Тема: «Без верби і калини нема України. Народна оповідь «Як Оксана вербою стала».
Мета:
Обладнання: підручник Українська мова та читання 2 клас, автори М.С. Вашуленко, С.Г. Дубовик, частина 2, с. 83-85, ілюстрації до твору, картотека прийомів із розвитку техніки читання, роздатковий матеріал, ребус, тлумачний та орфографічний словники.
Хід уроку
- Добрий день, діти. Чи все необхідне ви приготували до уроку? У вас на партах повинні лежати: підручник «Літературне читання», ручка, читацький щоденник.
- Покажіть товаришу зразок читання, допоможіть виправити помилки по черзі попрацюйте «вчителями»: перше питання під текстом відповідає перший, на друге питання – другий, потім перевіримо, хто краще справиться із завданням, проведемо захист робіт декількох пар.
Корова, кінь і пес
Корова, кінь і пес засперечалися між собою, кого із них господар найбільше любить.
- Звичайно, мене, - каже кінь, - я йому плуга й борону тягав, дрова з лісу вожу, він сам на мені в місто їздить. Пропав би він без мене.
- Ні, господар більше мене любить, - каже корова, - я все його сімейство молоком напуваю.
- Ні, господар більше мене любить, - гарчить пес, - я його хату стережу.
Вислухав господар цю суперечку тай каже:
- Перестаньте сваритися, всі ви мені потрібні, і кожен із вас добрий на своєму місці. Але сам себе ніхто не хвалить!
Ав-ав-ав – не лови гав.
Ва-ва-ва – книжка нова.
Ву-ву-ву – вип’ємо каву.
Ув-ув-ув – новину почув.
Ві-ві-ві – здивувались паві.
Ів-ів-ів – льон зацвів.
Во-во-во – намальовано криво.
Ов-ов-ов – накололи дров.
Ив-ив-ив – я квіти полив.
Ви-ви-ви – чорні брови.
- Прочитаємо хором чистомовку. (Учні читають разом з вчителем)
- Тепер кожен сам її прочитає.
- Прочитайте сусідові по парті чистомовку, промовляючи всі слова чітко та виразно.
- Ми продовжуємо з вами вивчати розділ «Моя родина – наша славна Україна» і домашнім завданням було прочитати вірш Наталки Поклад «Прапор».
- Підготуйтесь виразно прочитати вірш. Подумайте, яке почуття треба передати під час читання вірша.
- Про що говориться у вірші?
- Які кольори дібрано для нашого прапора?
- Що на вашу думку символізує блакитний колір? А жовтий? Як про це сказано у вірші?
- Як ви гадаєте, що хотіла донести авторка вірша до читачів?
- Діти, скажіть які рослинні символи України ви знаєте? (Калина, дуб, тополя, барвінок та чорнобривці)
- Є ще один рослинний символ України, який ви забули назвати. А пригадати вам допоможе цей ребус. Спробуйте відгадати.
(Верба)
- Відкрийте підручники на сторінці 83. Вам потрібно роз’єднати слова і прочитати прислів’я? Що у вас вийшло? (Без верби і калини немає України)
- Як ви розумієте це прислів’я? (Воно нагадує нам хто ми такі. Верба та калина – це дерева-символи нашого народу. Ми повинні знати історію, плекати мову та не забувати про своє коріння.)
- Прочитайте правильно слова, зверніть увагу на наголос. На якому складі стоїть наголос?
- У тексті, з яким ми сьогодні познайомимося можуть зустрітися такі невідомі слова як: плесо, плахта.
- До якого словника нам слід звернутися? (До тлумачного) Знайдіть і прочитайте у словнику значення цих слів. (Діти шукають та зачитують значення слів.)
- Погляньте на сторінці 83, як нам автор підручника роз’яснив ці слова.
- Послухайте уважно діти оповідання, а потім його обговоримо.
- Чи сподобалося вам це оповідання?
- Що вас найбільше вразило?
- Хто є головним героєм оповідання?
- Цей твір є народним чи авторським? Доведіть.
- Як ви думаєте, у яку пору року відбуваються події?
Фізкультхвилинка
Раз, два - всі присіли, (присісти)
Потім вгору підлетіли (підстрибнути)
Три, чотири - нахилились, (нахиляння тулуба вперед)
Із струмочка гарно вмились (імітація умивання)
П'ять, шість - всі веселі
Крутимось на каруселі, (покрутитися)
Сім, вісім - в поїзд сіли,
Ніжками затупотіли (затупотіти)
Дев'ять, десять - відпочили
І за парти дружно сіли.
- Що таке врода? Яка вона буває? Чи можливо нею милуватись?
