Урок "Світ природи в поезії Т. Шевченка"

Про матеріал

У ході уроку "Світ української природи у поезії Шевченка" учитель буде не тільки розвивати навички учнів відтворювати настрої пейзажної лірики, а й навчить учнів описувати власні відчуття, викликані художнім словом, удосконалюватиме уміння визначати художні засоби, отримувати естетичну насолоду від творів мистецтва як потужної спонуки до оптимістичного життєствердного погляду на світ.

Перегляд файлу

Тема уроку:  Світ української природи у творах Т. Шевченка.

 

Мета уроку: допомогти учням усвідомити ідейно-художню цінність пейзажної

                       лірики Т. Шевченка;розвивати навички відтворення настроїв пей-

                       зажних поезій; описування власних відчуттів, викликаних худож-

                       нім словом, удосконалювати уміння учнів визначати відомі худож

                       ні засоби ( епітети, порівняння, метафори); виховувати почуття

                       естетичної насолоди від твору мистецтва як потужної спонуки

                      до оптимістичного життєствердного погляду на світ.

 

Тип уроку:  формування й удосконалення вмінь та навичок.

 

Х І Д   У Р О К У

 

І.   Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

 

ІІ.  Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів.

1. Акровірш

Ти мусиш нам співця назвати,

Адже умів лиш він один

Рабів німих так захищати.

А хто так оспівав, як він,

Садок вишневий коло хати?   Дмитро  Білоус.

 1. Вступне  слово вчителя.

Мабуть, немає  українця, який би не чув ім'я Тараса Шевченка, не чув його віршів. Відомий український поет Євген Маланюк так узагальнив образ великого пророка української нації:

Не поет – бо це до болю мало,

Не трибун – бо це лиш рупор мас,

І вже менш за все – « Кобзар Тарас»,

Він, ким зайнялось і запалало.

Скорше – бунт буйних майбутніх рас,

полум'я, на котрім тьма розтала,

Карою за довгу ніч образ.

Лютий зір прозрілого раба.

Гонта, що синів свяченим ріже,-

У досвітніх загравах – степа

З дужим хрустом випростали крижі.

А ось поруч – усміх, ласка, мати

І садок вишневий коло хати.

Саме сьогодні 10 березня , у День пам'яті Т.Шевченка, давайте пригадаємо,що вам уже відомо про життя та творчість видатного письменника.

2. Заслуховування учнівських повідомлень про цікаві сторінки з життя молодого Шевченка.

(Коментар учителя щодо вміння учнів добирати з додаткової літератури цікаву інформацію про життя поета, уміння цікаво переказувати.)

ІІІ. Формування та вдосконалення умінь та навичок

  1.  Слово вчителя.

Хоч Тарасові Шевченку більшу частину свого життя довелося перебувати за межами України, він завжди пам'ятав рідний край, серцем тягнувся до нього. Часто згадував чарівну українську природу, працьовитих і щирих людей, їхні пісні, звичаї, традиції.

   Навіть,сидячи в похмурому петербурзькому казематі, він міг, заплющивши очі, уявити квітучий вишневий садочок біля біленької хати в українському селі, червону калину над водою, вечірню зорю, озерце з очеретяними берегами. Про це він і складав поезії, якими захоплюється вже не одне покоління людей.  І, напевно, саме захоплення Шевченковою поезією дало можливість композиторам створити більше 2000 композицій на слова Шевченка, хоча в «Кобзарі» тільки 227 окремих назв

2.Прослуховування пісні «Зоре моя вечірняя»

 

3.Виразне читання напам'ять віршів Т. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе», « Садок вишневий коло хати» .

 

4.Проблемно-пошукові завдання.

а) Визначте, які художні засоби використовує автор для створення чудової картини сільського вечора. Зробіть висновок.  (Епітет, зменшено-пестливі слова, повтори).

б)  Які настрої відтворені у поезіях?

в) Слова якої з частин мови вживаються найчастіше в творах Шевченка?  (дієслова).З якою метою?

г)  Чи є у віршах елементи гумору? Доведіть це. ( А мати хоче научати, так соловейко не дає).

 

5.. Жартівлива  вікторина.

