Бінарні уроки. Методика проведення. Доповідь-додаток до презентації.

Про матеріал

Доповідь "Бінарні уроки. Методика проведення" є додатком до презентації з такою ж назвою. У ній пояснюється робота зі слайдами презентації, а також пропонуються цікаві інтерактивні завдання для кращого засвоєння матеріалу.

Перегляд файлу

Доповідь-додаток до презентації «Бінарний урок. Методика проведення»

 

Слайд 1

Доброго дня, шановні учителі.  Рада вітати усіх на нашому вебінарі, який присвячений темі бінарного уроку та методиці його проведення. Сподіваюся, що ви дізнаєтеся багато цікавої та корисної інформації, яку зможете в подальшому використовувати у своїй педагогічній діяльності. Отож розпочинаємо...

 

Слайд 2

Уявіть собі учня, у якого замість однієї є декілька голів для вивчення окремих навчальних предметів: одна голова вчить українську мову, інша англійську, ще одна – математику, наступна – природознавство і тому подібне... Це, звичайно, жарт, але він віддзеркалює сутність проблеми предметного навчання на основі диференціації знань: Як учням в одній голові вмістити всі навчальні предмети і в такому вигляді, щоб не виникали суперечності між ними, а навчальний матеріал різних дисциплін був узгодженим та взаємопов’язаним? У цьому і є актуальність міжпредметної інтеграції  змісту навчання

 

Слайд 3

Учневі важливо сприймати об’єкт навколишньої дійсності у цілісності. Розглядати в системі, вивчати, інтегруючи знання різних навчальних предметів.

На одному уроці він може побувати і біологом, і мовознавцем, і живописцем, і поціновувачем краси рідного слова.

Наприклад, вивчаючи риб, школяр стає іхтіологом (вивчає особливості будови цієї групи тварин, їхнього способу життя тощо), географом (ознайомлюється з інформацією про місця існування окремих видів риб: морських та річкових тощо), екологом (аналізує причини зникнення деяких видів риб та відшукує способи їхнього рятування; мовознавцем (записує назви риб, складає речення і тексти відповідної тематики). Літературознавцем (читає та аналізує літературні твори, де йдеться про риб, наприклад, «Казка про Наталочку та сріблясту рибку» Миколи Трублаїні, Івана Андрусяка «Рибалки» тощо), художником (створює відповідний художній образ), акваріумістом (моделює відповідну екосистему у штучно створеній водоймі). Таке розуміння учнем певного предмета й буде повноцінною одиницею його цілісної картини світу.

 

Слайд 4

Пізнання об’єктивної дійсності не можна забезпечити лише однією наукою і відповідним навчальним предметом, тому необхідно здійснювати міжнаукову та міжпредметну інтеграцію.

Отже, однією з провідних ідей  сучасної освіти є інтегрований підхід до організації освітнього процесу, який долає суперечності  між безмежним інформаційним простором та обмеженістю людських можливостей щодо сприйняття, засвоєння і застосування отриманої інформації.

Чому розглядаємо такі поняття як інтеграція, міжпредметні зв’язки, бінарний урок? Та тому, що вони тісно взаємопов’язані і взаємодіють між собою. Проте слід ці поняття розрізняти та вміти правильно застосувати на практиці.

Для вдосконалення навчально-виховного процесу  і розвитку творчого мислення учнів слід звернути увагу на проведення уроків на основі інтеграції матеріалу, відібраного з кількох предметів та об’єднаного навколо однієї мети. Цей підхід дасть змогу зусібіч пізнати якесь явище, поняття, досягти цілісності знань.

          Інтеграція – це зовсім не нове явище у вітчизняній початковій школі. Ще Ушинському К. Д., Корфу Н. А. шляхом інтеграції письма і читання вдалося створити синтетичний метод навчання грамоти.

