Урок "Правопис прислівників. Дефіс у прислівниках"

Про матеріал
ознайомлює учнів з правилами написання прислівників через дефіс; формує вміння визначати в словах орфограму «Дефіс у прислівниках» та аргументувати вибір написання відповідним правилом; розвиває увагу, спостережливість, уміння аналізувати, порівнювати та узагальнювати мовні явища, збагачує словниковий запас учнів, закріплює навички роботи з словником; виховує повагу до рідної мови.
Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови  в 7 класі

Правопис прислівників. Дефіс у прислівниках

Мета: ознайомити учнів з правилами написання прислівників через дефіс; формувати вміння визначати в словах  орфограму «Дефіс у прислівниках» та  аргументувати вибір написання відповідним правилом; розвивати увагу, спостережливість, уміння  аналізувати, порівнювати та узагальнювати мовні явища, збагачувати словниковий запас учнів, закріплювати навички роботи з словником; виховувати повагу до рідної мови.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання:  підручник, дошка, роздатковий матеріал, орфографічний словник.

Хід уроку

Очікуванні  результати:

Сьогоднішній урок навчить мене:

- визначати в словах орфограму «Дефіс у прислівниках» та обґрунтувати вибір написання відповідним прикладом;

- поважати рідне слово;

- працювати з орфографічним словником, застосовувати здобутий теоретичний матеріал в усному і писемному мовленнях.

І. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Проведемо інтелектуальну гру «Лінгвістичний двобій». Двоє учнів, які бажають взяти участь у грі, підійдіть, будь ласка, до дошки. Ваше завдання -  ставити один одному запитання про написання часток не та ні з прислівниками і давати на них відповідь. Якщо ж ви не знатимете відповіді, допоможе клас.

Орієнтовні запитання:

- Коли частка не пишеться з прислівником окремо?

- Чи завжди частка ні пишеться з прислівником разом?

- Якщо можна підібрати близьке за значенням слово, то як пишеться прислівник з часткою не?

- Яку роль відіграє протиставлення при написанні прислівника з часткою не?

ІІ. Представлення теми та очікуваних результатів уроку.

- Темою сьогоднішнього уроку є «Правопис прислівників через дефіс».  А яких же результатів ми повинні сьогодні досягти! (Ознайомлення учнів із очікуваними результатами, записаними на дошці).

- В кінці уроку ми перевіримо, чи досягли ми тих результатів, які запланували.

III. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу.

 Робота в групах.

Кожна група отримує картку з інформацією, яку обговорює і доповнює власними прикладами. Потім вибирає представника, який буде презентувати інформацію групи.

  Картка №1

   Дефіс пишеться у прислівниках при складанні слів однакових чи близьких за змістом. Наприклад: ледве – ледве, близько- близько, тишком-нишком.

Картка №2

Дефіс пишеться у прислівниках після префіксів будь - , казка - , хтозна - . Наприклад: будь – як, казна – коли, хтозна – де.

Катртка №3

Дефіс пишеться у прислівниках перед суфіксами:  - небудь, - таки, - то, -то Наприклад: де – небудь, де – таки, якось – то.

Картка №4

Дефіс пишеться після префікса по -  у прислівниках з суфіксами – е, - и, - ому, - ему (-єму) Наприклад: по – перше, по – братськи,  по – українському.

Кожна група після обговорення презентує доповнену інформацію.

- Тепер перейдемо до наступного етапу  нашого уроку і закріпимо здобуті знання за допомогою виконання практичних завдань.

Словниковий диктант

Вранці-рано, тихо-тихо, по –вашому, по-братськи, хтозна-коли, будь-де, як-небудь, по-своєму, тихо-тихо, як-от, по-справжньому, казна-як, де-небудь, віч-на-віч, ледь-ледь, по-козацькому.

Перевірте себе за словником.

 

Зверніть увагу на дошку, де записані речення, поставте питання до виділених слів і зробіть висновок, якими частинами мови вони виступають і як пишуться.

1.Всяка пташка по-своєму співає.

2. І півень по своєму подвір’ю воєводою ходить.

3. Надворі вже по-весняному тепло.

4. По весняному полю ходять довгожданні лелеки.

Правильно, в 1 реченні по-своєму прислівник,  пишемо його через дефіс, в 2 речення прийменник по із займенником своєму, які пишемо окремо. В 3 реченні по-весняному тприслівник, пишемо його через дефіс, в 4 реченні прийменник по із прикметником весняному, які пишемо окремо.

Отже, потрібно розрізняти прислівники з префіксом по, які пишуться через дефіс від однозвучних займенників та прикметників із прийменником по, які пишуться окремо.

 

Робота в парах

За поданим початком продовжіть речення і запишіть їх.

Жити по-людському…

По людському полю…

По-зимовому холодно…

По зимовому місту…

Творче  конструювання

Утворіть складні прислівники, додаючи префікси та суфікси, поясніть їхнє написання.

Як+небудь, будь+коли,куди+небудь,  хтозна+як, як+от, коли+небудь, хтозна+звідки, казна+коли, коли+небудь, як-таки, так+то, будь+куди.

V. Підведення підсумків уроку (рефлексія).

То ж давайте підведемо підсумки  і визначимо, чи досягли ми тих очікуваних результатів, які поставили перед собою на початку уроку? Що цьому сприяло? А в чому були труднощі? Чи всім під силу була робота в групах? Що ви порадите учням для подолання?

VI. Оцінювання учнів

VII. Домашнє завдання

Вивчити правила на стор. 190, виконати вправу 414.

Творче завдання: напишіть твір-мініатюру «Щастя», вживаючи прислівники з орфограмою «Дефіс у прислівниках», намалюйте малюнок «Щастя».

 

 

 

docx
Додано
27 березня 2022
Переглядів
6056
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку