«Безпечний освітній простір як чинник забезпечення якості освіти в українській школі»
«Ми самі повинні стати тими змінами, які хочемо бачити в світі»
Махатма Ганді.
Найгострішим та найважливішим питанням під час воєнного стану для закладів освіти в Україні є створення умов для безпечного освітнього простору. На виконання «Концепції безпеки закладів освіти», схваленою розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.04.2023 №301-р, у Харківській початковій школі №171 (ХПШ№171 далі) організовано безпечний освітній простір: облаштовано шкільне Укриття, Клас безпеки, навчальні приміщення, Пункт незламності, функціонує Пункт харчування. Усі питання, що об’єднує організація безпечного освітнього простору у школі, – одне з найголовніших завдань для нашого закладу освіти сьогодні. Пропонуємо більш детально ознайомитися з досвідом створення та функціонування «Безпечного освітнього простору» у комунальному закладі «Харківська початкова школа №171 Харківської міської ради».
Безпечний освітній простір нашої школи – це система заходів щодо попередження та запобігання негативних і кризових явищ, це постійний моніторинг виконання норм і правил за 15 протоколами безпеки учасників освітнього процесу.
Ознаки безпечного простору ХПШ№171: толерантність, довірливі стосунки, взаємодопомога, емоційна рівновага й комфорт, взаємоповага, унеможливлення насильства, мінімізація ризиків і небезпеки учасників освітнього процесу в умовах воєнного часу, спільна цілеспрямована діяльність учителів, учнів, батьків і громадськості щодо створення безпечного простору в школі.
Безпечний освітній простір ХПШ№171 здійснюється за 15 протоколами:
1.Антибулінгова політика
1.1.Кібербулінг.
1.2.Запобігання та протидія фізичному, психологічному, сексуальному та економічному булінгу.
2.Безпечне перебування дітей у школі, удома та громадських місцях, алгоритми дій у разі повітряної тривоги та інших надзвичайних ситуацій воєнного стану. Основи безпеки життєдіяльності.
2.1 Правила поведінки в надзвичайних ситуаціях природного та техногенного характеру, евакуація з небезпечних місць.
2.2. Алгоритм дій адміністративної групи школи швидкого реагування.
2.3. Дії учасників освітнього процесу в разі будь-якої небезпеки.
3.Безпека дорожнього руху.
4.Безпека на водних об’єктах.
5.Безпека протипожежна.
6.Харчова безпека.
7. Мінна безпека.
8. Медична та перша домедична допомога.
8.1.Онлайн уроки з усіх видів домедичної допомоги.
8.2.Практичні заняття з фахівцями в шкільному класі безпеки.
8.3.Консультативна допомога медичної сестри щодо стану здоров’я та проходження медогляду учнів і працівників школи, моніторинг стану здоров’я учнів і працівників школи.
9. Психологічна підтримка учасників освітнього процесу.
9.1 Діагностика психологічного стану учасників освітнього процесу.
9.2.Заходи з корекції психологічної підтримки.
10.Адаптація учасників освітнього процесу в освітньому просторі.
10.1. Допомога батькам першокласників і нових учнів у налагодженні онлайн- навчання з урахуванням безпекової ситуації.
10.2. Психологічна підтримка батьків учнів, взаємодія батьків учнів з педагогами, медичною сестрою та шкільним психологом.
10.3.Підвищення кваліфікації педагогів і медичного працівника з питань психологічної підтримки, попередження булінгу, домедичної підготовки та ін.
11.Гнучкий освітній процес, де враховується дистанційна, змішана, очна, сімейна, екстернатна, інклюзивна, індивідуальна форми навчання.
11.1 Складання гнучкого розкладу уроків з урахуванням безпекової ситуації.
11.2 Організація позакласної роботи.
12.Безпека учнів в інтернеті. Висвітлення інформації щодо безпеки життєдіяльності на шкільному сайті та шкільній сторінці фейсбук.
13.Функціонування Укриття школи і Пункту незламності.
13.1 Створення для комфортного перебування в Укритті і Пункті незламності таких зон: відпочинку, харчування, ігрової, психологічної підтримки, для матусь з дітьми до 3-х років, інформативної, підзарядки гаджетів, домедичної допомоги.
13.2 Інструктаж всіх чергових працівників задіяних у функціонуванні Укриття і Пункту незламності.
14. Функціонування шкільного Класу безпеки.
14.1. Поповнення 7 зон класу методичними й навчальними матеріалами.
14.2. Облаштування 7 зон необхідним приладдям.
14.3. Проведення навчальних занять з учнями з урахуванням безпекової ситуації в онлайн та очному форматі.
15. Моніторинг реалізації протоколів безпеки шкільного освітнього простору.
Норми безпечного простору ХПШ №171 – це доцільне й продумане облаштування приміщень школи, чітко й зрозуміло сформульовані протоколи безпеки організації безпечного простору, налагоджена постійна взаємодія з усіма екстреними й соціальними службами, вчасне інформування й профілактична робота щодо безпекових ситуацій, зокрема в умовах воєнного часу, усіх учасників освітнього середовища, дієва система підвищення кваліфікації педагогів щодо надання домедичної допомоги та психологічної підтримки учнів, інструктажі всіх працівників школи щодо виконання вимог безпеки стосовно всіх учасників освітнього процесу; змістовний Паспорт безпеки закладу, який за необхідністю оновлюється. Зі складовими Безпечного освітнього простору ХПШ №171 можна ознайомитися за QR-кодами в Додатку 1.
Додаток1
Пропоную ознайомитися з досвідом роботи нашої школи з облаштування Укриття у навчальному закладі. Укриття площею 600 м2 було відновлене у 2023 році в підвальному (підземному) поверсі та облаштовано зонами для комфортного та різнорівневого призначення: схованка, місця для навчання, відпочинку, релаксації та інші. Колектив школи намагався створити максимально сприятливі зони для перебування й розвитку учнів та вдосконалити укриття для використання з різною метою. Під час оформлення приміщень виокремили такі зони: 1.Зона освітної діяльності – це місце де відбувається основна навчальна діяльність, як групова так і індивідуальна. Цю зону облаштовано партами, дошкою для навчання, зоною для активностей учнів, дидактичними матеріалами (карти, атласи, плакати, роздатковий матеріал та інше), планується створення мультимедійного осередку. 2. Ігрова зона – місце активної та ігрової діяльності дітей. Вона обладнана столом для ігор, м' яким килимом на якому діти можуть комфортно розміститись, розвиваючими іграшками, куточком для настільних ігор, кріслами-мішками. Наповнення ігрової зони включає настільні ігри, головоломки, пазли, машинки та ляльки, м'ячики, конструктори та ігровий інвентар для проведення рухливих ігор. 3. Зона психоемоційного розвантаження - це місце, де діти, а також дорослі, зможуть почувати себе безпечно, розслабитись та трохи перепочити. Вона оснащена предметами, які можуть заспокоїти, відволікти від негативного впливу. Тут можна поміркувати, взяти до рук щось приємне на дотик, тут кожного обіймають та уважно слухають. 4. Зона фізичної активності особливо необхідна для наших молодших школярів, бо діти потребують постійного руху, фізичного розвитку, фізультурно-оздоровчої та спортивної діяльності, адже рух – це життя. Тому для цієї зони відведено кабінет з найбільшою площею, де можна виконувати різноманітні активності, фізичні вправи та рухливі ігри. Зона оснащена кариматами та спортивним інвентарем. 5. Зона тиші та відпочинку створена для того, щоб учні могли поспілкуватись між собою та з учителем і просто відновити сили. Цю зону ми обладнали зручними ліжками, м’яким килимом, створюється невимушена атмосфера, саме в цьому місці можна дізнатись про настрої і самопочуття дітей. 6. Урбаністична зона призначена для того, щоб учні спостерігали значущість міста, в якому вони мешкають, як воно розвивається. Вивчення історії розвитку міста з архітектурної точки зору та урбаністичні дослідження допоможуть дітям зрозуміти людські цінності, розвинуть бажання створювати красу навколо себе. Зона оснащена стінописами видатних архітектурних споруд Харкова, які є візиткою міста та гордістю містян. 7. Зона читача. Це «острівець знань», де діти можуть знайти захопливу книгу, мають можливість наповнити мінібібліотеку власними книжками, котрі прочитали у вільний час. А також кожен може поділитися новинами, здобутими враженнями і знаннями з однокласниками. 8. Інтерактивна зона призначена для того, щоб утримувати увагу й зацікавленість учнів. У цій зоні передбачено інтерактивну подачу навчального матеріалу. Це прекрасний майданчик для спільної творчості, захопливих ідей та виявленню талантів дитини. Зона оснащена інтерактивними іграми та знаходиться на стадії розвитку й удосконалення. Пропоную подивитися фоторепортаж з облаштування Укриття у нашому закладі та переглянути описовий матеріал на зроблених світлинах, перейшовши за активним QR-кодом в Додатку 1.
На виконання «Національної стратегії розбудови безпечного і здорового середовища у новій українській школі», схваленою Указом Президента України від 25.05.2020 №195/2020, розпорядження КМУ від 07.09.2022№792-р, у нашому закладі було створено 05.12.2022 року Клас безпеки. Він ділиться на 7 зон і облаштований необхідними меблями, наочністю та приладдям. 7 зон Класу безпеки : 1) зона пожежної безпеки; 2) зона домедичної допомоги; 3) зона психологічного розвантаження; 4) зона безпеки життєдіяльності; 5) зона відеоуроків і презентацій; 6) зона мінної безпеки; 7) ігрова зона. Під час дистанційного навчання уроки проводяться педагогами з Класу безпеки з використанням відео- і фото- матеріалів класу. Хочемо звернути вашу увагу та поділитися досвідом роботи закладу з облаштування зони психологічного розвантаження, яка на нашу думку, є однією з найнеобхідніших у теперішній час, бо українські діти потребують повсякденної психологічної допомоги та емоційної підтримки. Дана зона має куточок «Для відновлення спокою, для усамітнення», де дитина має можливість відновити рівновагу, спокій, перебороти тривогу, або страх. Це місце маленьке, але там тебе ніхто не бачить. Іноді важливо поговорити з дорослим наодинці, поділитися власними переживаннями, бо не кожна дитина здатна розповісти свою проблему в колі дітей. Відокремлює цей куточок від усього Класу безпеки інформаційна яскрава ширма. За ширмою розташовані м'яке крісло-мішок, дві парти із стільцями, на яких матеріали для пісочної терапії. Малювання на піску або піском врівноважує, розслаблює, заспокоює. Особливо, якщо молодші школярі не можуть висловити свої переживання вербально, пісок є гарним помічником, техніка сендплею виявляється дієвою і корисною. Біля куточка «Психологічного відновлення» знаходиться куточок «Інструменти для відновлення психологічної рівноваги», перерахуємо їх: матеріали для ліплення, для плетіння з бісеру, резиночок, окремий відділ займає мозаїка, антистресові іграшки, різні види пазлів, матеріали для розвантажувальних вправ за допомогою ґудзиків, кольорових камінців, інструменти для корекції уяви такі , як: калейдоскопи, пружинки-веселки, картки, засоби для налагодження дотикового контакту, довіри. Також, хочемо звернути увагу на «сенсорні» банки з крупами. Доречно для психоемоційного розвантаження дитини вчителю організувати ігри з гречаної, рисової, манної крупами, сочевицею, квасолею, горохом, макаронними виробами. Вони мають різний колір, форму, ступінь твердості, що забезпечує багатство вражень і відчуттів. Користь дидактичних ігор з крупами доведено психологами, логопедами та іншими дитячими спеціалістами. Окремо знаходиться куточок для художньої терапії, який облаштовано різноманітними засобами для малювання, «розмальовками-антистресами», картинами-гравюрами, водними розмальовками, ескізами та заготовками, призначений як для індивідуального, так і для спільного малювання. Арт-терапія дозволяє дітям самовиразитися. За допомогою арт-терапії учні долають страхи і сором'язливість, знижуються емоційне напруження, агресивність, тривожність, поліпшується їх настрій та психологічний клімат в колективі. Образотворче мистецтво дає можливість відчути й пізнати себе; висловити свої думки і почуття, мрії і надії; бути особливим, а також звільнитися від негативних переживань минулого. Арт-терапія сьогодні вважається одним з ефективних інструментів, що використовуються в роботі практичних психологів для вирішення емоційних проблем. Фоторепортаж з облаштування Класу безпеки в нашому закладі можна переглянути на зроблених світлинах за QR-кодом в Додатку 1.
Інструментами оцінки рівня організації безпечного освітнього простору нашої школи є 15 протоколів. Питання оцінки рівня безпечного освітнього простору постійно розглядаються на оперативних онлайн-нарадах при директорі школи та аналізуються на засіданні педагогічної ради в кінці навчального року. Так, станом на 01.02.2024 адміністрацією школи було здійснено моніторинг реадізації 15 протоколів організації безпечного освітнього простору школи (Додаток 2) та рівень навченості педагогів школи ключових питань безпеки (Додаток №).
Додаток 2
Додаток 3
«Безпечний освітній простір ХПШ №171» це:
- Комплекс норм і правил безпеки, які виконують всі учасники освітнього простору;
- Моніторинг 15 інноваційних протоколів звершування питань безпеки в школі, який допомагає уникнути прогалин в системі роботи;
- Сучасна інноваційна матеріально-технічна база – облаштовані навчальні кабінети, Клас безпеки, Пункт незламності, Укриття школи, Пункт харчування;
- Функціонування інформативних медіа-платформ школи – шкільного сайту, сторінки фейсбук та інших соціальних мереж;
- Творчий, активний, цілеспрямований педагогічний колектив нашої школи, який прагне створити безпечний освітній простір для улюблених учнів і впевнено крокує до Перемоги!
Анотація. Українська спільнота сьогодні знаходиться в небезпеці. Найбільш вразливою є освіта. І важливою складовою є створення умов для безпечної освіти українських дітей. Мета створення шкільного безпечного освітнього простору - мінімізувати негативні явища воєнного стану в школі, забезпечити українських дітей якісними освітніми послугами, створити умови запобігання наслідків негативного впливу сучасного середовища на дітей. У статті розроблено інструментарій і механізми організації безпечного освітнього простору, висвітлено досвід вирішення норм безпеки в українській школі, створення ресурсів по дотриманню прав, свобод, відсутності насильства, соціальної безпеки, психоемоційної рівноваги учнів. Створення безпечного освітнього простору в українській школі – це унеможливлення негативних ризиків, які можуть виникнути.
Ключові слова: безпечний освітній простір, освітнє середовище, протоколи безпеки, норми, ознаки, моніторинг.
1