          Блискучим прикладом проведення інтегрованих уроків є досвід

В. О. Сухомлинського. Його уроки мислення на природі – це інтеграція основних видів пізнавальної діяльності з метою навчання, виховання і розвитку дітей шести – семи років. Слід також пригадати уроки мистецтва Д. Б. Кабалевського, педагогічну теорію співпраці                 

Ш. О. Амонашвілі, яка побудована на принципах інтеграції.

          Серед сучасних дослідників, які розробляють цю проблему можна назвати Масол Л. М., Савченко О. Я., Браже Т. Г.

          У наш час створені цілі інтегровані курси для початкової школи: «Мистецтво», «Основи здоров’я» тощо. За попередньою старою навчальною програмою, якою всі ми користувалися,були інтегровані предмети «Я і Україна», «Художня праця», що об’єднували у собі кілька предметів. 

 

Слайд 5

У сучасному педагогічному процесі значного розвитку набула ідея міжпредметної інтеграції. Інтегровані уроки ставлять за мету спресувати споріднений матеріал кількох предметів навколо однієї теми. Діти розглядають якесь явище, поняття з різних боків.

 

Словосполучення «Інтеграція навчання» за Педагогічним словником тлумачиться, як  відбір та об’єднання навчального матеріалу з різних предметів з метою цілісного, системного і різнобічного вивчення важливих наскрізних тем (тематична інтеграція); це створення інтегрованого змісту навчання – предметів, які об’єднували б у єдине ціле знання з різних галузей.

 

Слайд 6

 

Чим відрізняються інтегровані уроки та уроки з міжпредметними зв’язками?

Міжпредметні зв’язки - це короткочасні моменти уроків, вкраплення, які сприяють глибшому сприйманню та осмисленню якогось конкретного поняття. Передбачають включення в урок запитань і завдань з матеріалу інших предметів, що мають його теми.

 

А метою інтегрованих уроків є створення передумов для різнобічного розгляду учнями об’єкта, поняття, явища, формування системного мислення, збудження уяви, позитивного емоційного ставлення до пізнання. Особливість його у поєднанні блоків знань з предметів, підпорядкованих одній темі.

Якщо на уроці природознавства учні порахували кількість зайчиків, качок чи рослин це не означає, що даний урок є інтегрованим . В даному випадку ви застосували міжпредметні зв’язки. Або якщо на уроці навчання грамоти під час вивчення букви «щ» учні розв’язали просту задачу на знаходження суми лящів у відрі, це також є міжпредметними зв’язками. А не інтегрованим уроком. Бо на інтегрованому уроці вивчаються і одна і друга тема тих уроків, які ви зінтегрували.

 

Слайд 7

Інтегровані уроки можуть проводися за нелінійною цілісною структурою. Тобто як стандартний урок. А можуть проводитись у вигляді нестандартних уроків. Головна умова полягає в тому. Що навчальний матеріал різних предметів гармонійно поєднується , а учнем сприймається як єдине ціле.

Однією з форм проведення нестандартних інтегрованих уроків є бінарні уроки.

Бінарний (з лат. “binarius”) – подвійний.

Бінарний урок – нестандартна форма навчання з реалізації міжпредметних зв’язків, різновид інтегрованого уроку, що органічно поєднує вивчення двох або декількох предметів.

Бінарний урок – це нетрадиційний вид уроку, це творчість двох (або кількох) педагогів, яка переростає у творчий процес в учнів. Чому? Тому, що вивчення якоїсь проблеми на грані двох (або кількох) наук - це завжди цікаво, такий вид діяльності викликає високу мотивацію. А чи не це головне - захопити школярів, спровокувати творчий пошук?

На відміну від інтегрованого уроку, інтегрований бінарний урок має частковий принцип об’єднання навчального матеріалу. Як правило, залучається інформація двох навчальних предметів, один з яких є «прикладним» ( музика, обр. мист., трудове навч, фізкульт.) Він має блочну структуру. Яка дає змогу розглядати певну тему з різних точок зору, залучаючи навчальний матеріал з різних предметів. А відомості з цих предметів розглядаються по черзі – блоками.

 

Слайд 8

В методичних рекомендаціях щодо початкових класів на 2016-2017 н.р. (додаток до листа МОН України від 17.08.2016 р.) йдеться про таке :

«…Формуванню в учнів цілісної картини світу сприятимуть інтегровані уроки (коли у межах одного уроку вивчається матеріал різних навчальних предметів), а також бінарні інтегровані уроки (коли у межах двох уроків поспіль опрацьовується матеріал двох і більше навчальних предметів). Основою ефективності таких уроків є чітке визначення мети і відповідне їх планування для забезпечення різнобічного розгляду учнями певного об’єкта, поняття, явища з використанням засобів різних навчальних предметів.

Особливість планування і проведення інтегрованих і бінарних інтегрованих уроків у початковій школі полягає у тому, що вони можуть проводитись як одним учителем, який викладає предмети, які інтегруються, так і двома вчителями у випадках, коли другий предмет, що інтегрується, викладає фахівець (учитель, який викладає відповідний предмет в основній школі). Через складність координації діяльності педагогів у другому випадку такі інтегровані уроки проводять необґрунтовано рідко, тому необхідно планувати такі уроки заздалегідь.

 

Слайд 9

Що стосується методики проведення бінарних уроків, слід сказати, що головна мета бінарного уроку – створення у школяра цілісного уявлення про навколишній світ

 

А ще мета бінарного уроку у тому,щоб:

Створити умови мотивованого практичного застосування знань, навичок та вмінь, дати учням можливість побачити результати своєї праці і отримати від неї радість і задоволення.

Зацікавити дітей вивченням предметів, зробити уроки цікавими, захоплюючими.

Удосконалити комунікативно-пізнавальні вміння, спрямовані на систематизацію і поглиблення знань, і обмін цими знаннями в умовах співробітництва; подальший розвиток і вдосконалення естетичного смаку учнів.

Бінарні уроки мають і свої завдання, зокрема:

  • Застосування сучасних педагогічних технологій як форми організації навчання.
  • Поєднання теорії і практики або двох предметів, як вид навчального заняття (нетрадиційний вид уроку). 

 

Слайд 10

Ознаки бінарного уроку :

  • спеціально організований урок;
  • мета специфічна (об’єднана);
  • поглиблене здійснення міжпредметних зв’язків;
  • синтезування знань;
  • заглибленість вивчення;
  • актуальність і практична значущість мети проведення;
  • девіантність («відхилення від норми») шляхів реалізації завдань.

 

Слайд 11

Шановні вчителі, кожен з нас повинен знати як потрібно готуватися до проведення бінарного уроку. Пропоную план підготовки до бінарного уроку

1. Учителі-однодумці визначають тему, цілі, задачі уроку, спільні для обох предметів та специфічні для кожного. Проведення уроку доцільне лише за умови наявності спільної мети.

2. Залежно від теми, мети та завдань уроку визначається його тип.

3. У відповідності до теми, задач, типу уроку, з урахуванням вікових та індивідувальних особливостей школярів, добирається фактичний і дидактичний матеріал.

4. Обирається найбільш ефективне поєднання методів і прийомів – відповідно до поставленої мети, змісту навчального матеріалу, дидактичних задач навчальних предметів, що інтегруються.

5. Обмірковується структура уроку. Акцент робиться на самостійній пізнавальній діяльності учнів (а не заучуванні готових висновків), створенні проблемних ситуацій з урахуванням логіки навчальних дисциплін.

6. Визначається ступінь участі кожного з учителів: або обидва (троє, четверо) працюють на рівних (відбувається діалог), або хтось із них «включається» в урок епізодично.

Слайд 12

   Структура бінарного уроку:

  •  Перевірка домашнього завдання по кожному з предметів у вигляді фронтального опитування.
  • Подання нового матеріалу кожним вчителем.
  • Практичне закріплення вивченого матеріалу.
  • Підведення підсумків заняття та надання домашнього завдання.

                 

Слайд 13     

  Типи і форми бінарних уроків:

  Тип уроку: урок формування нових знань. Якщо ви плануєте провести  уроки формування нових знань, тоді можете  сконструювати їх у таких формах:

• урок-лекція;

• урок-подорож;

• урок-експедиція;

• урок-дослідження;

• урок-інсценівка;

• навчальна конференція;

• урок-екскурсія;

• мультимедіа - урок;

• проблемний урок.

Ціль уроку формування знань - організація роботи з засвоєння понять, наукових фактів, передбачених навчальною програмою.   

 

Слайд 14

  Тип уроку: урок навчання умінням і навичкам

Урок навчання умінням і навичкам передбачає форми:

• урок-практикум;

• урок-твір;

• урок-діалог;

• урок - ділова чи рольова гра;

• комбінований урок;

• подорож;

• експедиція і т.д.

Ціль даного типу уроку - виробити в учнів визначені уміння і навички, передбачені навчальною програмою.

 

Слайд 15

  Тип уроку: застосування знань на практиці

Основні форми уроків даного типу:

• рольові і ділові ігри;

• практикуми;

• уроки захисту проектів;

• подорож;

• експедиція і т.д.

Ціль даного типу уроку - застосування знань на практиці.

 

Слайд 16

    Тип уроку: урок повторення, систематизації й узагальнення знань, закріплення умінь

Цей урок має найбільші можливості інтеграції і реалізації міжпредметних зв'язків. Форми даного типу уроку:

• повторювально-узагальнюючий урок;

• диспут;

• гра (КВВ, Щасливий випадок, Поле чудес, конкурс, вікторина);

• театралізований урок;

• урок-удосконалювання;

• заключна конференція;

• урок-консультація;

• оглядова лекція;

• оглядова конференція;

• урок-бесіда.    

 

Слайд 17

   Тип уроку: урок контролю і перевірки знань і умінь

Форми уроку:

• урок-залік;

• вікторина;

• конкурси;

• огляд знань;

• захист творчих робіт, проектів;

• творчий звіт;

• контрольна робота;

• співбесіда.

Ціль уроку контролю знань і умінь - здійснити контроль навчання, продовжити систематизацію знань, виявити рівень засвоєння матеріалу, сформованості умінь і навичок.

 

Слайд 18

Після проведення бінарного уроку проаналізуйте свою роботу та роботу учнів протягом уроку. Для цього пропоную вашій увазі  алгоритм оцінювання ефективності бінарного уроку:

  • Якість знань учнів з виучуваної теми (повнота, системність тощо). На яку оцінку заслуговує організація мислення учнів на уроці.
  • Які форми мислення (індукція, дедукція), які мисленнєві операції (аналіз, синтез, порівняння та ін.) застосовувалися на уроці. Які творчі процеси ініціювались учителем.
  • Чи мало місце проблемне навчання. Яка була роль усього класу й кожного окремого учня у вирішенні кожної з проблем.
  • Наскільки ефективними були способи організації пізнавальної діяльності учнів. Якою мірою вони сприяли розвиткові інтересу в галузі інтегрованих дисциплін.
  • Яким був емоційний тонус уроку. Яким був рівень духовного спілкування педагога й учнів.
  • Якою мірою інтеграція двох (кількох) предметів дала змогу реалізувати принцип нерозривності навчання й виховання.

 

Слайд 19

  Переваги бінарного уроку полягають в тому, що:

  • Знання учнів формуються у комплексі, тоді як окреме вивчення предметів не дає цілісного уявлення, а лише у вигляді окремих фрагментів.
  • Форма проведення бінарного уроку захоплююча і нестандартна.
  • Використання різних видів діяльності на уроці дає можливість учням підтримувати увагу на високому рівні, веде до осмислення і знаходження причинно-наслідкових зв'язків, до розвитку логіки, мислення, комунікативних здібностей.
  • Бінарні уроки дають можливість самореалізовуватися у творчому процесі вчителю.

 

Слайд 20

Отже, кожен з вас вже сміливо може пробувати проводити бінарний урок, інтегруючи теми зі свого календарного планування. Думаю, що недоцільним буде пропонувати вам теми бінарних уроків, які можна провести у 3 класі. Адже навчальний рік закінчується вже через 2 місяці. Тому пропоную Приклади тем бінарних уроків у 4 класі:

  1. Одиниці вимірювання довжини (математика авт. Богданович). Масштаб (природознавство авт. Гільберг)
  2. Найближчі сусіди України. Запрошення до подорожі (я у світі авт. Тагліна). Україна на карті світу. Карта України (природознавство авт. Гільберг). Науковий опис річки Дніпро (розвиток мовлення авт. Вашуленко, Дубовик). Україна – моя Батьківщина. Створення тематичної композиції, побудова композиції, плановість, колорит (образотворче мистецтво авт. Калініченко). («Тематичний день»)
  3. Рослинний і тваринний світ Африки. Пустеля Сахара (природознавство авт. Гільберг). Караван у пустелі. Теплий колорит (образотворче мистецтво авт. Калініченко). Художнє оздоблення та дизайн. Практична робота «Верблюд у пустелі» (оригамі) (трудове навчання авт. Тименко ).
  4. Рослинний і тваринний світ Північної Америки. Арктичні пустелі  (природознавство авт Гільберг). Подорож на північ. Лінійна та повітряна перспектива. Холодні кольори (образотворче мистецтво авт. Калініченко).
  5. Олена Пчілка «Котова наука» (літературне читання авт. Савченко). Мудрий кіт. Створення за вибором графічної, живописної,скульптурної композиції «Мудрий кіт». Зображення тварин у статиці або в русі. Дотримання пропорцій (образотворче мистецтво авт. Калініченко)
  6. Леся Українка «Давня весна» (літературне читання авт. Савченко). Свято весняної природи. Створення живописної композиції. Добір відтінків зеленого кольору. Настрій пейзажу (образотворче мистецтво авт. Калініченко)
  7. Подорож до Польщі (я у світі авт. Тагліна). Музичні Польща і Чехія. Ф. Шопен «Мазурка ля мінор», А. Дворак «Слов’янський танець» (за вибором) Чеська народна пісня «Полька» (розучування) (музичне мистецтво авт. Арістова).
  8. Навчальний проект «Сім чудес України» (я у світі авт. Тагліна). Пам’ятки архітектури. Зображення пам’ятки архітектури рідного краю (графічні матеріали). Вибір точки зору для зображення пам’ятки, розміщення у певному форматі  (образотворче мистецтво авт. Калініченко).

Ви можете запропонувати  свої теми та інтегрування різних видів уроків. Бінарні уроки рекомендується проводити 4-5 протягом року.

Звертаю вашу увагу на те, що відповідно до Інструкції щодо заповнення класного журналу для 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів (наказ МОН України 08.04. 2015 року №412) дату і тему кожного з бінарних інтегрованих уроків записують окремо на сторінках фіксації проведення уроків із певного предмета, а дату і тему інтегрованого уроку фіксують на сторінці одного (за вибором учителя) з тих навчальних предметів, зміст яких інтегрувався.

Слайд 22

Висновок .

Бінарні уроки сприяють активізації пізнавальної діяльності учнів, активному, емоційному сприйняттю ними нових знань, розвитку в них творчого та самостійного мислення.

Слайд 23

Якщо вас зацікавила дана тема, ви можете опрацювати дану літературу і дізнатися ще більше корисної інформації, користуючись запропонованим мною списком літератури.

На цьому наш вебінар завершується. Всім бажаю вдалого дня і дякую за увагу.

(У доповіді використано інтернет-ресурси)

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Горобець Вікторія Володимирівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Майстер-класи
Додано
29 листопада 2021
Переглядів
2401
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку