Аналіз досліджень і публікацій: У міфології й літературі поняття «квест» спочатку позначало один із способів побудови сюжету – подорож персонажів до певної мети через подолання труднощів. У 1970 роки термін «квест» запозичили розробники комп’ютерних ігор, зокрема Вільям Кроутер, для позначення ігор, метою яких є рух по ігровому світу до якоїсь мети, шляхом подолання перешкод, вирішення завдань, пошуку і використання предметів, взаємодії з іншими персонажами. У 1995 році Берні Додж та Том Марч розробили концепцію «веб-квестів», де вся інформація береться в мережі Інтернет. Ці квести призначені для розвитку в учнів та вчителів вміння аналізувати, синтезувати та оцінювати інформацію.
Український досвід впровадження квест-технологій Аналіз літературних та Інтернет джерел засвідчує, що певний досвід роботи, щодо впровадження квестів у навчальний процес , вчителі-практики України мають. Але ця технологія ще не набула достатнього розвитку. Деякі науковці працюють над даною темою, проте в літературі мало інформації про їх досвід. Зараз в багатьох областях проводяться не лише веб-квести, а й «живі» квести, як для вчителів, так і для дітей та їх батьків. На Всеукраїнському освітньому порталі «Щоденник.ua» за підтримки Міністерства освіти і науки України відбуваються цікаві конкурси-квести для дітей та юнацтва з різних освітніх предметів.
Компетенціївикористання інформаційних технологій для вирішення професійних завдань;самонавчання і самоорганізація;робота в команді;вміння знаходити кілька способів рішень проблемної ситуації, визначати найбільш раціональний варіант, обґрунтовувати свій вибір;навики публічних виступів тощо
4. За кількістю учасників: Індивідуальні:кожна дитина отримує окреме завдання, про яке потім звітує, або всім дітям дається однакове завдання, але працюють вони над ним кожен окремо (такий квест може проводитись у формі змагання або з організацією наприкінці свята, конференції, концерту, спільного обговорення проблеми). Групові:діти об’єднуються у групи для виконання певного завдання. У цьому виді квесту особливу увагу слід приділити розподілу ролей, формуванню вмінь співпрацювати, слухати думку іншого, висловлювати власну. Фронтальні:весь клас працює над однією спільною проблемою.
5. За ступенем самостійності: Співпраця:дитина отримує індивідуальне завдання, для виконання якого необхідна допомога, консультація вчителя (окремі завдання виконуються разом з педагогом). Групова взаємодія:робота групи дітей разом з учителем (педагог роз’яснює особливості проходження окремих етапів квесту, виконує разом з дітьми певні завдання, допомагає у доборі та опрацюванні матеріалу). Фронтальна взаємодія:виконання завдань усім класом разом з учителем.
6. За метою проведення: Квест-новина. Для успішного проходження квесту учням необхідно знати новий для них матеріал. Квест-дослід. Під час проходження діти доводять або спростовують раніше поставлене питання, проблему, припущення. Квест-відкриття. У ході квесту молодші школярі засвоюють нові теоретичні відомості. Квест-вправляння. У ході квесту діти вдосконалюють навички, вчаться практично застосовувати теоретичні знання. Квест-цікавинка. Під час проходження квесту школярі систематизують отримані знання та вправляються у їх застосуванні; засвоюють цікаві факти, нову інформацію. Квест-створення. Передбачається створення певного матеріального або ідеального об’єкта.
7. За формою проведення (за О. Мельником): Розслідування. За допомогою знаходження певних підказок і їх розгадування учні переходять до наступного етапу, доходячи до головного питання (проблемного), яке ставить педагог перед проходженням квесту, або до «потаємного скарбу». Пригода. Проходження квесту відбувається за «мапою». Казка. Сюжет квесту має казкову форму. Звіт. Кожна група отримує своє завдання пошукового характеру, про результати якого звітує. Концерт (вистава). Діти отримують завдання творчого характеру, результат виконання якого презентують на заключному концерті (виставі).Інтерв’ю. Одна група учнів працює над розробленням цікавих запитань на основі біографії письменника, історичної особистості; друга група, вивчивши біографію, готує відповіді.
8. За предметним змістом: моноквест, міжпредметний квест.9. За структурою сюжетів: лінійні, нелінійні,кільцеві.10. За інформаційним освітнім середовищем:традиційне освітнє середовищевіртуальне освітнє середовище.11. За технічною платформою: віртуальні щоденники та журнали (блоги і ін.), сайти, форуми, Google-групи, соціальні мережі.
12. За домінуючою діяльністю учнів: дослідницький, інформаційний, творчий, рольовий.13. За масштабом проведення:класні (учні одного класу),міжкласні (учні деяких паралельних класів), внутрішньошкільні (різновікові групи дітей – з різних класів однієї школи),міжшкільні (проводяться між різними школами)
14. За типом завдань (за Б. Доджем, Т. Марчем): 1. Переказ – демонстрація розуміння теми на основі подання матеріалів з різних джерел в новому форматі: створення презентації, плаката, оповідання.2. Планування та проектування – розробка плану або проекту на основі заданих умов.3. Самопізнання – будь-які аспекти дослідження особистості.4. Компіляція – обробка інформації, отриманої з різних джерел: створення книги кулінарних рецептів, віртуальної виставки, капсули часу, капсули культури і ін.5. Творче завдання – творча робота в певному жанрі – створення п’єси, вірша, пісні, відеоролика.6. Аналітична задача – пошук і систематизація інформації.7. Детектив, головоломка, таємнича історія – висновки на основі суперечливих фактів.8. Досягнення консенсусу – вироблення рішення щодо гострої проблеми.9. Оцінка – обґрунтування певної точки зору.10. Журналістське розслідування – об’єктивний виклад інформації (поділ думок і фактів).11. Переконання – схиляння на свій бік опонентів або нейтрально налаштованих осіб.12. Наукові дослідження – вивчення різних явищ, відкриттів, фактів на основі унікальних он-лайн джерел.
В літературі поняття «веб-квести»Веб-квест по типу «методів проектів»:всі учасники квесту об’єднуються в групи (дослідники, дизайнери, літератори тощо); кожна група отримує своє завдання. А також набір веб-ресурсів, з якими буде працювати; кожна група, виконуючи завдання, повинна створити новий продукт (веб-сайт, віртуальний словник і ін.) Акцент на групову роботу та аналіз веб-ресурсів. Веб-квест по типу «змагання»:вчитель створює цікавий сюжет;учні (індивідуально або колективно, згідно сюжету) проходять завдання (пошук інформації, розкриття таємниці і ін.);всі завдання виконуються для отримання мети (відгадати пароль, знайти скарби тощо)Акцент на цікавому сюжеті, грі, змаганнях між учнями.
Структура квесту: Тема квесту, його місце у навчальному процесі (за потреби) Мета і завдання роботи Обладнання для вчителя. Обладнання для учнів (за необхідності)Хід роботи. Форма звіту груп(и) про результати проходження квесту. Спосіб оформлення бланку оцінювання. Результати квесту, продукти діяльності (для подальшого використання у навчально-виховному процесі)Методичні рекомендації, що сприятимуть його ефективному проведеннюІнформаційні джерела та література
Алгоритм розроблення квесту: Оберіть предмет(и), з якого((яких, для інтегрованого уроку) плануєте проводити квест, та місце уроку-квесту в системі уроків. Проаналізуйте доцільність використання певного виду квесту, його відповідність типу обраного уроку. Визначте тему уроку і відповідну тему квесту. Визначте кількість учасників. Сформулюйте проблему, яку будуть розв’язувати учасники квесту і визначте мету роботи. Окресліть завдання для учнів. Напишіть сценарій, алгоритм або складіть карту проходження квесту. Доберіть додаткові джерела інформації, що допоможуть учням пройти квест. Продумайте і складіть вимоги до кінцевого результату роботи. Визначте форми оцінювання дітей. Оберіть критерії оцінювання учнівських робіт.
Критерії оцінювання проходження квесту (за Л. Желізняк):{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Показники. Середній рівень (1 б.)Достатній рівень (2 б.)Високий рівень (3 б.)Розуміння завдання. Включені матеріали не мають безпосереднього відношення до теми, використовується одне джерело, зібрана інформація не аналізується і не оцінюється. Включені матеріали, які мають і які не мають відношення до теми, використовується обмежена кількість джерел. Робота демонструє точне виконання завдання. Виконання завдання. Випадкова підбірка матеріалів, інформація не точна, або не має відношення до теми, неповні відповіді на питання, не робляться спроби оцінити або проаналізувати інформацію. Не вся інформація взята з достовірних джерел, частина інформації не точна, або не має відношення до теми. Оцінюється робота різних періодів, висновки аргументовані, всі матеріали мають безпосереднє відношення до теми, джерела цитуються правильно, інфориація достовірна. Результат роботи. Матеріал логічно не побудований і поданий зовні не привабливо, не дається чіткої відповіді на поставлене завдання. Точність і структурованість інформації, привабливе оформлення роботи, недостатньо виражена власна позиція, робота схожа на інші учнівські роботи. Чітке і логічне представлення інформації, вся інформація відповідає темі, точна, добре структурована відредагована,д емонструється аналіз, оцінка, визначеність позиціїТворчий підхід. Учень копіює інформацію із запропонованих джерел, робота мало пов’язана з темою. Одна точка зору на проблему, проводяться порівняння, але не робляться висновки. Представлені різні підходи до вирішення проблеми, робота вирізняється яскравістю, індивідуальністю
Чинники, що забезпечують успішний перебіг квесту: Уміння учнів (інтелектуальні, творчі, соціальні)Чітке формулювання мети. Належна підготовка вчителя. Відповідне обладнання. Конструктивно-варіативний, пошуковий або творчий характер завдань. Готовність учнів до подолання труднощів. Використання цікавих форм роботи. Чітке планування дій учителя. Розроблення чітких завдань-інструкцій для учнів. Наявність інтриги. Уміння дітей використовувати додаткові джерела. Уміння працювати в групіРозвинена толерантність
Переваги квест-технології: Мотивація навчання;Отримання знань за межами навчального закладу;Самостійна та групова робота, якою вони самі керують;Власний темп роботи кожного, але і робота за загальним планом;Стимулювання до співпраці;Навчає самостійно приймати рішення;Розвиток творчого мислення;Розвиток критичного мислення;Розширення кругозору учнів;Розвиток пізнавальної активності учнів;Підвищення власної самооцінки;Переорієнтація учнів із соціальних мереж на освітні веб-сайти;Формування навичок 21 століття в цілому.
Недоліки квест-технології: Значний час біля монітора комп’ютера (не завжди учні дотримують правил роботи за комп’ютером, що позначається на стані здоров’я);Для виконання завдань учень повинен мати доступ до Інтернету (є ще школярі, у яких немає Інтернету, хоча вони об’єднуються у групи для виконання завдань у того, в кого є така можливість);Велика кількість сайтів, що містять потрібну інформацію, тому учням доводиться витрачати деякий час на перевірку;Певний рівень роботи за ПК.