Безпека молоді в Інтернеті

Про матеріал
Метдична розробка виховної години "Безпека молоді в Інтернеті". Навчальна мета: Ознайомити здобувачів освіти з проблема інформаційної безпеки, поняттями булінгу Виховна мета: Розвивати інформаційну компетентність здобувачів освіти, виховувати почуття емпатії та переживання до тих, хто зазнає насилля Розвивальна мета: навчитися знаходити вихід зі складних ситуацій, формувати навички безпечної поведінки Обладнання: відеозабезпечення, презентація, роздатковий матеріал (анкета, пам’ятка, корисні ресурси)
Перегляд файлу

Тема. Безпека молоді в Інтернеті

 

Навчальна мета: Ознайомити здобувачів освіти  з проблема інформаційної безпеки, поняттями булінгу

Виховна мета: Розвивати інформаційну компетентність здобувачів освіти, виховувати почуття емпатії та переживання до тих, хто зазнає насилля

Розвивальна мета: навчитися знаходити вихід зі складних ситуацій, формувати навички безпечної поведінки

Обладнання: відеозабезпечення, презентація, роздатковий матеріал (анкета, пам’ятка, корисні ресурси)

 

Структура уроку

I. Організаційний момент

II. Мотивація виховної діяльності

III. Актуалізація опорних знань

ІV. Вивчення нового  матеріалу

V.      Усвідомлення набутих знань й формування вмінь та навичок

VI.     Підбиття підсумків виховного заняття

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Привітання з навчальною групою. Повідомлення теми і мети заняття

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

За даними міжнародного дослідницького проєкту ESPAD, у 2019 році лише 6,7% опитаних підлітків в Україні не користувались соціальними мережам. Майже 45% підлітків проводять у соціальних мережах до 3 годин на день, а ще приблизно  50% – 4 та більше годин. Сьогодні, ми засвоїмо знання, які будуть Вам у нагоді упродовж життя [3].

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда із здобувачами совіти

  1. Кому, хоча б раз у житті, довелося бути жертвою насилля у Ітернеті?
  2. Чи застосовувалося будь-яке насилля проти Вас?
  3. Чи були Ви свідками насильства? Які були Ваші дії?

 

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Сутність поняття «Кібербулінг», «Секстинг», «Кібергрумінг». Чат-бот «Кіберпес»

Безпечна поведінка в Інтернеті – сукупність дій особистості під час користування Інтернетом, що сприяють задоволенню потреб і водночас запобігають можливості завдання збитків, заподіяних фізичному, психічному, соціальному благополуччю та (або) майну самої людини та інших людей [4: 7].

Кібербулінг – це цькування із застосуванням цифрових технологій. Кібербулінг може відбуватися в соціальних мережах, платформах обміну повідомленнями (месенджерах), ігрових платформах і мобільних телефонах, зокрема через: 

поширення брехні чи розміщення фотографій, які компрометують когось у соціальних мережах;

повідомлення чи погрози, які ображають когось або можуть завдати комусь шкоди [1].

За даними ЮНІСЕФ в Україні, майже 50% підлітків були жертвами кібербулінгу. Кожна третя дитина прогулювала школу через кібербулінг. 75% підлітків у анонімному опитуванні підтвердили те, що Instagram, TikTok і Snapchat є основними соціальними платформами для цькування.

Міністерство цифрової трансформації у співпраці з ЮНІСЕФ та за інформаційної підтримки Міністерства освіти і науки України, Координаційного центру з надання правової допомоги та Міністерства юстиції України випустило чат-бот "Кіберпес". У чат-боті можна дізнатись про те, як діяти дітям, батькам і вчителям у разі кібербулінгу. 

Чат-бот у Telegram і Viber допоможе дізнатись, як визначити кібербулінг, як самостійно видалити образливі матеріали з соціальних мереж, а також куди звертатись за допомогою.

У чат-боті "Кіберпес" можна знайти інформацію про те:

що таке «кібербулінг» та як він проявляється;

як визначити контент, що містить кібербулінг;

що робити, якщо вас кібербулять;

як видалити матеріали, що містять кібербулінг;

як попередити кібербулінг;

як не бути кібербулером.

Підлітки можуть стикатись із сексуальним насилля в Інтернеті у формах секстингу, кібергрумінгу та сексторшену.

Секстинг – це надсилання інтимних фото чи відео з використанням сучасних засобів зв’язку. Підлітки можуть надсилати такі матеріали як знайомим, так і не знайомим їм у реальному житті людям. Матеріали подібних переписок можуть бути оприлюднені, що часто призводить до кібербулінгу та цькувань.

Кібергрумінг — це процес комунікації із дитиною в Інтернеті, під час якого злочинці налагоджують довірливі стосунки з метою сексуального насильства над нею у реальному житті чи онлайн. Вони можуть змушувати виконувати певні сексуальні дії перед камерою. Злочинці свідомо будують своє спілкування так, аби викликати в неї теплі почуття та довіру, показати, що вона цінна та унікальна. Вони можуть прикидатися однолітками, пропонувати роботу моделлю, дарувати подарунки тощо.  

Сексторшен – налагодження довірливих стосунків із дитиною чи підлітком в Інтернеті з метою отримання приватних матеріалів, шантажування та вимагання додаткових матеріалів або грошей. 

Кібероніоманія - неконтрольовані покупки в інтернет-магазинах, без необхідності їх придбання та урахування власних фінансових можливостей, постійна участь в онлайн-аукціонах [2: 18].

 

 

V. Усвідомлення набутих знань й формування вмінь та навичок

Перегляд відеоролику https://www.youtube.com/watch?v=k5m-vI6sFZU&t=1s

Практичне завдання (заповнення анкети). Див. додаток А.

Ознайомлення з пам’яткою безпечної роботи в Інтернеті. Див. додаток Б.

Ознайомлення з корисними ресурсами. Див. додаток В.

 

VI. Підбиття підсумків виховної години

Дайте відповідь на запитання:

1. Що таке безпечна поведінка в Інтернеті?

3. Що таке кібербулінг, секстинг?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

Додаток А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Б

 

Пам'ятка

 

Основні правила безпечної роботи в інтернеті

 

Не давайте нікому своїх паролів.

Не надавайте особистої інформації поштою чи в чатах без гострої на те потреби.

Не реагуйте на непристойні та грубі коментарі, адресовані вам.

Повідомляйте про ситуації в інтернеті, які вас непокоять (погрози, файли певного місту, пропозиції).

Відмовляйтесь від зустрічей з випадковими людьми, з якими познайомились в онлайні.

Не діліться своїми фото з незнайомцями.

Не повідомляйте інформацію про кредитки батьків (номер картки, термін дії та таємний код).

Не викладайте фото квитків, на яких видно штрих-код чи QR-код.

Не скачуйте та не встановлюйте невідомі програми за посиланнями, навіть якщо їх надали друзі.

Встановлюючи перевірені програми, контролюйте, щоб на ПК не додались небажані програми.

Не переглядайте інформацію за невідомими посиланнями (друзі, які ними діляться можуть не підозрювати про загрозу).

Не відкривайте листи-спам, вони можуть містити віруси.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток В

 

КОРИСНІ РЕСУРСИ ГАРЯЧІ КОНТАКТИ З ІНТЕРНЕТБЕЗПЕКИ

 

1.Спеціальний розділ сайту компанії«Київстар»іззахисту дітей від негативного контенту. Проконсультуватися з експертом з онлайн-безпеки можна на сайті http://online-bezpeka.kyivstar.ua, де кваліфіковані спеціалісти дадуть відповіді на Ваші питання.

2.Електронна гаряча лінія з протидії дитячої порнографії в інтернеті«Ла Страда-Україна». Повідомити про випадки дитячої порнографії в інтернеті можна за допомогою форми на головній сторінці www.internetbezpeka.org.ua Головною метою роботи ресурсу є блокування розповсюдження дитячої порнографії, особливо на серверах українських інтернет-провайдерів. Гаряча лінія функціонує на базі Міжнародного жіночого правозахисного центру «Ла Страда-Україна».

3. Национальна «гаряча лінія»з питань протидії домашньому насильствуі захисту прав дітей. Звернувшись на гарячу лінію за телефоном 0 800 500 335 (безкоштовно для дзвінків із стаціонарних телефонів на території України), або 386 (безкоштовно для дзвінків з телефонів мобільних операторів «Київстар» і «МТС») чи електронною поштою на info@lastrada.org.ua, onlandia@live.com, можна одержати такі консультації: • Правилабезпечної поведінки дітей під часкористуванняінтернетом. • Поради батькам збезпечноїроботи дітей вінтернеті. • Попередженнякомп’ютерноїзалежності і можливістьотримання психологічної допомоги. • Юридичніконсультації стосовнозлочинів проти дітей вінтернеті. • Допомогаувипадкахабо підозрахзагрози дітям черезінтернет. Гаряча лінія працює на базі Міжнародного жіночого правозахисного центру «Ла Страда-Україна» за інформаційної підтримки проекту «Онляндія».

4. Проектіз протидії незаконним матеріалам в інтернет-просторі України Skarga.ua Кожний користувач українських інтернет-порталів може сповістити про матеріали, що порушують законодавство країни та містять порнографію з участю неповнолітніх, прояви расової і національної нетерплячості, вияви тероризму, заклики до насильницької зміни конституційного ладу за допомогою форми на головній сторінці http://skarga.ua/ Проект створений Інтернет-Асоціацією України.

5.Телефон ДовіриМВС України Телефон довіри Департаменту МВС: (+380 44) 254-76-04. Повідомити про веб-сайти, що пропагують насильство і жорстокість або розпалюють ненависть, расову дискримінацію, займаються створенням чи розповсюдженням дитячої порнографії можна в Департамент боротьби зі злочинами, пов’язаними з торгівлею людьми МВС України.

 

 

 

Список використаних джерел:

 

  1. Безпека дітей в Інтернеті [Електронний ресурс]. - 2021. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/osvita/pozashkilna-osvita/vihovna-robota-ta-zahist-prav-ditini/bezpeka-ditej-v-interneti?fbclid=IwAR3Gy5FtwTPp2Pp9EsCkXqFLEa8CN7pxDXDOAQS1Z7mOXtDTcQZ65S-1_RE   Назва з екрана. -3
  2. Литовченко І.В. Діти в Інтернеті: як навчити безпеці у віртуальному світі (посібник для батьків). / І.В. Литовченко, С.Д. Максименко, С.І. Болтівець та ін.  – К.: Видавничий будинок «Аванпост-Прим». 2010. – 48 с. -4
  3. Презентовано чат-бот «Кіберпес» для допомоги у боротьбі з кібербулінгом [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу: https://www.kmu.gov.ua/news/prezentovano-chat-bot-kiberpes-dlya-dopomogi-u-borotbi-z-kiberbulingom  - назва з екрана. - 1
  4. Черних О.О. Керівництво із соціально-педагогічного супроводу формування безпечної поведінки підлітків в Інтернеті: аврально-методичний посібник/ О.О. Черних. К.:  ТОВ «ЦП «КОМПРИНТ», 2017. – 104 с. - 2

 


 

1

 

docx
Додано
19 квітня 2021
Переглядів
1728
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку