Бінарні уроки як засіб підвищення ефективності навчання в дитячій школі мистецтв

Про матеріал
Що таке бінарні уроки в школі? Як правило – це тип уроку, де в навчальний процес впроваджено міжпредметні зв'язки. Фахівці їх називають нетрадиційним типом уроку, який проводять два педагога-фахівця. На бінарних уроках можна об’єднати здавалося б несумісні предмети, наприклад, урок гри на скрипці і урок образотворчого мистецтва або хореографії.
Перегляд файлу

Бінарні уроки як засіб підвищення ефективності навчання в дитячій школі мистецтв

Власюк А. В., викладач музики по класу фортепіано

           Ковельської школи мистецтв

 

Сучасне людство живе в умовах, коли стрімко розвиваються й впроваджуються в освіту інноваційні технології навчання.  Постійно оновлюються вимоги до навчального процесу. Впроваджуються технічні засоби навчання комп’ютери,, мультімедійні проектори, інтернет, друкована продукція. Цей величезний обсяг інформації вимагає застосування нових методів її засвоєння.

Обов’язок педагогів виховувати учнів згідно сучасних вимог, навчати їх самостійно мислити, ставити собі цілі й впевнено до них йти, знаходити правильні відповіді на нестандартні питання, які спонтанно виникають, та вміти шукати варіанти вирішення проблем.

 

 

 

 

 

Що таке бінарні уроки в школі?

Як правило – це тип уроку, де в навчальний процес впроваджено  міжпредметні зв'язки. Фахівці їх називають нетрадиційним типом уроку, який проводять два педагога-фахівця. На бінарних уроках можна об’єднати здавалося б несумісні предмети, наприклад, урок гри на скрипці і урок образотворчого мистецтва або хореографії.

Щоб вдало провести бінарний урок, необхідно гарно підготуватися, як викладачам, так і учням. По суті тут об’єднується творчість двох педагогів, що позитивно впливає на організацію навчального процесу учнів.

Це нова інноваційна технологія навчання в музичній школі вважається складним процесом, тому використовується викладачами- новаторами з високим рівнем кваліфікації. Педагоги з невеликим досвідом роботи до такого типу уроків  вдаються не часто.

Проблема ще в тому, що такий урок важко ув’язати з навчальною програмою, виникають проблеми з розкладом. Та й щоб підготувати такий урок, треба вкласти немало часу, тобто значно більше, ніж звичайний типовий урок.

Мета бінарного уроку – це створення умов, що мотивують педагогів на застосування знань й досвіду кваліфікованих фахівців , що дає можливість учням краще засвоювати складний програмний матеріал  і отримувати радість і задоволення.

У чому полягає ефективність бінарного уроку?

Ефективність бінарного уроку (або двійкового уроку) полягає в його спрощенні та фокусуванні на двох основних аспектах або альтернативах. Такий підхід дозволяє зосередити увагу на конкретних протилежностях, виборах або рішеннях. Ось кілька переваг бінарного уроку:

По-перше –проходить з'єднання педагогічних зусиль двох фахівців, що дає можливість ведучому викладачу вести навчання на високому рівні.

По друге -  з’являється простота та висока ясність навчального процесу. Бінарний урок надає чітку і просту структуру, де порівнюються або контрастують два елементи. Це сприяє кращому розумінню концепцій та полегшує процес прийняття рішень.

По третє - робиться фокус на головній проблемі, яку вирішують учні й викладачі. Бінарний підхід дозволяє визначити та висвітлити найважливіші аспекти проблеми. Він висвітлює основні різниці та схожості, допомагаючи учням чітко розуміти те, що вивчається.

Активність у  навчальному процесі педагогів і учнів. Порівняння двох різних поглядів на проблему може викликати дискусії та вивести на передній план різні точки зору. Це сприяє активній участі учнів у процесі навчання та розвитку критичного мислення.

Зосередження на двох основних аспектах полегшує запам'ятовування інформації. Учням легше розуміти дві основні альтернативи, аніж кілька різних аспектів.

Бінарний підхід може бути успішно використаний в різних сферах навчання, включаючи літературу, історію, науку, мистецтво та багато інших. Наприклад, порівняння аналіз переваг та недоліків двох технологій у науці.

Хто проводить основну частину заняття на бінарному уроці?

Для цього необхідно почати з переосмислення найголовнішого – підготовки та проведення уроку в умовах нових вимог. Будь-який учитель-практик знає, що урок для нього починається не з дзвінком, а як мінімум, за день, під час складання конспекту, що традиційно є необхідним етапом підготовки вчителя до проведення уроку.

В ході написання конспекту осмислюється те, що буде відбуватися на занятті, визначаються цілі, зміст, методи, умови освітнього процесу. При цьому необхідно враховувати мету уроку. Вона повинна фокусуватися на якісне викладання матеріалу, на впровадження технічних засобів навчання для гарного засвоєння  нового матеріалу.

Коли  урок проводять два викладачі, то складаючи  план  уроку необхідно  розподіляти кількість годин для кожного викладача.  Такі уроки можуть бути успішними тільки за умови злагодженої творчої роботи обох вчителів. Це відноситься до одного з вимог проведення бінарного уроку.

Слово "бінарний" походить від латинського слова «bis». Бінарний урок це нетрадиційна форма навчання. В її структурі органічно поєднуються особистості вчителя і педагога-фахівця, їх взаємодія один з одним, а також з учнями. Методика бінарного уроку відрізняється від методики традиційного тим, що вчитель і педагог - фахівець одночасно ведуть урок з будь-якої завершальної теми.

Завдання бінарних уроків

Бінарні уроки можуть мати різноманітні завдання, в залежності від конкретної теми і цілей навчання. Однак основною ідеєю бінарних уроків є поділ інформації на дві частини, часто у форматі 0 та 1, або так/ні, для вивчення концепцій або розв'язання завдань. Ось деякі типові завдання, які можуть включати в себе бінарні уроки:

  • висока мотивація учнів;
  • логічні операції та поняття в різних науках;
  • задачі на застосування логічних операцій;
  • вирази, які використовують для отримання правильних відповідей.
  • бінарний пошук;
  • завдання, які вимагають застосування бінарного пошуку для знаходження відповіді на поставлене питання;

Ці завдання спрямовані на розвиток логічного мислення, розуміння бінарних концепцій та використання їх у відповідних контекстах.

При плануванні бінарних уроків необхідно звертати особливу увагу на їх організацію: ретельно продумувати розташування необхідного обладнання та  форму організації навчання учнів

Також педагоги повинні пам'ятати про те, що необхідно ретельно планувати роботу учнів на уроках. Бінарні уроки подібні на театральну виставу, тому педагоги повинні вміти імпровізувати. Таким чином, на бінарних уроках учні працюють з задоволенням і з цікавістю. 

На таких уроках створюється більше можливостей для вирішення пізнавальних завдань, висловлювання пропозицій реалізації творчого потенціалу, словом створюються умови для повного розвитку особистості учня.

Наведемо приклад бінарного уроку на тему "Музика малює, а картина звучить"

Структура бінарного уроку з предметів музика та образотворче мистецтво по темі " Чи можна почути живопис?", хід уроку, словник термінів, список літератури.

Мета уроку:

  • показати тісний взаємозв'язок музики і образотворчого мистецтва, звертаючи увагу дітей на те, що музика може малювати, а картина-звучати;
  • розвиток музичного, образно-асоціативного мислення учнів через виявлення спільності і живопису в образному вираженні станів душі людини.
  • розвиток музичних і творчих здібностей дітей;
  • виховання любові до різних видів мистецтва.

Завдання уроку:

  • розвиток творчої уяви і творчих здібностей учнів;
  • вдосконалення естетичного смаку;
  • формування емоційно-образного мислення і вміння слухати музику в процесі споглядання художнього і музичного твору мистецтва;
  • формування у дітей навичок передачі своїх вражень про навколишню дійсність за допомогою різних видів мистецтва, вміння аналізувати і висловлювати свою думку при розборі музичних і художніх творів.

Використовуване обладнання:

  • комп'ютер;
  • проектор для мультимедійних слайдів;
  • музичний центр;
  • фортепіано.

Дивлячись на картини, завдяки внутрішньому слуху, ми можемо слухати живопис. А володіючи внутрішнім зором, кожна людина здатна подумки, всередині себе бачити те, чого в даний момент очима він не бачить.

Тому, якщо уважно вслухатися в звучну музику, то за допомогою внутрішнього зору в нашій уяві можуть виникнути будь-які мальовничі образи, картини природи, емоційні враження, відповідні характеру музики.

Музика малює різні картини життя, у неї є свої фарби: вони не червоні і сині, а особливі, музичні: регістрові, динамічні, темброві, темпові. І все ж вони бувають, схожі на фарби образотворчі.

Ми не тільки бачимо, але і чуємо густі і світлі, прозорі; яскраві і приглушені; тривожні і спокійні; жорсткі і м'які, ласкаві тони. Тому, уважно вслухаючись в музику, ми можемо намалювати картину.

Наочно-демонстраційний матеріал:

Перлини українського мистецтва: картини українських митців які вийшли в історію:

  • Володимир Сидорук "Бузок у Ботанічному";
  • Іван Марчук "Квітуча планета".

Музичний ряд:

  • С. Бах "Прелюдія" (c-moll);
  • В. А. Моцарт "Соната" (C-dur, I частина);
  • Ф. Лист «Етюд» (d-moll);
  • Д. Каччіні "Аве Марія".

Обладнання уроку:

  • Для вчителя: фортепіано, дошка, аудіозапис.
  • Для учнів: словник термінів,

Освітні технології: технологія розвиваючого навчання.

Основні поняття і терміни, що вивчаються на уроці: темп, характер виконання, Динаміка, форма музичного твору, зміст твору образотворчого мистецтва, настрій виражене в художньому творі.

Хід уроку

1.Визначення мети і теми уроку

2. Пояснення завдань, які повинні будуть виконати учні самостійно в ході уроку.

Учитель  музики класу фортепіано пропонує розглянути репродукції картин українських художників. В ході перегляду увага учнів концентрується на авторах і назвах картин.

Перлини українського мистецтва: картини українських митців які вийшли в історію:

  • Володимир Сидорук "Бузок у Ботанічному";
  • Іван Марчук"Квітуча планета".

Коментування до прослуховування музичних творів. Виконання учнями ДШМ музичних творів.

Завдання 1. Прослухайте музичні твори.

  • С. Бах "прелюдія" (c-moll);
  • В. А. Моцарт "Соната" (C-dur, I частина);
  • Ф. Лист «Етюд» (d-moll);
  • Д. Каччіні "Аве Марія".

Дайте відповідь на питання:

Яка живописна робота відповідає за настроєм музичному твору? Вкажіть автора і назву роботи або напишіть  порядковий номер картини в технологічній карті учня.

Викладач живопису   пояснює:

Живопис – це мистецтво зображати дійсність фарбами. Музика – це вид мистецтва, який відображає дійсність і впливає на людину за допомогою музичних образів, розвиваючи уяву і творчу увагу.

Музику намагаються уявити і передати в класичних художніх формах – архітектори (недарма кажуть, що архітектура – це застигла музика), скульптори, в фарбах і лініях – це художники –живописці, графіки в русі, це хореографи і кінорежисери.

Хтось сказав, що твір будь-якого мистецтва настільки досконалий, наскільки він наближається до музики.

Завдання 2. .Навпроти кожної картини, напишіть який настрій, художник передає в ній.

  • Володимир  Сидорук "Бузок у Ботанічному";
  • Іван Марчук "Квітуча планета".

Оцінка діяльності, критерії оцінки

Загальне обговорення підсумків роботи над сприйняттям творів образотворчого мистецтва. Пропонується висловити свою позицію в оцінці творів образотворчого мистецтва і аргументувати її. Критерієм оцінки буде самостійність і обгрунтованість оціночних суджень.

Підведення підсумків уроку.

Виявлення якості, рівня засвоєння матеріалу в самостійній роботі над домашнім завданням на основі прослуханих музичних творах.

Використана література

    1.Білецький П. О. Українське мистецтво другої половини ХVII–XVIII століть.       Київ : Мистецтво, 1981. 158 с.

2.Білокінь С. І. Бойчук та його школа. Київ : Мистецтво, 2017. 256 с.

3.Бірюльов Ю. Мистецтво львівської сецесії. Львів : Центр Європи, 2005. 184 с.

4.Вишеславський Г. Contemporary art України — від андеграунду до мейнстріму.

Київ : Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України, 2020. 256 с.

5.Герман Л., Балашова О. Искусство украинских шестидесятников. Киев : Основи, 2015. 384 с.

6.Український художній авангард: маніфести, публіцистика, бесіди, спогади, листи / Упоряд. Д. Горбачов. Київ : Дух і Літера, 2020. 640 с.

7.Яковленко К. Чому в українському мистецтві є великі художниці. Київ : Publish Pro Ltd. ; PinchukArtCentre, 2019. 224 с.

 

 

docx
Додано
20 лютого
Переглядів
227
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку