Тема: Національні Дні Скорботи. Застосування похідної для розв'язування задач
Мета: Формувати стійкі навички обчислення похідних функцій, користуючись таблицею похідних і правилами диференціювання, застосовувати набуті знання до розв'язування задач на знаходження похідних; вивчити хронологію подій скорботних дат України, визначити історичну значимість трагічних сторінок нашої держави; пов'язати математичні знання з історією; розвивати уміння аналізувати, осмислювати, пояснювати, працювати з тестовими технологіями, вести дослідження, сприймати інформаційний матеріал, працювати в музеї історії села Олександрівка з архівними документами; виховувати уважність, колективність, індивідуальність, організованість, наполегливість, виховувати інтерес до математики, історії, виховувати патріотичне ставлення до своєї Батьківщини, шану до героїчних вчинків, історичного минулого, традицій та трагедій українського народу.
Тип уроку: Інтегрований (бінарний) урок із напрямом патріотичного виховання
Форма уроку: Урок-реквієм
Бінарний урок (алгебра+історія)
10 клас
Вчитель математики: Полтавська О.В.
Вчитель історії: НужаЮ.П.
Тема: Національні Дні Скорботи. Застосування похідної для розв’язування задач
Мета: Формувати стійкі навички обчислення похідних функцій, користуючись таблицею похідних і правилами диференціювання, застосовувати набуті знання до розв’язування задач на знаходження похідних; вивчити хронологію подій скорботних дат України, визначити історичну значимість трагічних сторінок нашої держави; пов’язати математичні знання з історією; розвивати уміння аналізувати, осмислювати, пояснювати, працювати з тестовими технологіями, вести дослідження, сприймати інформаційний матеріал, працювати в музеї історії села Олександрівка з архівними документами; виховувати уважність, колективність, індивідуальність, організованість, наполегливість, виховувати інтерес до математики, історії, виховувати патріотичне ставлення до своєї Батьківщини, шану до героїчних вчинків, історичного минулого, традицій та трагедій українського народу.
Тип уроку: Інтегрований (бінарний) урок із напрямом патріотичного виховання
Форма уроку: Урок-реквієм
Обладнання: музейні стенди, архівні матеріали, комп’ютер, мультимедійне обладнання, презентації, відеофільми, музичний супровід, картки із завданнями, тематичні таблиці, підготовлений проектний блок.
Учні повинні: знати правила диференціювання, вміти знаходити похідні функцій, розв’язувати задачі на обчислення похідних у заданих точках; знати історичні факти трагічних подій України, вивчити скорботні дні держави.
Хід уроку:
І. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель математики: Славімо Україну повсякчас
В її веселу й злую днину!
Хай небо синє радує всіх нас
І збереже довік нам Україну!
Учитель історії: Україна – велична держава зі своїми традиційними та визначними історичними подіями. Так українці звикли до святкування знаменних дат, таких як День Незалежності України, День Коституції України, День Захисника Вітчизни, День Соборності України, День української писемності та мови і т.д.
Учитель математики: На жаль, крім святкових днів, які супроводжуються масовими гуляннями, гарним настроєм, приємним проведенням часу, заходами та позитивними емоціями, Україна відзначає ще й такі дні, які звично називають скорботними.
Учитель історії: Не всі українці знають достоменно коли в Україні відзначають дні жалоби і пам’яті. Дехто дізнається це із ЗМІ, побачивши чорну стрічку та свічку на екранах телевізорів або з новин, а деякі люди – із заходів вшанування.
Учитель математики: Наш сьогоднішній урок присвячений трагічним подіям, які пережив наш український народ. Щоб кожен із вас зберіг у своїй пам’яті та передав нащадкам сувору правду днин народу, який багато втратив та зазнав страждань.
Учитель історії: Наш урок пройде у шкільному музеї історії села Олександрівка. Ми згадаємо визначні дати та історичні події, що з ними пов’язані, наведемо факти та удосконалимо свої знання з хронології історії України.
Учитель математики: Допомогою у сьогоднішній роботі нам слугуватимуть математичні знання, уміння та навички з теми «Похідна функції та її застосування». Розв’язання вправ та задач на обчислення похідної розкриють нам шлях трагічного минулого нашого народу.
Учитель історії: Усі події, що використовуватимуться на уроці, підібрані у хронологічній послідовності відповідно до відзначення дати протягом року. Всі скорботні дати ми разом внесемо до проектного блоку для подальшого створення нового стенда для музейної кімнати. Тож почнемо нашу історико-математичну роботу.
ІІ. Формування умінь та навичок
Учитель математики: Нашу першу скорботну дату дізнаємося за підказками розв’язків диференційованого завдання.
Завдання 1. Обчислити швидкість зміни функції в точці , якщо
|
Відповідь: 1 |
2) в точці =1 |
Відповідь: 0 |
3) в точці = |
Відповідь: 0 |
Зібравши відповіді послідовно у трицифрове число, ми отримаємо 100.
Учитель історії: Наша перша скорботна дата асоціюється з числом 100. Чи знаєте ви, який день пов'язаний із сотнею?
Очікувана відповідь: День Героїв Небесної Сотні.
Історична довідка:
День Героїв Небесної Сотні — пам'ятний день, що відзначається в Україні 20 лютого на вшанування подвигу учасників Революції гідності та увічнення пам'яті Героїв Небесної Сотні.
Пам'ятний день встановлено указом Президента України Петра Порошенка 11 лютого 2015 року з метою увічнення великої людської, громадянської і національної відваги та самовідданості, сили духу і стійкості громадян, завдяки яким змінено хід історії нашої держави, гідного вшанування подвигу Героїв Небесної Сотні, які віддали своє життя під час Революції Гідності (листопад 2013 року — лютий 2014 року), захищаючи ідеали демократії, відстоюючи права і свободи людини, європейське майбутнє України.
Учитель історії: У нашому музеї є стенд «Герої Небесної Сотні». Зверніть на нього увагу. (Показ матеріалів)
Вірш «Небесна Сотня»
Учитель математики: Продовжимо наш історичний екскурс. На вас чекає індивідуальне завдання.
Завдання 2. Розв’язати рівняння , якщо .
У разі отримання декількох коренів у відповідь записати суму коренів, у разі відсутності коренів – число 100.
Відповідь: 31
Учитель історії: Ця трагедія сталася в Україні 31 рік тому. Що це за день?
Очікувана відповідь: День памяті жертв аварії на Чорнобильській АЕС.
Учитель математики: 26 квітня 1986 року в Україні трапилася екологічна катастрофа, яка пройшла чорним слідом в історії нашої держави.
Історична довідка:
Чорно́бильська катастрофа — техногенна, екологічно гуманітарна катастрофа, спричинена вибухом і подальшим руйнуванням четвертого енергоблоку Чорнобильської атомної електростанції в ніч на 26 квітня 1986 року, розташованої на території Української РСР. Руйнування мало вибуховий характер, реактор був повністю зруйнований і в довкілля було викинуто велику кількість радіоактивних речовин. Відбувся радіоактивний викид потужністю в 300 Хіросім.
Віддаючи данину пам'яті загиблим, глави держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав (СНД) на саміті в червні 2001 року прийняли рішення звернутися до держав-членів Організації Об'єднаних Націй (ООН) про оголошення 26 квітня Міжнародним днем пам'яті жертв радіаційних аварій і катастроф.
Учитель історії: На полицях нашого музею ви можете побачити архівні матеріали – спогади очевидців трагедії на Чорнобильській АЕС.
Презентація: Чорнобиль – мій біль (спогади Подлєсного М.В.)
Учитель математики: Наступне групове завдання дозволить нам визначити щорічний скорботний день в історії України.
Завдання 3.
Відповідь: 1
Відповідь: 9
Відповідь: 4
Відповідь: 4
Зберіть послідовно цифри і отримайте рік визначної дати. Що це за рік?
Очікувана відповідь: День пам’яті жертв геноциду кримськотатарського народу
Історична довідка:
День пам'яті жертв геноциду кримськотатарського народу — день пам'яті в Україні, що відзначається щорічно 18 травня, у річницю депортації кримськотатарського народу 1944 року. Започаткований 12 листопада 2015 року постановою Верховної Ради України.
Тією ж постановою Верховної Ради депортація з Криму кримських татар визнана геноцидом кримськотатарського народу.
Доповідь учнів (додаток 1)
Відеокліп: Jamala “1944”
https://www.youtube.com/watch?v=wNECV2h-y58
Учитель математики: Не встигли оговтатися українці від однієї трагічної дати, як на її заміщення прийшла інша – не менш скорботніша. Дізнаємося про неї детальніше, виконавши наступне завдання в парах.
Завдання 4: Розв’яжіть задачі та заповніть послідовно числові значення у заданому форматі дати
|
|
. |
|
. |
|
|
. |
Число |
|
День тижня |
|
Місяць |
|
Задача 1. Матеріальна точка рухається прямолінійно вздовж осі абсцис, причому закон зміни координати залежно від часу задано функцією . Знайти момент часу , для якого миттєва швидкість .
Відповідь: 3
Задача 2. Матеріальна точка рухається прямолінійно вздовж осі ординат, причому закон зміни координати залежно від часу задано функцією . Знайти момент часу , для якого миттєва швидкість (матеріальна точка зупинилася)
Відповідь: 7
Задача 3: Тіло масою 0,2 кг рухається під дією змінної сили , причому закон зміни швидкості цього тіла задається функцією .
(вимірюється в Н, - у м/с, - у с.). Знайдіть закон зміни сили . у відповідь запишіть значення .
Відповідь: 5
0 |
3 |
. |
7 |
. |
0 |
5 |
. |
Число |
|
День тижня |
|
Місяць |
|
Очікувана відповідь: Третя неділя травня – День пам’яті жертв політичних репресій.
Історична довідка:
День пам'яті жертв політичних репресій — щорічний національний пам'ятний день в Україні, що припадає на третю неділю травня. Указом президента України Леоніда Кучми №1181/2000 від 31 жовтня 2000 року День пам'яті жертв голодоморів, який відзначався кожної четвертої суботи листопада перейменовувався на «День пам'яті жертв голодомору та політичних репресій». Указом Кучми №797/2004 від 15 липня 2004 року встановлювалася назва «День пам'яті жертв голодоморів та політичних репресій». Указом Президента України Віктора Ющенка №431/2007 від 21 травня 2007 року дні пам'яті жертв голодоморів та політичних репресій розведено у часі. День пам'яті жертв голодоморів залишився щочетвертої суботи листопада, натомість, третя неділя травня встановлена Днем пам'яті жертв політичних репресій
Виступ учнів ( додаток 2)
Відеокліп:День пам’яті жертв політичних репресій
Учитель математики: Українці зазнали багато втрат, пережили багато горя, смутку, страждань. Словами не можна описати як тяжко було нашому народові у різні часи виживати і не здаватися, боротися і перемагати. Навіки закарбувалися у пам’яті ті скорботні дні, які вплинули на хід історії української держави.
Тестові завдання із вибором однієї правильної відповіді визначать нам ще одну трагедію людства. Оберіть правильні відповіді та прочитайте слово.
Завдання 5.
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
О |
|
М |
|
У |
|
Е |
|
З |
|
Л |
|
Ф |
|
А |
|
К |
|
О |
|
Д |
|
К |
|
С |
|
Т |
|
У |
|
Н |
|
І |
|
Я |
|
О |
|
С |
|
Б |
|
Р |
|
Ж |
|
М |
|
А |
|
Т |
|
Д |
|
Склавши слово із отриманих відповідей, ми отримаємо слово…
Очікувана відповідь: Голокост
Учитель історії: 29 вересня – День жертв Голокосту
Історична довідка:
Міжнародний день пам'яті жертв Голокосту — пам'ятна дата, запроваджена рішенням Генеральної Асамблеї ООН від 1 листопада 2005 року (Резолюція № 60/7). Відзначається щорічно — 27 січня. Саме цього дня 1945 року Радянська Армія визволила в'язнів найбільшого нацистського табору смерті Аушвіц-Біркенау в Освенцімі.
За час існування цього концтабору в ньому загинуло, за різними оцінками, від 1,5 до 2,2 млн людей. За загальними оцінками, жертвами масового знищення євреїв під час Другої світової війни, разом з 4,5 млн дорослих, стали 1,5 млн дітей.
"Голокост, що призвів до винищування однієї третини євреїв і незліченних жертв з числа представників інших меншин, буде завжди служити всім народам застереженням про небезпеки, що таять у собі ненависть, фанатизм, расизм і упередженість", - йдеться в резолюції ГА ООН.
Ініціаторами ухвалення документа виступили Ізраїль, Канада, Австралія,
Росія і США, а їх співавторами - ще понад 90 держав.
Оголосивши 27 січня Міжнародним днем пам'яті жертв Голокосту, Генеральна Асамблея ООН закликала держави-члени розробити просвітницькі програми, щоби наступні покоління зберегли пам'ять про цю трагедію з метою запобігання в майбутньому актам геноциду і охороняти, як пам'ятки історії, місця, де відбувалися масові вбивства євреїв.
Уперше Міжнародний день пам'яті жертв Голокосту відзначили в усьому світі у 2006 р. Проте деякі країни відзначали цей день і раніше.
Відповідно до постанови Верховної Ради України від 5 липня 2011 р. № 3560-VI "Про 70-річчя трагедії Бабиного Яру" на державному рівні Україна вперше відзначила Міжнародний день пам'яті жертв Голокосту у 2012 році. З 2004 року в Україні на державному рівні також щорічно відзначається Міжнародний день голокосту ромів (2 серпня).
29-30 вересня 2016 року виповнилося 75 років від моменту страшної події в історії людства – початку винищення єврейського населення Києва у Бабиному Яру, коли лише за два дні було розстріляно 34 тисяч євреїв.
Відеофільм:Бабій Яр
Учитель математики: Геноциди українського народу продовжують наш перелік скорботних дат України. Наступне колективне завдання виконуємо на дошці.
Завдання 6. Встановити відповідність між функцією та значенням другої похідної у заданій точці. Заштрихувати відповіді на кодовій схемі та визначити рік.
1 |
, |
А |
9 |
2 |
|
Б |
2 |
3 |
|
В |
0 |
4 |
|
Г |
1 |
|
|
Д |
3 |
Відповіді: 1-Г, 2-А, 3-Д, 4-Б
Учитель математики: Який рік припав на геноцид українського народу?
Очікувана відповідь: 1932
Учитель історії: 1932-1933 роки - великий Голодомор. Кожного року четвертої суботи листопада всі українці запалюють свічку на згадку про День пам’яті жертв Голодомору – геноциду українського народу і масових штучних голодів.
Історична довідка:
Традиційно в День пам'яті жертв голодоморів громадяни України відвідують поминальне богослужіння і покладають символічні горщики з зерном та свічками до пам'ятників жертвам голодоморів в Україні. У церемоніальних заходах біля Меморіального знаку «Свічка пам'яті» в Києві також беруть участь перші особи держави, керівники іноземних країн, парламентів та міжнародних організацій, урядовці з різних країн, дипломати, представники релігійних конфесій, регіональні делегації, громадські і культурні діячі, свідки Великого Голоду.
До 2008 року церемонія відбувалася перед пам'ятним знаком на Михайлівський площі, однак після відкриття Меморіалу жертв голодомору була перенесена туди.
Указом президента Віктора Ющенка № 431/2007 від 21 травня 2007 називається «День пам'яті жертв голодоморів».
Період голодоморів на Україні можна означити одним словом –«ЖАХ». Жах у тому, що українські села вмирали у страшних муках голоду, що в українському селі знищувались усі ознаки людяності. Панували наруга над людською сутністю, злодійства, доноси, грабунки, побої і розстріли. Панувала апатія смерті. Це були справжні голодомори, штучно організовані Сталіним, які тривалий час влада вперто заперечувала.
Повідомлення учнів про голодомори (додаток 3)
Відеофільм «Голодомор»
https://www.youtube.com/watch?v=8UbpVGQ773g
ІІІ. Підведення підсумку.
Учитель історії: В історії України було багато трагедій, які забрали життя людей: голодомори, репресії, через її землю прокотилися дві світові війни, Чорнобиль. Вже більше трьох років триває АТО на Сході України. Знову гинуть люди, знову хтось намагається силою задовольнити свої політичні амбіції. А жертвами знову стає мирне населення: жінки, старі та діти.
Сьогодні ми визначили головні скорботні дати, які нам завжди будуть нагадувати про трагічні сторінки в історії України. Ми не можемо стерти їх із спогадів, не можемо змінити хід історії. Однак ми можемо віддати належну шану українському народові, який у різні часи виборював своє право на життя.
Учитель математики: Мовчанням маємо ми вшанувати
Великі жертви мужнього народу
І в пам’яті навіки зберігати
Всі втрати рідного нам роду!
Хвилина мовчання
Учитель історії: Наш урок підійшов до завершення і хочеться подякувати всім за гарну роботу. Протягом уроку ми створювали разом проектний блок нового музейного стенда і ось що у нас вийшло. (Презентація проекту). Давайте разом ще раз повторимо скорботні дні в Україні.
Учитель математики: Ви - майбутнє нашої України. Своїми знаннями, працею, здобутками, досягненнями ви зможете збагатити культуру батьківської землі, зберегти історію рідного краю. Будьте гідними своїх пращурів, любіть Україну,
бережіть волю та незалежність нашої держави, шануйте свій народ та мову. Шануйте себе і свою гідність, і шановані будете іншими.
Учитель історії: Попри всі негаразди, не зважаючи на чисельні втрати та жалобні дні, ми всі прагнемо одного – миру та процвітання нашій Україні.
Відеокліп: Молитва за Україну
ІV. Домашнє завдання
Вивчити опорні факти та заповнити таблицю
№ з/п |
Скорботний день |
Дата |
Причини |
Наслідки |
1 |
День Героїв Небесної Сотні |
|
|
|
2 |
День пам’яті жертв аварії на ЧАЕС |
|
|
|
3 |
День пам’яті жертв геноциду кримськотатарського народу |
|
|
|
4 |
День пам’яті жертв політичних репресій |
|
|
|
5 |
День жертв Голокосту |
|
|
|
6 |
День пам’яті жертв Голодомору |
|
|
|
Список використаної літератури:
1