бінарний урок біологія+географія." Поширення плодів. Австралія

Про матеріал
бінарний урок біологія +географія. Тема "Поширення плодів. Австралія". задачі уроку розкрити своєрідність та неповторність органічного світ Австралії, сформувати уявлення учнів про природні зони материка, удосконалити практичні уміння учнів працювати з картами, атласами, додатковою літературою, інтернет – ресурсами. Дати загальне уяв¬лення про основні способи по¬ширення плодів та насіння, їх пристосування до певних спо¬собів поширення; ознайомити учнів із плодами та насінням, що їх використовує людина у своєму господарстві, із назвами отруй¬них рослин та правилами про¬філактики отруєння плодами й насінням;
Перегляд файлу

Литвиненко Тетяна Іванівна

учитель біології

Тростянецька спеціалізована

школа І-ІІІ ступенів №3

Тростянецької районної ради

Сумської області

7 клас, біологія, географія ( бінарний урок )

 

Бінарний урок - мандрівка

Тема уроку.  Поширення  плодів. Своєрідність органічного  світу Австралії.  Природні зони

Мета уроку. Навчальна: розкрити своєрідність та неповторність органічного світ  Австралії, сформувати уявлення учнів про природні зони материка, удосконалити  практичні уміння учнів працювати з картами, атласами, додатковою літературою, інтернет – ресурсами. Дати загальне уяв­лення про основні способи по­ширення плодів та насіння, їх пристосування до певних спо­собів поширення; ознайомити учнів із плодами та насінням, що їх використовує людина у своєму господарстві, із назвами отруй­них рослин та правилами про­філактики отруєння плодами й насінням;

Розвивати : логічне  мислення,  розумові здіб­ності та активність, вміння застосовувати знання на практиці в нових нестандартних ситуаціях; формувати пізнавальний інтерес в кожного учня та особисту зацікавленість самостійною дослідницькою діяльністю; вміння виділяти головне, узагальнювати матеріл робити висновки.           

 Виховувати:  інтерес до предмета, любов, бережне ставлення до природи; захоплення її красою і досконалістю; почуття необхідності зберігати й охороняти природне середовище кожного материк; виховувати вміння працювати в команді, толерантність.

Обладнання. Фізична  карта , карта природних зон Австралії, атласи, додатки, посібники, підручники «Біологія», «Географія материків і океанів»,мультимедійна презентація, муляжі плодів , плоди, маршрутний лист.

Базові поняття й терміни. Ендеміки, релікти, природні зони; плід, анемохорія, антропохорія, зоохорія, орнітохорія, гідрохорія

Міжпредметні зв’язки: географія, біологія, світова література, ме­дицина, народознавство, інфор­матика.

Тип уроку: бінарний,  урок засвоєння нових знань і застосування набутих знань у нестандартних умовах

Комплекс використаних технологій, методів, форм та прийомів: « Мікрофон», «Займи позицію», «Творча лабораторія», «Мозковий штурм», «Прес», «Домашня заготовка», «Асоціація», «Далі, далі..», «Світлофор»,  «Актуалізація життєвого досвіду», інформаційно-дослідницькі проекти, робота в групах, взаємоперевірка, самооцінювання.

 

                                                                                       Девіз:  

                               З усіх скарбів знання – найкращий.

Його не можна ні вкрасти, ні зупинити, ні знищити.

Г.Сковорода

План уроку

І. Організаційний момент……………………………………………….2 хв.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1.     «Далі, далі…»…………………………………………………………..3 хв.
  2.     Взаємопервірка. Заповнення протоколу ….…………………………2 хв.
  3.     Робота з картками………………………………………………………3 хв.
  4.     Самооцінювання. Заповнення протоколу…………………………….2 хв.

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Складаємо «Рюкзак»……………0,5 хв.

         ІУ. Вивчення нового матеріалу

  1.     Учитель біології. Складаємо «Інтелектуальну скриньку» Поширення плодів. ( робота в групах)…………………………………………………....5 хв.
  • Захист повідомлень……………………………………………………..4 хв.
  • Робота з термінами……………………………………………………...2 хв.
  • Оцінювання та занесення балів до протоколу роботи групи………..1 хв.
  1.     Учитель географії. Унікальність природи Австралії…………………2 хв.
  • Робота з термінами………………………………………………………1 хв.
  • Рослинний світ Австралії. (Домашня заготовка. Виступи учнів)……2,5 хв.
  1.     Учитель біології. Поширення плодів акації та евкаліпта……………..2 хв.
  • Домашня заготовка. «Від нашого кореспондента в Австралії»……..1 хв.
  1.     Учитель географії. Тваринний світ Австралії…………………………2 хв.
  • Домашня заготовка. Виступи учнів……………………………………3 хв.
  1.     Учитель географії. Птахи та рептилії Австралії………………………2 хв.
  • Підведення підсумку про унікальність органічного світу Австралії..1 хв.
  1.     Заповнення протоколу роботи групи………………………………….1 хв.
  2.     Учитель біології. Складання «Аптечки»……………………………….2 хв.
    • «Актуалізація життєвого досвіду учнів»………………………………2 хв.
    • Робота з підручником…………………………………………………...4 хв.
    • «Займи позицію»…………………………………………………………2 хв.
  3. Заповнення протоколу роботи групи………………………………….1 хв.
  4. Учитель географії « Телеграфне повідомлення»……………………...0,5 хв.
  5.  Учитель біології. Рухавка «Австралійський дощ»……………………2 хв.
  6.  Учитель географії. Природні зони Австралії………………………...2 хв.
  • «Творча лабораторія» Робота в групах…………………………...5 хв.
  • Презентація роботи груп…………………………………………….4 хв.
  • Заповнення таблиці ………………………………………………….2 хв.
  1.  Заповнення протоколу роботи групи…………………………………1 хв.
  2.  Учитель географії. Зміна природи людиною.                            Природоохоронні об'єкти……………………………………………….2 хв.
  3.  Учитель біології. Підведення підсумків про недопустимість поширення «іноземних» плодів та насіння на континенті………………………….1 хв.
  4. Учитель географії. Робота з картами, атласами……………………….5 хв.
  5. « Здивую всіх»
  • Повідомлення про Великий бар'єрний риф………………………..1 хв.
  • Повідомлення «Вогонь - друг»……………………………………..1 хв.

ІУ. Закріплення вивченого матеріалу «Світлофор»………………………...2 хв.

  1.  «Кошик цікавих фактів»………………………………………………..2 хв.

У. Підсумок……………………………………………………………………..2 хв.

УІ. Оголошення результатів роботи груп. Оцінювання…………………….3 хв.

УІІ. Повідомлення домашнього завдання……………………………………1 хв.

УІІІ. Прощання……………………………………………………………….0,5 хв.

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент. ( слайд 2)

Висне небо синє,

Синє, та не те.

Світить, та не гріє

Сонце золоте.

   Я. Щоголів

 

Холодної пори року нас  найкраще зігріють  посмішки. Посміхніться одне одному та побажайте   успіху

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Учитель географії.  У нашій північній півкулі – зима. А так хочеться літа, сонця, тепла…

 У порту під вітрилами чекає корабель «Бігл» , він попливе у невідомі землі . Якщо  ви відгадаєте, куди буде прямувати «Бігл», то матимете шанс відправитись у мандрівку… ( слайд 3)

Прийом „Дивуй” ( слайд 4)

 


Вона розміщується під нами,
Там, мабуть, ходять догори ногами,
навиворіт там  вивернутий рік,

І квітнуть там у жовтні всі сади,

У січні , а не в червні – літо,
Течуть там  ріки без води
(вони в пустелі пропадають десь),

Народжуються звірята із яєць,
І там собаки гавкати не вміють,
Дерева самі лізуть із кори
А з кроликами, що погризли все,

Боротись вже не сміють!


Учитель географії. Молодці , ви відгадали – це  материк Австралія.   І ви отримуєте перепустку в порт. Це протокол роботи групи. ( Додаток №1)  А наприкінці уроку ми з вами визначимо, з яким багажем знань  ви  повернетесь із подорожі.

Спершу нам потрібно пройти «Митницю», щоб перевірити  багаж знань

Учитель географії. Розгорніть зошити, запишіть дату,класна робота.

Прийом « Далі,далі…»( швидко відповідати на запитання): ( слайд 5)

/Кож­на правильна відповідь — 1 бал./

1.      Площа Австралії складає (7,7 тис. км2).

2.      Що перетинає материк посередині (Південний тропік).

3.      Хто першим досяг берегів Австралії? (В Яндзон)

4.      Кого вважають офіційним відкривачем Австралії? (Джеймс Кук)

5.      Водами якого океану омивається Австралія на сході ( Тихого).

6.      Який острів (другій за площею на Землі) розташований біля берегів Австралії (Нова Гвінея).

7.      Яка протока роз’єднує Австралію та острів Тасманію? (Бассова)

8.      Величезне утворення коралів біля берегів Австралії називається … (Великий Бар’єрний риф)

9.      Яку назву має великий хребет, який простягається вздовж східних берегів материка? (Великий Вододільний хребет)

10.  Яку середню висоту має Австралія? (253м)

11.  Що лежить в основі материка Австралія? (Австралійська платформа)

12.  Які корисні копалини переважають на території західної Австралії? (Рудні)

Взаємооцінювання виставлення оцінок  ( слайд6)

Учитель біології. На партах у вас  завдання . Розрахуйтесь на один, два і візьміть відповідний варіант ( слайд 6)

Варіант 1

 

І. Із запропонованих відпові­дей оберіть одну правильну. Кож­на правильна відповідь — 1 бал.

 Квітка — це:

а) генеративний орган;

б) вегетативний орган;

в) вегетативний та генератив­ний орган.

 Чоловічі квітки мають:

а) лише тичинки;

б) лише маточки;

в) маточки й тичинки.

Пилкові зерна формуються у:

а) пилку;

б) зав’язі;

в) приймочці.

 

ІІ.  Завдання на встановлення відповідності. До кожного ряд­ка, позначеного буквою, до­беріть відповідник, позначений цифрою. Кожна правильна від­повідь — 1 бал.

 

А — Китиця

Б — Кошик

В — Щиток

Суцвіття, що складається з сидячих квіток, розташованих на розширеній тарілкоподібній головній осі

Суцвіття, вздовж головної осі якого розміщеної квітки на квітконіжках різної довжини

Суцвіття, в якому всі квітки кріпляться квітконіжками до верхівки осі, як шпиці пара­сольки

Суцвіття, в якому квітки кріпляться до головної осі почер­гово за допомогою квітконіжок приблизно однакової довжини

 

ІІІ. Знайдіть зайвий термін. Кож­на правильна відповідь — 1 бал.

 Капуста, гірчиця, редька, помідор.

Біб, зернівка, стручок, коро­бочка.

 Вишня, малина, ожина.

Варіант 2

 

І. Із запропонованих відпові­дей оберіть одну правильну. Кож­на правильна відповідь — 1 бал.

1.   Квітка — це:

а) видозмінений пагін;

б) видозмінений корінь;

в) видозмінений листок.

 

 

2. Жіночі квіти мають:

а) лише тичинки;

б) лише маточки;

в) маточки й тичинки.

Яйцеклітина формується у:

а) зародковому мішку;

б) зав’язі;

в) приймочці.

 

ІІ.  Завдання на встановлення відповідності. До кожного ряд­ка, позначеного буквою, добе­ріть відповідник, позначений цифрою. Кожна правильна від­повідь — 1 бал.

А — Зонтик

Б — Головка

В — Волоть

 Суцвіття, що складається з простих китиць

 Суцвіття, вздовж головної осі якого розміщені квітки на квітконіжках різної довжини

 Суцвіття, в якому всі квітки кріпляться квітконіжками до верхівки осі, як шпиці пара­сольки

 Суцвіття, що має вкороче­ну і потовщену головну вісь із квітками на вкорочених квіт­коніжках 

 

ІІІ. Знайдіть зайвий термін. Кож­на правильна відповідь — 1 бал.

 Вишня, абрикос, гарбуз, слива.

 Горіх, зернівка, коробочка.

 Помідор, кавун, диня, ква­соля.

Відповіді на тестові завдання

Варіант 1

 1а, 26, За.

 А - 4, Б - 1, В - 2.

ІІІ. Помідор. Зернівка. Вишня.

Варіант 2

 1а, 26, За.

 А - З, Б - 4, В - 1.

ІІІ.  Гарбуз. Коробочка. Ква­соля.

Взаємоперевірка, виставлення балів  (Заповнення протоколу роботи групи.) ( слайд 8)

 Молодці, ви пройшли митницю  ( слайд 9)

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 Учитель географії. Без чого мандрівник -  дослідник  не може  вирушати у подорож? Правильно, без рюкзака. Він сьогодні буде містити багато знань та вмінь  про Поширення  плодів. Своєрідність органічного  світу Австралії .  Природні зони ( слайд 12)

(Учні записують тему уроку)

 Під час уроку ви отримаєте дані про своєрідність та неповторність органічного світу Австралії, основні способи поширення плодів та насіння, їх пристосування до певних способів поширення, ознайомитесь з назвами отруйних рослин та правилами профілактики  отруєння ними. А також поговоримо про проблеми материка.

ІУ. Вивчення нового матеріалу

1. Учитель біології.  У наших рюкзаках є підручники, атласи, карта та « Інтелектуальна скринька»,  вміст якої ми з вами зараз переглянемо.

   О!? А що це пливе по хвилях з лівого борту нашого судна? Начебто якийсь плід. Так ми ж недалеко від Сейшельських островів. Що це за плід?         ( Горіх сейшельської пальми) ( слайд 13)

- А чому це він мандрує по хвилях? Відповідь на це питання знайдемо в «Інтелектуальній скриньці» та підручнику , виконавши роботу в групах по вивченню поширення плодів. Розгорнули зошити з біології. Записуємо дату,  тему уроку « Поширення плодів». ( слайд 14)

 

На ваших партах  лежать правила роботи в групах. Перечитаємо, визначимо обов’язки, секретар візьме протокол роботи групи , голова зачитає завдання.(Додаток 2)

 

1.Поширення плодів розгорнули підручник с. 126-128.

Група - «Поширення плодів та на­сіння за допомогою  води  та людини »;    ( слайди 15, 16, 17, 18)

Група - «Поширення плодів та на­сіння за допомогою повітря»; ( слайди  19, 20)

3 група-  «Поширення плодів та на­сіння тваринами»; ( слайди 21-24)

4 група -   «Пристосування рослин до самостійного поширення насіння та  

               плодів». ( слайд 25)

 ( Робота з підручником та додатковою літературою , захист робіт. Заповнення протоколу роботи групи. Виставлення балів)

Учитель біології. Запишіть у зошит нові терміни, значення яких ви дізналися під час роботи  з           « Інтелектуальною скринькою»: анемохорія, антропохорія, зоохорія, орнітохорія, гідрохорія.

Отже, анемохорією розповсюджуються плоди яких рослин?                                                                         (Кульбаба, береза, липа клен); зоохорією ( лопух, череда шавлія); антропохорією ( культурні рослини, бур'яни, яблуня, кавуни, груші); гідрохорією ( латаття, кокосові пальми,папірус  (слайди  26 - 28)

  • Так як же плоди кокосової пальми опинились далеко в океані?           ( Відповіді учнів) ( слайд 29)

Секретар занесе до протоколу бали отримані за роботу з  «Інтелектуальною скринькою».     (Заповнення протоколу роботи групи. Виставлення балів)

 

Учитель географії. Діти, у підзорну трубу капітан вітрильника вже побачив серед океанських просторів Землю. ( слайди 30 - 31)

2 Унікальність природи Австралії ( слайд 32)

Учитель географії. Жуль Верн писав:

"… Цей край — найцікавіший на всій земній кулі. Його виникнення, природа, рослини, тварини, клімат — все це дивувало, дивує і ще здивує вчених всього світу. Уявіть собі, друзі мої, материк, який, утворюючись, піднімався з морських хвиль не своєю центральною частиною, а краями як якесь велетенське кільце; материк, в середині якого є внутрішнє море, що майже випарувалось; де річки з кожним днем все більше і більше пересихають; де відсутня волога і в повітрі, і в грунті; де дерева щорічно гублять не листя, а кору; де листя повернуті до сонця ребром і не дають тіні; де ростуть вогнестійкі ліси; де кам’яні плити тануть від дощу; де дерева низькорослі, а трави велетенські; де незвичайні тварини; де у четвероногих є дзьоби; де у стрибуна кенгуру  лапи різної довжини…

Сама незбагненна, сама нелогічна країна з тих, що будь-коли існували! Земля парадоксальна, земля, ща заперечує всі закони природи…"

Австралія раніше відокремилася від інших материків. Тому тут в ізоляції утворився своєрідний рослинний і тваринний світ. Близько75% видів рослин  материка зустрічається лише тут вони є своєрідними представниками минулих геологічних епох. Це -релікти. Тут трапляються також види, яких немає більше ніде на земній кулі. Інші 25% мають близькі види в Південній Америці і Південній Африці. Це свідчить про те, з якими материками в далекому геологічному минулому Австралія становила одне ціле. Вона є частиною Гондвани.

Видовий склад Австралії – бідний , але дуже важливою особливістю є те, що на території материка великий відсоток ендеміків і реліктів.

Ендеміки («місцеві») – види рослин і тварин, які характерні виключно для конкретної території.

Релікти («залишки») – рослини і тварини, які залишилися з давніх епох.

(Терміни  учні записують  у зошит) ( слайд 33)

Рослинний світ Австралії

Органічний світ Австралії із середини крейдового періоду розвивався в умовах тривалої ізоляції, тому флора материка дуже своєрідна.

Прийом « Домашня заготовка» ( Виступи  учнів) ( слайди 34-35)

Прийом « Презентація»

    Учень Одна з найпоширеніших рослин Австралії - евкаліпт. Він зображений на національній емблемі Австралії. Їх налічується близько 500 видів – від чагарників до велетнів  у 150 м заввишки. Це найвищі дерева планети.  Вони ростуть переважно у вологих місцях.  Евкаліпт називають «деревом насосом». За день він «викачує» з ґрунту й випаровує через свою крону в кілька разів більше води, ніж, наприклад, береза за тиждень. У дуплистих стовбурах влаштовуються на ночівлю опосуми  і гніздяться птахи. Коли евкаліпти цвітуть, за красою вони не поступаються найгарнішим квітучим деревам. У більшості з них квітки білі, але є види, що вкриваються червоними, жовтими, оранжевими квітками. Його також називають «протигарячковими» деревами, оскільки там, де вони ростуть немає боліт, а отже, немає умов для розвитку личинок малярійних комарів. Це дерево має важку, щільну, міцну деревину. Довговічними є і телеграфні стовпи з евкаліптового дерева. З листя виробляють лікувальну олію. Листя евкаліптів повернуте ребром до сонця і не утворює тіні. Тому евкаліптові ліси світлі, з буйним трав'яним покривом. Повітря в них насичене цілющими пахощами, які виділяє листя.

    На національній емблемі Австралії зображено, крім евкаліпта, ще й акацію. Усього їх налічується 750 видів.. Понад 50% усіх видів акацій знаходиться в Австралії. Це кущі і великі дерева. ( слайд 38)

 

Прийом «Мозковий штурм»

3. Учитель біології . Розглядаючи «Інтелектуальну скриньку», ми виявили , як розповсюджуються плоди в Україні, а як же стосовно Австралії? На вашу думку, як будуть розповсюджуватись плоди евкаліпта та акації?( Зоохорією та механохорією) ( слайд 36)

 

Отже , зробимо висновок, що способи розповсюдження плодів не залежать від континенту чи країни

Домашня заготовка «Від нашого кореспондента в Австралії.»  (Додаток № 4)  ( слайд 39)

  1. Тваринний світ Австралії ( слайди 40 – 44)

Учитель географії .Тварини ще своєрідніші за рослини. Ендеміків серед них – 90 %. На жодному материку не зустрічаються в такій кількості сумчасті – кенгуру, коала, вомбат, тасманійський диявол, сумчаста білка, сумчастий кріт, сумчаста миша та ін. Сумчасті належать до найпримітивніших ссавців. Вони незвичайні тим, що народжують дитинчат крихітними і безпомічними. Мами доношують їх у складці шкіри на животі, що нагадує сумку.  Фауна Австралії відрізняється стародавністю, відсутністю копитних, приматів і хижих (крім дикого собаки дінго, завезеного людиною).

Учень.1 .Кенгуру – національний символ Австралії, вона зображена на гербі цієї країни. В степах і заростях чагарників живуть велетенські руді кенгуру, в лісах – сірі, також великі. Є й дрібні кенгуру. Навіть у велетенських кенгуру малята народжуються крихітними – 3см. Самиця  доношує її у своїй сумці понад півроку. У кенгуру поганий зір, зате добрий слух. Вони чемпіони зі стрибків у довжину серед тварин: їхній результат становить понад 10 м. Ріст найменших із них усього 23 см, у той час як самці велетенських кенгуру сягають 2 м, а їхня маса - до 100 кг! Вони рухаються зі швидкістю до 20 км/год на дуже розвинених задніх кінцівках. Сірі кенгуру відмінно стрибають у висоту, а за стрибками в довжину лаври першості належать рудим кенгуру. Цьому слугують короткі передні й довгі задні лапи та чималий важкий хвіст. Довжина стрибків сягає 9 м. Деякі кенгуру живуть у лісах, інші віддають перевагу відкритим просторам, деревні види вміють лазити по деревах. Колись кенгуру в Австралії було дуже багато, але їх винищили за цінне хутро. Цікаве походження назви цих тварин. Моряки, що плавали з Куком, ступивши на землю Австралії, побачили дивовижних звірів, які пересувалися величезними стрибками. Коли моряки запитали австралійців, як вони їх називають, ті відповіли: «кенгуру», що означає «не розумію».

Учень 2. Улюбленцем австралійців є сумчастий ведмідь коала. Схожий на плюшевого ведмедика. Сумчастий коала – мешканець евкаліптових лісів. Він живе на деревах і веде нічний малорухливий спосіб життя. Ця симпатична тваринка має густе м’яке хутро, що робить її схожою на плюшевого ведмедика.

  На материку збереглися представники фауни мезозою -  найдавніші із ссавців. Своїх малюків вони виводять з яєць – як пташенят, а вигодовують молоком – як ссавці.  Цих тварин вважають примітивними ссавцями. Це єхидна і качкодзьоб – тварини, які відкладають яйця, як птахи, а вигодовують дитинчат молоком, як ссавці. Єхидна нагадує їжака з 8-сантиметровими голками, але на відміну від нього має довгий дзьоб, за допомогою якого поїдає мурашок. Качкодзьоб такий незвичайний, що видається зібраним із частин різних тварин: тіло, як у щеняти; перетинки між пальцями ніг і дзьоб, як у качки; хвіст, як у бобра. На довершення, задні лапи мають шпори, як у півня. Качкодзьоб добре плаває, вишукуючи дзьобом черв’яків і слимаків у водоймах. Живе у глибоких норах.

Єдиним великим хижаком Австралії на суходолі є дикий собака динго – здичавілий нащадок свійської собаки, яка була завезена ще у стародавні часи з Азії. Динго живуть зграями і полюють на сумчастих. Справжніх ссавців на материку до появи переселенців не було. Зовсім мало тут і хижаків. Лише на Тасманії зберігся сумчастий диявол.

 

5. Учитель географії. Різноманітні і так само своєрідні австралійські птахи. Особливо багато папуг: від відомих усім маленьких хвилястих папужок до великих какаду. У лісах водиться лірохвіст, хвіст якого нагадує музичний інструмент ліру. Страус ему трохи менший за африканського. Він також зображений на гербі Австралії. Меншим за страуса, так само нелітаючим птахом є казуар. Численні райські птахи, які мають красиве яскраве оперення, та сміттєві кури. На водоймах живуть величні чорні лебеді. ( слайди 45- 46)

В Австралії багато ящірок і змій. У прибережних водах водяться крокодили, морські змії, акули, шипохвостий скат, медуза «морська оса», зустріч з якими вкрай небезпечна. Дивовижна риба цератод, предки якої жили ще в мезозойську еру, двоякодихаюча: вона має одну легеню і зябра ( слайд 47)

Запитання. Так  в чому ж унікальність органічного світу Австралії? (відповіді учнів) ( слайд 48)

6. Ми знову поповнили інтелектуальну скриньку. (  Заповнення протоколу роботи групи. Виставлення оцінок за повідомлення) 9 слайд 49)

7. .Учитель біології. Жоден мандрівник не відправляється в подорож без … аптечки. Ми взяли з собою « Аптечку», щоб мати змогу лікуватися у разі потреби, а також ви повинні знати плоди  рослин, які, можуть становити небезпеку для людини. Давайте згадаємо свої українські  лікарські  рослини і плоди. ( слайд 50)

Прийом. «Актуалізація життєвого досвіду учня»

Назвіть плоди які мають лікарські властивості.  У яких випадках вони використовуються.

 Калина, малина , суниця,смородина,ожина. ( слайд 51)

Рослини з отруйними плодами ( перегляд слайдів з коментарем учителя) ( слайд 52)

Завдання. Запишіть у зошит, які плоди ви покладете в аптечку з наведеного переліку. ( слайд 53)

Якщо ми їдемо до Австралії, то як ви гадаєте, які б рослини з корисними плодами можна взяти із собою?

Робота з текстом підручника с.129 « Як людина застосовує плоди та насіння у своєму господарстві»

Проблемне запитання. Яка рослина дає тканину, олію, технічне масло, ліки, біопаливо? ( слайд 54)

Прийом «Займи позицію» ( слайд 55)

Які рослини відносять до:

  • плодово – ягідних
  • овочевих
  • зернових
  • олійних

А в Австралії з якої рослини виготовляють олію?

 8.   (Перевіримо знання. За роботу з «аптечкою» секретар занесе бали до протоколу)

Добре, до свого рюкзака ми покладемо вузлик з насінням.

9. Учитель географії.  Діти, щойно капітан отримав телеграфне повідомлення:   «Перед виходом на сушу залишити на кораблі тварин, насіння рослин, дерев’яні речі, плоди, їжу, помити підошви черевиків.»  Чому так, ми довідаємось пізніше. ( слайд 56)

10. Учитель біології. Наше судно пришвартувалося у Сіднейському  порту і команда 7 – б класу ступила на австралійську землю!  ( слайд 57) На нас чекають цікаві пригоди. Ой, та що це?  Лише ми ступили на берег, почався … Австралійський дощ

 

Рухавка «Австралійський дощ»  ( слайд 58)

 

Ми змокли . Так можна і застудитися та захворіти. А аптечка залишилася на борту. Як же нам бути. У кого ми спитаємо які лікарські рослини ростуть в Австралії?  … Вірно у аборигенів. ( слайд 59) Місцеві жителі розповіли нам про деякі цілющі та їстівні рослини материка. ( чілібуха, цукрове яблуко, кринум, фізаліс перуанський, бамбук, слива какаду, слива Девідсона, тасманійський перець, пальчиковий лайм). Запишемо приклади лікарських та їстівних плодів Австралії до зошита. ( слайди 60-64)

 

11. Природні зони Австралії ( слайди 65-66)

Учитель географії Такий незвичайний і прекрасний рослинний і тваринній світ Австралії. Тепер  вам необхідно  визначити де ж найбільше поширені ці  рослини і тварини ,в яких частинах і зонах материка.

Давайте пригадаємо… ( слайд 67)

 1. Що називають природною зоною? ( Природна зона є великими природним комплексом зі своїми, притаманними лише їй компонентами природи: кліматом, ґрунтами, рослинністю та тваринним світом)

2.Які чинники будуть формувати  природну зону?  (температури, кількість  опади ).

   План характеристики природної зони(Додаток № 5)

      1.  Розташування  території - географічне положення.

      2.   Кліматичні особливості ( кількість  і  режим опадів, температури

            січня й липня)

      3.   Переважання типів ґрунтів, умови його утворення

      4. Особливості рослинного покриву, основні види типових рослин.

      5.   Особливості тваринного  світу.

Видозміни природних комплексів людиною

Подорожуючи Австралією, ми зустрілись з аборигенами. Вони запросили нас до себе  в селище.

        Прийом «Творча лабораторія » (робота в групі) ( слайд 68 - 69)

Завдання. Користуючись текстом підручника с. 133-136, картами атласу,  додатковою літературою дослідіть  природні зони  материка. Результати  занесіть до таблиці ( Додаток №6)

група- пустелі та напівпустелі;

  група -  савани та рідколісся;

 група – мусонні та субекваторіальні ліси

група  - вологі тропічні вічнозелені  та твердо листі ліси та чагарники ,мішані ліси

Природна

зона

Географічне

положення

Клімат

Ґрунти

Рослини

Тварини

 пустелі та напівпустел

 

 

 

 

 

савани та рідколісся;

 

 

 

 

 

мусонні та субекваторіальні ліси

 

 

 

 

 

вологі тропічні вічнозелені  та твердо листі ліси та чагарники,мішані ліси

 

 

 

 

 

 

 Кожна група презентує результати своїх досліджень. Заповнення таблиці ( слайди 70 – 75)

12. Заповнення протоколу роботи групи

13. Зміна природи людиною. Природоохоронні об’єкти ( слайди 76 – 77)

  Учитель географії   Зміна природи Австралії почалася з появою на материку переселенців. На місці вирубаних лісів з’явилися поля. Характерною ознакою стали пасовища для худоби величезних розмірів. У саванах і напівпустелях через надмірне випасання овець почала зникати рослинність, яка закріплювала піски. Це призвело до розвіювання пісків і перетворення пасовищ на безплідні землі. Наступ на природне середовище існування диких тварин та хижацьке полювання на них спричинили скорочення і навіть повне зникнення деяких видів.

     Крім того, завезені переселенцями «іноземні» рослини і тварини порушили екологічну природну рівновагу. Особливо катастрофічні наслідки мало завезення здавалося б сумирних кролів. Природні умови Австралії виявились такими сприятливими для них, що кролі розплодилися у величезній кількості. Вони рили нори на полях, пошкоджували плодові дерева, знищували посіви і поїдали траву, позбавляючи корму не лише овець, а й диких травоїдних тварин. Кролі стали справжнім стихійним лихом для Австралії. З ними почали боротися різними способами: відстрілювали, будували дротяні загорожі, і зрештою вдалися до бактеріологічної зброї – в лабораторіях розвели комарів, заражених смертельним для кролів вірусом. Це значно скоротило їх кількість, проте до кінця проблему не розв’язало. Тому ще наприкінці ХІХ ст. в Австралії було прийнято закони, що забороняють увезення рослин і тварин з інших материків та обмежують вивіз місцевих.

14. Учитель біології.  Отже, діти ,чому  нам не дозволили взяти вузлик із насінням та аптечку?

Ми беремо із собою тільки знання, бо як сказав Г. С. Сковорда   « З усіх скарбів знання найкращий. Його не можна ні вкрасти, ні зупинити, ні знищити.» ( слайд 78)

15. Учитель географії Завдання.  Користуючись картами атласу  знайти найбільші національні парки , заповідники Австралії. ( слайди 79 – 80)

       Найбільші національні парки - Маунт-Косцюшко в Австралійських Альпах, Уайперфілд і Уілсонс-Промонторі у південно-східній Австралії, Еунгелла у Квінсленді.  Справжнім дивом є підводний парк Великого Бар'єрного рифу, де перебуває недоторканим світ коралів. Його занесено до книги природної спадщини людства

16. Прийом «Здивую всіх»  ( слайди 82-83)

 Повідомлення про Великий Бар’єрний риф.( додаток №7)

Повідомлення «Вогонь – друг» ( додаток №8)

 

 ІV. Закріплення вивченого матеріалу . ( слайд 84)

 

Прийом «Світлофор»( Якщо твердження правильне, учні піднімають картку зеленого кольору, а якщо ні, то червоного)

В Австралії нема сучасного зледеніння;

Найвищим деревом Австралії є  евкаліпт;

Єхидна і качкодзьоб годують молоком своїх малюків;

Єдиним великим хижаком Австралії є дикий собака  динго;

коала мешканець мішаних лісів ;

кенгуру – національний символ Африки;

в Австралії налічується близько 500 видів евкаліптів;

на материку поширені чорноземні грунти;

самостійно поширюється огірок – прискач;

гідрофорією поширюється кульбаба;

анемохорія- розповсюдження плодів рослин за допомогою птахів;

виготовляють з льон мастило та біомасу

17. Аборигени нам подарували кошик «Цікавих фактів». Давайте подивимось, що тут? ( учитель роздає учням із кошика  красиво з'єднані смужки паперу з надрукованими цікавими фактами про Австралію.  (Додаток № 9) ( слайд 85)

V. Підсумок ( слайди 86 – 87)

Прийом «Асоціація»  Слова  ПЛОДИ.  АВСТРАЛІЯ ( слайд 88)

Плоди можуть поширюватись різними способами: вітром, водою,тваринами, людиною

Завдяки поширенню, рослини розселяються на значних територіях.

Плоди і насіння важливі для людини 

Способи поширення плодів не залежать від материка

Багато плодів мають лікарські властивості

Органічний світ Австралії унікальний, до його складу входить багато видів реліктів і ендеміків;

Тваринний світ материка дуже змінила людина

Своєрідність органічного світу Австралії пояснюється тим, що материк тривалий час був ізольований від інших материків.

Австралія — материк сумчастих тварин, яйцекладних ссавців та евкаліптів.

Зони пустель, напівпустель і саван займають більшу частину материка, що пояснюється його географічним положенням, особливостями клімату і рельєфу.

 

УІ. Оголошення результатів роботи груп. Оцінювання.

 Секретарі груп, будь ласка, підрахуйте середній бал за всі етапи роботи учнів на уроці. Представники груп проаналізуйте роботу своєї групи протягом уроку на основі заповнених протоколів

  VII. Повідомлення домашнього завдання. ( слайд 89)

 Географія

        Опрацювати   §24

         Повторити географічну номенклатуру материка

        *Скласти кросворд про Австралію

Біологія:  Опрацювати   §32

 Дати відповіді на запитання 3,5,6, с.130

*Написати казку «Подорож однієї насінини»

УІІІ. Прощання ( слайд 90)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література :

 

1. М.М. Мусієнко, П.С. Славний, П.Г. Балан Біологія 7 клас Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. Київ. «Генеза» 2007

2. Капіруліна С.Л. Усі уроки географії. 7 клас. Харків. Видавнича група «Основа». 2007

3. Кобернік С. Г. Географія материків і океанів. 7 клас. Підручник. Київ. «Навчальна книга». 2007

4. Методичний комп’ютерний посібник «Електронний конструктор уроку». Географія.6, 7, 8, 9, 10 клас. Видавнича група «Основа». 2010

5. 8.Стадник О.Г.. Нетрадиційні форми уроків географії. Харків. «Основа». 2004

 6. Сайти:   http://i-fakt.ru,  ru.wikipedia.org, www.travelstar.ru, www.geo-asset.com/load/istorii,  http://fotki.yandex.ru

       

 

1

 

docx
Додано
4 грудня 2019
Переглядів
698
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку