Природознавство:
Уточнити та розширити знання учнів про водойми України; річки, їх будову, та особливості гірських і рівнинних річок, озера України; розвивати пізнавальний інтерес, мовлення, виховувати дбайливе ставлення до води, бажання охороняти водойми рідного краю від забруднення.
Літературне читання:
Розвивати та доповнювати знання учнів про Україну; вдосконалювати навички свідомого, виразного читання віршованих творів; збагачувати мовлення учнів словами-назвами річок, розвивати пам'ять, образне мислення, виховувати любов до Батьківщини.
Конспект інтегровано-бінарного уроку для 4 класу
з природознавства і літературного читання
вчителя початкових класів Галаганівського НВК
«ЗОШ І – ІІІ ступенів – дитячий садок»
Снігурівського району Миколаївської області
Діденко Ірини Миколаївни
Зінтегровані предмети: природознавство, літературне читання.
ТЕМА: «Водойми України. Рівнинні і гірські річки. Краса та велич українських водойм в літературних творах українських письменників».
Тема з природознавства: «Водойми України. Рівнинні та гірські річки». Практична робота: позначення на контурній карті водойм України.
Тема з літературного читання: «Краса українських водойм. В. Лучук «Скільки річок в Україні?», С. Жупанин «Загадка-добавлянка». «Світязь» (з енциклопедії для дітей), Л. Костенко «Я хочу на озеро Світязь».
Мета:
Природознавство:
Уточнити та розширити знання учнів про водойми України; річки, їх будову, та особливості гірських і рівнинних річок, озера України; розвивати пізнавальний інтерес, мовлення, виховувати дбайливе ставлення до води, бажання охороняти водойми рідного краю від забруднення.
Літературне читання:
Розвивати та доповнювати знання учнів про Україну; вдосконалювати навички свідомого, виразного читання віршованих творів; збагачувати мовлення учнів словами-назвами річок, розвивати пам'ять, образне мислення, виховувати любов до Батьківщини.
Ключові компетентності:
• уміння вчитися: учень уміє переключатися з одного виду роботи на інший; виконує творчі завдання;
• загальнокультурна: самостійно добирає необхідне навчальне приладдя і отримує робочий порядок на столі;
• соціальна: продуктивно співпрацює з партнером у парі, виконує різні ролі та функції, проявляє ініціативу;
• комунікативна: аргументує й коректно відстоює свою думку.
• загальнокультурна: любить природу, прагне до її охорони.
Обладнання: карта України, презентація, ППЗ з природознавства 4 клас, асоціативний кущ «Види водойм в природі», малюнки різних водойм, таблиця «Водойми на території України", фотопортрети В. Лучука, С. Жупанина, Л. Костенко, підручники: В. Науменко «Літературне читання» 4 клас, Гільберг, Сак «Природознавство» 4 клас, зошити з контурними картами, музичний супровід фізкульхвилинок, картка для фенологічних спостережень, завдання уроку, рефлексія «закінчи речення», асоціативний кущ, мікрофон.
Тип уроку: інтегровано-бінарний урок ознайомлення з новим матеріалом.
Хід уроку
І. Організаційна хвилинка.
Доброго ранку, ліси і поля!
Доброго ранку, річки і моря!
Доброго ранку, плането Земля!
Щодня розквітай, Україно моя!
ІІ. Мотиваційний етап
– Діти, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Дайте відповіді, починаючи речення:
«На уроці я буду… (уважним, намагатися більше запам’ятати).
«На уроці я хочу… ( щоб було цікаво)
«На уроці я сподіваюся… (дізнатися щось нове)
ΙΙІ. Фенологічні спостереження «3 хвилинки про сьогоднішню днинку».
Закінчити думку:
– Настала пора року – … Переважає … погода.
– Місяць має таку назву …, цю назву він отримав…
– День тижня… число …
– Температура повітря – … градусів, небо …, опади…, вітер…. На дорогах…
Люди одягнені в … Тварини… Птахи…
ІV. Актуалізація опорних знань
– Послухайте, будь ласка, і скажіть про що міг так сказати французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері:
«… у тебе ані смаку, ані кольору, ані запаху. Тебе неможливо описати. Тобою втішаються не відаючи, що ти таке. Не можна сказати, що ти необхідна для життя: ти саме життя… Ти найбільше багатство й світі».
– Про що письменник міг так сказати? (про воду).
– Чому він сказав про воду «ти саме життя…»? (без води життя неможливе)
– Чому нашу планету називають «Земля – планета Вода»? (на ній більше води, ніж суші)
– Скільки води на Землі багато чи мало? ( 2/3 частини)
– Якого кольору наша планета, якщо подивитися на неї з Космосу? (блакитна)
– Що на карті позначають блакитним і синім кольором? (Воду)
V. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
1. Передбачення теми уроку учнями. Визначення завдань уроку.
– Як ви гадаєте, про що піде мова і яка буде тема сьогоднішнього уроку?
Д |
О |
В |
Й |
И |
О |
М |
3 |
4 |
1 |
5 |
7 |
2 |
6 |
Р |
И |
У |
Н |
А |
К |
Ї |
3 |
7 |
1 |
6 |
4 |
2 |
5 |
(Водойми України)
– Так, тема сьогоднішнього уроку: «Водойми України. Рівнинні і гірські річки. Краса українських водойм в літературних творах українських письменників». (відкриваю назву теми замість знака «?»)
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про водойми взагалі, їх різновиди, які водойми є на території нашої держави, нашого рідного краю, яку користь вони приносять природі, чому їх потрібно охороняти, познайомитеся з літературними творами українських письменників, які звеличують красу українських водойм, будете розвивати навички читання поетичних і прозових творів (швидкість, виразність, правильність), вчитися передавати при виразному читанні відчуття захоплення; вдосконалювати навички роботи в парі, в групі, додержуватися етики спілкування під час дискусії, виховувати дбайливе ставлення до природи.
ЗНАТИ:
ВМІТИ:
VІ. Вивчення нового матеріалу.
– Які водойми ви пам’ятаєте, пригадайте якомога більше? (Вчитель записує на дошці).
джерело
озеро море
річка
океан
болото
ставок канал
водосховище
Природні водойми створені самою природою, штучні створені руками людини.
Види водойм |
Природні (виникли у природі) |
Штучні (створені людиною) |
Особливості будови |
Джерело |
+ |
|
Місце, де на земну поверхню витікає підземна вода. |
Річка |
+ |
|
Водні потоки, що протікають у розроблених ними руслах. |
Ставок |
|
+ |
Водойма, яка створена руками людей для штучного розведення риби. |
Озеро |
+ |
|
Водойма, яка виникає в природних заглибинах на поверхні землі. |
Болото |
+ |
|
Озера, що заростають рослинами, які, відмираючи, падають на дно й замулюють його, поступово міліють. |
Водосховище |
|
+ |
штучна водойма (озеро), створена за допомогою греблі з метою регулювання стоку, роботи ГЕС чи іншою народогосподарською необхідністю. |
Зрошувальні канали |
|
+ |
штучний відкритий водовід у земляному руслі, призначений для транспортування води на зрошування, що підвищує родючість грунту. |
Море |
+ |
|
Частина океану, що заходить у сушу. |
Океан |
+ |
|
Великий водний простір, що займає значну ділянку земної поверхні. |
Синя стрічка блищить, І-під гірки, з-під крутої
Щось тихенько гомонить Прокрадається норою
І біжить собі, біжить Та й до моря утіка
Не зупиниться й на мить. Через лози по ярках.
Виразне читання вірша вчителем
Гін Терикон
Пруг іскриться
Зорять невпинний
Свічадо розпростер
Тиса біжить
Донець впадає
Стрий котиться
Прут іскриться
Черемош мчить
Дніпро ринуть
Тиса зелена
Черемош тихий
Стрий буйна
Дон голубий
Десна сміливі та проворні
Учень 1.
Учень 2. (показ на карті)
Найбільші праві притоки Дніпра – Прип’ять, Тетерів, Інгулець.
Всього Дніпро має майже 1500 приток.
Учень 3. (показ на карті)
Річка має правий і лівий берег. Якщо стати за напрямом течії, то праворуч буде правий берег, а ліворуч – лівий. Є правий і лівий притоки.
Гірські річки течуть в горах, рівнинні – на рівнинах.
Задивляються в нього молоді горобинки.
Кольорові свої приміряють хустинки.
Задивляються в нього молоденькі берізки,
Свої перед ним поправляють зачіски.
І місяць, і зірки – все в нім відбивається.
Як це дзеркало у нас називається? (Озеро)
Озеро – це водойма, яка утворилась в природній западині на поверхні Землі. В озера, яке тільки народилось круті береги і глибоке нерівне дно.
На Україні налічується 20 тисяч озер, 30 з них є великими.
У гирлі річки Дунай знаходиться найбільше за площею прісне озеро –
Ялпуг. На узбережжі Чорного моря є озера-лимани із солоною водою. Солоними озерами багатий Крим. Найвідоміше – озеро Сиваш, з якого добувають кухонну сіль.
Найвідоміше озеро Карпат – Синевір. Воно знаходиться на висоті 1000 м.
На Поліській низовині більше 30 озер, серед яких найбільше – Світязь.
У центрі Світязя височіє острів, площа якого складає близько 7 гектарів. Його поверхня покрита деревами й екзотичними рослинами.
В озері завжди тримається однаковий рівень води, незалежний від опадів, танення снігів або посухи. Ця загадка здавна цікавить людей. Якимось чином озеро Світязь пов’язано підземними водами
з іншими водоймами.
VІІ. Домашнє завдання:
VІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
– Чи справдилися ваші очікування від уроку?
– Яким був для вас урок?
– Продовжіть речення:
«На уроці я…» (перевірка за завданнями на дошці)
Дізнався:
Познайомився:
Навчився:
Розвивав:
Виховував у собі: