Мета: сформувати поняття про внутрішнє середовище організму та складові, які його формують; дати визначення поняття «гомеостаз», визначити функції і склад крові; повторити склад хімічних елементів;сприяти розвитку інтересу до біології та хімії бажання навчатися; продовжити формування загальнобіологічних і хімічних понять та вміння працювати з підручником та опорними матеріалами, логічно мислити
Конспект уроку на тему: «Внутрішнє середовище організму. Склад і функції крові»
Мета: сформувати поняття про внутрішнє середовище організму та складові, які його формують; дати визначення поняття «гомеостаз», визначити функції і склад крові; повторити склад хімічних елементів;сприяти розвитку інтересу до біології та хімії бажання навчатися; продовжити формування загальнобіологічних і хімічних понять та вміння працювати з підручником та опорними матеріалами, логічно мислити.
Обладнання: таблиця «Кров», малюнок «Внутрішнє середовище організму», малюнки із зображенням схем будови кровоносних систем,стерильні печатки,копьє, піпетка, ваги, мікроскоп, предметні скельця, пробірки, колби, вода, кухонна сіль.
Тип уроку: бінарний урок.
Хід уроку
Кров, слід знати, особливий сік
(Мефістофель, Й. Гете "Фауст")
І. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель біології.
Дуже складна є рідина,
по судинах рухається вона,
В ритуалах використовували її,
Вважали, що не горить вона в вогні.
Нею на бої благословляли,
І тіло людини нею окропляли,
Вона – є джерело життя
Й без неї не можливе майбуття.
То що ж за рідина така?
Як називається вона?
Ти відповідь скоріше дай,
Оцінку гарну заробляй!
Відповідь учнів: кров.
Вчитель хімії.
Мефістофель, пропонуючи Фаусту підписати угоду з «нечистою силою», говорив: «Кров, слід знати, особливий сік». У цих словах відбиваються містичні вірування в кров як у щось таємниче.
За кров’ю визнавалася могутня й виключна сила: кров’ю скріплялися священні клятви, жерці примушували дерев’яних ідолів «плакати кров’ю», давні греки приносили кров у жертву своїм богам. Деякі філософи Давньої Греції вважали кров і душу одним і тим самим. Давньогрецький лікар Гіппократ призначав душевно хворим кров здорових людей. Він вважав, що у крові здорових людей міститься здорова душа.
Вчитель біології.
Дійсно, кров – найдивовижніша тканина нашого організму. Рухливість крові – найважливіша умова життя організму. Як не можна уявити собі державу без транспортних ліній зв’язку, так не можна зрозуміти існування людини або тварини без руху крові судинами, коли в усі органи й тканини розносяться кисень, вода, білки та інші речовини.
З розвитком науки людський розум все глибше проникає в таємниці крові.
Проблема. То яку ж будову має кров, що їй надають такої містичної сили й значення? (запис теми уроку, формулювання мети)
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Робота в групах. (У роздатковому матеріалі завдання за виконання кожного ви отримуєте краплинки крові, чия команда набере найбільше краплинок та і переможець.)
Вчитель біології. Внутрішнє середовище організму Для забезпечення нормальної життєдіяльності організму людини потрібно, щоб умови всередині нього були відносно сталими. Температура, солоність, кислотність та інші параметри змінюються в досить вузьких межах. Ця сталість забезпечується завдяки наявності внутрішнього середовища організму. Основними складовими внутрішнього середовища організму є три рідини: кров, лімфа і тканинна рідина. Ці рідини постійно переходять одна в одну, змінюючи тим самим свій хімічний склад. Вони забезпечують перебіг усіх важливих процесів в організмі, адже завдяки їм до клітин безперервно надходять поживні речовини, а з них видаляються продукти обміну. Відносну сталість складу та фізико-хімічних властивостей внутрішнього середовища називають гомеостазом. Підтримання гомеостазу дозволяє людині жити і в умовах тропіків, і в полярних регіонах.
Доповніть речення та дайте визначення.(робота з підручником)
Гомеостаз – це ________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
Доповніть схему .(робота з підручником)
Склад крові.
Формені елементи крові
_______________ ____________________
Формені елементи крові
|
Еритроцити |
Лейкоцити |
Тромбоцити |
Форма |
Двовгнутий диск (така форма дозволяє дуже швидко поглинати й виділяти кисень) |
Амебоїдна |
Найчастіше неправильна |
Ядро |
Відсутнє |
Є |
Зазвичай відсутнє |
Місце утворення |
Червоний кістковий мозок |
Червоний кістковий мозок, лімфатичні вузли, селезінка |
Червоний кістковий мозок |
Місце руйнування |
Печінка й селезінка |
Печінка, лімфатичні вузли, селезінка |
Печінка й селезінка |
Термін життя |
Близько 120 днів |
Від кількох днів до кількох десятків років |
8–11 днів |
Функції |
перенесення кисню. Окрім того, еритроцити здатні переносити й вуглекислий газ (СО2) |
захист організму від інфекцій та токсинів |
процесі зсідання крові |
Вчитель біології. Пропоную прослухати цікаві факти:
Вчитель біології.
Інструктаж з БЖД.
Виконання лабораторної роботи № 1 «Мікроскопічна будова крові людини»
Доповніть схему .(робота з підручником)
Склад крові.
Формені елементи крові Плазма
_______________ ____________________
Еритроцити
____________________
Тромбоцити
________________
Лейкоцити
____________________
Вчитель біології.
Кров - це ж теж тканина. А різновидом якої тканини є кров?
Передбачувана відповідь учнів: (кров - рідка рухлива сполучна тканина внутрішнього середовища організму, яка складається з рідкого середовища - плазми і зважених в ній клітин - формених елементів: лейкоцитів, еритроцитів і тромбоцитів).
Вчитель хімії.
Власне, а чому кров солона на смак? Секрету ніякого немає. У крові є певна кількість солей, які і надають їй такий смак. Зверніть увагу на схожість зі складом морської води. Даний факт підтверджує гіпотезу про зародження і розвиток життя в океані. Хімічний склад морської води та сироватки крові (%) Хімічні елементи Морська вода Сироватка крові(плазма) Na 30,5 39,0 Mg 3,8 0,5 Ca 1,2 1,0 K 1,8 2,6 Cl 55,2 45,0 CO2 0,5 11,0 Інші елементи 7,0 0,9 Разом 100 % 100 %
Вчитель хімії.
Охарактеризуйте К за планом-характеристикою хімічного елемента.
Вчитель хімії.
Навіщо ж нам сіль, тим більше в крові?
Передбачувана відповідь учнів: (сіль NaCl дуже важливий компонент в системі гомеостазу. Гомеостаз – процес, за рахунок якого досягається відносна сталість внутрішнього середовища організму (стала температура тіла, кров’яний тиск, склад мікроелементів, води, поживних речовин всередині організму). Сіль потрібна нам для створення необхідного обсягу рідини всередині. Відомо такий вислів, що сіль притягує воду). Вчитель: А яка ж концентрація солі NaCl в складі нашої плазми? Як називається такий розчин? Передбачувана відповідь учнів: (фізіологічний розчин, концентрація якого дорівнює 0,9% Кухонна сіль в розчині знаходиться у вигляді іонів).
Вчитель хімії.
При великих втратах крові, людям вливають фізіологічний розчин.
Що таке фізіологічний розчин?
А давайте обчислимо скільки солі і води потрібно для приготування 500 грамів фізіологічного розчину. За яких умов його можна вводити у кров людини?
Давайте приготуємо по групах фізіологічний розчин
. (Практичний дослід).
Вчитель біології. Питання до класу:Які функції виконує кров?
Доповніть схему .(робота з підручником)
Функції крові
___________ __________ _____________
Вчитель біології.
Залежно від рівня насиченості киснем кров буває венозною й артеріальною. Артеріальна кров містить багато кисню й мало вуглекислого газу. Вона має яскраво-червоний колір. Венозна кров, навпаки, містить мало кисню й багато вуглекислого газу та має більш темне забарвлення. Колір крові визначається вмістом у ній сполук гемоглобіну з киснем: чим більше таких сполук, тим яскравіше забарвлення крові.
Доповніть схему .(робота з підручником)
Від рівня насиченості киснем кров буває
1.____________________
2.____________________
Вчитель хімії.
ЗАДАЧА.№3
Злочинець, щоб приховати сліди злочину спалив закривавлений одяг жертви. Однак судово - медична експертиза на підставі аналізу попелу все ж встановила наявність крові на одязі. Яким чином? Дізналися за допомогою наявності хімічного елемента. А якого, ви дізнаєтесь коли виконаєте задачу№4
ЗАДАЧА.№4
.Визначте елемент,розташований у VІІІ групі, відносна молекулярна маса вищого оксиду цього елемента дорівнює 120.
Передбачувана відповідь учнів: У попелі залишається Fe, який входить до складу гемоглобіну. Оскільки аналіз попелу показав підвищений вміст заліза, на одязі була кров.
Вчитель: Уявіть, що ви працюєте в кримінальній поліції, і вам необхідно визначити, в якій із виданих вам пронумерованих пробірок знаходиться речовина, що містить катіон Fe2+ .
Інструкції до проведення хімічного експерименту у кожного учня на столі.
Лабораторний дослід: “Визначення катіона Fe2+ ” (Відео )
Хід роботи
Якісні реакції на Феррум (II). 1. Якісна реакція на йон Феррума (II) – реакція з червоною кров’яною сіллю. Додаємо червону кров’яну сіль – гексацианоферрат калія K3[Fe(CN)6]. В присутності йонів Fe2+ утворюється темно – синій осад. Це – турнбулева синь – комплексна сіль заліза KFe[Fe(CN)6]. З’являється турнбулева синь, це доводить присутність у розчині йонів Fe2+ . 2 К3[Fe(CN)6 ] +3 FeSO4 = KFe[Fe(CN)6])↓ + 3K2SO4 Турнбулева синь дуже схожа за властивостями на берлінську лазурь і також служила барвником. Названа ім’ям одного з засновників шотландскої фірми з виробництва барвників «Артур і Турнбуль».
Вчитель біології.
Лімфа
У тканинах нашого організму крім кровоносних є й інші капіляри — лімфатичні (мал. 15.1). Вони мають вигляд тоненьких трубочок, замкнених з одного кінця. Тиск усередині лімфатичних капілярів менший, ніж у кровоносних, тому в них просочується надлишок тканинної рідини, який утворюється в тканинах через постійне надходження плазми з кровоносних капілярів. Тканинна рідина, яка просочилася в лімфатичні капіляри, перетворюється на лімфу. Лімфа — це прозора рідина, що за складом дуже схожа на тканинну рідину, однак вона містить велику кількість лімфоцитів. Звідси одна з її основних функцій — знешкодження небезпечних мікроорганізмів і речовин, які потрапили в організм. Своїм незамкненим кінцем лімфатичні капіляри впадають у більші лімфатичні судини. Рухаючись по лімфатичних судинах, лімфа потрапляє в лімфатичні вузли, де зосереджено багато лімфоцитів (мал. 15.2). Зливаючись, лімфатичні судини впадають у вену, де лімфа поповнює плазму крові.
3. Лімфа – це ________________________________________________________________________________________________.
4. Тканинна рідина - це ________________________________________________________________________________________________________________________________.
Тканинна рідина
У тканинах кров проходить через найдрібніші кровоносні судини — капіляри. Стінки капілярів дуже тонкі, адже вони складаються лише з одного шару клітин. Ці стінки не пропускають еритроцити і тромбоцити, проте через них у навколишні тканини просочується плазма крові. теМа 4 60 Та частина плазми крові, яка потрапила в тканини, утворює тканинну (міжклітинну) рідину. Ця рідина омиває всі клітини тіла і здійснює обмін речовин між ними і кров’ю.
Прийом «Дивуй»
«11 фактів про кров» (Озвучування учнями фактів)
Факт №1 У тілі людини, зокрема в крові, міститься понад 0,2 мг золота.
Факт №2 Один літр донорської крові може врятувати до 6 життів хворих людей.
Факт № 3 комари, серед всіх груп крові, надають перевагу першій.
Факт № 4 Вчені довели, що група крові є показником характеру людини.
Факт № 5 Понад 600 тис. літрів донорської крові приходить в непридатність щороку (термін її зберігання – 40 днів)
Факт № 6 У всьому світі донорська кров продається на відкритому ринку, і ця індустрія приносить 4, 5 млрд. доларів на рік.
Факт № 7 В організмі новонародженної дитини міститься не більше склянки крові.
Факт № 8 Літр чорного чорнила для принтерів коштує дорожче, ніж літр крові.
Факт № 9 П`ють кров лише самки комарів. Чоловічі особини, можна сказати, є «вегетеріанцями».
Факт № 10 Довжина кровоносних судин в тілі дорослої людини може досягати 160 тис. км.
Факт №11 За життя людини серце прокачує понад 175 млн. літрів крові.
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань
Розв’яжіть задачу
Визначте кількість крові у вашому організмі, коли відомо, що вона становить близько 7,7 % загальної маси тіла людини.
Розгадайте ребуси.
Кисень
лейкоцит тромбоцитплазматканинна рідиналімфаеритроциткров
Хімічний диктант на визначення хімічного елемента за такими даними:
1.Протонне число 13 (Аl)
2. Нуклоне число 23(Na)
3. Кількість протонів 12(Mg)
4. Кількість електронів 9(F)
5. Відносна атомна маса 16(O)
6. Має три ізотопи Протій, Дейтерій, Тритій(H)
7. Елемент 3 періоду, утворює вищий оксид ЕО3(S)
8. Елемент 2 періоду, утворює сполуку з Гідрогеном НЕ(F)
9. Елемент з порядковим номером 3(Li)
10.Елемент з кількістю нейтронів 2(He)
11. Розташований у ІІІ групі, 2 періоді(B)
Організм наш мудрий, дивний,
Як велике місто, край.
Ідеальний, прогресивний,
Мов комп'ютер, порівняй!
Систем тут різних є багато:
Опорно-рухова, травна,
І гуморальна, й видільна,
І ще нервова — головна.
Важливий орган, величавий
Керує організмом, править
У день він б'ється і вночі,
І серцем звуть його усі.
По судинах прямує кров
В ній кисень їздить, мов барон,
А ще поживні речовини,
Всі мінерали й вітаміни.
Еритроцитів тут багато,
І немаленька їхня хата.
Є тут гормони, ці хлоп'ята
Вас змусять плакати і реготати.
Така в житті відповідальна
Система нейрогуморальна.
А кров — то сила, вічна, нова
І для людей обов'язкова!
Підведення підсумків змагання.
ІV. Домашнє завдання
- опрацювати § 15, 16 (ст..62-63)підручника, опорні схеми в зошиті;
- поміркувати над запитаннями підвищеної складності після § (для учнів з високим та достатнім рівнем знань);