) |
3. |
Сидить баба серед літа |
|
В сто сорочок одіта. (Капуста) |
4. |
Вузенька, довгенька, а як устане - |
|
До неба дістане. (Дорога) |
5. |
Кінь біжить, аж земля дрижить. (Грім) |
6. |
За лісом, за праслісом біла вовна висить. (Хмара) |
7. |
Летіло золото, а стало болото. (Дощ) |
8. |
Літом умираю, восени оживаю. (Струмок) |
Ведучий: Українській мові присвячено багато віршів видатних письменників, в яких вчувається гордість за рідне слово, а також і вболівання за долю мови. У цих віршах історія мови, її сучасне, майбутнє.
І рідну мову - материнський дар.
Учень читає вірш М. Адаменка "Жива мова"
Зневажить мову - зрадити народ,
Котрий до сонця зводивсь крізь муки,
Це - забруднити плеса чистих вод,
Це - потоптати материнські руки.
Зневажить мову мамину - біда, Котра пустими зробить наші душі
І ми нащадкам зможем передать Лиш те, що корені калині сушить.
Зневажить мову - зрадити себе,
(А зрадників хто може поважати?)
І стане чорним небо голубе, Вмиратиме у муках рідна мати.
Ведучий: Багато зробив для розвитку рідної мови Т. Г. Шевченко. Надзвичайно хвилювала його доля української мови, якої сам ніколи не відрікався, а оспівував її мелодійність, поетичність, чарівність.
Про це розповів у своєму вірші В. Самійленко:
Діамант дорогий на дорозі лежав,
Тим великим шляхом люд усякий минав,
І ніхто не пізнав діаманта того.
Йшло багато людей і топтали його.
Але зараз тим шляхом хтось чудовний ішов,
І в пилу на шляху діамант він знайшов.
Камінець дорогий він одразу пізнав,
І додому приніс, і гарненько, як знав,
Обробив, обточив дивний той камінець,
І уставив його у коштовний вінець.
Сталось диво тоді: камінець засіяв,
І промінням ясним всіх людей здивував,
І палаючим вогнем кольористо блищить
І проміння його усім очі сліпить.
Так в пилу на шляху наша мова була,
І мислива рука її з пилу взяла.
Полюбила її, обробила її,
Положила на ню усі сили свої.
І в народний вінець, як в оправу ввела
І як зорю ясну вище хмар піднесла.
І на злість ворогам засіяла вона
Як алмаз доргий, як та зоря ясна.
І сіятиме вік, поки сонце стоїть,
І лихим ворогам буде очі сліпить.
Хай же ті вороги поніміють скоріш,
Наша ж мова сія щогодини ясніш!
Хай коштовним добром вона буде у нас,
Щоб і сам здивувавсь у могилі Тарас,
Щоб, поглянувши сам на створіння своє,
Він поважно сказав: " Відкіля нам сіє? "
Ведучий: Всі ми добре пам'ятаємо заповіт нашого Кобзаря, основоположника української літературної мови Т. Г. Шевченка
" І чужому научайтесь, і свого не цурайтесь!"
З приводу цього Павло Глазовий написав гумореску " Турок "
( Учень читає гумореску )
Збирається мій знайомий
В далеку мандрівку:
Придбав собі в Туреччину
На тиждень путівку.
Костюм справив елегантний,
Вчить турецьку мову -
Уже знає, як звуть турки
свиню і корову.
Як спитати в магазині
Почім у них шуби,
Де купити можна пасту
Щоб почистить зуби?
Голова гуде у нього
Від отих уроків....
Він, до речі, в Україні
Живе 30 років.
Ходить всюди, як хазяїн,
Аж дверима гурка.
А ось мову українську
Знає гірше турка.
Ведуча: «А зараз ви подивитесь інсценізацію гуморески Павла Глазового " Кухлик "
Дід приїхав із села,
Ходить по столиці,
Має гроші - не мина
Жодної крамниці.
- Кухлик мені окажіть Он отой, що скраю
Продавщиця:"Что, чєго? Я нє понимаю?"
- Кухлик, люба, покажіть Той, що збоку смужка.
- Да какой же кухлик здєсь Єжели то кружка?
Дід у руки кухлик взяв
І насупив брови:
- На Вкраїні живете
Й не знаєте мови...
Продавщиця теж була Гостра та бідова
"У мєня єсть свой язык. Ни к чєму мне мова ".
І сказав їй мудрий дід:
-Цим пишатися не слід,
Бо якраз така біда
В моєї корови:
Має бідна язика,
Та не знає мови.
Ведучий: Про рідну мову треба дбати, потрібно постійно вдосконалювати її, намагатися правильно говорити нею. Як часто в нашій мові ми зустрічаємо мовленневі помилки і тому культура нашої мови бажає бути кращою.
(Ведучий читає слова, які вжито неправильно, а учасники свята називають, як ці слова звучать українською літературною мовою)
Неправильно Правильно
відложити |
відкласти |
віддихати |
відпочивати |
дальше |
далі |
два роки назад |
два роки тому |
держати |
тримати |
доказувати |
доводити |
досрочно |
достроково |
другим разом |
іншим разом |
любий |
будь-який |
найти |
знайти |
надоїдати |
набридати |
налог |
податок |
лишати слова |
позбавляти слова |
Ведуча: Рідна мова, як і все дорогоцінне в світі, потребує дбайливого догляду й вірної любові. Ось як про це говорив Максим Рильський у вірші "Мова";
(Учениця читає вірш)
Як парость виноградної лози
Плекайте мову. Пильно й ненастанно
Політь бур'ян. Чистіша від сльози
Вона хай буде. Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.
Не бійтесь заглядати у словник:
Це пишний яр, а не сумне провалля;
Збирайте, як розумний садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й Даля.
Не майте гніву до моїх порад
І не лінуйтесь доглядать свій сад.
Ведучий і ведуча виходять на сцену.
Ведучий:
Ти постаєш в ясній обнові,
Як пісня, линеш, рідне слово.
Ти наше диво калинове,
Кохана материнська мова.
Ведуча:
Плекаймо в серці кожне гроно,
Прозоре диво калинове.
Хай квітне, пломенить червоно
В сім'ї великій, вольній, новій.
Ведучий:
Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну.
Красу її вічно живу і нову
І мову її солов'їну!
Ведучі: На цьому наше свято закінчилось. Дякуємо всім за увагу.
Звучить пісня « Рідна мова» .