Презентація "Бінарні уроки. Методика проведення"

Про матеріал

Презентація "Бінарні уроки. Методика проведення" розкриває суть, значення, методику проведення та важливість використання бінарних уроків у початковій школі.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Бінарні уроки. Методика проведення. Підготувала вчитель початкових класів. Буцнівської ЗОШ І-ІІІ ступенів. Забояк Ганна Михайлівна

Номер слайду 2

Актуальність міжпредметної інтеграції змісту навчання українська моваматематикаприродознавствообразотворче мистецтвоанглійська мова. Як учням в одній голові вмістити всі навчальні предмети і в такому вигляді, щоб не виникали суперечності між ними, а навчальний матеріал різних дисциплін був узгодженим та взаємопов’язаним?

Номер слайду 3

іхтіологлітературознавецьекологакваріуміст Учневі важливо сприймати об’єкт навколишньої дійсності у цілісності. Розглядати в системі, вивчати, інтегруючи знання різних навчальних предметів. На одному уроці він може побувати і біологом, і мовознавцем, і живописцем, і поціновувачем краси рідного слова.

Номер слайду 4

Для вдосконалення навчально-виховного процесу і розвитку творчого мислення учнів слід звернути увагу на проведення уроків на основі інтеграції матеріалу, відібраного з кількох предметів та об’єднаного навколо однієї мети. Цей підхід дасть змогу зусібіч пізнати якесь явище, поняття, досягти цілісності знань. Інтеграція – це зовсім не нове явище у вітчизняній початковій школі. Ще Ушинському К. Д., Корфу Н. А. шляхом інтеграції письма і читання вдалося створити синтетичний метод навчання грамоти. Блискучим прикладом проведення інтегрованих уроків є досвід В. О. Сухомлинського. Його уроки мислення на природі – це інтеграція основних видів пізнавальної діяльності з метою навчання, виховання і розвитку дітей шести – семи років. Слід також пригадати уроки мистецтва Д. Б. Кабалевського, педагогічну теорію співпраці Ш. О. Амонашвілі, яка побудована на принципах інтеграції. Серед сучасних дослідників, які розробляють цю проблему можна назвати Масол Л. М., Савченко О. Я., Браже Т. Г. У наш час створені цілі інтегровані курси для початкової школи: «Мистецтво», «Основи здоров’я» тощо

Номер слайду 5

У сучасному педагогічному процесі значного розвитку набула ідея міжпредметної інтеграції. Інтегровані уроки ставлять за мету спресувати споріднений матеріал кількох предметів навколо однієї теми. Діти розглядають якесь явище, поняття з різних боків.Інтеграція навчання – відбір та об’єднання навчального матеріалу з різних предметів з метою цілісного, системного і різнобічного вивчення важливих наскрізних тем (тематична інтеграція); це створення інтегрованого змісту навчання – предметів, які об’єднували б у єдине ціле знання з різних галузей. (За Педагогічним тлумачним словником)

Номер слайду 6

Чим відрізняються уроки інтегрованого змісту та міжпредметні зв’язки?Метою є створення передумов для різнобічного розгляду учнями об’єкта, поняття, явища, формування системного мислення, збудження уяви, позитивного емоційного ставлення до пізнання. Особливість його у поєднанні блоків знань з предметів, підпорядкованих одній темі. Це короткочасні моменти уроків, вкраплення, які сприяють глибшому сприйманню та осмисленню якогось конкретного поняття. Передбачають включення в урок запитань і завдань з матеріалу інших предметів, що мають його теми.

Номер слайду 7

Однією з форм проведення інтегрованих уроків є бінарні уроки. Бінарний (з лат. “binarius”) – подвійний. Бінарний урок – нестандартна форма навчання з реалізації міжпредметних зв’язків, різновид інтегрованого уроку, що органічно поєднує вивчення двох або декількох предметів. Бінарний урок – це нетрадиційний вид уроку, це творчість двох (або кількох) педагогів, яка переростає у творчий процес в учнів. Чому? Тому, що вивчення якоїсь проблеми на грані двох (або кількох) наук - це завжди цікаво, такий вид діяльності викликає високу мотивацію. А чи не це головне - захопити школярів, спровокувати творчий пошук?