   - Хто ворог моря? ( туман)

   - Хто закохався у сонце? ( хмаронька)    

   - Кому вода служить ліжком? ( сонцю)

   - Що слугує аеродромом для хрущів? ( вишні)   

   - Кого втома не бере? ( дівчат)

   - Хто сперечається з матір'ю ?  (соловейко)

   - Назвіть вечірній дует.  ( соловей та дівчата)

   - Хто й увечері не розлучається зі своїми помічниками? ( плугатарі з плугами).

 

6. Робота в групах. Пересуваючись по горизонталі, замініть цифри відповідними буквами алфавіту, тоді ви зможете прочитати уривки з поезій Шевченка.

 

Аа

Бб

Вв

Гг

Ґґ

Дд

Ее

1

2

3

4

5

6

7

Єє

Жж

Зз

Ии

Іі

Її

Йй

8

9

10

11

12

13

14

Кк

Лл

Мм

Нн

Оо

Пп

Рр

15

16

17

18

19

20

21

Сс

Тт

Уу

Фф

Хх

Цц

Чч

22

23

24

25

26

27

28

Шш

Щщ

ь

Юю

Яя

 

 

29

30

31

32

33

 

 

 

 

Примітка. Апостроф – 0;  кома – 00;  крапка – 000.

 

Завдання 1.   22  7  16  19  18  1  18  1  29  12  14  24  15  21  1  13  18  12  00

                      18  7  18  1  28  7  20  11  22  1  18  15  1  22  7  16  19  00

                      10  7  16  7  18  11  17  4  1  8  17  20  19  21  19  22  16  19  000

 

Відповідь: Село на нашій Україні,

                   Неначе писанка село,

                   Зеленим гаєм поросло.  

 

Завдання 2.   22  3  12  23  1  8  00

  1. 21  1  14  18  7  2  1  20  1  16  1  8  00

22   19   16  19  3  7  14  15   19  3  23  7  17  18  12  17  4  1  13

22  19   18  27  7  10  24   22  23  21   12  28  1  8  000

Відповідь : світає,

                     Край неба палає ,

                    Соловейко в темнім гаї

                    Сонце зустрічає.

Завдання 3.  24  4  1  32  00  4  1  32

                     3  12   23  21  24  18  7  17  1  8  00

                     17  12  22  33  27  31  3  11  22  19  15  19   00

                     10   12  21  19  18  31  15   11  22  33  32  23  31  000

Відповідь : У гаю, гаю

                    Вітру немає,

                    Місяць високо,

                    Зіроньки сяють.

Завдання 4.  23  11  26  7  22  7  18   31  15  19  3  12  23  7  21  3  11  8  00

  1. 23  7  20  11  00  16  1  18  11  17  21  12  32  23  31  00

17  7  9  33  21  1  17  11  18  1  6   22  23  1  3  1  17  11

3  7  21  2  11  10  7  16  7  18  12  32  23  31  000

Відповідь : Тихесенько вітер віє,

                    Степи, лани мріють,

                    Меж ярами над ставами

                    Верби зеленіють.

 Завдання 5.  1  20  19  18  1  6  18  11  17  10  7  16  7  18  12  32  23  31

  1. 11  21  19  15  12  13  22  7  16  1  00

1  24  22  7  16  1  26   24  3  7  22   7  16  11  26

12  16  32  6   7   3  7  22  7  16  12  000

Відповідь : А понад ним зеленіють

                   Широкії села,

                   А у селах у веселих

                   І люде веселі.

Завдання 6.  20  19  6  12  2  21  19  3  12  3  12  23  7  21  3  11  8  00

  1. 24  16  33  8  20  19  20  19  16  32  00

15  21  1  14  6  19  21  19  4  11  4  18  7  23  19  20  19  16   32

6  19  22  1  17  19   4  19  6  19  16  24  000

Відповідь : По діброві вітер виє,

                    Гуляє по полю,

                    Край дороги гне тополю

                    До самого долу. 

 

7.  Колективна перевірка робіт.

 

V. Підсумок  уроку .

Домашнє завдання. Виписати з поезій Шевченка по 5 епітетів і 5 порівнянь.

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
17 липня 2018
Переглядів
734
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку