Мета уроку : дати поняття про природу, типи, види, якості пам'яті, визначити її роль в формуванні особистості та вжитті людини; виховувати в учнях розуміння важливості тренування пам'яті, котра необхідна людині для успішної реалізації у суспільстві; зародити цікавість до вивчення індивідуальних якостей.
Мета: дати поняття про природу, типи, види, якості пам’яті, визначити її роль в формуванні особистості та вжитті людини; виховувати в учнях розуміння важливості тренування пам’яті, котра необхідна людині для успішної реалізації у суспільстві; зародити цікавість до вивчення індивідуальних якостей.
Обладнання. Підручник, будова головного мозку, роздатковий матеріал, робочі зошити, філворд, пам’ятки.
Тип уроку: урок вивчення та засвоєння нових знань.
Єдиний і безцінний скарб людини – це її пам’ять.
Лише в ній – її багатство чи бідність.
О.Сміт
Девіз уроку:
Навчання без міркування – даремне,
міркування без навчання - небезпечне
І. Організаційний етап
Шановні учні! Сьогодні у нас урок трохи незвичний, тому що на ньому присутні гості. Я бачу на ваших обличчях невелике хвилювання, але хвилюватися не потрібно. Тому що гарний настрій – це запорука успіху. А він сьогодні нам потрібен. Я розраховую на ваші зусилля і сподіваюся, що дух партнерства допоможе вам у цьому.
Тому що, як каже народна мудрість «Ніхто так не знає багато, як усі ми разом».
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Протягом кількох уроків ми з вами працювали над вивченням теми «Формування поведінки та психіки людини». А в цьому процесі важлива роль належить вищій нервовій діяльності. А зараз пригадаємо матеріал минулого уроку за допомогою вправи на увагу й логіку.
К |
О |
П |
Н |
А |
В |
И |
Ч |
К |
И |
М |
О |
С |
У |
М |
Р |
Е |
Ф |
Л |
Е |
К |
С |
А |
Н |
З |
Б |
У |
Д |
Ж |
Е |
Н |
Н |
Я |
К |
О |
Ф |
К |
О |
М |
П |
З |
В |
И |
Ч |
К |
И |
Х |
І |
М |
Є |
П |
С |
И |
Х |
І |
К |
А |
Р |
О |
М |
П |
С |
У |
П |
О |
В |
Е |
Д |
І |
Н |
К |
А |
О |
Б |
Н |
Е |
Й |
Р |
О |
Н |
К |
А |
М |
Ф |
Б |
О |
М |
С |
О |
Н |
Л |
Ж |
С |
Л |
Д |
І |
І |
В |
Р |
К |
С |
М |
О |
З |
О |
К |
Ш |
У |
З |
Г |
А |
Л |
Ь |
М |
У |
В |
А |
Н |
Н |
Я |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Прослухайте будь ласка інформацію- (запис на магнітофонній плівці, або вчитель) ВІДЕО:
Будь ласка, хтось запишіть це все на дошці, можливо хтось захоче переписати…
(діти не зможуть це зробити)
- Чому Ви це не зробили? А що, в Вас погано з пам’яттю? Тож поговоримо сьогодні про ПАМ'ЯТЬ, види пам’яті. Записуємо тему уроку разом зі мною (запис числа, теми уроку);
- Як Ви думаєте, чого ми хочемо досягти?
1). Ми хочемо дізнатися, що таке пам'ять, які є види пам’яті, її властивості (для чого
це Вам потрібно ?);
2). Для того, щоб краще користуватися пам’яттю, зробити її продуктивнішою
(Вірно, освітні цілі…)
- Скажіть мені, чому на початку уроку ніхто з Вас не зміг запам’ятати всю інформацію, яку я запропонувала?
1). Ви говорили дуже швидко (Так, я говорила дуже швидко);
2). Великий об’єм інформації (Так);
3). Ми інформацію не повторювали, тому і не змогли відтворити;
4). Інформація не стосувалася нас особисто;
5). Інформація була не дуже важлива для нас зараз.
- А як би я Вам сказала, що сьогодні у приміщенні палацу культури «Першотравневий» о 18 годині безкоштовно дає свій концерт «Рамштайн». Ви б це запам’ятали? Так.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Метод «Проблемного питання»
- Хто така Мнемозіна (СЛАЙД )
Грецька богиня Мнемозіна — Богиня пам’яті
Мнемозіна (за грецькою міфологією) — Богиня пам’яті, донька Урану і Геї, Титаніда (Гесіод). Мати Муз, яких народила від Зевса в македонській Пієрії. За числом дев’яти ночей, які Мнемозіна подарувала Зевсові і Муз було дев’ять. Представниці інтелектуальних і художніх властивостей людини, вони успадкували завдатки їх матері, якою греки приписували винахід мови і рахунку. Доньки Зевса і Мнемозіни: Калліопа, Кліо, Мельпомена, Полігимнія, Талія, Терпсіхора, Уранія, Евтерпа, Ерато.
Історик Преллер (Міфологія Еллади) стверджував, що прадавні співи греків стосувалися Зевса, його боротьби з Титанами і влаштування нового світового порядку і що у зв’язку з цим Мнемозіна втілює собою спогад про ці великі події і духовний початок, який виник з краси і гармонії світу. З цього її значення вийшла пізніше, як Богиня спогаду, думки і найменування. У беотійскій Лейбадеї при оракулові Трофонію було джерело Лето (Забуття), з якого пили воду ті, що мали намір запитати Бога, і джерело Мнемозіни (Пам’ять), з якого пили ті, що вже отримали відповідь. Тут же стояв трон Мнемозіни, яка, по віруванню тих, що моляться, допомагала утримувати в пам’яті бачене і чуте (Павсаній). Мнемозіна почиталася і звичайно зображувалася разом із Музами.
А ВИ ЗНАЄТЕ ХТО ТАКИЙ Л.М. ТОЛСТОЙ у нього були свої правила для розвитку памяті
Правила для розвитку пам'яті
«Мозковий штурм» («кулька»)
Вчитель записує на дошці всі пропозиції учнів без їх обговорення. Важливі з них окреслює з обов’язковим обговоренням
- З чого починається запам’ятовування?
Будь ласка, зверніть увагу на мене! УВАГА! ДИВІТЬСЯ ТІЛЬКИ НА МЕНЕ! Перевіряємо Вашу увагу: скажіть, дивлячись на мене, скільки гостей сьогодні завітало на наш урок?
То ж, з чого починається пам'ять?
1). Пам'ять починається із сприйняття. (А що таке сприйняття? Пригадаємо.)
2). Сприйняття – це психофізіологічний процес… (Пригадайте, що керує вибором інформації для сприйняття?)
3). Звичайно – це увага
4). Увага –
Спробуємо щось пригадати (наприклад з літератури):
Пам’ятаєте, як в книзі Артура Конан Доля Шерлок Холмс питав у доктора Ватсона: «Скільки сходинок від парадних дверей до вітальні?».
Ватсон відповів: «13 – 14», а Холмс додав: «Їх дев’ять, перша – скрипить, а на другій нещодавно міняли дошку».
- Чому Холмс пам’ятав, а доктор Ватсон - ні?
Мабуть тому, що Холмс був більш уважною людиною.
- Що таке увага – пригадуємо (подивимось, які Ви були уважні).
1). Увага – це фактор, який керує вибором інформації для сприйняття.
- Які види уваги пам’ятаєте?
2). Мимовільна і довільна.
- А які властивості уваги?
3). Концентрація, розподілення, обсяг, переключення.
- Переключаємо свою увагу на опорний конспект.
Хто самий уважний, швидше всіх знайде визначення «пам’яті» (робота з опорним сигналом).
1). «Пам'ять» – це психофізіологічний процес, за якого людина здатна фіксувати у мозку (запам’ятовувати), зберігати і відтворювати у потрібний момент раніше закладену інформацію, минулий досвід. (записуємо в словничок, щоб пам’ятати). Спробуємо дослідити пам'ять:
Перегляд відео (використання мультимедійної дошки).Продуктивний діалог: (відео філадельфія)
- Що краще запам’ятовується:
1). Короткий ряд інформації легше запам’ятати ніж довгий.
- А коли читали «Міщанин у дворянстві» Мольєра чи запам’ятали подробиці? (Опис пейзажів). І другий висновок:
2). Запам’ятовуємо не скільки подробиці, скільки зміст, загальні положення.
- Що запам’ятаєте краще – інформацію, про яку Ви вже чули, чи нову?... і третій висновок:
3). Різноманітні події, емоції, знання, з якими доводилося раніше стикатися в житті залишають пам’ятні сліди, які полегшують запам’ятовування близької інформації при повторенні.
- Що ж означає сам термін «запам’ятовування» (переключаємо увагу на опорний конспект):
1). Запам’ятовування – це закріплення в пам’яті певних знань.
Повторюйте за мною (Розрізняють закріплення: механічне, осмислене, мимовільне, довільне)
1). Механічне: повторіть це визначення про себе кілька разів, запам’ятали? А тепер спробуйте відтворити його. А тепер осмисліть і запишіть в словничок термінів.
2). Запам’ятовування – це… (це було яке запам’ятовування?)
3). Осмислене.
- Сьогоднішній урок незвичайний і будемо досліджувати свою пам'ять.
1). Так.
А це яке запам’ятовування ?
2). Мимовільне.
А зараз докладіть зусиль і запам’ятайте всі чотири види запам’ятовування. Ну що запам’ятали?
1). Механічне, осмислене, мимовільне, довільне.
- Так, запам’ятали добре, а чи на довго збережеться ця інформація?
Залежно від часу, протягом якого зберігається певна інформація, розрізняють: сенсорну, короткочасну і довготривалу пам'ять.
- Зверніть увагу на малюнок підручника (графік тривалості різних форм пам’яті та запишіть три форми пам’яті в зошит); (СЛАЙД )
- Враховуючи шлях засвоєння інформації, характер сприйняття – розрізнюють чотири види пам’яті:
1. Моторна (знайдіть визначення в о/с)
2. Емоційна…
3. Образна (с/с)…
4. Словесно – логічна…
Запишемо чотири види пам’яті в зошити.
Скажіть, що краще запам’ятовується, тільки теоретична інформація, чи якщо її ще й зв’язати з практикою?
- А хочете зараз перевірити свою пам'ять на практиці ?
Тоді працюємо далі – проведемо практичне дослідження
(СЛАЙД )
1. Дослідження образної пам’яті
..........................................................................................
..........................................................................................
..........................................................................................
(СЛАЙД )
Завдання № 3 . Дослідити механічну пам’ять .
(СЛАЙД )
Висновки:...........................................................................................................
...........................................................................................................
...........................................................................................................
ІV. Закріплення знань учнів
1
2 3
4 5 6
7 8
9
Картка з дев’ятьма твердженнями:
V. Узагальнення уроку
Завдання: визначити, який вид пам’яті є у пацієнтів.
Запитання до психоаналітика.
Прослухайте 20 слів за 40 с; запишіть ті, які запам’ятали (разом з номером слова)
Наприклад
1) українець; 2) економіка; 3) олія; 4) каша; 5) татуювання; 6) нейрон; 7) любов; 8) ножиці; 9) совість; 10) шина; 11) словник; 12) папір, 13) солодощі; 14) логіка; 15) сошатізм; 16) дієслово; 17) прорив; 18) дезертир; 19) свічка; 20) вишня.
Ключ: кількість правильних відповідей помножте на 10, отримаєте рівень своєї пам` яті у відсотках.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Кажуть, що всі люди задоволені своїм розумом і ніхто не вдоволений своєю пам’яттю. Я сподіваюся, що сьогодні ви усвідомили, що пам’ять – дуже цінна якість, її необхідно не тільки розвивати, а й берегти, не отруюючи мозок алкоголем, нікотином, наркотиками. І запам’ятайте! Хороша пам’ять – це, передусім, хороше здоров’я.
А чи можна її покращити?
Крім того, кожному я б хотіла дати пам’ятку „Як розвивати пам’ять” «Корисні поради, щодо тренування пам’яті»
VІ. Підбиття підсумків уроку
Оцінювання учнів.