Номер слайду 8

В методичних рекомендаціях щодо початкових класів на 2016-2017 н.р. (додаток до листа МОН України від 17.08.2016 р.) йдеться про таке :«…Формуванню в учнів цілісної картини світу сприятимуть інтегровані уроки (коли у межах одного уроку вивчається матеріал різних навчальних предметів), а також бінарні інтегровані уроки (коли у межах двох уроків поспіль опрацьовується матеріал двох і більше навчальних предметів). Основою ефективності таких уроків є чітке визначення мети і відповідне їх планування для забезпечення різнобічного розгляду учнями певного об’єкта, поняття, явища з використанням засобів різних навчальних предметів. Особливість планування і проведення інтегрованих і бінарних інтегрованих уроків у початковій школі полягає у тому, що вони можуть проводитись як одним учителем, який викладає предмети, які інтегруються, так і двома вчителями у випадках, коли другий предмет, що інтегрується, викладає фахівець (учитель, який викладає відповідний предмет в основній школі). Через складність координації діяльності педагогів у другому випадку такі інтегровані уроки проводять необґрунтовано рідко, тому необхідно планувати такі уроки заздалегідь.

Номер слайду 9

Мета бінарного уроку: Створити умови мотивованого практичного застосування знань, навичок та вмінь, дати учням можливість побачити результати своєї праці і отримати від неї радість і задоволення. Зацікавити дітей вивченням предметів, зробити уроки цікавими, захоплюючими. Удосконалення комунікативно-пізнавальних вмінь, спрямованих на систематизацію і поглиблення знань, і обмін цими знаннями в умовах співробітництва; подальший розвиток і вдосконалення естетичного смаку учнів. Головна мета бінарного уроку – створення у школяра цілісного уявлення про навколишній світ. Завдання бінарних уроків: Застосування сучасних педагогічних технологій як форми організації навчання. Поєднання теорії і практики або двох предметів, як вид навчального заняття (нетрадиційний вид уроку).

Номер слайду 10

Ознаки бінарного уроку : спеціально організований урок; мета специфічна (об’єднана); поглиблене здійснення міжпредметних зв’язків; синтезування знань; заглибленість вивчення; актуальність і практична значущість мети проведення; девіантність («відхилення від норми») шляхів реалізації завдань.

Номер слайду 11

План підготовки до бінарного уроку Учителі-однодумці визначають тему, цілі, задачі уроку, спільні для обох предметів та специфічні для кожного. Проведення уроку доцільне лише за умови наявності спільної мети. Залежно від теми, мети та завдань уроку визначається його тип. У відповідності до теми, задач, типу уроку, з урахуванням вікових та індивідувальних особливостей школярів, добирається фактичний і дидактичний матеріал. Обирається найбільш ефективне поєднання методів і прийомів – відповідно до поставленої мети, змісту навчального матеріалу, дидактичних задач навчальних предметів, що інтегруються. Обмірковується структура уроку. Акцент робиться на самостійній пізнавальній діяльності учнів (а не заучуванні готових висновків), створенні проблемних ситуацій з урахуванням логіки навчальних дисциплін. Визначається ступінь участі кожного з учителів: або обидва (троє, четверо) працюють на рівних (відбувається діалог), або хтось із них «включається» в урок епізодично.

Номер слайду 12

Структура бінарного уроку. Перевірка домашнього завдання по кожному з предметів у вигляді фронтального опитування. Подання нового матеріалу кожним вчителем. Практичне закріплення вивченого матеріалу. Підведення підсумків заняття та надання домашнього завдання.

Номер слайду 13

Типи і форми бінарних уроків: Тип уроку: урок формування нових знань Уроки формування нових знань конструюються у таких формах: • урок-лекція; • урок-подорож; • урок-експедиція; • урок-дослідження; • урок-інсценівка; • навчальна конференція; • урок-екскурсія; • мультимедіа - урок; • проблемний урок. Ціль уроку формування знань - організація роботи з засвоєння понять, наукових фактів, передбачених навчальною програмою.

Номер слайду 14

Тип уроку: урок навчання умінням і навичкам Урок навчання умінням і навичкам передбачає форми: • урок-практикум; • урок-твір; • урок-діалог; • урок - ділова чи рольова гра; • комбінований урок; • подорож; • експедиція і т.д. Ціль даного типу уроку - виробити в учнів визначені уміння і навички, передбачені навчальною програмою.

Номер слайду 15

Тип уроку: застосування знань на практиці Основні форми уроків даного типу: • рольові і ділові ігри; • практикуми; • уроки захисту проектів; • подорож; • експедиція і т.д. Ціль даного типу уроку - застосування знань на практиці.

Номер слайду 16

Тип уроку: урок повторення, систематизації й узагальнення знань, закріплення умінь Цей урок має найбільші можливості інтеграції і реалізації міжпредметних зв'язків. Форми даного типу уроку: • повторювально-узагальнюючий урок; • диспут; • гра (КВВ, Щасливий випадок, Поле чудес, конкурс, вікторина); • театралізований урок; • урок-удосконалювання; • заключна конференція; • урок-консультація; • оглядова лекція; • оглядова конференція; • урок-бесіда.

Номер слайду 17

Тип уроку: урок контролю і перевірки знань і умінь Форми уроку: • урок-залік; • вікторина; • конкурси; • огляд знань; • захист творчих робіт, проектів; • творчий звіт; • контрольна робота; • співбесіда. Ціль уроку контролю знань і умінь - здійснити контроль навчання, продовжити систематизацію знань, виявити рівень засвоєння матеріалу, сформованості умінь і навичок.

Номер слайду 18

Алгоритм оцінювання ефективності бінарного уроку: Якість знань учнів з виучуваної теми (повнота, системність тощо). На яку оцінку заслуговує організація мислення учнів на уроці. Які форми мислення (індукція, дедукція), які мисленнєві операції (аналіз, синтез, порівняння та ін.) застосовувалися на уроці. Які творчі процеси ініціювались учителем. Чи мало місце проблемне навчання. Яка була роль усього класу й кожного окремого учня у вирішенні кожної з проблем. Наскільки ефективними були способи організації пізнавальної діяльності учнів. Якою мірою вони сприяли розвиткові інтересу в галузі інтегрованих дисциплін. Яким був емоційний тонус уроку. Яким був рівень духовного спілкування педагога й учнів. Якою мірою інтеграція двох (кількох) предметів дала змогу реалізувати принцип нерозривності навчання й виховання.

Номер слайду 19

Переваги бінарного уроку. Знання учнів формуються у комплексі, тоді як окреме вивчення предметів не дає цілісного уявлення, а лише у вигляді окремих фрагментів. Форма проведення бінарного уроку захоплююча і нестандартна. Використання різних видів діяльності на уроці дає можливість учням підтримувати увагу на високому рівні, веде до осмислення і знаходження причинно-наслідкових зв'язків, до розвитку логіки, мислення, комунікативних здібностей. Бінарні уроки дають можливість самореалізовуватися у творчому процесі вчителю.

Номер слайду 20

Приклади тем бінарних уроків у 4 класі: Одиниці вимірювання довжини (математика авт. Богданович). Масштаб (природознавство авт. Гільберг)Найближчі сусіди України. Запрошення до подорожі (я у світі авт. Тагліна). Україна на карті світу. Карта України (природознавство авт. Гільберг). Науковий опис річки Дніпро (розвиток мовлення авт. Вашуленко, Дубовик). Україна – моя Батьківщина. Створення тематичної композиції, побудова композиції, плановість, колорит (образотворче мистецтво авт. Калініченко). («Тематичний день»)Рослинний і тваринний світ Африки. Пустеля Сахара (природознавство авт. Гільберг). Караван у пустелі. Теплий колорит (образотворче мистецтво авт. Калініченко). Художнє оздоблення та дизайн. Практична робота «Верблюд у пустелі» (оригамі) (трудове навчання авт. Тименко ). Рослинний і тваринний світ Північної Америки. Арктичні пустелі (природознавство авт Гільберг). Подорож на північ. Лінійна та повітряна перспектива. Холодні кольори (образотворче мистецтво авт. Калініченко).

Номер слайду 21

Олена Пчілка «Котова наука» (літературне читання авт. Савченко). Мудрий кіт. Створення за вибором графічної, живописної,скульптурної композиції «Мудрий кіт». Зображення тварин у статиці або в русі. Дотримання пропорцій (образотворче мистецтво авт. Калініченко)Леся Українка «Давня весна» (літературне читання авт. Савченко). Свято весняної природи. Створення живописної композиції. Добір відтінків зеленого кольору. Настрій пейзажу (образотворче мистецтво авт. Калініченко)Подорож до Польщі (я у світі авт. Тагліна). Музичні Польща і Чехія. Ф. Шопен «Мазурка ля мінор», А. Дворак «Слов’янський танець» (за вибором) Чеська народна пісня «Полька» (розучування) (музичне мистецтво авт. Арістова). Навчальний проект «Сім чудес України» (я у світі авт. Тагліна). Пам’ятки архітектури. Зображення пам’ятки архітектури рідного краю (графічні матеріали). Вибір точки зору для зображення пам’ятки, розміщення у певному форматі (образотворче мистецтво авт. Калініченко).

Номер слайду 22

Висновок . Бінарні уроки сприяють активізації пізнавальної діяльності учнів, активному, емоційному сприйняттю ними нових знань, розвитку в них творчого та самостійного мислення.

Номер слайду 23

Список використаної літератури:1. Антипова О., Рум’янцева Д., Паламарчук В. У пошуках нестандартного уроку // Рад. школа. - 1991. - № 1. - С.65-69.2. Большакова І. Міжпредметна інтеграція змісту навчання.//Початкова освіта.-2013.-№40(712).- С.3-12. 3. Великий тлумачний словник сучасної української мови/Уклад. і головн. ред. В. Т. Бусел.- К.; Ірпінь;ВТФ «Перун», 2002.- 1440 с. 4. Іванчук М. Інтегрований урок як специфічна форма організації навчання // Початкова школа.- 2004.- №5.- С.10-13.5. Нестандартні уроки: Посібник для вчителів початкових класів. - Т., 1993. - 116 с.6. Нестандартні уроки в початковій школі / Упоряд. О. Кондратюк. - К.: Ред. загальнопед. газ., 2005. - 128 с. - (Б-ка "Шкільного світу").7. Печерська Е. Уроки різні та незвичайні // Рідна школа. - 1995. - № 4. - С.62-65.8. Пометун О.І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. - К., 2003. - 192 с.9. Пономаренко Т. В. Урок КВК // Початкова школа. - 1992. - №3-4. - С.32-33.10. Савченко О. Я. Дидактичні особливості інтегрованих уроків // Початкова школа. - 1992. - №1. - С.2-8.11. Савченко О. Я. Сучасний урок в початкових класах. - К., 1997. - 256 с.12. Сучасні шкільні технології. Ч.1 / Упоряд.: І. Рожнятовська, В. Зоц. - К.: Ред. загальнопед. газ., 2004. - 112 с. - (Б-ка "Шкільного світу").13. Фіцула М. М. Педагогіка: Навч. посіб. для студ. вищих пед. закл. освіти. -К.: Академія, 2003. - 528 с.

pptx
Пов’язані теми
Педагогіка, Майстер-класи
Додано
29 листопада 2021
Переглядів
5839
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку