Активізація пізнавальнії діяльності на уроках біології з використанням віршів та загадок

Про матеріал
Однією зі складових шкільного життя є навчання. .Діти пізнають світ, і щоб цей процес був цікавим, на різних етапах уроку доцільно застосувати найрізноманітніші методи роботи. І чим більше їх буде, тим активніше сприйматиметься новий матеріал та засвоїться попередній. Для урізноманітнення уроку досить часто використовувую вірші та загадки, які сама складаю. Та на уроці варто не лише зачитати загадку чи вірша, а й обговорити, заінтригувати, націлити на основні запитання теми. Саме тому, після прочитаного вірша задаю кілька запитань, і ми з дітьми обговорюємо, шукаємо шляхи розвязання проблемних питань. Своїм досвідом хочу поділитись з вами.
Перегляд файлу

Методичний кабінет                                                                                                                відділу  освіти                                                                          виконавчого комітету Стрийської міської ради

 

 

 

 

Активізація      пізнавальної діяльності    на уроках біології               

 

 

 

 

Маринович Оксана Стефанівна,

вчитель біології,

спеціаліст  вищої категорії, старший вчитель,

НВК « Школа I ст. – гімназія

 ім. А. Шептицького  м. Стрия »

Маринович О.С.  Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках біології. - Стрий. - 2014.- 23 с.

Рецензенти:                                                                                               

Романишин Л.В.,- методист відділу освіти Стрийської  міської ради, вчитель вищої категорії, старший вчитель                                                                                                          

Костів О.П.,- голова методоб’єднання вчителів біології міста Стрия, вчитель вищої категорії, методист

Дяків С.І.,- заступник директора НВК « Школа I ст. – гімназія

ім. А. Шептицького  м. Стрия »з навчальної роботи, вчитель-методист

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

Схвалено на засіданні методичної ради.

                  Протокол № 4 від 14.01.2014 року.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

У посібнику запропоновано авторські вірші, загадки, застосування яких на уроках активізує пізнавальну діяльність учнів та урізноманітнює навчальний процес.

 

Комп’ютерний набір:  Маринович О.С.

 

 

 

ЗМІСТ

 

 

 

Вступ   ............................................................................4

 

7 клас   ....................................................................... 5 – 6

 

8 клас   ....................................................................... 7  -  9

 

9 клас   .........................................................................9 - 23          

 

11 клас   .....................................................................24 - 25 

 

Для нотаток…………………………………………….26        

 

 

 

Вогник в дитячих очах - це промінчик надії,

Посмішка ніжна в устах - здійснення мрії,

Щирість, відкриті серця, вміння радіти,

Юність не знає кінця, бо поруч – діти.

     Для таких прекрасних створінь, як діти, хочеться творити, робити життя  яскравим, інтригуючим, наповненим новими відкриттями.                                                                                                       

Однією зі складових шкільного життя є навчання. Діти пізнають світ, і щоб цей процес був цікавим, на різних етапах уроку доцільно застосувати  найрізноманітніші методи роботи. Чим більше їх буде, тим  активніше сприйматиметься новий матеріал та засвоюватиметься попередній.

 Для урізноманітнення уроку досить часто використовую вірші та загадки, які  сама складаю. Та на уроці варто не лише зачитати загадку чи вірша, а й обговорити, заінтригувати, націлити на основні запитання теми. Саме тому після прочитаного вірша ставлю  кілька  запитань, і ми з дітьми обговорюємо зміст, шукаємо шляхи розвязання проблемних питань. Своїм досвідом  хочу поділитись з вами.

 

 

7 клас

Будова квітки                                        Загадки

Центральне місце я займаю,

Мене охороняють всі.

Собі я ціну добре знаю,

А ви складіть її мені   (Маточка).

Хоч не в самій я серединці,

Та все ж  десь близько - центровий.

Гойдаюсь на тоненькій нитці,

Мов сонця промінь золотий  (Пиляк).

Вродливі, різнокольорові,

Надійні, вірні вартові

Зімкнулись в круг сестри по крові,

Мов чудо - мавки лісові    (Пелюстки).

Хоча я трішки товстувате,

І на тоненькім каблучку,

Та як приємно визнавати,

            Що службу вірно я несу (Квітколоже).

 

Проростання насіння

Ще все навкруг дрімає у летаргічнім сні,

Весна ж на колісниці дари везе свої:

Тепло в проміннях сонця і хмари дощові,

Але в моїй долонці є грудки снігові.

І крига ще  іскриться, і холоди ще ті...

І як же їй пробиться, рослиночці малій?

Та у ній стільки сили, любові до землі,

Що пагінці пробили замети снігові...

  1. Які дари весни необхідні насінині для проростання?
  2. Що за сила, необхідна для проростання насіння?

 

Акровірш                   Листопад

Осяйна днина сонечком зігріта,

Сплітає нитки бабиного літа,

І лист пожовклий стиха опадає.

Неначе смуток у танку кружляє...

Ь

  1. Про яку пору року йдеться у вірші?
  2. Які головні події відбуваються у цій порі?
  3. Який сигнал отримує  рослина про те, що вже час скидати листя?

8 клас

 Охорона тваринного світу

Озирнись, придивись, ти не сам у цьому світі –

Поруч тебе - життя, як цьому не радіти?

 На колінах клубочком ніжно котик скрутився,

Вірний пес біля ніг твоїх зручно вмостився,

На акваріум глянь – мир панує  і тиша.

Заспокоїть, розрадить черепаха і миша.

Голос пташка подасть, і нема рідніш співу.

У хвилини такі слід простив вже від гніву.

Розпач, злість і журба враз мізерною стане,

Твоє серце ятрити сльоза перестане.

Це тому, що у домі знайшовся куточок,

Кошеня де звернутись змогло у клубочок.

Де душа все живе в своїм серці вмістила,

В дім такий не зайде жодна зла, лиха сила.

Ми - родина одна, однієї ми крові,

Кожен з нас потребує уваги, любові.

Зупинись, озирнись і зігрій чиюсь душу,

«В світі ти не один!» - повторити я мушу.

1. Чому важливо охороняти тваринний світ?

2. Як людина може зарадити зникненню рідкісних видів?

 

Павукоподібні

Ми живемо всюди- всюди,

Нас чомусь бояться люди,

Ми отруту в собі маєм-

Інших з радістю кусаєм,

Та живцем їх не їмо,

А отрутою вб’ємо,

Сік травний в жертву впускаєм,

З дві годинки почекаєм,

Лиш тоді обід з’їдаєм.

Та ми ще не те умієм...

Хоч не жнемо і не сієм,

Нитки ми плетем такі,

Що нам заздрять ткалі всі...

За це люд нас поважає,

Міфи чуднії складає...

Давним – давно, коли і нас на світі не було,

У Древній Греції Арахна проживала.

Ця дівчина чудові покривала ткала.

Про неї дізналась богиня Афіна:

«Хтось кращий за мене?  Та як ти посміла?»

І миттю змагання вона влаштувала...

Проте  бідолаха Афіна не знала,

Який диво – килим Арахна зіткала.

У гніві богигя порвала тканину-

Нагадує й зараз вона павутину...

Арахні ж богиня новий лик надала.

Вгадайте, ким чудо-умілиця стала?

Звичайно ж, « павук» зветься зараз Арахна,

Побачить хтось плетиво, зараз же  ахне!

  1. Що за покривала ткала Арахна?
  2. З’ясуйте, де в павука міститься отрута і звідкіля беруться        нитки?

9 клас                                                                                          Будова ока                                                                                                                    Зорова сенсорна система

1.    Яка в очах цих мудрість, глибина.

І спокій, ніжність, доброта без дна.

Ці очі кличуть, манять і хвилюють,

Немов ромашки вітерець ніжно цілують,

Притягують до себе, мовчки закликають,

Мабуть, секрет спокуси добре знають,

Але лякають мене знаки ці німі:

Боюсь я потонути в чистій глибині.

Боюсь в це озерце глибоко я пірнути

І розчинитись там, себе зовсім забути.

Та поклик серця важко подолати.

Все ж доведеться в глибину оцю пірнати...

  1. Чому очі вважають «дзеркалом душі»?
  2. Як за поглядом можна дізнатись про настрій людини?

 

2. Розумно все влаштовано творцем:

Дітей поява і будова ока...

Кожне творіння є для нас взірцем!

Навіть в малому така суть глибока...

Тож берегти потрібно цей безцінний дар,

Не розміняти, не згубити, цінувати,

Щоб  в спадок кожен своїм дітям мав

Такі ж красиві очі передати...

  1.    Яке значення має зір для людини?
  2.    Який розділ фізики вивчає процеси, що відбуваються в оці?
  3.    У  чому унікальність будови ока?

 

 Порушення зору

Як це чудово світ зором сприймати!

Не треба дослухатись, нюхати, торкати,

А досить очі лиш розплющити, чи просто привідкрити,

Як все довкола манить, просить жити…

Невже сліпцю поясниш красу світу,

Синь океану, зелень трав, пориви вітру,

Барви веселки, глибінь неба, простір поля,

Гір височінь, бурхливість річки, велич моря.

Лиш зір дає  можливість осягнути

Те, що без нього не під силу нам відчути:

Очей лукавство, ласку, блиск та хитрість,

Губ рідний вигин, гнівний вигляд, ніжність.

Усіх багатств земних тобі не треба,

Коли не бачиш ясність, спокій неба,

Коли красу земну не  можеш оцінити…

Як страшно в темноті такій прожити!

Навпомацки відшукувати речі,

Знаходити лиш ті, що недоречні,

І знов шукати, знов не тих торкатись..

В безсиллі свому лячно зізнаватись.

І вічним другом розпач тоді стане,

Ятрити серце біль не перестане -

Тягар для себе, рідним не підмога,

Стає спасінням на той світ дорога…

0, Господи! Храни усіх від сліпоти!

Дай сили не зламатись, тебе в собі знайти,

Дай розум всі дари твої безцінні оцінити,

Щоби змогли глибоко слова ці зрозуміти:

«Як це прекрасно - світ сприймати зором,

І   розуміти, як це є чудово!!!»

  1.      Про яку функцію зору йдеться у вірші?
  2.      Як впливає на людину втрата зору?
  3.      Яка основна думка вірша?

Статева система                                                                    Віковий розвиток людини

Як треба цінувати нам життя-

Єдиний раз воно  ж  бо нам дається.

Згорить свіча - і тихо в забуття

Ти канеш. І вже більше не вернешся.

Закриє очі темна пелена,

 І руки з ніжністю нікого не торкнуться.

Довкола морок, тиша, пустота...

Навіки міцно твої устонька зімкннуться.

 І не сказав, що думав, бо не встиг,

Не долюбив, недокохав - минуло.

Пройшло усе, і навіть слід застиг.

Невже усе-усе для тебе було?

Невже було дитинство, і весна

Веселою ходою крокувала,

І безтурботна юність молода

Тобі красу і щастя дарувала.

За  літом  й щира осінь підійшла,

Тебе за плечі зрілість обійняла!.

Не встиг опам'ятатися, як зла

Зима  холодна двері відчиняла.

А де життя? Де ділося  воно?

Немов вода з долонь повитікала.

А залишилось що? Та  лиш одно...

Згадати все, що та зима забрала.

Тож  вчімось цінувати дар життя,

Любити кожен день, кожну годину.

Хай не турбує нас час майбуття —

Цінуймо зараз саме цю хвилину.

Зумій цю мить, цю часточку часу

Так влаштувати, так її прожити,

Щоб не казав ти: " Я свій хрест несу "

А щоб радів: " О, як чудово жити !"

1. Про які пори року йдеться у вірші?

2. Які періоди життя людини асоціюються з кожною порою року?

3. Дайте характеристику кожному з періодів.

 

Вагітність. Гігієна вагітної жінки

Як багато є на світі слів,

Є й багато різних голосів,

Рук багато, мужніх і ласкавих,

І очей, відкритих і лукавих.

Та не сплутати ні з ким, не порівняти

Теплоту, з якою так обняти

Може лиш одна людина в світі…

Як же затишно стає тієї миті…

Ніжний погляд в душу заглядає,-

Він й без слів усе про тебе знає,

Голосом тривогу угамує,

Серцем зрозуміє, все відчує…

Хто ще може так тебе обняти?

Та, звичайно ж, люба наша мати...

Сповідь ненародженої дитини

Мамина клітинка з татовою злилась,

Так я на світ Божий маленька з'явилась.

Дроблюсь, розростаюсь; я ще не дитинка,

Але вже батьків своїх рідненька кровинка.

Мама ще не знає про мою появу,

Але як зрадіє - я це відчуваю.

В мене вже є ручки, ніжками тріпочу,

Носик, очка, ротик вже відкрити хочу.

Серденько у мене б'ється, кров пульсує,

Але моя мама вже чогось сумує.

Мамо! Не журися, я це точно знаю:

В тебе буде донька - я вже підростаю.

Так хочеться, мамо, до світу тулитись,

Сонечку всміхнутись, небо роздивитись.

Вас, батьків рідненьких, хочеться пізнати,

Я ще хочу, мамо, сестру й брата мати.

Я навчусь ходити, навчусь розмовляти,

Я так хочу "тато" й "мамо" промовляти.

Я піду у школу, буду добре вчитись,

Мною, обіцяю, будете гордитись.

Потім покохаю такого, як тато,

І дітей народжу, буде нас багато.

Буде тато дідом, ну а ти -бабуся,

Діточок любити в тебе я навчуся.

Буду вас із татом старих доглядати,

Як то добре доньку  таку  як я мати.

Та поки що, мамо, я зовсім маленька,

Квола і тендітна, та й тілом слабенька.

Ти, моя рідненька, їж лиш вітаміни,

Щоб було здоров'я в твоєї дитини.

Ти не плач, матусю, не хвилюйсь даремно,

Мені тут тепленько, м'яко, хоча й темно.

Адже ми з тобою  і ми одне ціле.

Я ж тебе шматочок, в мене твоє тіло.

Чуєш, моє серце  як під твоїм б'ється?

Живу 3-ій місяць, навіть не здається.

Виросту і буду, як і ти, красива,

Як і ти, розумна, добра, ніжна, мила.

Як хочеться, мамо, скоріш світ пізнати,

Як усі, прожити, як усі кохати.

Хочеться радіти і Сонечку, й зливам,

Хочу веселитись і жити щасливо...

Але все це мрії  і їм не здійснитись,

Доля не судила на світ народитись.

Мати добру доньку ти не захотіла,

І мене не буде!!! Мене... мама вбила!

  1. До якого тиждня вагітності  роблять аборт?
  2. Які системи органів вже закладені в ембріона?
  3. Чим аборт загрожує жінці і який моральний аспект цієї операції?

Дихання                       Дихальні рухи

Ви бачили колись, як сплять маленькі діти ?

Очка заплющені, а ротики відкрити

Все норовлять. Сопуть,... мов щось співають,

Плачуть, сміються, мов в минуле заглядають

Подих спокійний, рівномірний, тихий,

І мрій політ завжди для них відкритий.

А бачили когось, хто сильно налякався ?

Повітря хлипає, і переляк в очах зостався,

Груди  здіймаються, всередині усе клекоче,

Своїм єством, здавалось, час впіймати хоче.

А бачили спортсмена ? Як він маневрує !

Рот на замку - він своїм диханням керує.

За літньою бабусею не стежили ви часом ?

Як сходами йдучи, хрипить, "співає" басом ?

Про всіх ми розповіли, себе лиш обминули.

Прислухаймось : що з нами, поки ще не забули.

  1. Про які дихальні рухи йдеться у вірші?
  2. У якому випадку мова йде про спокійні, а в якому про глибокі дихаьні рухи?
  3. Від чого залежить ефективність дихальних рухів?

Загадки                                                                                                   Будова дихальної системи                               

Центральне місце на обличчі він займає,

Про своє значення і сам, мабуть, не знає.

Він любить пхатися у справи не свої,

Тож і параметри у нього закруті:

У когось вгору задирається нахабно і пихато,

Бо пихи у господаря і шику забагато;

А в когось звернеться калачиком, бо моя хата скраю,

Ніяких запахів довкола і нічого я не знаю.

А в когось довгий, з  горбиком - це люди гонористі,

До всього їм є діло, в них помисли нечисті,

А кнопкою - в людей веселих, жартівливих,

То ж станемо і ми у стрій людей щасливих.

Заплющмо свої очі і пальцем вказівним

Торкнімось цього чуда і привітаймось з ним  ( Ніс).

 

Де перетин  доріг,  поміж двох порожнин,

Там шлях  кисню проліг до найглибших низин  ( Носоглотка ).

 

Мов шпак у шпаківні  завзято співає,

Гортань від негод дзвінкий голос ховає .

Тож  як примостилась ця диво –жар -птиця

У клітці, в якій їй так добре сидиться? ( Голосові зв’язки ).

 

Як  купка монет, виглядаєм в анфас,

А в профіль - мов стесані кутики в нас,

Лежиш, чи сидиш, а чи вниз головою,

Повітря завжди у легенях з тобою ( Трахея).   

                                                                                                                                                                                                                  

В нас гілочки, мов у дерев райського саду,

А на найтонших - густі грона  винограду.

Життя і свіжість всім даруємо, тож знайте:

Ми кисню зичим вам, а ви про нас подбайте  (Бронхи ).

 

Сусідка серця - воно зліва примостилось,

А справа - третя частка розмістилась.

До мене вхід через парадні ворота,

Ну а довкола аж два мури і вода,

Бо ж організм мене надійно захищає –

Моїй роботі справжню ціну знає (Легені ).

Із нами страждає, усе про нас знає,

Невтомно про кожну клітиночку дбає:

Приносить їй кисень, корисну поживу,

Чепурить, очищує, мовби дитину.

Ще два передсердя і шлуночків два,

У нього про нас лиш турбота одна  ( Серце).

 

У собі я вміщую серце й легені,

Повітрю в нас завжди відчинені двері,

А звуть мене клітка, тай навіть клітина,

Для серця й легень я надійна хатина  ( Грудна клітка).

 

Я думаю, мислю, сумую знання,

Працюю завзято щомиті, щодня,

І тільки вночі, коли все засинає,

Мій мозок невтомний відпочиває  ( Голова).

 

Ми потрібні ходунам,

Стрибунам і бігунам,

Ще й атлетам, танцюристам,

Всім спортсменам, фігуристам.

Вони ж мчать до перемоги….

Бо ж усім потрібні  ( Ноги).

 

В мені є, ну все практично:

Шлунок, кишківник , як звично,

Підшлункова і дві нирки,

Справа місце для печінки,

І статева вся система.

От така у мені схема (Черевна порожнина).

Хвороби органів дихання та їх профілактика

На світі є і так багато бід,

Багато гор і недуг, напастей.

А ми свідомо з себе робимо калік,

Бо це так легко - посовгнутися і впасти.

Так, дуже легко в світі заблукати,

Назовні кращу стежку перейти,

Та чи себе зумієм відшукати,

Чи своє « я» зуміємо знайти?

Життя в дарунок нам далося лише раз,

Але ні разу нам не можна помилитись,

Ця помилка спинити може навіть час-

 Не врятуватися і не відгородитись...

  1. Про яке падіння і помилку  йдеться  у вірші?
  2. Як шкідливі звички впливають на організм людини?

Вища нервова діяльність                                                                                Емоції

Загадай бажаня. Міцно зімкни очі,

Притули повіки ніжно до щоки,

Хай уста червоні, ніжнії, дівочі

Посмішкою сяють на усі боки.

Підбери волосся довге у долоні,

Потримай хвилинку, потім розпусти,

Хай воно по плечах котиться поволі

І не треба в косу його знов плести...

Розплющ свої очі. Подивись в люстерко.

Так, це ти, звичайно, але вже не та-

Щастя біля тебе зовсім вже близенько,

Адже ти вродлива й така молода...

Ти багато можеш, в тобі стільки сили,

Міці і завзяття, любові й снаги.

Ти така безстрашна, тебе не зломили,

Хай же не сміються твої вороги.

Набери у груди багато повітря,

Видихни поволі й знову набери...

Ну що, до вподоби тобі присмак волі?

Відчуття це сильне. З ним завжди живи...

  1. Який спосіб керування емоціями описано у вірші?
  2. Які  ще способи керування емоціями, крім самонавіювання, вам відомі і в  ефективності  дії  яких переконалися самі ? 

 

11 клас.

Екологічні фактори та їх вплив на живі організми

Нам Бог в дарунок дар безцінний дав-

Красу життя земного дарував.

Всього добра дісталось нам без ліку,

Але й цього замало стало чоловіку.

Він зажадав безмежну владу в світі мати,

Хоч, звісно, не про те людині треба дбати.

Він ріки і моря, і землю, навіть зливи,

Підкорює собі. У майбуття сміливо

Крокує...  Озирнись!

На згарища, на пустку, людино, подивись!

,,Покращую життя!” - людина відповіла.

А що життя згаса  - вона не зрозуміла!!!

Тож слід навчитись нам усе живе любити

Так, щоб людські діяння допомагали жити.

  1. Які з екологічних факторів мають найбільший вплив на все живе?
  2. Чому саме людина відповідальна за екологічну ситуацію на планеті?

 

 

 

Відпочинкова хвилинка

Хоча ми й не малюки,

Та все ж любимо казки.

Щойно ми в казках гуляли

Потомились… і охляли.

Тож, спочинемо з хвилинку,

І гайда знов на стежинку.

Посміхнемось широко,

Вдаримо сусіда боком,

Головою похитаєм,

Пальчиками помахаєм,

Знов в дорогу вирушаєм.

 

 

 

 

 

 

 

Для нотаток

 

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
30 грудня 2023
Переглядів
160
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку