Конспект уроку з української мови в 7 класі
Правопис прислівників. Дефіс у прислівниках
Мета: ознайомити учнів з правилами написання прислівників через дефіс; формувати вміння визначати в словах орфограму «Дефіс у прислівниках» та аргументувати вибір написання відповідним правилом; розвивати увагу, спостережливість, уміння аналізувати, порівнювати та узагальнювати мовні явища, збагачувати словниковий запас учнів, закріплювати навички роботи з словником; виховувати повагу до рідної мови.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, дошка, роздатковий матеріал, орфографічний словник.
Хід уроку
Очікуванні результати:
Сьогоднішній урок навчить мене:
- визначати в словах орфограму «Дефіс у прислівниках» та обґрунтувати вибір написання відповідним прикладом;
- поважати рідне слово;
- працювати з орфографічним словником, застосовувати здобутий теоретичний матеріал в усному і писемному мовленнях.
І. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Проведемо інтелектуальну гру «Лінгвістичний двобій». Двоє учнів, які бажають взяти участь у грі, підійдіть, будь ласка, до дошки. Ваше завдання - ставити один одному запитання про написання часток не та ні з прислівниками і давати на них відповідь. Якщо ж ви не знатимете відповіді, допоможе клас.
Орієнтовні запитання:
- Коли частка не пишеться з прислівником окремо?
- Чи завжди частка ні пишеться з прислівником разом?
- Якщо можна підібрати близьке за значенням слово, то як пишеться прислівник з часткою не?
- Яку роль відіграє протиставлення при написанні прислівника з часткою не?
ІІ. Представлення теми та очікуваних результатів уроку.
- Темою сьогоднішнього уроку є «Правопис прислівників через дефіс». А яких же результатів ми повинні сьогодні досягти! (Ознайомлення учнів із очікуваними результатами, записаними на дошці).
- В кінці уроку ми перевіримо, чи досягли ми тих результатів, які запланували.
III. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу.
Робота в групах.
Кожна група отримує картку з інформацією, яку обговорює і доповнює власними прикладами. Потім вибирає представника, який буде презентувати інформацію групи.
Картка №1
Дефіс пишеться у прислівниках при складанні слів однакових чи близьких за змістом. Наприклад: ледве – ледве, близько- близько, тишком-нишком.
Картка №2
Дефіс пишеться у прислівниках після префіксів будь - , казка - , хтозна - . Наприклад: будь – як, казна – коли, хтозна – де.
Катртка №3
Дефіс пишеться у прислівниках перед суфіксами: - небудь, - таки, - то, -то Наприклад: де – небудь, де – таки, якось – то.
Картка №4
Дефіс пишеться після префікса по - у прислівниках з суфіксами – е, - и, - ому, - ему (-єму) Наприклад: по – перше, по – братськи, по – українському.
Кожна група після обговорення презентує доповнену інформацію.
- Тепер перейдемо до наступного етапу нашого уроку і закріпимо здобуті знання за допомогою виконання практичних завдань.
Словниковий диктант
Вранці-рано, тихо-тихо, по –вашому, по-братськи, хтозна-коли, будь-де, як-небудь, по-своєму, тихо-тихо, як-от, по-справжньому, казна-як, де-небудь, віч-на-віч, ледь-ледь, по-козацькому.
Перевірте себе за словником.
Зверніть увагу на дошку, де записані речення, поставте питання до виділених слів і зробіть висновок, якими частинами мови вони виступають і як пишуться.
1.Всяка пташка по-своєму співає.
2. І півень по своєму подвір’ю воєводою ходить.
3. Надворі вже по-весняному тепло.
4. По весняному полю ходять довгожданні лелеки.
Правильно, в 1 реченні по-своєму прислівник, пишемо його через дефіс, в 2 речення прийменник по із займенником своєму, які пишемо окремо. В 3 реченні по-весняному тприслівник, пишемо його через дефіс, в 4 реченні прийменник по із прикметником весняному, які пишемо окремо.
Отже, потрібно розрізняти прислівники з префіксом по, які пишуться через дефіс від однозвучних займенників та прикметників із прийменником по, які пишуться окремо.
Робота в парах
За поданим початком продовжіть речення і запишіть їх.
Жити по-людському…
По людському полю…
По-зимовому холодно…
По зимовому місту…
Творче конструювання
Утворіть складні прислівники, додаючи префікси та суфікси, поясніть їхнє написання.
Як+небудь, будь+коли,куди+небудь, хтозна+як, як+от, коли+небудь, хтозна+звідки, казна+коли, коли+небудь, як-таки, так+то, будь+куди.
V. Підведення підсумків уроку (рефлексія).
То ж давайте підведемо підсумки і визначимо, чи досягли ми тих очікуваних результатів, які поставили перед собою на початку уроку? Що цьому сприяло? А в чому були труднощі? Чи всім під силу була робота в групах? Що ви порадите учням для подолання?
VI. Оцінювання учнів
VII. Домашнє завдання
Вивчити правила на стор. 190, виконати вправу 414.
Творче завдання: напишіть твір-мініатюру «Щастя», вживаючи прислівники з орфограмою «Дефіс у прислівниках», намалюйте малюнок «Щастя».