Бінарний урок: історія та українська література (позакласне читання), що передбачає розвивати в учнів уміння аналізувати художній твір щодо використання в ньому художніх засобів, уміння проводити паралелі між минулим та сучасним, складати власні висловлювання оцінного характеру з аргументацією
Тема уроку: Козацька Україна: урок позакласного читання та історії.
Мета уроку: перевірити рівень засвоєного учнями матеріалу, вивченого на уроках історії та української літератури; розвивати навички використовувати набуті на попередніх уроках знання; аналізувати художній твір щодо використання в ньому художніх засобів, уміння проводити паралелі між минулим та сучасним, складати власні висловлювання оцінного характеру з аргументацією; розвивати творчу уяву, самостійність мислення; виховувати усвідомлення важливості збереження історичної пам’яті народу.
Тип уроку: інтегрований урок формування умінь та навичок
Х І Д У Р О К У
І. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів.
1. Фронтальне опитування ( історія )
а) поясніть слова: козак; Дике поле, гетьман, кошові отамани, Запорозька
Січ.
б) Де, коли і ким , з якою метою була утворена перша Запорізька Січ?
в) Що ви знаєте про озброєння козаків?
г) Коли і хто давав накази знищити Запорозьку Січ?
д) Назвіть імена кошових отаманів Запорозької Січі. Що ви про них знаєте
2. Слово вчителя історії.
3. Сценка: двоє друзів-однокласників розмовляють після уроків.
- Дмитрик: Ой, як мені подобаються козаки! Кращих за них воїнів, мабуть,
не було в жодній країні. А ти знаєш, що серед козаків були характерни
ки. Вони могли відкривати без ключів замки, переходити через річку по
сукняній повсті, брати в голі руки розпечені ядра, залазити у звичайне
відро й плисти в ньому під водою сотні, тисячі верств…
- Кирило: Ой, Дмитре, розповідаєш якісь небилиці. Ну як людина може у від-
ро поміститися? Та ще й плисти в ньому?
- Дмитрик: Ніякі це не небилиці! Козаки дійсно були незвичайними. Вони
навіть придумали ракети й підводні човни!!!
-Кирило: О-о-о! ну це вже точно щось із області фантастики. Які підводні
човни й ракети в 15 – 16 столітті? Це ж тобі не 21-ше.
- Дмитрик: А я вірю! От тільки заплющу очі, - і ті часи наче постають переді
мною. Просто як у головного героя казки « Малий Віз». А ти уже про-
читав цей твір?
- Кирило: Та ще ні.
- Дмитрик: Отож, ходімо скоріше читати. Та ще в інтернет загляньмо, може
щось цікаве про козаків знайдемо.
ІІІ. Формування та вдосконалення умінь та навичок
З давніх-давен людям відомо „дерево життя” – це гілочка, на якій ростуть три листочки. Перший листочок - символ минулого часу, другий – сучасного, а третій – майбутнього.
Зображення „дерева життя” зустрічається на каменях далеких часів і свідчить, що люди ще в сиву давнину знали про нерозривний взаємозв’язок минулого, сучасного і майбутнього.
Як це розуміти? А так, що все навколишнє – це наслідки минулих подій. А в тому, що відбувається зараз, народжується майбутнє.
Минуле нашої Батьківщини славне й багате на незвичайні події. Дізнатися про них ви можете не лише з підручника історії, а й з літератури. Саме літературні твори розповідають нам про радісні й гіркі сторінки історії України. А героями літературних творів часто-густо є запорожці, оскільки саме їх вважають прикладом відваги, звитяги і лицарства.
козаків. Скільки б я у нього всього дізнався!
добувати. Ходімо до бібліотеки.
дізнатись.
козаків і прийшли знову на урок історії. Та не встиг учитель розпочати
урок, як у двері хтось постукав.
До класу заходить І. Сірко.
Запорожці насправді мали підводний човен, за допомогою якого підпливали до супротивника. Робили його з двох човнів. До дна одного кріпився баласт для занурення у воду. Наближаючись до ворога, козаки відкидали баласт, човен раптово піднімався над поверхнею – вони з’являлися наче із самого дна. Мали
запорожці й ракету, яка іскрила, як сьогоднішня петарда. Це лякало супротивників, особливо їхніх коней.)
Кирило ( виходить)
Ой, я так розгубився, побачивши Сірка, що забув показати йому ілюстрації про Запорозьку Січ , які ми з Дмитром в інтернеті знайшли.
Давайте з вами подивимось?
Діти відшукують художні засоби у казці « Малий Віз» .
Епітети: Червневе небо
Зоряне озеро
Сивовусий козак
Порівняння: Зоряне озеро – як небо
Човен подібний до великої жовтої черепашки
Метафори: Небо обтрушувало в озеро зорі
Дмитрик полетів, намацав ногою дно неба
Прогуркотів небом Великий Віз і заїхав за хмари
Витяг з води Віз
Дмитрик разом з ліжком поїхав у невідоме
Підводний човен зблід
13. Гра „Займи позицію”.
ІV. Закріплення знань, умінь і навичок.
1. Головоломка від Марійки.
Розгадавши її, прочитаєте прислів’я про козаків, яке підтверджує основну думку казки „Малий Віз”.
заць ко не
ма
Ко му пе ду
ду
ро ре во
Відповідь: Козацькому роду нема переводу.
V. Домашнє завдання. Заповнити таблицю , підручник, с. 215.
Методична розробка учителів
Піскун Ірини Вікторівни , учителя української
мови та літератури та Яроцької Наталії Володимирівни,
учителя історії ЗОШ №2 м.Кремінної
Луганської області