КОНСПЕКТ УРОКУ
УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ У 9 КЛАСІ
Тема: Розділові знаки в безсполучникових реченнях (узагальнення).
Мета:
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого.
Обладнання: підручник, роздавальний матеріал.
Мова – це доля нашого народу,
І вона залежить від того, як ревно
Ми всі її плекатимемо…
Олесь Гончар
1.Організаційний момент. Оголошення теми, мети та завдань уроку.
Сьогодні ми з вами закріпимо знання про складне безсполучникове речення, повторимо правила уживання розділових знаків між його частинами, розвинемо вміння виявляти смислові відношення між ними, дізнаємось багато цікавого.
2.Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
Пригадаймо:
3.Перевірка домашнього завдання.
Вдома ви мали скласти речення за схемами:
[] : [причина]
[умова] – [наслідок]
[] – [протиставлення]
[] : [пояснення]
[], [одночасніть]
4.Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя. Розділові знаки насправді неймовірно полегшують нам життя, адже допомагають зрозуміти зміст речення. А чи відомо вам щось з історії пунктуації? Вперше прототипи розділових знаків з'явилися у 2 ст. до н.е. Арістофан Візантійський, очільник Александрійської бібліотеки, створив систему нотацій для драматичних творів. Кома з’вилася у ХV столітті – замість косої риски, якою на той час заміняли крапку всередині речення. Двокрапка вперше згадується у книзі «Грамматіка словенска» Лаврентія Зизанія (1596) у значенні, близькому до сучасної крапки з комою, а Мелетій Смотрицький у своїй «Граматиці» (1619) називає його «двоєточієм». Тире почали використовувати на зламі ХVII – ХVIIІ століть, а в Україні – на початку ХІХ. Розділові знаки мали цікаві назви в українській мові. Кому називали запинкою чи перетинкою, а тире чи дефіс – рискою. Сучасні назви розділових знаків впровадили з правописом М.Скрипника 1929 року.
5.Закріплення знань, умінь та навичок учнів. Виконання системи завдань.
Вправа 1. Запишіть речення, вставте пропущені розділові знаки. Виконайте синтаксичний розбір речення.
Махнула осінь в ліси (—) вони зацвіли пурпуровими(,) сірими та жовтими фарбами (І Франко).
Дивлюсь я (:) біла хмарка криє сіре небо (Т.Шевченко).
Вправа 2. Запишіть речення із твору сучасної української письменниці Дари Корній «Сузір’я Дів», вставте пропущені розділові знаки. Поясніть смислові відношення між частинами речень.
Вправа 3. Пограймо з вами у гру. На початку уроку кожен з вас отримав зображення розумного смурфика, який посміхається. Я буду зачитувати твердження. Якщо ви з ним погоджуєтесь, піднімайте смурфика вгору.
1.Між частинами безсполучникових складних речень можуть ставитись тільки такі розділові знаки, як-от: двокрапка, тире, кома. ☹
2.Речення Він усміхається до сонця, пестить рукою жовті кленові листочки складне безсполучникове? ☹
3.Частини речення Учи азбуку – прийде хліб у руку виражають наслідкові смислові відношення?