Бінарний урок з географії та біології
8 клас
_________________________________________________
Ніщо так не розвиває розум людський, як географія.
Е. Кант
Ми з вами спробуємо знайти причини складної демографічної ситуації, що склалася у нашій країні, та дійти до сутності її виникнення. Бажаю вам завжди тримати своє життя в руках, а сьогодні на уроці зробити відкриття для себе.
Задача нашого уроку – розібратися у причинах зменшення чисельності населення нашої країни, спробувати розглянути шляхи виходу країни зі складної демографічної ситуації, що склалася; поглибити наші знання з теми, зв’язавши географічні знання зі знаннями з біології та зробити висновки для себе, у тому числі про те, як зберегти своє здоров’я та здоров’я нації.
Давайте згадаємо основні поняття з цієї теми:
Вікова структура населення України, станом на 2017 рік, має такий вигляд:
Прийом «Асоціативний кросворд» дозволяє актуалізувати вже існуючи знання з метою використання їх у конкретній ситуації. Для того ж, залучення цього прийому сприяє формуванню системного мислення.
На дошці, аркуші паперу чи на іншій поверхні ( в залежності від обраної форми роботи) вчитель записує опорне слово (буква під буквою) з теми вивчення. Задача учнів – запропонувати декілька понять у кількості, що відповідає чисельності букв в опорному слові. Всі дібрані учнями терміни і понятт мають бути підібрані таким чином, щоб принаймні одна з літер кожного асоціативного слова співпадала з головним. Основна умова: всі дібрані слова мають бути обов’язково пов’язаними з головним. Таким чином опорне слово із підібраним поняттями у закінченому вигляді буде нагадувати кросворд. Наприклад, командне змагання з теми «Демографічна ситуація в Україні» : розділити клас на декілька груп, наприклад, по рядах, та запропонуйте ланцюжком на швидкість дібрати асоціації до вихідного слова «Населення». Воно має бути однакове для усіх команд. Такий метод дозволить учням не тільки згадати головні та другорядні поняття з теми, а й навчитись знаходити взаємозв’язки між термінами понятійної бази за темою вивчення.
«Асоціативний кросворд»
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Н |
а |
р |
о |
д |
ж |
у |
в |
а |
н |
і |
с |
т |
ь |
|
|
|
|
|
м |
і |
г |
р |
А |
ц |
і |
я |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
С |
т |
а |
р |
і |
н |
н |
я |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Е |
м |
і |
г |
р |
а |
ц |
і |
я |
|
|
|
|
|
|
|
|
д |
е |
п |
о |
п |
у |
Л |
я |
ц |
і |
я |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Е |
т |
н |
о |
с |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Н |
а |
ц |
і |
я |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
с |
м |
е |
р |
т |
Н |
і |
с |
т |
ь |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
д |
е |
м |
о |
г |
р |
а |
ф |
і |
Я |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Прийом «метода кроссенса»
Л. М. Толстой говорив: «Якщо учень в школі не навчився самнічого створювати, то и в житті він буде тілько наслідувати, копіювати ...».
Розвиваючий метод «кроссенс» сприяє формуваня креативності, співпраці,комунікації і критичного мислення учнів.
Слово "кроссенс" означає "перетин смислів" і цей метод розроблений Сергієм Федіним - письменником, педагогом, математиком і Володимиром Бусленко - доктором технічних наук, художником і філософом. Метод кроссенс, вперше опублікований в 2002 році . Він являє собою стандартне поле з дев'яти квадратиків, в яких поміщені зображення.
Ваше завдання - пояснити кроссенс, скласти розповідь - асоціативний ланцюжок, за допомогою взаємозв'язку зображень. Дев'ять зображень розставлені таким чином, що кожна картинка має зв'язок з попередньою і наступною, а центральна об'єднує за змістом відразу декілька. Зв'язки можуть бути як поверхневими, так і глибинними, але в будь-якому випадку це відмінна вправа для розвитку логічного і творчого мислення.
Читати кроссенс потрібно зверху вниз і зліва направо,далі рухатися тільки вперед і закінчувати на центральному 5 квадраті, таким чином виходить ланцюжок загорнутий «равликом». Почати можна як з першої, так і з будь впізнаваноїкартинки. Центральним є квадрат з номером 5. За бажанням автора, він може бути пов'язаний за змістом з усіма зображеннями в кроссенсі . Зазвичай же потрібно встановити зв'язки по периметру між квадратами 1-2, 2-3, 3-4, 4-5, 5-6, 6-7, 7-8, 4=8-9, а також по центральному хресту між квадратами 2- 5, 6-5, 8-5 і 4-5.
Тому кроссенс – головоломка нового покоління, яка поєднує в собі найкращі якості зразу деяких інтелектуальних розваг: загадки, ребусу, головоломки. Кроссенс є прекрасним засобом розвитку логічного і творчого мислення учнів.
Вивчаючи тему ″Репродукція″ у 8 класі на уроках біології учні пов’язують свої знання не лише із біологією а із географією, основами здоров’я та хімією. Під час вивчення теми ми з’ясовуємо основні причини та наслідки зниження чисельності нації, адже сталий розвиток суспільства будь-якої країни значною мірою залежить від стану громадського здоров'я нації, її демографічної перспективи, що визначається здатністю населення до простого відтворення. Стійка тенденція до скорочення чисельності населення в Україні внаслідок зниження рівня народжуваності та підвищення рівня загальної смертності ставить під загрозу її майбутнє і зумовлює посилення уваги до сім'ї, як осередку відтворення населення і трудового потенціалу. Не менш важливе значення, як для відтворення населення, так і для збереження життя і здоров'я нового покоління, має стан репродуктивного здоров'я населення .
Репродуктивне здоров'я, як складова загального здоров'я, є важливим чинником забезпечення сприятливих демографічних перспектив країни, важливою передумовою формування її демографічного, а отже й соціально-економічного потенціалу у контексті забезпечення її сталого розвитку, як стратегічного завдання, що стоїть перед українським суспільством.
Незадовільний стан репродуктивного здоров'я населення потребує оптимізації існуючої служби планування сім'ї в частині профілактики порушень репродуктивного здоров'я .
Протягом останніх десятиріч в Україні утримується недостатній рівень репродуктивного здоров'я населення , а основними чинниками цього є:
спадковість - на 20%
рівень медицини - на 10%
екологія – на 20%
спосіб життя – на 50%.
Стан здоров'я сучасної людини значно погіршився наприкінці ХХ століття. Особливо гостро стоять ці питання в Україні. Це виявляється в прогресивній смертності, зниженні середньої тривалості життя, зростанні поширеності хвороб серед людей і різкому падінні їх народжуваності. При цьому, активно знижується відтворення населення, що може свідчить про погіршення здоров'я, передусім, жінок. В той же час відомо, що для формування здоров’я особливо важливий період дитячого і підліткового віку, під час якого відбувається становлення репродуктивної функції. Між тим, спостерігається неухильне зростання загальної та гінекологічної захворюваності дівчат в Україні. Тому не дивно, що кожна третя жінка вступає в репродуктивний вік з проявами тієї чи іншої екстрагенітальної патології . Ефективна система охорони репродуктивного здоров'я населення з обов'язковим урахуванням економічної, екологічної, макро- та мікросоціальної ситуації, трудових відносин і багатьох інших факторів є основною передумовою забезпечення належної охорони громадського здоров'я в цілому .
Вправа «Скріпка»
Мета: проілюструвати наочно незворотність змін при порушенні здоров’я.
1. Роздайте кожному з учасників звичайну канцелярську скріпку та запропонуйте розігнути її.
2. Наступним кроком запропонуйте відновити скріпку.
3. Бесіда із учнями про невідворотність змін. Як видно з експерименту відновити первинний вигляд скріпки неможливо. Проведіть аналогію зі здоров’ям людини. Якщо людина втрачає своє здоров’я, то, навіть користуючись самими сучасними методами та засобами медицини, не завжди можна відновитися без будь-яких наслідків. Завжди потрібно пам’ятати про істину, що збереження здоров’я та його профілактика завжди ефективніше, ніж лікування, навіть саме сучасне.
Вправа «Кроки до здоров'я».
Учитель: Щоб прийняти в житті правильне рішення, потрібно спочатку продумати всі „за” і „проти”, задачі і цілі в житті, що стоять перед тобою, вирішити, що важливіше і лише потім робити вибір. Зважаючи на те, що ви сьогодні почули, і про що дізналися, пропоную розробити вам власний шлях до здоров’я. Сьогодні я пропоную зробити вам перші кроки і стати на цей шлях і пройти його, а от який шлях виберете ви - покаже саме життя.
(роздаються сліди, на яких учасники пишуть власні кроки до здоров'я і йдуть по ним).
Тож все в ваших силах. Бажаю удачі!
Чернігівська область
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Закарпатьска область
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Моя Батьківщина – Україна