Конспект уроку “Пам’ять. Види пам’яті. Розвиток пам’яті”

Про матеріал

Мета уроку : дати поняття про природу, типи, види, якості пам'яті, визначити її роль в формуванні особистості та вжитті людини; виховувати в учнях розуміння важливості тренування пам'яті, котра необхідна людині для успішної реалізації у суспільстві; зародити цікавість до вивчення індивідуальних якостей.

Перегляд файлу

Тема уроку: Пам’ять. Види пам’яті. Розвиток пам’яті

Мета: дати поняття про природу, типи, види, якості пам’яті, визначити її роль в формуванні особистості та вжитті людини; виховувати в учнях розуміння важливості тренування пам’яті, котра необхідна людині для успішної реалізації у суспільстві; зародити цікавість до вивчення індивідуальних якостей.

Обладнання. Підручник, будова головного мозку, роздатковий матеріал, робочі зошити, філворд, пам’ятки.

Тип уроку: урок вивчення та засвоєння нових знань.

Єдиний і безцінний скарб людини – це її  пам’ять.

 Лише в ній – її багатство чи бідність.

 О.Сміт

Девіз уроку:

Навчання без міркування – даремне,

міркування без навчання - небезпечне

Конфуцій

ХІД    УРОКУ

І. Організаційний етап

Шановні учні! Сьогодні у нас урок трохи незвичний, тому що на ньому присутні гості. Я бачу на ваших обличчях невелике хвилювання, але хвилюватися не потрібно. Тому що гарний настрій – це запорука успіху. А він сьогодні нам потрібен. Я розраховую на ваші зусилля і сподіваюся, що дух партнерства допоможе вам у цьому.

Тому що, як каже народна мудрість «Ніхто так не знає багато, як усі ми разом».

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Протягом кількох уроків ми з вами  працювали над вивченням теми «Формування поведінки та психіки людини». А в цьому процесі важлива роль належить вищій нервовій діяльності. А зараз пригадаємо матеріал минулого уроку за допомогою вправи на увагу й логіку.

  1.            ФІЛВОРД Вибрати з літературного ряду слова, які пов’язані з темою «Формування поведінки й психіки людини» (СЛАЙД     )

К

О

П

Н

А

В

И

Ч

К

И

М

О

С

У

М

Р

Е

Ф

Л

Е

К

С

А

Н

З

Б

У

Д

Ж

Е

Н

Н

Я

К

О

Ф

К

О

М

П

З

В

И

Ч

К

И

Х

І

М

Є

П

С

И

Х

І

К

А

Р

О

М

П

С

У

П

О

В

Е

Д

І

Н

К

А

О

Б

Н

Е

Й

Р

О

Н

К

А

М

Ф

Б

О

М

С

О

Н

Л

Ж

С

Л

Д

І

І

В

Р

К

С

М

О

З

О

К

Ш

У

З

Г

А

Л

Ь

М

У

В

А

Н

Н

Я

ІІІ. Мотивація  навчальної діяльності.

  1. Мотивація навчальної діяльності.( «криголам» )

 

- Прослухайте будь ласка інформацію- (запис на магнітофонній плівці, або вчитель) ВІДЕО:

 

Будь ласка, хтось запишіть це все на дошці, можливо хтось захоче переписати…

(діти не зможуть це зробити)

 

- Чому Ви це не зробили? А що, в Вас погано з пам’яттю? Тож поговоримо сьогодні про ПАМ'ЯТЬ, види пам’яті. Записуємо тему уроку разом зі мною (запис числа, теми уроку);

 

- Як Ви думаєте, чого ми хочемо досягти?

1). Ми хочемо дізнатися, що таке пам'ять, які є види пам’яті, її властивості (для чого     

      це Вам потрібно ?);

2). Для того, щоб краще користуватися пам’яттю, зробити її продуктивнішою

      (Вірно, освітні цілі…)

 

- Скажіть мені, чому на початку уроку ніхто з Вас не зміг запам’ятати всю інформацію, яку я запропонувала?

 1). Ви говорили дуже швидко (Так, я говорила дуже швидко);

 2). Великий об’єм інформації (Так);

 3). Ми інформацію не повторювали, тому і не змогли відтворити;

 4). Інформація не стосувалася нас особисто;

 5). Інформація була не дуже важлива для нас зараз.

 

- А як би я Вам сказала, що сьогодні у приміщенні палацу культури «Першотравневий» о 18 годині безкоштовно дає свій концерт «Рамштайн». Ви б це запам’ятали? Так.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Метод «Проблемного питання»

-         Хто така Мнемозіна (СЛАЙД   )

Грецька богиня Мнемозіна — Богиня пам’яті

Мнемозіна (за грецькою міфологією) — Богиня пам’яті, донька Урану і Геї, Титаніда (Гесіод). Мати Муз, яких народила від Зевса в македонській Пієрії. За числом дев’яти ночей, які Мнемозіна подарувала Зевсові і Муз було дев’ять. Представниці інтелектуальних і художніх властивостей людини, вони успадкували завдатки їх матері, якою греки приписували винахід мови і рахунку. Доньки Зевса і Мнемозіни: Калліопа, Кліо, Мельпомена, Полігимнія, Талія, Терпсіхора, Уранія, Евтерпа, Ерато.
Історик Преллер (Міфологія Еллади) стверджував, що прадавні співи греків стосувалися Зевса, його боротьби з Титанами і влаштування нового світового порядку і що у зв’язку з цим Мнемозіна втілює собою спогад про ці великі події і духовний початок, який виник з краси і гармонії світу. З цього її значення вийшла пізніше, як Богиня спогаду, думки і найменування. У беотійскій Лейбадеї при оракулові Трофонію було джерело Лето (Забуття), з якого пили воду ті, що мали намір запитати Бога, і джерело Мнемозіни (Пам’ять), з якого пили ті, що вже отримали відповідь. Тут же стояв трон Мнемозіни, яка, по віруванню тих, що моляться, допомагала утримувати в пам’яті бачене і чуте (Павсаній). Мнемозіна почиталася і звичайно зображувалася разом із Музами.

А ВИ ЗНАЄТЕ ХТО ТАКИЙ Л.М. ТОЛСТОЙ   у нього були свої правила для розвитку памяті

Правила для розвитку пам'яті

  1. Роби конспект усього, чим займаєшся, і вчи його напам'ять.
  2. Щодня вчи вірші тією мовою, яку погано знаєш.
  3. Повторюй увечері все те, про що дізнався протягом дня. Щотижня, щомісяця і щороку екзаменуй  себе з усього того, чим займався; якщо ж виявиш, що щось забув, починай спочатку.

 

 

«Мозковий штурм» («кулька»)

 

Вчитель записує на дошці всі пропозиції учнів без їх обговорення. Важливі з них окреслює з обов’язковим обговоренням

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- З чого починається запам’ятовування?

 Будь ласка, зверніть увагу на мене! УВАГА! ДИВІТЬСЯ ТІЛЬКИ НА МЕНЕ! Перевіряємо Вашу увагу: скажіть, дивлячись на мене, скільки гостей сьогодні завітало на наш урок?

 То ж, з чого починається пам'ять?

 

1). Пам'ять починається із сприйняття. (А що таке сприйняття? Пригадаємо.)

2). Сприйняття – це психофізіологічний процес… (Пригадайте, що керує вибором інформації для сприйняття?)

3). Звичайно – це увага

4). Увага –

Спробуємо щось пригадати (наприклад з літератури):

 Пам’ятаєте, як в книзі Артура Конан Доля Шерлок Холмс питав у доктора Ватсона: «Скільки сходинок від парадних дверей до вітальні?».

 Ватсон відповів: «13 – 14», а Холмс додав: «Їх дев’ять, перша – скрипить, а на другій нещодавно міняли дошку».

 

- Чому Холмс пам’ятав, а доктор Ватсон  - ні?

 Мабуть тому, що Холмс був більш уважною людиною.

 

- Що таке увага – пригадуємо (подивимось, які Ви були уважні).

 1). Увага – це фактор, який керує вибором інформації для сприйняття.

 

- Які види уваги пам’ятаєте?

 2). Мимовільна і довільна.

 

- А які властивості уваги?

 3). Концентрація, розподілення, обсяг, переключення.

 

- Переключаємо свою увагу на опорний конспект.

 Хто самий уважний, швидше всіх знайде визначення «пам’яті» (робота з опорним сигналом).

 1). «Пам'ять» – це психофізіологічний процес, за якого людина здатна фіксувати у мозку (запам’ятовувати), зберігати і відтворювати у потрібний момент раніше закладену інформацію, минулий досвід. (записуємо в словничок, щоб пам’ятати). Спробуємо дослідити пам'ять:

Перегляд  відео (використання мультимедійної дошки).Продуктивний діалог: (відео філадельфія)

- Що краще запам’ятовується:

 1). Короткий ряд інформації легше запам’ятати ніж довгий.

 

- А коли читали «Міщанин у дворянстві» Мольєра чи запам’ятали подробиці? (Опис пейзажів). І другий висновок:

 2). Запам’ятовуємо не скільки подробиці, скільки зміст, загальні положення.

 

- Що запам’ятаєте краще – інформацію, про яку Ви вже чули, чи нову?... і третій висновок:

 3). Різноманітні події, емоції, знання, з якими доводилося раніше стикатися в житті залишають пам’ятні сліди, які полегшують запам’ятовування близької інформації при повторенні.

 

- Що ж означає сам термін «запам’ятовування» (переключаємо увагу на опорний конспект):

 1). Запам’ятовування – це закріплення в пам’яті певних знань.

  Повторюйте за мною (Розрізняють закріплення: механічне, осмислене, мимовільне, довільне)

 1). Механічне: повторіть це визначення про себе кілька разів, запам’ятали? А тепер спробуйте відтворити його. А тепер осмисліть і запишіть в словничок термінів.

 2). Запам’ятовування – це… (це було яке запам’ятовування?)

 3). Осмислене.

 

- Сьогоднішній урок незвичайний і будемо досліджувати свою пам'ять.

 1). Так.

А це яке запам’ятовування ?

 2). Мимовільне.

 

А зараз докладіть зусиль і запам’ятайте всі чотири види запам’ятовування. Ну що запам’ятали?

 

 1). Механічне, осмислене, мимовільне, довільне.

 

- Так, запам’ятали добре, а чи на довго збережеться ця інформація?

Залежно від часу, протягом якого зберігається певна інформація, розрізняють: сенсорну, короткочасну і довготривалу пам'ять.

 

- Зверніть увагу на  малюнок  підручника (графік тривалості різних форм пам’яті та запишіть три форми пам’яті в зошит); (СЛАЙД    )

 

- Враховуючи шлях засвоєння інформації, характер сприйняття – розрізнюють чотири види пам’яті:

 1. Моторна (знайдіть визначення в о/с)

 2. Емоційна…

 3. Образна (с/с)…

 4. Словесно – логічна…

Запишемо чотири види пам’яті в зошити.

 

Скажіть, що краще запам’ятовується, тільки теоретична інформація, чи якщо її ще й зв’язати з практикою?

 

- А хочете зараз перевірити свою пам'ять на практиці ?

Тоді працюємо далі – проведемо практичне дослідження 

(СЛАЙД   )

1. Дослідження образної памяті

  1.   Протягом 3 – 4 секунд уважно розгляньте 12 предметів,.
  2.   Запишіть назви предметів, які запам’ятали:

..........................................................................................

..........................................................................................

..........................................................................................

  1.   Полічіть кількість предметів і результат  ЗАПИШІТЬ.

 

  1. Дослідження змістової ( словесно-логічну ) пам’яті
    1.   Прослухайте 10 пар слів, які не мають логічного зв’язку.
    2.   Відтворіть по пам’яті та запишіть слова які я буду зачитувати.

 

  • Ліс- дерево
  • Око-ніс
  • Сніг-зима
  • День-сонце
  • Рука-пальці
  • Дощ-парасолька
  • Кущ-троянда
  • Риба-вода
  • Пісок-пустеля
  • Ніч-місяць

(СЛАЙД    )

 

  1.   Полічіть кількість правильно відтворених пар слів ( для цього вчитель ще раз зачитує пари слів ).
  2.   Запишіть  результати

 

 

Завдання № 3 . Дослідити механічну память .

  1.   Розгляньте уважно цифри протягом 30 сек. запишіть їх по пам’яті.

(СЛАЙД     )

  •     Яке значення уваги та повторення для процесу запамятовування?
  •     Який обсяг механічної та логічної пам’яті ви маєте? Чи задоволені ви таким результатом?
  •     Які пари слів ви запамятали краще: з логічним звязком чи без нього?
  •     Чи можна розвивати память?

Висновки:...........................................................................................................

  ...........................................................................................................

  ...........................................................................................................

ІV. Закріплення знань учнів

  1.   Визначити шляхи підвищення ефективності пам'яті ( запитання до класу ):
    •     робота в групах; ( СЛАЙД   )
    •     групам роздаються конверти з девятьма твердженнями, які записані на окремих картках;
    •     учні повинні розмістити твердження на рангові місця, які розташовані так, що утворюють дев’ятигранник:

1

                                                    2                   3

                                          4                   5                  6

7                    8

9

  •     твердження, з яким учні найбільш згоджуються, повинно бути розміщене на вершині девятигранника, а те, з яким вони найменш згодні – на його основі. Інші твердження розташовуються вздовж ліній девятигранника;
  •     учні повинні досягти консенсусу;
  •     дискусія, яка розгортається щодо вибору рангових місць тверджень, більш важлива, ніж досягнення консенсусу.

 

Картка з девятьма твердженнями:

  •     зосередженість;
  •     чіткість сприйняття матеріалу;
  •     інтерес;
  •     здатність тривалий час утримувати увагу;
  •     усвідомлювати матеріал, який вивчається;
  •     звільнитись від сторонніх думок;
  •     не повинні діяти сторонні подразники;
  •     активна робота над матеріалом;
  •     багаторазове перечитування тексту.
  1.   Учні роблять висновки про шляхи підвищення ефективності пам’яті.

V. Узагальнення уроку

  1.            Рольова гра «На прийомі в психоаналітика».

Завдання: визначити, який вид пам’яті є у пацієнтів.

Запитання до психоаналітика.

  •                а) Актриса викликає в себе сльози, пригадуючи сумний випадок із життя для того, щоб зіграти нещастя в театрі. (Емоційна).
  •                Б) Менделєєв з пам’яті користувався періодичною системою хім. елементів. (Образна).
  •                в) Сергій Бубка із заплющеними очима стрибав із жердиною на тренуваннях. (Рухова).
  •                г) М. Некрасов добре пам’ятав усі свої 2 тис. віршів. (Логічно-змістова).
  1.            До дошки запрошується 2 учні (дівчинка й хлопчик), їм пропонується в найкоротший термін затягнути нитку в голку. Результати коментує вчитель, а учні повинні назвати, який це вид пам’яті.
  2.            3. Визначення рівня(%)пам’яті, перевірка правила Міллера.

Прослухайте 20 слів за 40 с; запишіть ті, які запам’ятали (разом з номером слова)

Наприклад

1) українець; 2) економіка; 3) олія; 4) каша; 5) татуювання; 6) нейрон; 7) любов; 8) ножиці; 9) совість; 10) шина; 11) словник; 12) папір, 13) солодощі; 14) логіка; 15) сошатізм; 16) дієслово; 17) прорив; 18) дезертир; 19) свічка; 20) вишня.

Ключ: кількість правильних відповідей помножте на 10, отримаєте рівень своєї пам` яті у відсотках.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Кажуть, що всі люди задоволені своїм розумом і ніхто не вдоволений своєю пам’яттю. Я сподіваюся, що сьогодні ви усвідомили, що пам’ять – дуже цінна якість, її необхідно не тільки розвивати, а й берегти, не отруюючи мозок алкоголем, нікотином, наркотиками. І запам’ятайте! Хороша пам’ять – це, передусім, хороше здоров’я.

А чи можна її покращити?

Крім того, кожному я б хотіла дати пам’ятку „Як розвивати пам’ять” «Корисні поради, щодо тренування пам’яті»

VІ. Підбиття підсумків уроку

Оцінювання учнів.

 

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
3 січня 2019
Переглядів
4835
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку