Бінарний урок "Козацька Україна"

Про матеріал

Бінарний урок: історія та українська література (позакласне читання), що передбачає розвивати в учнів уміння аналізувати художній твір щодо використання в ньому художніх засобів, уміння проводити паралелі між минулим та сучасним, складати власні висловлювання оцінного характеру з аргументацією

Перегляд файлу

 

Тема уроку:  Козацька  Україна: урок позакласного читання та історії.

 

Мета уроку: перевірити рівень засвоєного учнями матеріалу, вивченого на уроках історії та української літератури; розвивати навички використовувати набуті на попередніх уроках знання;   аналізувати художній твір щодо використання в ньому художніх засобів, уміння проводити паралелі між минулим та сучасним, складати власні висловлювання оцінного характеру з аргументацією; розвивати творчу уяву, самостійність мислення; виховувати усвідомлення важливості збереження історичної пам’яті народу.

 

Тип уроку:  інтегрований урок формування  умінь та навичок

 

Х І Д   У Р О К У

 

І.   Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

 

ІІ.  Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів.

 1.   Фронтальне   опитування ( історія )

а) поясніть слова: козак; Дике поле, гетьман, кошові отамани, Запорозька

    Січ.

б) Де, коли і ким , з якою метою була утворена перша Запорізька Січ?

в) Що ви знаєте про озброєння козаків?

г) Коли і хто давав накази знищити Запорозьку Січ?

д) Назвіть імена кошових отаманів Запорозької Січі. Що ви про них знаєте

2. Слово  вчителя історії.

3. Сценка: двоє друзів-однокласників розмовляють після уроків.

   - Дмитрик: Ой, як  мені подобаються козаки! Кращих за них воїнів, мабуть,

         не було в жодній країні. А ти знаєш, що серед козаків були характерни

         ки. Вони могли відкривати без ключів замки, переходити через річку по

         сукняній повсті, брати в голі руки розпечені ядра, залазити у звичайне

         відро й плисти в ньому під водою сотні, тисячі верств…

- Кирило: Ой, Дмитре, розповідаєш якісь небилиці. Ну як людина може у від-

     ро поміститися? Та ще й плисти в ньому?

 

- Дмитрик: Ніякі це не небилиці! Козаки дійсно були незвичайними. Вони

      навіть придумали ракети й підводні човни!!!

-Кирило: О-о-о! ну це вже точно щось із області фантастики. Які підводні

       човни й ракети в 15 – 16 столітті? Це ж тобі не 21-ше.

- Дмитрик: А я вірю! От тільки заплющу очі, - і ті часи наче постають переді

       мною. Просто як у головного героя казки « Малий Віз». А ти уже про-

       читав цей твір?

- Кирило: Та ще ні.

- Дмитрик: Отож, ходімо скоріше читати. Та ще в інтернет загляньмо, може

        щось цікаве про козаків знайдемо.

ІІІ. Формування та вдосконалення умінь та навичок

  1. Українська література. Слово вчителя.

З давніх-давен людям відомо „дерево життя” – це гілочка, на якій ростуть три листочки. Перший листочок - символ минулого часу, другий – сучасного, а третій – майбутнього.

Зображення „дерева життя” зустрічається на каменях далеких часів і свідчить, що люди ще в сиву давнину знали про нерозривний взаємозв’язок минулого, сучасного і майбутнього.

Як це розуміти? А так, що все навколишнє – це наслідки минулих подій. А в тому, що відбувається зараз, народжується майбутнє.

Минуле нашої Батьківщини славне й багате на незвичайні події. Дізнатися про них ви можете не лише з підручника історії, а й з літератури. Саме літературні твори розповідають нам про радісні й гіркі сторінки історії України. А героями літературних творів часто-густо є запорожці, оскільки саме їх вважають прикладом відваги, звитяги і лицарства.

  1. Бесіда за змістом казки О. Сенатович « Малий Віз».
    • Які літературні твори про запорожців ми розглянули?
    • До якого літературного жанру належить «Малий Віз» О. Сенатович?
    • Чому ви так вважаєте?
    • Хто є головним героєм твору?
    • Як ви його можете охарактеризувати?
    • Куди привели Дмитрика допитливість та багата уява, фантазія?
    • З ким хотів зустрітися хлопчик і для чого?
    • Чому йому не вдалося зустрітися з Сірком? Де він був?
    • А що ви знаєте про Івана Сірка?
    • Хто такі характерники?
    • Поясніть, яким чином письменниці вдалося поєднати минуле й сучасне.
    • Де герой твору хотів дізнатися про те, чого не встиг побачити й розпитати в козаків? А куди б ти ще звернувся?
    • Як ви гадаєте чи стане Дмитрик справжнім козаком?
    • Щ о є головною думкою казки?
  2. Так , головною думкою є заклик пам'ятати своє минуле, адже без минулого нема майбутнього. А що з цього приводу думають наші товариші Дмитрик та Кирило?
  3. Діалог двох товаришів.
    • Дмитрик: Оце так пощастило хлопцеві! З самим Сірком зустрівся! От якби мені. Сірко ж найвідомішим характерником був з-поміж

козаків. Скільки б я у нього всього дізнався!

  • Кирило: Ха-ха-ха. Машини часу, на жаль, не існує.
  • Дмитрик: Отож і погано, що не існує. Доведеться самим знання

добувати. Ходімо до бібліотеки.

  • Кирило: Що ж ходімо, бо і мені вже цікаво щось нове про козаків

        дізнатись.

 

  1. Минуло кілька днів. Наші друзі знайшли багато цікавого матеріалу про

козаків і прийшли знову на урок історії. Та не встиг учитель розпочати

урок, як у двері хтось постукав.

 

  1. Зустріч з історичним та літературним героєм.

До класу заходить І. Сірко.

  • Діти, це 5 – б ? Мені до вас і треба. Чи ви мене впізнали? Так, я кошовий отаман Запорозької Січі Іван Сірко. Був оце у Львові і почув, що ви хотіли мене бачити. Трохи забарився, бо довелося ще заглянути до Хмельницька – там саме вирішували проблему чи прийняти до лав козацтва темношкірого конголезця, який уже 10 років живе у Хмельницьку. Спитали мене – і я пригадав, що серед козаків були люди різних національностей, було й декілька темношкірих, ми ще називали їх сарацинами. Отож, прийняли того конголезця в козацьке товариство з моєї легкої руки.
  • Так про що ви мене хотіли спитати?
  • Скільки Вам років? Бо ніхто точно не знає коли ви народилися в 1605 чи в 1610?
  • У 1610 році.
  • А ще хотіли розпитати Вас про підводні човни, ракети і про те чи доводилось Вам бувати у наших краях?
  • А самі ви щось про все це знаєте?
  • (  повідомлення учнів про перебування Сірка у наших краях

Запорожці насправді мали підводний човен, за допомогою якого підпливали до супротивника. Робили його з двох човнів. До дна одного кріпився баласт для занурення у воду. Наближаючись до ворога, козаки відкидали баласт, човен раптово піднімався над поверхнею – вони з’являлися наче із самого дна. Мали

запорожці й ракету, яка іскрила, як сьогоднішня петарда. Це лякало супротивників, особливо їхніх коней.)

  •  
  • Ну які ж ви молодці! Все вірно розповіли. Так воно все й було.
  • Дядю Сірко, а ви справді можете приходити до нас, ви ж давно померли?
  • Так раз у 100 років Бог дозволяє мені подивитись, що відбувається в світі, на нашій Україні. Скільки мені зараз років? Вірно, 400. І я вчетверте прийшов на землю. Перший раз це було в 1710 році. Що я побачив: не стало Запорозької Січі! Вдруге я прийшов у 1810 р. тоді саме йшла війна  з Наполеоном. Втретє – в 1910 р. – світ готувався до Першої світової війни. А що у вас зараз відбувається? Молодці! Ви мені сподобались: багато знаєте, читаєте. Бажаю вам успіхів у навчанні. Хочу ще побачити дівчинку з вашої школи з 8-а класу Коваленко Іру, яка добре знає козацьку Україну й увійшла до п'ятірки кращих на обласній олімпіаді з історії. До побачення.
  1. Огляд ілюстративного матеріалу про Запорозьку Січ.

Кирило ( виходить)

  Ой, я так розгубився, побачивши Сірка, що забув показати йому ілюстрації про Запорозьку Січ , які ми з Дмитром в інтернеті знайшли.

Давайте з вами подивимось?

  1. Гра « Шукачі скарбів».

Діти відшукують художні засоби у казці « Малий Віз» .

Епітети: Червневе небо

                Зоряне озеро

                Сивовусий козак

Порівняння: Зоряне озеро – як небо

                      Човен подібний до великої жовтої черепашки

Метафори: Небо обтрушувало в озеро зорі

                    Дмитрик полетів, намацав ногою дно неба

                    Прогуркотів небом Великий Віз і заїхав за хмари

                    Витяг з води Віз

                    Дмитрик разом з ліжком поїхав у невідоме

                    Підводний човен зблід

13. Гра „Займи позицію”.

 

  • Чи необхідно, на вашу думку, людям знати свою історію, історію свого краю та держави?

ІV. Закріплення знань, умінь і навичок.

1. Головоломка від Марійки.

Розгадавши її, прочитаєте прислів’я про козаків, яке підтверджує основну думку казки „Малий Віз”.

 

 

      заць      ко                                                 не

                                                                                        ма

 

Ко                       му                                                                       пе                        ду  

                                                          ду

                                                              

                                             ро                                                                ре       во

 

Відповідь: Козацькому роду нема переводу.

V. Домашнє завдання.  Заповнити таблицю , підручник, с. 215.

 

                                                     Методична розробка  учителів

                                      Піскун Ірини Вікторівни ,  учителя української

                                   мови та літератури та Яроцької Наталії Володимирівни,

                                     учителя історії  ЗОШ №2 м.Кремінної                                                                                                       

                                                       Луганської області

 

 

doc
Додано
17 липня 2018
Переглядів
684
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку