"Безсполучникове складне речення (узагальнення)"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови для 9 класу на тему "Складне безсполучникове речення (узагальнення)".
Перегляд файлу

 

КОНСПЕКТ УРОКУ

УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ У 9 КЛАСІ

 

Тема: Розділові знаки в безсполучникових реченнях (узагальнення).

Мета:

  • поглибити й систематизувати знання учнів про безсполучникове складне речення, закріпити знання правил вживання розділових знаків між частинами безсполучникового речення;
  • розвинути й закріпити вміння виявляти смислові відношення між частинами безсполучникових речень; розвинути логічне мислення, увагу, спостережливість, творчі здібності учнів;
  • виховати повагу до рідної мови та рідного слова, актуалізувати значущість пунктуації як розділу лінгвістичної науки, активувати інтерес до сучасної української літератури.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого.

Обладнання: підручник, роздавальний матеріал.

 

 Мова – це доля нашого народу,

І вона залежить від того, як ревно

Ми всі її плекатимемо…

Олесь Гончар

1.Організаційний момент. Оголошення теми, мети та завдань уроку.

Сьогодні ми з вами закріпимо знання про складне безсполучникове речення, повторимо правила уживання розділових знаків між його частинами, розвинемо вміння виявляти смислові відношення між ними, дізнаємось багато цікавого.

2.Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.

Пригадаймо:

  1. Яке речення називають складним безсполучниковим? (це таке складне речення, частини якого поєднані лише за змістом та інтонацією, без сполучників та сполучних слів);
  2. Які є смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення? (одночасність дій, послідовність дії, причинові, пояснювальні, умовні, часові, наслідкові відношення та відношення протиставлення, зіставлення);
  3. Коли між частинами БСР ставимо кому? (якщо вони поєднані відношенням одночасності, послідовності);
  4. Коли між частинами БСР ставимо крапку з комою? (якщо частини рівноправні, мають усередині свої розділові знаки або далекі за змістом );
  5. Коли між частинами БСР ставимо двокрапку? (у першій частині є дієслова знати, бачити, чути, розуміти, уявляти, пам’ятати тощо, наступна частина розкриває зміст попередньої, виражає причину того, про що йдеться у попередній);
  6. Коли між частинами БСР ставимо тире? (наступна частина виражає наслідок того, про що йдеться у попередній, зміст частин протиставляється, порівнюється)

3.Перевірка домашнього завдання.

Вдома ви мали скласти речення за схемами:

[] : [причина]

[умова] – [наслідок]

[] – [протиставлення]

[] : [пояснення]

[], [одночасніть]

4.Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя. Розділові знаки насправді неймовірно полегшують нам життя, адже допомагають зрозуміти зміст речення. А чи відомо вам щось з історії пунктуації? Вперше прототипи розділових знаків з'явилися у 2 ст. до н.е. Арістофан Візантійський, очільник Александрійської бібліотеки, створив систему нотацій для драматичних творів. Кома з’вилася у ХV столітті – замість косої риски, якою на той час заміняли крапку всередині речення.  Двокрапка вперше згадується у книзі «Грамматіка словенска» Лаврентія Зизанія (1596) у значенні, близькому до сучасної крапки з комою, а Мелетій Смотрицький у своїй «Граматиці» (1619) називає його «двоєточієм». Тире почали використовувати на зламі ХVII – ХVIIІ століть, а в Україні – на початку ХІХ. Розділові знаки мали цікаві назви в українській мові. Кому називали запинкою чи перетинкою, а тире чи дефіс – рискою. Сучасні назви розділових знаків впровадили з правописом М.Скрипника 1929 року.

5.Закріплення знань, умінь та навичок учнів. Виконання системи завдань.

Вправа 1. Запишіть речення, вставте пропущені розділові знаки. Виконайте синтаксичний розбір речення.

Махнула осінь в ліси (—) вони зацвіли пурпуровими(,) сірими та жовтими фарбами (І Франко).

Дивлюсь я (:) біла хмарка криє сіре небо (Т.Шевченко).

Вправа 2. Запишіть речення із твору сучасної української письменниці Дари Корній «Сузір’я Дів», вставте пропущені розділові знаки. Поясніть смислові відношення між частинами речень.

  1. Василинка старанно вимальовує кольорових янголів (,) бабуся тимчасом варить борщ (одночасність подій).
  2. Дівчина знала (:) Іван не полишатиме спроб (є дієслово знати + зміст наступної частини розкриває зміст попередньої).
  3. Любов тримає людей укупі (,) егоїзм розводить по кутках (послідовність подій).
  4. Невидимі лихі руки піднімають дівчину над підлогою крипти (,) невидимі лихі очі просвердлюють її наскрізь (одночасність).
  5. Не розуміла (:) чому Надя Тарасові про це не скаже? ( зміст наступної частини розкриває зміст попередньої частини).
  6. Я скажу (–) серцем відчуєш, мене зрозумієш (наслідок).

Вправа 3. Пограймо з вами у гру. На початку уроку кожен з вас отримав зображення розумного смурфика, який посміхається. Я буду зачитувати твердження. Якщо ви з ним погоджуєтесь, піднімайте смурфика вгору.

1.Між частинами безсполучникових складних речень можуть ставитись тільки такі розділові знаки, як-от: двокрапка, тире, кома. ☹

2.Речення Він усміхається до сонця, пестить рукою жовті кленові листочки  складне безсполучникове? ☹

3.Частини речення Учи азбуку – прийде хліб у руку виражають наслідкові смислові відношення?

docx
Додано
26 березня 2022
Переглядів
586
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку