Конспект уроку про здоров'я та його значення в житті людини , складові здоров'я,поняття ,,хвороба'', його значення,вислови відомих людей про здоров'я як важливий компонент нашого життя.
Тема : Поняття про здоров'я та хвороби людей.
Мета: розкрити поняття здоров'я і хвороби людини ; ознайомити учнів з поняттям здоровий спосі життя,виховувати свідоме негативне ставлення до факторів , що шодять здоров'ю ; розвивати інтелектуальні вміння учнів :мислити , висловлювати припущення,підтверджувати свою думку ,проводити критичнй аналіз ,працювати у групах.
Обладнання : саморобні таблиці « Чинники що визначають здоров’я » , ,,Колесо життя’’« вислови вчених та афоризми про здоров'я та здоровий спосіб життя .
Хід уроку I. Актуалізація опорних знань учнів
Фронтальна бесіда
Що вивчає біологія людини?
Які біологічні , медичні , педагогічні науки вивчають людину ?
II. Мотивація навчальної діяльності учнів .
Постановка проблеми:
-Яка основна мета всіх наук про людину?
-Обговорення проблеми , підведення до висновку , шо основна мета всіх біологічних , медичних , педагогічних наук , що вивчають людину , -виховувати фізично , морально і духовно здорову людину.
,,Основним скарбом життя є не землі , що ти завоював , не баrатство що є у тебе в скринях …. Основним скарбом життя є здоров'я , і щоб його зберегти , потрібно багато що знати’’. Ібн –Сіна(Авіцена)
Життя - це те , що люди найбільше намагаються зберети і найменше бережуть (Жан де Ламбрюйер) .
Такі афоризми дійшли до нас ще з давніх часів .Про здоров’я багато кажуть, друкують в газетах,журналах розмірковують на телебаченні .
Народна мудрість стверджує , що найдорожчим у людини є її здоров'я , бо його не купиш за жодні гроші .
-А як вважаєте ви ?
Що таке « Здоров'я » , від яких чинників воно залежить ? Як уникнути хвороб? Обговоренню цих проблем і буде присвячений цей урок
III . Вивчення нового матеріалу
1 . Поняття про здоров'я .
Вправа « Колесо життя »
Існує багато визначень поняття здоров'я . Зокрема , Білл Райн- професор школи соціальної роботи Мак Гілл університету ( Канада ) – пропонуютє концепцію поняття ,,Здоров’я’’ в основу якої покладено світогляд перших поселенців Канади , якї сприймали життя , як колесо . Відповідно до цього світогляду , усе в житті
має бути в гармонії, тобто кожна сфера життя має
має бути розвинута достатньою мірою .
Завдання для учнів:
-Намалюйте на аркуші велике коло , позначте центр .
-Намалюйте 8 спиць від центру і позначте кожну так : духовна інтелектуальна , емоційна , фізична , соціальна , професійна , екологічна , психологічна сфери життя .
-Кінець і початок спиць позначте так , щоб біля центру зібралися назви з негативним забарвленням ( - ) , а біля кола - назви з позитив ним забарвленням « + »
Сфери життя
-Духовна ( неактивний - активний ) .
-Інтелектуальна ( самовдоволений - допитливий ) .
-Емоційна ( нестійкий - стійкий ) .
-Фізична (нездоровий-здоровий).
-Соціальна ( самотній-несамотній).
-Екологічна (недбайливий-дбайливий).
-Психологічна (неадаптивний-адаптивний).
-Знайдіть і позначте крапкою на кожній спиці місце ,яке найбільше відповідає вашому стану.
-Зєднайте крапки суцільною лінією .
Запитання для обговорення :
-Чи утворилося коло ?
-Чи далеко ви заїдете на вашому колесі ?
-Які сфери вашої життєдіяльності слід удосконалити?
-Яким чином ви це можете зробити?
Кожна із спиць утримує наше « Колесо життя » у рівновазі . Варто розвивати наші спиці рівномірно для того , щоб прожити життя гармонійно.
- А яке визначення здоров'я можете дати ви ?
( Далі учні зачитують і записують у зошити визначення « здоров'я » ВООЗ ).
Здоров'я - це стан повного фізичного , духовного і соціального добробуту, а не лише відсутність хвороб чи фізичних вад .
-Що, на вашу думку , включає в себе поняття здоровий спосіб життя?
-Чи ведете здоровий спосіб життя ?
2. Чинники , що визначають здоров'я .
Аналіз даних настінної таблиці ,,Чинники , шо визначають здоров’я” -спадковість – 20% ;
-рівень медицини – 10% ;
-екологія – 20%;
- спосіб життя - 50 % ;
Бесіда:
- Які чинники впливають на формування здоров'я найбільше ?
-Доведіть правильність твердження : ,,Твоє здоров’я- у твоїх руках
-На які з них ми можемо впливати повністю , а на які - частково ?
3.Фактори , що зміцнюють , ослаблюють здоров'я .
Фактор - умова , рушійна сила , причина будь - якого процесу.
,, Мозковий штурм’’
Клас ділиться на дві групи Перша записує на різнокольорових стікетах фактори , що зміцнюють здоров'я приклеюють ці стікети до плаката , на якому такий епіграф :
« Всякого схвалення заслуговує той , хто поєднує приємне з корисним » ( Горацій ) . Друга група записує на різнокольорових стікетах фактори , шо , на думку учнів , ослаблюють здоров'я , і прикріплюють ці сткети до плаката , на якому інший епіграф :,, Якщо є сумнів , утримайся’’ ( давній латинський вислів ) .
Зразки відповідей:
Фактори , що зміцнюють здоров'я :
-висока рухова активність ;
-чіткий режим дня ;
- раціональне харчування ;
-загартовування ;
-спілкування з природою ;
-спілкування з друзями ;
-особиста гігієна;
-внутрішня врівноваженість,спокійний душевний стан .
Фактори , що ослаблюють здоров'я :
-вживання алкоголю ;
-куріння ;
-вживання наркотиків ;
-перїдання ;
-надмірний перегляд телесеріалів ,
-зниження рухової активності ;
-невпорядкований режим дня ;
-порушення санітарно - гігієнічних умов тощо .
Учитель узагальнює отриману інформацію .
4. Кількісні і якісні показники здоров'я .
Розповідь , наведення прикладів.
5. Поняття про хвороби .
Розповідь , запис у зошити визначення :,, хвороба - це порушення нормальної життєдіяльності організму , у результаті чого знижуються його пристосувальні можливості.
6. Основні причини ви никнення захворювань .
IV . Закріплення знань
Бесіда
-Чи можна стверджувати , що « Твоє життя - твій вибір » ?
-Обгрунтуйте потребу вивчення будови і функцій організму для збереження власного здоров'я і здоров'я інших людей .
V. Домашнє завдання
Вивчити параграф 4 підручника . Знайдіть у періодичних виданнях повідомлення про шкідливий вплив забруднень довкілля на здоров'я людини . На конкретних прикладах довести потребу охорони природи як формування умови формування здорової людини.