Безпека руху велосипедиста

Про матеріал

Ознайомлення учнів із історією розвитку велосипеда, важливими елементами конструкцій велосипеда, перевагами й недоліками цього виду транспорту. Також ознайомлення із засобами безпеки велосипедиста, підбором одягу, взуття, шолома відповідно до погодних умов.

Перегляд файлу

Л.Г. Левченко,

 учитель основ здоров’я Черкаської гімназії №31

Черкаської міської ради Черкаської області 

БЕЗПЕКА РУХУ ВЕЛОСИПЕДИСТА

Розробка уроку із основ здоров’я для учнів 6 класу

Мета: формувати в учнів основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрову компетентність, математичну компетентність,  ініціативність і підприємливість, уміння вчитися впродовж життя.

Впроваджувати наскрізні лінії: громадянську відповідальність, здоров’я і безпеку, підприємливість і фінансову грамотність.

Виховувати свідоме розуміння значення знань у житті людини, готовність до колективних форм діяльності, зацікавленість учнів у результатах своєї роботи, відповідальність за здобуття ЗУН, впевненість при прийнятті рішень, навички раціонального використання часу.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання та наочність: підручник, відеосюжет «Як змінився велосипед за 200 років. Одна історія», папір формату А4, олівці, фломастери, клей, вирізки з журналів, картки, ілюстративний матеріал, велосипед, презентація до уроку, комп’ютерне забезпечення. 

Хід уроку

 

План-схема уроку.  

з/п

Етап уроку

Час, хв

Методи й форми роботи з класом

1.

Організація класу

0,5

Привітання вчителя

2.

Мотивація навчальної діяльності

2

Вправа «Мозковий штурм»

3.

Повідомлення теми і мети уроку

2

Пояснення учителя

4.

Опрацювання нового матеріалу

20

Спілкування з учнями

5.

Оздоровлювальна вправа

6

Метод «Ланцюжок»

5.

Формування практичних навичок та вмінь

10

Графічний диктант, тести для велосипедистів

6.

Рефлексія

3

Метод «Сенкан»

7

Підбиття підсумків уроку

1

Евристична бесіда

8.

Домашнє завдання

0,5

Пояснення учителя

(На дошці висить портрет Карла фон Дреза – винахідника велосипеда)

І. Організація класу

Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій.

(колективне проговорювання фрази: «У моєму серці сонечко, мир, любов, добро!»)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності Хто вміє кататися на велосипеді?

У кого з вас є велосипед? Як часто ви на ньому їздите?

Чи знаєте ви правила експлуатації велосипеда?

Назвіть переваги й недоліки велосипеда. 

(Діти відповідають на запитання, дають пояснення)

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

ІV. Вивчення нового матеріалу

1.  Розповідь про історію створення велосипеда (додаток)

2.  Перегляд відеосюжету «Як змінився велосипед за 200 років. Одна історія»

3.  Робота в групах

(кожна група ознайомлюється з темою повідомлення, використовуючи додатковий матеріал; готує повідомлення по темі)

1  група. Елементи конструкції велосипеда, що впливають на безпеку руху.

2  група. Одяг велосипедиста.

3  група. Засоби безпеки велосипедиста.

4. Презентація тем, обговорення

(кожна група по черзі презентує тему; всі її обговорюють)

V. Оздоровлювальна вправа

Вправу необхідно виконувати сидячи на стільці (її можна виконувати також вдома, лежачи на підлозі ). 

Вірш «Про велосипед» (Олеся Овчар):

Маю я велосипед!                       (1)

Поспішаю уперед –                     (1)

Натискаю на педалі:                  (2)

Нумо, швидше! Нумо, далі!     (2)   

  Кури, гуси і коти,                           (3)    Розбігайся хто куди!                    (4)    

Повороти дуже вдалі!                  (5)     

Нумо, швидше! Нумо, далі!        (2)   

От причепа, от пристав!                 (6)   

Не злякаєш: “Гав! Гав! Гав!”        (6)   

Аж у вухах вітер свище:               (2)   

Нумо далі! Нумо швидше!           (2)   

Аж каміння з-під коліс!            (1)   

От я майстер! Вище ніс!           (7)   

Хто сказав, що я малий ще?    (2)   

Нумо далі! Носа вище!...          (2)   

Як це сталось?.. Що за диво?..          (в.п.)

Чом я носом у кропиві???                   (8)

Вихідне положення (в.п.) – сидячи на стільці, основи долонь упираються в сидіння стільця.

1.  «Відірвати » руки від стільця і «тримати» уявне кермо.

2.  Виконувати ногами рухи велосипедиста, який крутить педалі.

3-4. «Тримаючись» за кермо, злегка нахилити тулуб вліво, потім вправо.  

5.  «Покрутитись» вліво, вправо.

6.  Нахилитись уперед, потім назад.

7.  Підняти голову. 

8.  Опустити голову.

(Вправа сприяє розвитку м’язів ніг, спини, шиї, рук; уваги та швидкості реакції; стійкості  сприймання,  життєвих  навичок; толерантності та відповідального ставлення до обов’язків велосипедиста)

VІ. Узагальнення й систематизація навчального матеріалу 1. Графічний диктант. 

 Учитель читає запитання-твердження, учні дають відповіді, використовуючи знаки «+» (відповідь «так») і «-» (відповідь «ні»). Запитання-твердження:

1.  Велосипед краще купувати « з рук», а не в магазині.

2.  Розмір велосипеда визначають відстанню від центра каретки до верхнього краю підсідельної труби.

3.  Висота сідла не має ніякого значення.

4.  Усі вузли змащують технічним вазеліном, крім дзвінка.

5.  Велосипед обов’язково повинен мати дзвінок. 

6.  Кермо повинно бути жорстко закріплене. 7. Шини велосипеда необхідно помпувати

8.      Можна кататись без гальм.

9.      Ліхтар або світловідбивач – не обов’язковий атрибут при русі у сутінках.

10.  Безпечно кататись на велосипеді в ожеледицю.

11.  Одяг для велосипедиста не має значення.

12.  Дітям до 14 років їздити на велосипедах дорогою заборонено. Відповіді:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

-

+

-

+

+

+

+

-

-

-

-

+

2. Тест для велосипедистів. 

Велосипедист завжди повинен розвивати увагу та швидкість реакції.  Вчитель пропонує учням пройти декілька таких тестів.

Тест №1

Якомога швидше знайти очима в таблиці числа від 1 до 30. На виконання завдання відводиться 40 секунд.

1

29

5

10

22

15

24

13

19

30

3

26

16

2

8

12

27

7

21

28

17

23

18

20

9

14

4

25

6

11

Тест №2

Якомога швидше знайти в таблиці числа від 1 до 15. Спочатку зелену одиницю, потім червону одиницю; зелену двійку, червону двійку і так далі. На виконання завдання відводиться 50 секунд.

1

12

5

10

6

15

8

13

4

11

3

2

15

2

8

12

9

7

5

10

4

3

14

1

9

14

13

7

6

11

 

Тест №3 (https://www.arealme.com/reaction-test/uk/)

Тести на час реакції та координацію рук і очей. VІІ. Рефлексія (Метод «Сенкан») Скласти сенкан  до слова велосипед.

(1. Велосипед.

2.  Спортивний, гірський.

3.  Допомагає, розвиває, стабілізує.

4.  Він – єдиний і неповторний

5.  Помічник)

VІІІ. Підбиття підсумку уроку

Ми ознайомилися з важливими елементами конструкції велосипеда, перевагами і недоліками цього виду транспорту; навчились розвивати увагу та швидкість реакції, здоров’язбережувальні життєві навички, самостійність, комунікабельність; виховувати толерантність, відповідальне ставлення до обов’язків велосипедиста; сформували вміння вибирати велосипед та одяг велосипедиста; удосконалили навички проведення тестів на час реакції та координацію рук і очей.

Розвинули пізнавальну активність, вміння мислити в стандартних і нестандартних ситуаціях, навички користування велосипедом та  прищепили навички інтелектуальної праці.

Виховали свідоме розуміння значення знань у житті людини, готовність до колективних форм діяльності, зацікавленість у результатах роботи, впевненість при прийнятті рішень та навички раціонального використання часу, акуратність під час роботи в групах.

ІХ. Домашнє завдання

Опрацювати §30, повторити Правила дорожнього руху для пішоходів, велосипедистів; змоделювати ситуації щодо безпеки велосипедистів. 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1.  Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Страшко С. В. Основи здоров’я : 6 клас: підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. Київ: «Алатон», 2014. 200 с.

2.  Власенко Л. В., Колодязна С. В., Легостаєва В. І. Основи здоров’я : 6 клас. (Серія «Усі уроки»). Харків: Основа, 2014. 272 с.

3.  Бойченко Т. Є., Коваль Н. С., Дивак В. В. Основи здоров’я : 6 клас: підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. Київ: Генеза, 2006. 144 с. 

4.  Бойченко Т. Є., Коваль Н. С. Основи здоров’я : 6 клас: Робочий зошит для загальноосвітніх навчальних закладів. Київ: Генеза, 2010. 48 с.

