Розвивавати логічне мислення,правильне наукове мовлення,увагу, пам'ять, зосередженість, уважність, розумові здібності;
1
Бінарний урок
з математики та музичного мистецтва
Тема: «Дроби та ноти»
«Математика й музика потребують єдиного мислення»
(А. Енштейн)
Мета уроку:
Навчальна:
повторити теоретичні знання про історію виникнення дробів, їх позначення, означення чисельника, знаменника та звичайних дробів;
узагальнити отриманні знання про дроби на застосуванні їх в музиці, продовжуючи знайомство з нотами та їх довготою;
систематизувати практичні навички додавання та віднімання дробів з однаковими знаменниками, обчислюючи музичний такт дитячих народних пісень;
Розвивавати логічне мислення, правильне наукове мовлення, увагу, пам'ять, зосередженість, уважність, розумові здібності;
Виховувати стійкий інтерес до шкільних предметів, розкриваючи зв`язок між ними; розширити словниковий запас учнів та компетентність про музичні твори та математичні дроби.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань та вмінь.
Обладнання:
ІКТ , комп. презентація, картки для учнів, опорна схема «Дроби та ноти».
Хід урока:
I Організаційний момент. (слайд 1)
Вчитель математики: Математика та музичне мистецтво – два шкільних предмета, два полюса людської культури. Слухаючи музику, ми переносимося у магічний світ звуків. Розв`язуючи задачі, ми поринаємо у логічний та точний світ чисел. Ми не задумуємося над тим, що світ звуків та простір чисел із давних давен знаходяться поруч один з одним. А тому: «Математика й музика потребують єдиного мислення». Ці слова Енштейна стануть епіграфом сьогоднішнього уроку.
(Слайд 2)
Древньогрецький філософ, математик, музикант ПІФАГОР першим побачив та об`єднав ноти з дробами. Він вивчав математичну сторону звука, шукав зв`язок між астрономією та музикою.
Вчитель музики: Ми живемо у світі звуків. Люди дуже давно навчились записувати різні звуки за допомогою спеціальних знаків. Колись, перебираючи струни на арфі, учений Піфагор помітив, що наймилозвучніше співвідношення звуків – це октава -1/8, квінта – 1/5 і кварта – 1/4. Піфагор уперше математично описав звук. Тому його цілком можна називати «прадідом» акустики. Його октава стала виражатися так: (слайд 3)
1 1/2 1/3 1/4 1/5 1/6 1/8 1/16
до ре мі фа соль ля сі до
Вчитель математики: Ви вже зрозуміли, що на сьогоднішньому уроці ми узагальнимо знання про звичайні дроби ,а також закріпимо навички порівняння та додавання і віднімання з ними.
Вчитель музики (звертається до математика) Але ж цей урок незвичайний – в ньому поєднані разом музичне мистецтво з математикою. Тому учні повторять також види нот, їх звучання, прослухають мелодії та заспівають пісні.
Вчитель математики: А що ж спільного між цими двома завданнями? Чи не підкажете тему сьогоднішнього уроку? («Дроби та ноти») ( слайд 4).Так, і тому за кожне правильно виконане музично-математично завдання кожний із вас отримуватиме медальку. Чим більше медальок назбирає команда – та і команда буде переможцем, яка в нагороду отримає солодкий подарунок. А оцінювати правильність відповідей та швидкість їх виконання нашими командами – буде наше шановне жюрі.
II. Із історії музики та нот
Вчитель музики Музика немислима без нот, кожна з яких має свою тривалість. (слайд 5-6-7-8-9-10)
Вчитель музики: А тепер завдання командам, хто швидше піднявши руку поставить дріб у відповідність до кожної ноти, який відповідає її тривалості?
( робота на дошці з карточками)
III. Вчитель математики: Нотна математика (слайд 11)
Опорна схема «Дроби та ноти»
Висновок ( вчитель математики): А тепер давайте подивимось на зв’язок нашої теми із музичним мистецтвом.
IV Індивідуальна робота .
Вчитель математики: А тепер подивимось та порівняємо з точки зору математики та поставимо знаки:
(слайд 13)
V. Вчитель математики: Пропоную командам завдання з карточками на швидкість , а наше жюрі буде спостерігати за правильністю його виконання;
Вчитель музики: А що таке розмір в музиці ? ( слайд 14) .Які ви знаєте розміри ?
VI. Групова дидактична гра «Відгадайка» (слайд 15-16)
Вчитель музики: Погляньте на нотний стан, що на слайді. Він розбитий вертикальними рисками на частинки , що називаються тактом. Довести відповідність тривалості в такті. Для цього порахуйте загальну тривалість нот у кожному такті, запишіть у зошитах усі розрахунки у вигляді дробів із знаменником «4»
Перевіримо, порівнюючи із слайдом
1-ий такт 1/4 + 1/8 + 1/8 + 1/4 = 3/4;
2-ий такт 1/4 + 1/8 + 1/8 + 1/4 = 3/4;
3-ій такт 1/4 + 1/8 + 1/8 + 1/4 = 3/4;
4-ий такт 1/4 + 1/8 + 1/8 + 1/4 = 3/4;
5-ий такт 1/4 + 1/8 + 1/8 + 1/4 = 3/4.
6-ий такт 1/4 + 1/8 + 1/8 + 1/4 = 3/4.
Як бачимо загальна тривалість кожного такта 3/4. Це число називається розміром музичного твору. Записується розмір твору завжди на початку нотного стану.
VI. Музична фізхвилинка (слайд 17)
Вчитель музики : пропоную вам переглянути відео та прослухати , який з жанрів музики звучить і визначити його розмір – команда, яка впорається із цим завданням отримає медальки: полька, вальс, марш учні визначають що де ?
(перегляд відео)
VII. Вчитель математики : Робота з підручником № 788 ( слайд 18)
VIII. Дидактична гра « Музично-математична рибалка» (слайд 19)
На початку уроку учні були розбиті на групи однакові за рівнем навчання .
IX. Тест-узагальнення «Дроби та ноти» (слайд 20)
Вчитель математики:
а)Знаменники усіх дробів парні числа.
б) Дроби відповідають у музиці тривалості нот.
в) Розмір музичного твору записується дробовим числом.
а ) ¼ б) ½ в) 1/8
а ) 1/16 б) ½ в) 1/8
а) зростання б) спадання
X. Підсумок уроку.
Вчитель музики: Як багато в музиці математики — і розміри, і тривалість нот… Та це ще не все, бо існує в музиці і «музичне множення», «музичне додавання».
Вчитель математики: Якщо з науки математики вирізати знання про «Звичайні дроби», то зникне і музика, яку ви так любите, зникнуть і музичні інструменти, ноти.
Пісня (слайд 21)
(під мелодію пісні «Вчать у школі»)
1.Дроби легко нам учить,
Бо ж без них нам не прожить ,
Друзі ціле число можуть підсказати
Одну другу поділить і помножити в цю ж мить
На уроці вправно можем рахувати - 2р.
2.Це число із двох частин,
Риска дробу ніби тин.
Те, що зверху, називається чисельник
А під рискою завжди, памятай і не блуди,
Бо під рискою завжди стоїть знаменник- 2р.
Список використаної літератури:
1.Стадник Л. Г. Математика. 5 клас: Плани-конспекти уроків. — Х.: Веста: с. 76 Видавництво «Ранок», 2005. — 416 с.
2.Баран О. І. Математичні мініатюри. — К.: Ленвіт, 2007. — 205 с.
3.Губа Л. А. Нетрадиційні уроки математики. — Х.: Вид. гр. «Основа», 2006.
4.Корнієнко Т. Л. Тиждень математики в школі / Т. Л. Корнієнко, В. І. Фіготіна. — Х.: Веста: Видавництво «Ранок», 2008. — 176 с. (Бібліотека творчого вчителя).
5.Рибчук Г. Математика і музика. Нетрадиційний урок у 6 класі // Математика. — №46 (446). — 2007.
6. Бабіченко С. В. Порівняння раціональних чисел // Видавн. гр. «Основа» — №3 (123). — 2006 р.