- Як називають вираз красуня-верба?
- Про що розповідається у творі?
- Чому дівчина багато часів проводила біля річки?
- Як Оксана ставилася до своєї мами? А до подружок? Знайдіть і зачитайте про це у творі.
- Чи може бути немилою рідна домівка?
- Чи добре весь час милуватися своєю вродою?
- Як полюбляла вбиратися Оксана? Знайдіть і зачитайте у тексті.
- Поділимо текст на маленькі частини тобто по абзацах. Отже, про що йде мова у першому абзаці? (Про те як любила вдягатися Оксана)
- Прочитайте другий абзац. Про що розповідається у цій частині? (Про те, що дівчинка тільки те і робила, що милувалась своєю вродою.)
- Прочитайте третій абзац. Кого зустріла Оксана? (Водяника) Що відповіла дівчинка матусі? Зачитайте.
- Прочитайте четвертий абзац. Чи виконав бажання Оксанки Водяник? Що це було за бажання? Чи таке можливо у реальному житті?
- Про що говориться у кінці оповідання. Зачитайте.
- Розгляньте ілюстрацію до твору на сторінці 84.
- Розкажіть, що ви там побачили?
- Знайдіть у тексті і зачитайте уривок, до якого вміщено цей малюнок.
- Який малюнок до твору намалювали б ви? Що б ви зобразили?
Гімнастика для очей
- Зверніть увагу, які художні засоби тут використані?
- Як ви гадаєте, з якою інтонацією слід читати слова Оксанки?
- А як потрібно читати слова автора?
А) Опис зовнішності героїв:
- Прочитайте рядки, де описується зовнішність та вбрання Оксанки.
Б) З’ясування характеру головного героя, мотивів його поведінки на основі аналізу його вчинків та взаємостосунків з іншими героями твору:
- Як ставиться Оксанка до матусі? А до подружок? Знайдіть цей уривок в тексті.
- Чи грубо відповідала Оксанка матусі? (Учні висловлюють думки)
- Який Водяник? Його можна назвати добрим? Чи дійсно треба було виконати бажання Оксанки.
В) З’ясування авторського ставлення до нього, розуміння «підтексту твору».
- Так як казка народна, знайдіть слова ставлення автора до головного героя.
Г) З’ясування власного ставлення до вчинків героя, узагальнення образу.
- Чи можна сказати, що у Оксанки було гарне ставлення до матусі та до подруг? Чи добре Оксанка була вихована?
План.
- А зараз давайте спробуємо стисло переказати цю оповідь за планом.
- Прочитайте ще раз цю оповідь, але слова Оксанки будуть читати тільки дівчатка.
- Яка тема твору? (Тема твору – це те, про що автор розповідає читачу. Розповідь про дівчинку якій подобалося милуватися собою.)
- Давайте визначимо з вами ідею твору? (Ідея твору - це прихований зміст, те, що автор намагався своїм твором донести до читача. Треба бути обережним зі своїми бажаннями та маючи гарну зовнішню красу, мати ще й добре серце.)
- Чи можна сказати що ідею твору висловлено в прислів’ї з підручника: Не краса красить, а розум? Під час відповіді користуйтеся опорою:
Я вважаю …
Я думаю …
Я гадаю …
Я переконана …
(Я вважаю, що у прислів’ї висловлена саме головна думка. Дівчинка Оксанка милувалася красою, але матусі не допомагала. А людину красять її вчинки в першу чергу)
- Чому вчить нас ця оповідь?
- Чи сподобалася вам ця оповідь? Чим саме?
- А як ви назвали цю оповідь? Придумайте ще назви до оповіді.
- Проведемо невеличке усне тестування. Слухайте уважно діти. Коли ви знаєте правильну відповідь, піднімайте руку.
1)Як звати дівчинку з твору?
а) Оксана;
б) Олена;
в) Ольга.
2) Дівчинка полюбляла вбиратися у:
а) пальто, черевики, хустинку, рукавички;
б) вишивану сорочку, плахту, червоні чоботи, намисто;
в) плаття, віночок, сандалі, намисто.
3) Дівчинка ходила до річки:
а) купатися;
б) рибалити;
в) милуватися вродою.
4)Мати просила доньку допомогти:
а) води принести, на городі попоратися;
б) гусей пасти;
в) пироги пекти.
5) У водоймі жив(жила):
а) Русалка;
б) Водяник;
в) Нептун.
6) Водяник перетворив дівчинку на:
а) красуню-калину;
б) красуню-вербу;
в) красуню-тополю.
Роздатковий матеріал. Картка до прийому читання.
1