1
Мета: Ознайомити учнів з різновидами велосипедів та їх призначенням; сформувати уявлення про будову велосипеда; засвоїти поради щодо підготовки велосипеда до катання та догляду за ним, а також правила дорожнього руху для велосипедистів; виховати дбайливе ставлення до власного велосипеда та культуру поведінки під час катання на велосипеді.
Обладнання: Малюнки «моделі велосипедів», схема «будова велосипеда», пам’ятка «Правила дорожнього руху для велосипедистів», завдання на картках.
Хід уроку
І. Організація та психолого-емоційна підготовка класу.
Психоформула.
- Доброго здоров’я, діти, доброго вам дня!
Хай сміється щире небо і дивує світ.
А земля нехай дарує вам барвистий цвіт.
Бо здоров’я, любі діти, в світі головне,
А здоровий і веселий щастя не мине.
Поверніться до гостей. Привітайтесь.
- Добрий день, шановні гості!
- Міцного вам здоров’я та гарного настрою.
- Правда чудові ці фрази?
- Вони зближують нас з вами одразу.
Поверніться один до одного і подаруйте щиру усмішку своєму товаришу.
ІІ. Дихальна гімнастика.
Молодці. Сідайте, починаємо працювати.
Метод «Мікрофон» -
-Об’єднаємо наші зусилля ( бруться за руки і піднімають угору. )
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Щоб розвивати кмітливість, увагу та пам'ять ми будемо розгадувати загадки.
З рогами – та не коза,
Є сідло – та не кінь,
З педалями – та не рояль,
З дзвінком – та не двері.
(Велосипед)
Залізний кінь, фарбований
І гумою підкований.
(Велосипед)
Два колеса і дві педалі,
Лечу в перед в безмежні далі.
Та з рук керма не випускаю
(Велосипед)
Отже, сьогодні ми поговоримо про цей зручний та компактний вид транспорту – велосипед.
Робота в групах. Зараз ми з вами створимо асоціативний кущ. Ключове слово – велосипед.
На основі чотирьох складових здоров’я (фізична, соціальна, духовна і психологічна) запишіть слова які у вас асоціюються зі словом «велосипед». (Кожна група записує слова на папері, а тоді на дошці.)
- Які, серед названих вами слів викликають позитивні емоції? (радість, «друг», задоволення……)
- А які негативні емоції? (біль, травма, лікарня…..)
Через що вони виникають? (Через те, що ми не знаємо і не виконуємо правил їзди на велосипеді. Це і призводить до нещасних випадків )
Причинно – наслідковий ланцюжок.
Висновок: Отже, я думаю, що незнання, не дотримання та не виконання правил їзди на велосипеді призводить до болю, травми, лікарні.
IV. Актуалізація опорних знань учнів.
Робота в групах.
- В кого з вас є велосипед?
- А хто вміє їздити на велосипеді?
- Що таке велосипед? (двоколісна чи триколісна машина, що рухається силою їздця, який натискає на педалі.)
- А чи знаєте ви хто створив перші велосипеди і які вони були?
Давайте послухаємо.
Учні заздалегідь отримали завдання підготувати цікавий матеріал про винахід велосипеда; історія велосипеда.
Крісло автора
Посеред класу стоїть стілець, на якому написано « Крісло автора».
Один учень із групи сідає у крісло і повідомляє щось цікаве на задану тему.
Перша група
Текст – повідомлення
Велосипед - це пристрій для пересування, дуже зручний в експлуатації, оскільки він не вимагає ні мотора, ні пального, ні електроніки, але користуватися велосипедами людство стало не так вже давно, трохи більше 200 років тому.
Приблизно у 1790 році француз Меді де Сиврак винайшов пристрій під назвою «селерифер». Селерифер був дерев'яним прототипом велосипеда, який мав два колеса і перекладину, але не мав ні педалей, ні кермування. На селерифері можна було їхати тільки прямо і тільки з гірки.
У 1817 році барон Карл Дрез з Німеччини удосконалив селерифер, додавши до нього кермо, яке керувало переднім колесом. Селерифер Дреза назвали «дрезиною», він став популярною спортивною розвагою у багатьох країнах Європи того часу.
Оскільки відштовхуватися від землі під час їзди на селерифері було дуже незручно, наступним кроком став винахід педалей. У 1839 році коваль з Шотландії Кіркпатрик Макмілан сконструював металеву модель селерифера з ножними педалями, які були сполучені із заднім колесом металевими стержнями і приводили його в рух.
Винахід Макмілана увійшов до історії, як перший велосипед з педалями.
Далі розвитком ідей Макмілана зайнялися паризькі каретні майстри Ернест і П’єр Мішо, які зробили модель велосипеда з педалями, що кріпляться на осі переднього колеса, і запустили цей пристрій в промислове виробництво. Вони і дали велосипеду його назву: по-французьки «велос» - швидкий, а «п’єд» - нога. Велосипеди мали дуже тверді шини і їзити на них було так некомфортно, що англійці прозвали їх «костотрясами».
У 1871 році англійський винахідник Джеймс Старлі дійшов висновку, що чим вище переднє колесо, тим швидше рухається велосипед. Це привело його до створення власної моделі велосипеда, яка мала величезне переднє колесо. Старлі назвав свою модель велосипеда «Звичайний», хоча вигляд у цього велосипеда був дивний і їздити на ньому було небезпечно, хоч і швидко.
Через велику різницю в розмірах коліс ця модель велосипеда отримала прізвисько «Пенні-фартінг» (пенні і фартінг - це маленька і велика англійські монети).
Племінник Джеймса Старлі, якого звали Джон Старлі, удосконалив велосипед свого дядька в 1885 році. Він з'єднав педалі із заднім колесом, як в моделі Макмілана, використавши при цьому залізний ланцюг, і обидва колеса зробив одного розміру. За свою безпеку модель велосипеда Джона Старлі дістала назву «безпечний велосипед», саме ця модель стала найбільш близькою до сучасної моделі велосипеда.
Друга група.
Текст – повідомлення.
Історія сучасного велосипеда почалася з дерев’яного самоката, який був зроблений у XIX столітті. Першим його придумав видатний італійський художник, вчений, лікар, механік Леонардо да Вінчі. Він зробив креслення велосипеда. Однак виготовити велосипед йому не вдалося. Тоді це було зробити не так просто.
Значно пізніше, у XIX столітті. Німець Драйз зробив бігову машину, яка була дуже схожа на велосипед. Педалей у нього не було.. Той хто їхав, відштовхувався від землі ногами, а потім піджимав їх і їхав за інерцією. Шин і ланцюгової передачі також не було.
Через деякий час інший винахідник - Дальдзей придумав педалі. З їх допомогою крутилося велике переднє колесо. Його шпиці миготіли наче ноги величезного павука. Велосипед так і назвали – «Павук». Згодом зробили дитячий триколісний велосипед. Але він був не дуже схожий на сучасний. Оскільки метал був тоді дорогим, колеса виготовляли з дерева. Такий велосипед був великим – у двічі більшим за сучасний.
Через багато років із «Павука» вийшов велосипед якого зараз маємо.
Сучасний велосипед зручний, легкий, красивий. В Україні багато таких велосипедів виготовляють в Харкові, Львові та інших містах. Слово «велосипед» має походження від латинських слів «велокс» – швидкий і «педас» - ноги. В перекладі дослівно – «швидконіг».
V. Релаксаційна пауза.
«Один до одного»
( Учні стоять парами. Учитель дає команди: рука до руки; плече до плеча: спинка до спинки … За командою «Один до одного» змінити пари.)
VI. Робота над новим матеріалом.
Велосипед – транспортний засіб, приводиться в рух силою м’язів людини, що їде на ньому. Це – дуже зручна машина. Велосипедами користуються мільйони людей у світі. Його вважають своїм залізним другом дорослі і діти. Це найпоширеніша машина в багатьох країнах світу, а в деяких велосипед є основним видом транспорту.
Яких тільки нема велосипедів: дитячі, жіночі, дорожні, спортивні, гідровелосипеди, транспортні, вантажні, підліткові, спеціальні (циркові, вело коляски), велосипеди – тандеми, велосипеди – катамарани, велотренажери.
У світі існує понад 15 тисяч різних моделей.
Дуже оригінальні велосипеди – тандеми: на одній рамі кілька сидінь і стільки ж педалей. Кожен велосипедист крутить свої педалі, а кермо повивертає тільки перший головний велосипедист. Дуже привабливі водні велосипеди – катамарани. На них здійснюють річні та морські прогулянки.
Велотренажери ( допомагають відновлювати і зміцнювати здоров’я), велотрактор.
Для того, щоб керувати певним видом транспорту, треба знати його будову і правила поводження з ним.
Щоб їзда на велосипеді була безпечною, треба щоб він був технічно справним. Якими б не були велосипеди, правила безпеки для всіх однакові. Ці правила треба знати всім і обов’язково їх дотримуватись. Адже велосипед не іграшка, а справжній транспортний засіб.
1. По дорогах, де їздять автомобілі, школярам дозволяють їздити лише з 14 років.
2. До 14 років можна кататися лише у парках, на стадіонах, велосипедних доріжках, у дворах, тобто в закритих для руху автомобілів майданчиках.
3. Заборонено їздити по тротуарах та пішохідних доріжках. По тротуарах дозволяється їздити лише малечі на дитячих велосипедах і під наглядом дорослих.
4. Забороняється перевозити дітей. Ця ідея небезпечна і для тебе, і для твого пасажира. Звичайний велосипед не розрахований на такі забави. Тільки дорослий має право перевозити дітей до 7 років на спеціально пристосованому велосипеді, обладнаному додатковим сидінням з підніжками.
5. Заборонено їздити, не тримаючи ноги на педалях і не тримаючись за руль.
6. Переходити дорогу не можна верхи на велосипеді, зійди з велосипеда, і тримаючи його за руль, пройди по пішохідному переходу.
7. Забороняється буксирувати велосипед.
8. У велосипеда повинні бути справні гальма і звуковий сигнал. Транспорт має бути обладнаний світловідбивачами: спереду - білого кольору, з боків - оранжевого, ззаду - червоного.
9. Обов’язково знати дорожні знаки, що стосуються велосипеда.
VII. Показ елементів велосипеда.
- Назви частини велосипеда. ( показ на малюнку і велосипеді ).
(Перед катанням на велосипеді обов'язково перевір, як працюють гальма (1) і кермо (2). Перевір, чи надійно закріплене сидіння (3), чи накачані шини (4). Не забудь і про звуковий сигнал (5). Дзвінок має бути гучним і виразним. Велосипед повинен бути обладнаний світловідбивачами: попереду — білого кольору (6), позаду — червоного (7), з боків — оранжевого (8).)
- Розгляньте малюнок який є у вас на партах.
- Які правила порушили велосипедисти?
VIII. Руханка « Велосипед ».
Далека нині путь моя,
Тож марно час не гаю.
Помічника і друга я,
Велосипеда маю.
Високий руль, зручне сідло,
Тугі надійні скати.
Хоч як далеко не було,
Зуміємо домчати.
IX. Дидактична гра « Можна – не можна ».
На початку гри учням роздають по дві картки: червоного й зеленого кольору. Далі вчитель читає речення. Якщо фразу треба закінчити словом « можна », учні піднімають зелену картку, якщо словом « не можна » - червону.
- По пішохідному переходу їздити …
- Їздити, не тримаючись за кермо …
- Кататися на велосипеді, якщо не справні гальма …
- Перевозити вантажі, які заважають керувати велосипедом …
- Їздити на велосипеді по вулицях і дорогах з 14 років …
- Кататися на велосипеді в парках і скверах …
X. Робота в зошитах.
Робота індивідуально.
1.Гра «Хто швидше»
2. Робота в групах.
Завдання 2.
3. Робота в парах.
Завдання 3.
4. Робота в групах.
Завдання 4.
5. Завдання 5 індивідуально.
XI. Розвиток рухової діяльності.
Окотренінг – вправи для зняття втоми очей.
Підсумок уроку
1. Складіть пам’ятку « Правила велосипедиста .»
1 – Перша група: Велосипедистам дозволяється.
2 – Друга група: Велосипедистам забороняється.
Мозковий штурм
- Чи справдились наші очікування.
Прийом « Незакінчене речення. »
На сьогоднішньому уроці я … .( дізналася які види велосипедів існують; як обладнаний велосипед; Про правила дорожнього руху для велосипедистів; цікаві факти з історії створення велосипедів; дбайливо ставитися до велосипеда.)
- Діти, самі оцініть свою роботу на уроці.
- Де ми зможемо використати сьогоднішні знання.
Вправа «Коло рук» (Діти стають у коло тримаючись за руки , і один одному говорять: «Мені в тобі подобається те, що ти …).