5.  Інформація та зображення на URL:

https://velokyiv.com/news/velo/5-faktv-z-stor-

velosipeda?fbclid=IwAR1wKjf76se52NSvY3VyGuNYlJEsZGfQz06j_mY53zyh5MDwX0PN86 pPWtE

https://tr-sch.at.ua/blog/khto_vinajshov_velosiped_istorija_do_nashikh_dniv/2015-05-13-424 https://irbis-comics.com.ua/articles/pershi_kreslennja_velosypeda_nalezhat_leonardo_da_vinchi http://biblio-nivki-meniunavsismaky.blogspot.com/2020/06/Xto-vynajshov-velosyped-Istoriyado-nashyx-dniv.html

http://ir.stu.cn.ua/bitstream/handle/123456789/11919/%D0%92%D0%B5%D0%BB%D0%BE%

D1%81%D0%B8%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B8%20%D1%83%20%D1%81%D0%B8

%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BC%D1%96%20%D0%BE%D0%B7%D0%B4%D0%BE

%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%BB

%D1%8E%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D0%B8.%D0%9C%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0

%B4.%D0%B2%D0%BA%D0%B0%D0%B7.%D0%B7%20%D1%81%D0%B0%D0%BC.%D 1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D1%82%D0%B8%28%D0%A3%D0%BA%D0%BB.%3

B%D0%A1%D0%B0%D0%BC%D0%BE%D1%85%D1%96%D0%BD%20%D0%9C.%D0%9

A.%20-

%20%D0%A7%D0%B5%D1%80%D0%BD%D1%96%D0%B3%D1%96%D0%B2%3B%D0% A7%D0%9D%D0%A2%D0%A3%2C2016.%20%E2%80%93%2090%20%D1%81..pdf

https://www.kassler-laufrad.de/content/downcont/kassler-laufrad_flyer-2014_ru.pdf https://mandrivnik.wordpress.com/2019/06/03/7-

%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D1%96%D1%81-%D1%82%D0%B0-6%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D0%B9-

%D0%BD%D0%B5%D0%B2%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D1%87%D0%BA%D0%B8%D

0%B9-%D1%96%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%87/

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0%B5%D0%BB%D0%BE%D1%81%D0%B8%D0 %BF%D0%B5%D0%B4

6.  Тести на час реакції та координацію рук і очей URL:  https://www.arealme.com/reaction-test/uk/

7.  Відео «Як змінився велосипед за 200 років. Одна історія» URL:

https://youtu.be/6ax071x1w5w

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

image 

 

Барон Карл Дрез

(повне ім’я – Карл Фрідріх Крістіан Людвіг фрайхерр Драйз фон Зауерброн)

(29 квітня 1785 – 10 грудня 1851)

 

 

 

Додаток 2

І. Вступ

Велосипед – це простий, дешевий та надійний вид транспорту. А головне у наш час – екологічно чистий, що сприяє дбайливому ставленню до навколишнього середовища. Він допомагає людям вести здоровий спосіб життя. Всесвітній день велосипеда відмічають 3 червня.

 

ІІ. Анатомія велосипеда

image 

 

ІІІ. Велосипедне устаткування, засоби безпеки та одяг велосипедиста

Поряд із простотою самого транспортного засобу може виникнути проблема його використання. Найкращим вважається велосипед, що підходить за розміром. В такому разі на ньому легко їхати. Технічна сторона також потребує особливої уваги. Потрібно регулярно проводити огляд велосипеда.

Устаткування велосипеда в першу чергу включає в себе такі елементи: справні гальма; справний звуковий сигнал (дзвінок); фари або світловідбивачі (спереду білого кольору, позаду – червоного, з боків – помаранчевого кольору); світловідбивальні нашивки на одязі.

Для їзди на велосипеді необхідно вдягати спеціальний шолом, який захищає голову від пошкоджень при ударі. Він має бути індивідуального розміру вашої голови (щоб не був тісним і не спадав з неї).Шолом має захищати всю голову, а також лоб. З вибором шолома зверніться до продавця за порадою. Не варто купувати його «з рук», так як і велосипед.

Щодо одягу. Він також має значення. В залежності від різних погодних умов (сонце. вітер, дощ тощо), він повинен захищати велосипедиста. Елементи одягу: куртка, футболка, штани або шорти, комбінезон, шкарпетки, рукавички. Матеріал, з якого виготовляють одяг повинен захистити шкіру від морозу, і одночасно охолодити, коли на вулиці жара.

Взуття повинне бути зручним. Від веловзуття залежить не тільки комфорт велосипедиста (вибирається відповідно сезону). Воно виконує важливі функції: передача зусилля до педалі (взуття не повинне ковзати) та забезпечує безпеку при пересуванні.

ІV. З історії розвитку велосипеда

Хто винайшов велосипед? Точної відповіді на це питання до цих пір не існує. Річ у тім, що велосипеду в сучасному розумінні цього слова ( в перекладі з латинської «velox» – «швидкий», а «pedis» – «ноги») передувало безліч винаходів, які мають в основі його конструктивні елементи.

Перші згадки про конструкції з колесами, призначені для самостійного переміщення їх людиною,  зустрічаються ще в XV столітті. Велосипед в цілому вигляді вперше в своїх кресленнях намалював великий італійський винахідник Леонардо да Вінчі.

У 1761 року німецький колісник Міхаель Каслер побудував прототип велосипеда. Його машина складалася з двох возових коліс, осі яких закріплювались між ніжок лавки для сидіння. Висота лавки була такою, щоб людина могла доставати до землі. Рухався цей апарат завдяки відштовхуванням ніг від землі. Каслер на ньому «проскакав» аж два кілометри.

Двоколісний засіб пересування в 1791 році створив французький граф де Сиврак. У століття коней і карет він примудрився зробити з дерева незвичайний для свого часу двоколісний механізм, який міг переміщатися тільки по прямій.

Скориставшись ідеєю Кеслера в 1817 році німецький барон Карл Дрез вдосконалив конструкцію двоколісного самоката – ввів кероване переднє колесо (кермо), завдяки чому на ньому можна було здійснювати повороти прямо на ходу. На цій машині Дрез зумів подолати відстань від Лейпцига до Дрездена (111 кілометрів) за 7 годин (а це приблизно 15 км / год.).

Французький винахідник Жозеф Ньєпс модернізував самокат Дреза, забезпечивши його сідлом із змінною висотою. Придумав назву цій конструкції - «велосипед».

У 1839 році шотландський коваль Кіркпатрік Макміллан удосконалив винахід Карла Дреза. Він оснастив його важільним педальним приводом. Педалі чинили зворотнопоступальний рух і штовхали заднє колесо, з яким були з'єднані металевими стрижнями за допомогою шатунних передач.

Обертові педалі, якими оснащені і сьогодні велосипеди винайшов німецький механік Філіп Фішер у 1850 році. Він переосмислив ідею Кірк Мілана і винайшов обертові педалі, які кріпилися безпосередньо до колеса.

В 1855 році француз Ернест Мішо приладнав педалі до свого варіанту колісного засобу, і врешті охрестив його «велосипед». Він запатентував свій винахід. В 1860 році П’єр Мішо, каретник з Парижа, ремонтуючи старий самокат, встановив на передні колеса дві педалі. Брати П’єр і Ернест Мішо налагодили виробництво велосипедів.

У 1870 році англієць Хілман починає продавати перші повністю металеві велосипеди з високими колесами. Найважливішим етапом розвитку велосипедної техніки був винахід безпечного велосипеда з двома однаковими колесами не занадто великого діаметру.

Наприкінці ХІХ століття розпочалася хвиля захоплення двоколісним транспортом. Намагаючись удосконалити велосипед, додати йому швидкості, конструктори щоразу збільшували діаметр переднього колеса. Такі велосипеди називали «Пенні-фартинг».

У 1870-х роках Г. Бейтс в Англії створив перший велосипед з приводом на заднє колесо, названий «Летючим голландцем». В 1878 році англійський винахідник Лоусон зумів вдосконалити конструкцію велосипеда, ввівши колісну ланцюгову передачу.

Близько 1885 року англієць Джон Кем Старлі вигадав вдале застосування ланцюговій передачі: велосипед «Ровер» з двома колесами діметром 76 см і ланцюговим приводом на заднє колесо (перший низький велосипед з ланцюговим приводом).

У 1888 році ірландець Денлоп винайшов і випустив у продаж каучукові шини, які наповнюються повітрям. З цього моменту наступає справжній розквіт двоколісного велосипеда.

У 1890-х роках була зроблена перша алюмінієва рама. У 1896 році Вільям Рейлі запатентував двошвидкісну планетарну втулку.

У 1899 році було винайдено зовнішнє перемикання передач, правда, воно сильно відрізнялося від сучасного. Цього ж року німецький механік Ернст Захс винайшов втулку з вільним ходом. Відтепер можна було не крутити педалі на спусках. Тоді ж «посипалися» й інші винаходи: педальні та ручні гальма, перемикання швидкостей, різні види фар тощо.

З'явився перший велосипед сучасного типу…

pdf
Додано
7 лютого 2023
Переглядів
408
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку