Шановні педагоги!
Для сучасних дітей та підлітків ме-
режа Інтернет — це не просто віртуальна
реальність, а повноцін-
на частина їхнього життя,
де вони навчаються, спілкуються, вибудовують відноси-
ни та відчувають себе частиною спільноти. Проте саме Інтернет все частіше стає джерелом сучасн ої небезпеки для дітей, наслідки якої не обмежуються втратою грошей чи
особистих паролів у соціальних мере-
жах, а можуть коштувати дитині здоров’я та майбутнього.
Ми підготували для вас усі необхідні матеріали, які допоможуть залучити учнів до жвавої дискусії:
• сценарій заходу;
• презентацію; • відеоматеріали.
Якщо ви бажаєте отримати електронний сертифікат про опанування теми щодо убезпечення підлітків від сексуальних ризиків у мережі Інтернет, то вам необхідно зробити відповідну публікацію у себе на сторінці Facebook, додавши хештег #ранок_урок, #stop_sexтинг, а також заповнивнити форму зворотного зв’язку за посиланням http://interactive.ranok.com.ua/.
Тема. «Інтимне селфі в Інтернеті — жарт чи небезпечний ризик?»
меТа: сформувати в учнів закладів загальної середньої освіти уявлення про актуальні ризики в Інтернеті, пов’язані з надсиланням власних інтимних фото.
Обладнання: ПК, комп’ютерні файли (презентація, відео), проектор/екран (або телевізор) та колонки.
Тип урОку: комбінований, з елементами лекції, візуальної презентації, практичних вправ, дискусії.
ТривалісТь: 45 хвилин (1 урок). Очікувані резульТаТи:
• учні розуміють зміст понять «секстинг» та «онлайн-грумінг»;
• учні розуміють наслідки секстингу та онлайн-грумінгу;
• учні знають, як слід діяти та де можна отримати допомогу у разі потрапляння в ситуації секстингу чи онлайн-грумінгу.
рекОмендації для вчиТеля
Захід рекомендований до проведення у 7–11 класах. Перед проведенням уроку рекомендовано обговорити цю тему з батьками на батьківських зборах та показати їм відео, яке ви будете показувати дітям. Під час підготовки до заходу просимо уважно прочитати всі матеріали для вчителя, план уроку, подивитися презентацію до уроку та відео.
Перед проведенням заходу має бути виконана перевірка роботи технічного обладнання. Учасникам і учасницям заходу знадобляться ручки й папір. Столи в класній кімнаті доцільно поставити таким чином, щоб учні й учениці могли працювати у групах по 6–8 осіб.
Що таке «секстинг» та «онлайн-грумінг»?
секстинг — це обмін власними фото/ відео/текстовими матеріалами інтимного характеру, із застосуванням сучасних засобів зв’язку: мобільних телефонів, електронної пошти, соціальних мереж. Секстинг стає все більш популярним серед підлітків.
Будь-яка дитина може надіслати своє зображення, якщо в неї є пристрій з камерою та доступ до Інтернету. На перший погляд, це може
Однак дуже часто світлини та відео потрапляють в Інтернет, де швидко й безконтрольно розповсюджуються між користувачами (у соціальних мережах та чатах класу), що призводить до кібербулінгу дитини (знущання й глузування через сучасні засоби комунікації), а потім і до агресивного переслідування в учнівському колективі, виникнення проблем у загальному навчальному процесі. Трапляється, що юнаки та дівчата створюють в соціальних мережах групи з непристойними назвами, куди з помсти викладають інтимні світлини колишніх коханих.
Такі дії призводять до травмування психіки дитини, підривають її довіру до оточуючих, створюють проблеми в побудові стосунків у майбутньому, можуть стати причиною втечі з дому та спроб покінчити життя самогубством. Окрім того, секстинг може стати серйозною перешкодою для самореалізації у дорослому житті (під час навчання чи пошуку роботи), адже більшість сучасних кампаній шукають підтвердження інформації про кандидата також в Інтернеті та соціальних мережах. Повністю ж видалити будь-яку інформацію, розповсюджену в мережі, практично не можливо. Крім того, ці фото можуть потрапити на сайти з дитячою порнографією.
На жаль, нині випадки підліткового секстингу — сумна реальність для України, і діти все частіше потрапляють в ситуації, коли їх фото безконтрольно розповсюджуються. Діти часто не розуміють зв’язок між реальним та віртуальним життям, а також не знають про наявність ризиків, зумовлених секстингом. Для попередження та вирішення цієї проблеми необхідна співпраця батьків, вчителів, дітей та навіть поліції. Також учитель і батьки мають знати, як правильно діяти в такій ситуації, адже зазвичай наша перша реакція — прохання (або вимога) до дитини показати зроблені нею інтимні світлини й подальше наполягання на негайному їх видаленні. Зауважте, що саме в такий спосіб дорослі лише ускладнюють проблему: по-перше, перегляд інтимних світлин завдає ще одну травму дитині (адже для неї це великий сором), а по-друге, так ви знищуєте всі докази, якими може скористатися поліція у випадку розслідування (між тим, самі світлини все одно продовжують мігрувати Інтернет-простором).
Мозок підлітка потребує комунікації з оточуючими та пізнання того, що заборонено. Статеве дозрівання провокує хлопців та дівчат на сексуальні експерименти, дослідження та збудження. Підлітки можуть надсилати одне одному свої інтимні фото/відео, тому що «інші роблять так само» або тому, що це сприймається як безпечний жарт. Окрім того, за їхньою уявою, це один із способів виявлення довіри в романтичних стосунках чи прояв флірту, бажання подобатися, викликати захоплення. Однак є й інші випадки, коли підлітків змушують виготовляти та надсилати такі світлини.
Онлайн-грумінг — це побудова в мережі Інтернет дорослим/групою дорослих осіб довірливих стосунків з дитиною (підлітком) з метою отримання її інтимних фото/відео та подальшим її шантажуванням про розповсюдження цих фото. Це робиться з метою отримання грошей, більш інтимних зображень чи навіть примушування до особистих зустрічей.
Зазвичай злочинці (або злочинні угруповання) реєструються в соціальних мережах під виглядом підлітків чи налагоджують контакт зі школярами в онлайн іграх, через електронну пошту та ін. Вони можуть додаватися дитині у друзі, розсилати особисті повідомлення, переглядати сторінки дітей і шукати серед них таких, яким бракує любові та турботи вдома. Такі діти можуть писати у себе на сторінках у соціальних мережах: «мене ніхто не любить, навіщо я народився/лася» або «мені дуже самотньо» та ін. Протягом деякого періоду злочинець веде листування з дитиною, будуючи довірливі стосунки. А з часом отримує від неї трохи більш відверті світлини, ніж дитина зазвичай розміщує у себе на сторінці. Далі злочинець починає вимагати більш інтимні фото/ відео, гроші або особисті зустрічі, погрожуючи надіслати ці фото батькам дитини та всім її друзям, а також розмістити біля школи дитини. На жаль, такі злочини все частіше трапляються в Україні.
Потрапивши в таку складну ситуацію, діти відчувають самотність, відчай та безвихідь, тому погоджуються на всі умови кривдників. Через таке психологічне пригнічення та страх дитини біль-
га (55 %) дитина надсилає свої фото друзям, кожна третя (33 %) ділиться цими матеріалами з людьми, яких вона знає лише в Інтернеті. З січня 2017 по червень 2018 року на дитячу гарячу лінію в Україні звернулися 2 627 дітей щодо секстингу, а проблема онлайн-грумінгу хвилювала 1 047 дітей. Американська організація THOR, яка була створена Ештоном Катчером та Демі Мур, провела дослідження серед 2 100 дітей-жертв онлайн-грумінгу. Кожна четверта дитина була у віці 12 років чи молодше, 62 % дітей погоджувалися на вимагання злочинців та для 68 % з них погрози та вимоги не припиняли збільшуватися.
Якщо ви виявили світлини, які підліток ще не встиг викласти в мережу Інтернет, то необхідно попросити його видалити ці фото на своєму пристрої та на всіх інших, де вони можуть бути розміщені. Поясніть дитині, що виготовлення та розповсюдження таких матеріалів — протизаконно й передбачає кримінальну відповідальність.
Якщо фото вже опинилися в Інтернеті, то без крайньої необхідності не переглядайте їх та не показуйте колегам, адже це завдасть дитині додаткову травму. Необхідно негайно зробити принтскрін (копію/фото) Інтернет-сторінок, де розміщені ці фото. У подальшому такі фіксовані зображення будуть доказом для поліції, якщо випадок секстингу не вдасться владнати в інший спосіб. Потім необхідно звернутися до служби підтримки соціальних мереж/сайту з проханням видалити ці матеріали із зазначенням того, що на них зображена оголена неповнолітня особа. Зазвичай служба підтримки швидко допомагає в таких ситуаціях.
Одночасно необхідно з’ясувати, що спонукало дитину зробити й викласти ці фото, а також хто та з яких причин їх розповсюджує. Якщо ви розумієте, що в ситуації задіяна доросла людина, що дитина зазнала примусу (або зображення передає статевий акт/сцену насильства), то необхідно негайно звернутися в поліцію (або одразу в кіберполіцію вашого міста, району чи області), передати їм принтскрін/фото сторінок, де розташовані ці матеріали. Бажано не робити копію на своїх пристроях, бо під час слід-
Якщо в ситуації задіяні лише підлітки, то необхідно провести з ними бесіду, пояснивши можливі наслідки та протизаконність їхнього вчинку, попросити видалити ці матеріали з усіх Інтернет-ресурсів та носіїв, на яких вони розміщені.
Якщо ви розумієте, що вам важко владнати цю ситуацію, то необхідно звернутися до ювенальної поліції, кіберполіції та служби у справах дитини. За психологічною підтримкою ви можете звернутися на гарячу дитячу лінію 116 111.
Важливо залучити батьків дітей до цієї роботи, а також допомогти владнати ситуацію з булінгом в класі, який зазвичай виникає в таких ситуаціях. Окрім того, уважно стежте за емоційним станом дитини, оскільки існує ризик скоєння суїциду. Для виявлення таких випадків ви маєте звертати увагу на зміни в поведінці дитини: вона стала знервованою, напруженою, замкненою, втратила інтерес до навчання, перестала спілкуватися з однокласниками та ін. Дитина сама може вам розповісти про таку ситуацію, якщо у вас налагоджені довірливі стосунки. Необхідно її підтримати та заспокоїти, подякувати за довіру (адже це було дуже важко — розповісти вам про цю проблему) та діяти за алгоритмами, описаними щодо секстингу чи онлайн-грумінгу. Юридична довідка
Розповсюдження та виготовлення порнографічної продукції на території України є кримінально карним діянням, за що передбачена відповідна стаття 301 Кримінального кодексу України. Якщо ж на фото- або відеоматеріалах зображення дитини (особи до 18 років), — така продукція може вважатися дитячою порнографією, за розповсюдження якої особа, причетна до цього, буде засуджена до 12 років позбавлення волі.
Проте у випадку секстингу в переважній більшості випадків підлітки розповсюджують еротичну, а не порнографічну продукцію. Тож попри тяжку шкоду психологічному здоров’ю дитини довести скоєння злочину дуже складно. Саме тому педагоги та батьки мають піклуватися про превентивні заходи, що убезпечать дитину від ризиків секстингу.
Діти мають знати про ризики та наслідки, які можуть спричинити ці, на перший погляд, дурниці й жарти. Мають розуміти, що зустрічі із друзями, яких вони знайшли в соціальних мережах, є потенційно дуже небезпечними і навіть можуть коштувати їм життя та здоров’я, а розповсюдження чужих інтимних зображень є злочином.
У випадку, коли особа, яка причетна до розповсюдження інформації порнографічного змісту, не досягла віку, за який можна притягнути її до кримінальної відповідальності, таку відповідальність несуть її батьки. Неповнолітня особа підлягає реєстрації на облік в поліції, що в подальшому може негативно вплинути на її долю.
«Надіславши кому-небудь світлину свого оголеного тіла, ти одразу втратиш можливість контролювати подальший шлях цього зображення і не зможеш запобігти негативним та небезпечним наслідкам цього вчинку у власному реальному житті».
Визначення теми (3 хв)
Напишіть перед заняттям на дошці слова: інтимні фото, Інтернет, соціальні мережі, гроші, вимагання, погрози, сором, приниження, булінг, знайомства, злочин. Попросіть когось із учнів прочитати записані слова в голос.
Запитання до учнів Про що, на вашу думку, піде розмова?
У чому переваги й недоліки (та небезпека) знайомства через Інтернет?
Скільки вам потрібно часу для того, щоб людина, з якою ви спілкуєтеся в мережі, отримала вашу повну довіру? Як ви визначаєте, коли людині можна довіряти? Перегляд та обговорення відеоматеріалів (20 хв)
• Канал YouTube «Stop Sexting Ukraine».
• Відео «Online сексуальне насильство над дітьми в Інтернеті (онлайн-грумінг)».
Запитання до учнів слайд 1–9
Як ви вважаєте, чи відбуваються такі злочини в Україні?
Підказка вчителю: так, цього року в Харкові затримали такого злочинця, а восени в Києві, тому підлітки мають бути особливо обережні при спілкуванні з незнайомцями в Інтернеті.
Як ви вважаєте, що спонукало дівчину (хлопця) зробити такі світлини? Чим вона (він) керувалися?
Чому ці дівчина або хлопець повірили в щирість нових «друзів» та надіслали свої світлини?
Як ви оцінюєте вчинок дівчини (хлопця): він усвідомлений чи зумовлений миттєвими почуттями, емоціями?
Що могли вони зробити, щоб не потрапити в таку ситуацію?
Як ви гадаєте, чому саме тема кохання обрана злочинцями для грумінгу?
Підказка вчителю: злочинець намагається краще пізнати вашу особистість, ваші слабкості. Лагідне спілкування притуплює вашу пильність, створює ілюзію «рідної душі», близької людини, яка розуміє вас краще за всіх, тож їй можна довіряти повністю.
Що робити, якщо потрапив в таку ситуацію?
Текст вчителя слайд 10
Злочин, який ми побачили на відео, називається грумінгом в Інтернеті, або онлайн-грумінгом. Це побудова в мережі Інтернет дорослим або групою дорослих осіб довірливих стосунків з дитиною (підлітком) з метою отримання від неї інтимних фото/відео та подальшого шантажування щодо розповсюдження цих матеріалів серед друзів та родичів дитини. Злочинець вимагає грошей, більш інтимні зображення чи навіть примушує дитину до особистих зустрічей. Такі дії — це порушення закону, тож про них необхідно обов’язково повідомити органи поліції.
Обговорення «Правда чи ні?» (5 хв)
Попросіть учнів висловити свої думки щодо таких тверджень та обговоріть їх із класом.
Надсилати свої інтимні фото небезпечно лише тоді, якщо я не знаю людину в реальному житті. Якщо наші відносини тривають кілька місяців в реальному житті, то я можу без вагань надсилати коханій людині будь-які свої фото.
Слайд 11. Обмін власними фото/відео/текстовими матеріалами інтимного характеру із застосуванням сучасних засобів зв’язку: мобільних телефонів, електронної пошти, соціальних мереж називається секстингом. Виготовлення та розповсюдження таких зображень неповнолітніми протизаконно. Крім того, є інші небезпеки: кохана людина може на вас образитися та викласти ці фото в соціальні мережі будь-якої миті; вашу сторінку можуть зламати та побачити ці фото; кохана людина може показати ваші світлини своєму другові або втратити свій телефон і ваші фото опиняться в Інтернеті. Такі ситуації часто призводять до цькування в онлайн та офлайн житті. Крім того вони заважають вступу на бажане навчання та пошуку роботи, бо будь-яка інформація може миттєво розповсюджуватися на великий загал, але повністю видалити її з Інтернету зазвичай неможливо.
Навіть якщо світлини не стали всім доступні, відправник постійно відчуває напругу та небезпеку, переживає, що хтось дізнається про ці зображення. Це впливає на його здоров’я, успіхи в навчанні та відносини з однолітками.
Запитання до учнів
Чи повірите ви в щирість людини, якій для побудови романтичних стосунків важлива не ваша особистість (думки, хобі, досягнення в суспільному житті, гарні риси характеру), а чомусь саме зображення вашого оголеного тіла? Чому?
Чи можна, на вашу думку, реалізувати бажання подобатися, викликати захоплення через надсилання своїх інтимних фото? Чому?
Як би ви відреагували на пропозицію сфотографуватися у незвичайному вигляді (напівоголеному, оголеному, відвертій позі та ін.? Сформулюйте кілька стандартних фраз-відмов, якими можна скористатися в подібній ситуації.
Якщо я надсилаю світлини через закодовані канали в месенджерах або роблю онлайн трансляцію/ дзвінок в скайпі, то можу бути впевненим(ою), що ці матеріали неможливо записати та переслати ще комусь.
Технології розвиваються дуже швидко, тому з’являються нові шляхи копіювання таких матеріалів. Важливо пам’ятати, що отримувач може записати навіть вашу онлайн трансляцію, а також показувати вам неправдиве відео, видаючи його за свій (випадковий) дзвінок у скайпі чи іншій мережі.
Запитання до учнів
Як ви вважаєте, ваш одноліток, що потрапив у ситуацію, пов’язану із секстингом, заслуговує допомоги чи осудження? Чому?
Як ви можете допомогти другові/однокласникові, що потрапив у ситуацію секстингу? А грумінгу?
Чи євідповідальність за надсиланнях чужих інтимних світлин? Робота в групах (10 хв) слайд 12
Об’єднайте учнів у 4 групи та попросіть підготувати відповідь на запитання (3 хв) та презентувати їх (1 хв) в групі. Попередьте дітей про часові обмеження та попросіть обрати відразу в групі людину, яка буде презентувати.
1 група. Як я можу зрозуміти, що скоріше за все спілкуюся з шахраєм, мета якого — отримати мої інтимні фото?
2 група. Як я можу убезпечити себе від онлайн-грумінгу?
3 група. Що можна зробити, якщо я потрапив(ла) в ситуацію погроз в Інтернеті щодо розповсюдження моїх інтимних фото та вимагання?
4 група. Що я можу зробити, якщо дізнаюся, що хтось розповсю-
джує мої інтимні фото або фото моїх друзів чи однокласників? Слайд 13, 14, 15, 16
Презентація обговорення
1 група презентує протягом 1 хв. Запитайте у класу, чи є ще ідеї. Узагальнювальний текст учителя слайд 17 Про це також можуть свідчити:
— п рохання перейти у більш секретний формат спілкування: через додаток у телефоні замість соціальних мереж;
— д уже швидкий розвиток відносин — приділяють вам неочікувано багато уваги; перехід до розмов про секс після нетривалого знайомства;
— н адсилання своїх інтимних фото чи прохання до вас надіслати такі фото;
— о бурення вашою відмовою надсилати свої такі фото. Якщо людина щира у своєму ставленні до вас, то вона не буде змушувати вас робити те, чого ви не хочете;
— прохання тримати ваше спілкування в секреті;
— людина пропонує онлайн дзвінок, але ж каже, що у неї зламана чи відсутня камера.
Підказка вчителю: зізнання в коханні після короткого терміну спілкування; відмова від спілкування по телефону; активно цікавиться вашими особистими проблемами у відношеннях з батьками, однолітками, коханими та ін.
2 група презентує протягом 1 хв. Запитайте у класу, чи є ще ідеї.
Узагальнювальний текст учителя слайд 18
Спілкування з незнайомцями в Інтернеті може завжди нести небезпеку, тому краще спілкуватися зі знайомими вам у реальному житті людьми. Також ви можете закрити від незнайомців свою сторінку у соціальних мережах та список друзів; не пишіть номер школи, в якій ви навчаєтеся; не надсилайте незнайомцям з Інтернету і у приватних повідомленнях свою адресу та номер телефону.
Перевіряйте все, що ви надсилаєте знайомим та незнайомим людям, все, що ви публікуєте в Інтернеті, за допомогою запитання-тесту «Білборд»: «Чи готовий(а) я побачити цю інформацію/ фото на білборді або стінах біля входу в мою школу?». Ще існує тест «светру»: «Чи одягну я в школу светр, на якому надруковані ці фото?».
Окрім того, проаналізуйте свою сторінку: злочинці часто обирають дітей, які публікують відверті фото чи тексти, хочуть здаватися дорослішими, ніж насправді.
3 група презентує протягом 1 хв. Запитайте у класу, чи є ще ідеї.
Узагальнювальний текст учителя слайд 19
У випадку Інтернет-погроз слід припинити листування; не надсилати фото чи гроші і тим більше не зустрічатися зі злочинцем у реальному житті; зробити копію всього листування; звернутися до довіреного дорослого (рідних, вчителя, шкільного психолога або соціального педагога у школі); звернутися разом у поліцію. Якщо потрібна допомога, та важко розповісти дорослим, то звернутися на дитячу гарячу лінію 116 111.
Важливо повідомити в поліцію як для власного захисту, так і для захисту ваших однолітків. Адже злочинці завжди ведуть спілкування з багатьма підлітками, та не у всіх вистачає сміливості це припинити й попросити про допомогу. Тому деякі діти надсилають ще більше інтимних світлин, перераховують гроші чи погоджуються на зустрічі.
Група 4 презентує протягом 1 хв. Запитайте у класу, чи є ще ідеї.
Узагальнювальний текст учителя слайд 20
Якщо ви дізналися, що ваші приватні зображення хтось поширює в Інтернеті, потрібно негайно зробити принтскрін тих сторінок, де розміщені світлини. Потім потрібно звернутися до дорослого, якому ви довіряєте, це може бути старший брат/ сестра, батьки, вчитель, психолог в закладі освіти або будь-яка інша доросла людина. Звернутися разом до служби підтримки відповідної соціальної мережі з проханням видалити ці матеріали. Зв’язатися з батьками дитини, яка розповсюджує ці зображення, із проханням зупинити поширення фото та видалити їх зі всіх пристроїв. Краще у цей час не користуватися соціальними мережами. Якщо ситуація вирішується важко, то звертайтеся до школи, де вчиться дитина, яка розповсюджує фото або до поліції/ кіберполіції/ дитячої поліції. Заключення (3 хв) слайд 21
Запитайте, чи є у дітей запитання щодо цієї теми.
Попросіть їх висловити одну головну думку, якою вони можуть узагальнити це заняття.
Подякуйте за активну участь та цікаві ідеї. Нагадайте ще раз про використання тесту «Білборд», коли вони публікують або надсилають будь-яку інформацію та фото чи відео.
Тест Б і лборда та кохання в І нтернеті
КВЕСТ ДЛЯ УЧНІВ 7—8 КЛАСІВ
Мета квесту: ознайомити учнів із небезпе- Інструкція для учителя щодо попередками, що можуть виникнути під час спілкуван- ньої підготовки:
ня в Інтернеті, сформувати навички безпечного спілкування; дати уявлення про необхідні дії у разі підозри чи виникнення онлайн-грумінгу чи сексторшену.
Тривалість квесту: 40 хв.
Обладнання: приміщення зі столами (партами), дзеркало, вимикач світла, кімнатні вазони (букет квітів чи роздруковане зображення квітів), англійський словник, словник чи підручник з німецької, будь-який предмет, перевернутий догори дриґом, компас або його зображення, символ «лайк» (сердечко чи палець догори), аркуш із номером швидкої допомоги (103), роздруковане зображення чи справжня скрипка, джерело води (водопровідний кран, пляшка чи стакан з водою). Обов’язковою умовою проведення квесту є наявність хоча б в одного учня з кожної команди смартфону із доступом в Інтернет для зчитування QR-коду та перегляду відео.
Квест може масштабуватись та виходити за межі однієї кімнати (наприклад, на шкільний двір тощо).» після тексту: «символ «лайк» (сердечко чи палець догори), аркуш із номером швидкої допомоги (103), роздруковане зображення чи справжня скрипка, джерело води (водопровідний кран, пляшка чи стакан з водою).
■ Перед проведенням квесту необхідно уважно ознайомитися із сценарієм. Для проведення квесту клас буде розподілений на дві команди. Тому учитель має роздрукувати перший лист для кожного учня із розрахунку: ½ класу – перша команда та ½ – друга команда.
■ Аби команди не брали підказки одне в одного, усі послання позначають умовним знаком команд: символ Instagram для першої команди та Telegram для другої.
■ Усі послання роздруковують в одному примірнику та завчасно розміщують у місці, визначеному сценарієм.
■ Усі матеріали для команди 1 в додатку I, для команди 2 – у додатку T. Додатки A та B є спільними для обох команд.
■ В додатку С міститься Дорожня мапа вчителя з інструкціями щодо місць схову послань. Даний додаток призначається для користування виключно вчителем.
■ В кінці квесту вчитель має обговорити з дітьми інформацію, що міститься на с. 11, та пояснити їм сутність тесту білборда.
Учні займають свої місця за партами. Вчитель розповідає їм про форму роботи на занятті, про те, що заняття присвячене безпечному спілкуванню в Інтернеті. Коротко розповідає про білборд-тест. Дітям рекомендується надсилати та публікувати в Інтернеті лише такі фото та відео, які вони готові побачити на великому плакаті біля школи).
Правила квесту також бажано роздрукувати та повісити у приміщенні, де проходить квест, або висвітлити на мультимедійній дошці чи інтерактивній панелі (аби вони були завжди перед очима). Поруч із правилами квесту можна роздрукувати та повісити рекомендації для дітей, як убезпечити себе в Інтернеті, що містяться на с. 11.
■ Квест є спільною командною діяльністю. Об’єднатися в команду необхідно за спільною ознакою, визначеною сюжетом квесту. Тому необхідно звертати увагу на найменші деталі.
■ Пошук реквізитів квесту відбувається на визначеній території (клас, кімната, приміщення, двір).
■ Тривалість квесту – 30 хвилин.
■ Завдання квесту виконуються послідовно, виконане завдання дає підказку для пошуку наступного завдання. Рухатися територією квесту, хаотично хапаючи сторонні предмети, заборонено. За це вся команда штрафується 3 хвилинами очікування.
■ Приймати завдання та підказки інших команд заборонено. За це команда штрафується на 5 хвилин. Необхідно звертати увагу на фірмовий знак команди, зазначений на завданнях.
■ Після проходження квесту діти обов’язково заповнюють та презентують анкети (Додаток В).
Вчитель видає кожному учневі конверт або згорнутий у конверт аркуш, на якому написано: «Лист з майбутнього» (додаток I (T), бланк 1). Можна завчасно розкласти листи усім на парти. Необхідно попередити, що відкривати лист можна лише за командою про початок квесту. В тексті листа передбачено розподіл класу на дві групи за допомогою фірмового командного знаку (в однієї команди це символ Instagram, в іншої – Telegram). Щойно усі учні класу матимуть перед собою листи, вчитель оголошує початок квесту.
Прочитавши лист, учні об’єднуються у команди та починають шукати перше послання (в тексті листа є літери, що виділені жирно та курсивом, з цих літер учні складуть підказку для пошуку першого послання). Всього в ході квесту учні мають знайти 7 зашифрованих завдань (додаток I (T), бланки 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8). Із кожним посланням команда знаходить шматочок пазлу із буквою (з них утвориться слово «грумінг»). Разом із останнім посланням команда знаходить QR-посилання на відео. Зібравши пазл, команда має переглянути відео та заповнити бланк (додаток B), який учні знаходять разом із останнім, сьомим посланням. Заповнений бланк є підтвердженням проходження квесту. Команди мають 3 хв на заповнення бланку та 1 хв – на його презентацію одним із членів команди.
МАРШРУТ КОМАНДИ INSTAGRAM:
1. Ознайомлення із листом з майбутнього (додаток I, бланк 1)
2. Пошук послання 1 (додаток I, бланк 2), схованого біля квітів (кімнатний вазон, букет чи роздруковане зображення квітів). Разом з посланням знаходять перший шматок додатка A.
Час розказати тобі мою історію.
Мене звати Ганна. Мені було 13, коли я зареєструвалася у своїй першій соціальній мережі. Тоді, як і всі дівчата того віку, я прагнула почуватися гарною і популярною. Я бажала заявити про себе всім навколо, показати, що в мене цікаве насичене життя. Тому кожного дня я виставляла на своїй сторінці нові фотки та з нетерпінням очікувала на лайки і коментарі. Це був мій віртуальний світ, в якому лиш я вказувала собі, що робити...
Ти вже здогадався (-лася), де шукати наступне послання? Адже недарма текст написаний дзеркально.
3. Пошук послання 2 (додаток I, бланк 3), схованого за дзеркалом. Разом з посланням знаходять другий шматок додатка A.
Одного разу, посварившись із подругами, я поставила на своїй сторінці нове фото із сумним статусом, щось на кшталт: «Чи потрібне життя, якщо ти нікому не потрібна?». І за кілька хвилин з’явився перший коментар: «Ти дуже потрібна. Просто хтось соромиться про це сказати». Коментар написав незнайомий мені хлопець, проте, судячи з фото, дуже симпатичний. Ми одразу подружилися. Його звали Марк. Він був на 2 роки старший за мене та дуже привабливий і уважний.
Наше спілкування перейшло з коментарів під моїм постом у формат приватних повідомлень. Ніколи мені ще не було так легко і цікаво спілкуватися із хлопцем. Він надсилав мені сотні повідомлень на день. Здавалося, що він поруч зі мною. Мабуть, я вперше закохалася...
Тобі було легко читати цей текст англійськими літерами? Може, шукаючи наступне послання, варто збільшити словниковий запас англійської?
4. Пошук послання 3 (додаток I, бланк 4), схованого в англійському словнику. Разом з посланням знаходять третій шматок додатка A.
У перший же вечір він написав, що дуже хоче запросити мене на побачення. Далі він розповідав, що уявляє, як я зараз лягаю спати, як вмощуюся в ліжко у гарненькій піжамі та обіймаю ведмедика. Я ж писала йому, що я не мале дівчисько, що вже давно не сплю з іграшками і що в мене немає смішної піжами, а є гарна нічна сорочка. На той момент я дуже хотіла, щоб він сприймав мене як дорослу і дуже хотіла ще більше йому сподобатися. Тому, коли він попросив скинути йому моє фото у ліжку, я сприйняла це як виклик і негайно почала робити селфі. Обравши найкраще, відправила йому в повідомленні. Руки трусилися, натискаючи кнопку відправлення. Я з нетерпінням чекала його реакції.
Тоді для мене увесь світ перевернувся догори ногами. Озирніться: догори ногами не лише текст!
5. Пошук послання 4 (додаток I, бланк |
5 |
), |
|
схований за картиною чи певним пред- |
|||
метом, що стоїть догори дри |
ґом. Ра- |
||
зом з посланням знаходять четвертий шматок додатка A. |
|||
6. Пошук послання 5 (додаток I, бланк 6), схованого за зображенням компасу, або біля справжнього компасу, якщо квест проводиться в кабінеті географії. Разом з посланням знаходять п’ятий шматок додатка A.
Я не змушувала його довго чекати. Я стала перед великим дзеркалом, трохи оголила ппплече та зробила фото. І знову на мою адресу надііійшло море компліментів. Він написав, що в мене чудддова фігура, неймовірно красива шкіра і що виглядаю я вже досссить дорослою. Ці повідомлення остаттточно відключили мій здоровий ґлузд. Я все більше і більше закооохувалася в нього. Тож коллли він написав, що хоче бути моїм хлооопцем, я просто стрибала на ліжку від щастя. На правах хлопця він попросив ще одне фото. І я, не соромммлячись, відправила йому фото у самій білизні.
Хто в житті не помиляється. Та в цьому тексті помилки не випадкові. Подивися на текст втричі уважніше та знайди потроєння.
штанях з оголеним торсом. А потім текст: «Тепер твоя черга». |
7. Пошук послання 6 (додаток I, бланк 7), схованого під столом (це може бути один з учнівських столів чи стіл учителя). Разом з посланням знаходять шостий шматок додатка A.
Наступне повідомлення прийшло вже за кілька хвилин. Від милого й доброго Марка, з яким я спілкувалася цілий день, не залишилося й сліду. Він написав: «Тепер я маю твоє відверте фото й на цьому не зупинюся. Я хочу мати інші фото, однак тепер ти маєш бути абсолютно оголеною. Інакше я розішлю твоє фото в білизні усім твоїм друзям і навіть розвішу на дверях біля школи. Нехай всі знають, яка ти насправді».
Тієї миті я не знала, що мені робити. Жах та образа заполонили мене. Я почала видаляти свої фото у переписці, але вони вже давно були збережені моїм віртуальним «хлопцем». Я почала благати його цього не робити. Та у відповідь отримувала лиш погрозливий текст: «Не змушуй мене чекати, бо вже завтра в школі ти будеш неймовірно популярною».
Не знаючи, що робити, я хотіла кричати, та мій голос зник, як голосні у цьому тексті. Напевно, навіть мікрофон мені б не допоміг у той момент, а от тобі допоможе.
Ми не стали звертатися в поліцію, хоча зараз розумію, що дарма. Наша родина просто зібрала речі та переїхала до іншого міста. Ми почали нове життя, але з тих пір мене немає в соціальних мережах. Я змінила зачіску, пофарбувала волосся і кожного дня боюся, що хтось знайде моє фото в Інтернеті та впізнає мене.
Тепер ти знаєш мою історію. Як бачиш, я вже нічого не шифрую, бо вже немає чого приховувати. Тепер ти маєш всі сім послань та можеш скласти пазл. На ньому назва явища, що було описане мною, та посилання на відео. Якби я побачила це відео до знайомства з Марком, моє життя було б зовсім іншим. Додивися його до кінця та склади перелік заходів, що їх необхідно вжити у такому випадку.
9. Перегляд відео за посиланням QR-коду (https://www.youtube.com/ watch?v=b-gaa9ZI2JE).
10. Заповнення бланка (додаток B).
схованого під зображенням мікрофона чи гучномовця, або якщо в школі є справжній мікрофон, то біля нього. Разом із останнім посланням учні знаходять сьомий шматок додатка A (із QR-кодом) і бланк для заповнення (додаток B).
ПОСЛАННЯ 7
Привіт. Для тебе, мабуть, дивно отримати паперовий лист, коли усім заволодів Інтернет? Та це не звичайне посилання. Я надіслала його тобі, аби вберегти від величезної помилки. Помилки, яка дорого коштувала мені та іншим підліткам.
Скажи, у тебе є мрії? Що б ти хотів (-ла) зробити цього року?
А коли станеш дорослим?
Про що ти мрієш найбільше?
У мене теж були чудові мрії... Але ж мої дії в Інтернеті поставили їх під велику загрозу.
Я розкажу тобі свою історію. Щоправда, після того, що сталося зі мною, я боюся розповідати про себе, боюся що мої слова, дії і довіра знову будуть використані проти мене і спричинять мені велику шкоду.
Для мене важливо попередити тебе, тому я надіслала кілька зашифрованих послань. Кожне з них підказуватиме тобі наступні кроки. До того ж у кожному з послань ти знайдеш маленький шматочок паперу із на перший погляд незрозумілими шифрами. Збережи його.
Відшукавши усі сім послань, ти складеш пазл та отримаєш доступ до історії, яку б я дуже хотіла знати декілька місяців тому.
Я вірю, що ти впораєшся, знайдеш і розшифруєш усі мої послання. Просто будь уважним (-ою) і спостережливим (-ою).
Я хочу, щоб ти знайшов (-ла) і важно переглянул те, що може врятувати тобі життя та захистити твої мрії!
Для пошуку першого послання придивися до цього листа. Деякі літери мають особливе значення.
І запам’ятай, що у світі безліч інформації, що тобі не потрібна, що лише збиває тебе із правильного шляху. Розпізнати ту, що призначена саме для тебе, допоможе секретний символ —
2. Пошук послання 1 (додаток T, бланк 2), сховано біля води (водопровідний кран, плішка чи стакан з водою). Разом з посланням знаходять перший шматок додатка A.
(Текст написаний дзеркально)
Час розказати тобі мою історію.
Мене звати Ганна. Мені було 13, коли я зареєструвалася у своїй першій соціальній мережі. Тоді, як і всі дівчата такого віку, я прагнула почуватися гарною і популярною.
Я бажала заявити про себе всім навколо, показати, що в мене цікаве насичене життя. Тому кожного дня я виставляла на своїй сторінці нові фотки та з нетерпінням очікувала на лайки і коментарі. Це був мій віртуальний світ, в якому лиш я вирішувала, що робити...
Зараз для тебе символ «лайк» такий же важливий, як для мене тоді. Ти ж знаєш, як виглядає цей символ?
3. Пошук послання 2 (додаток Т, бланк 3), схованого біля символу «лайк». Разом з посланням знаходять другий шматок додатка A.
Одного разу, посварившись із подругами, я поставила на своїй сторінці нове фото із сумним статусом, щось на кшталт: «Чи потрібне життя, якщо ти нікому не потрібна?». І за кілька хвилин з’явився перший коментар: «Ти дуже потрібна. Просто хтось соромиться про це сказати». Коментар написав незнайомий мені хлопець, проте, судячи з фото, дуже симпатичний. Ми одразу подружилися. Його звали Марк. Він був на 2 роки старший за мене та дуже привабливий і уважний.
Наше спілкування перейшло з коментарів під моїм постом у формат приватних повідомлень. Ніколи мені ще не було так легко і цікаво спілкуватися із хлопцем. Він надсилав мені сотні повідомлень на день. Здавалося, що він поруч зі мною. Мабуть, я вперше закохалася...
Тобі було легко читати цей текст англійськими літерами? А з німецькою ти б впорався так само легко?
4. Пошук послання 3 (додаток Т, бланк 4), схованого в німецькому словнику. Разом з посланням знаходять третій шматок додатка A.
У перший же вечір він написав, що дуже хоче запросити мене на побачення. Далі він розповідав, що уявляє, як я зараз лягаю спати, як вмощуюся в ліжко у гарненькій піжамі та обіймаю ведмедика. Я ж писала йому, що я не мале дівчисько, що вже давно не сплю з іграшками і що в мене немає смішної піжами, а є гарна нічна сорочка. На той момент я дуже хотіла, щоб він сприймав мене як дорослу і дуже хотіла ще більше йому сподобатися. Тому, коли він попросив скинути йому моє фото у ліжку, я сприйняла це як виклик і негайно почала робити селфі. Обравши найкраще, відправила йому в повідомленні. Руки трусилися, натискаючи кнопку відправлення. Я з нетерпінням чекала його реакції.
Від хвилювання в мене темніло в очах. Здавалося, хтось вимкнув світло.
5. Пошук послання 4 (додаток Т, бланк 5), схованого біля вимикача світла. Разом з посланням знаходять четвертий шматок додатка A.
Марк написав, що я дуже гарна. Що він не дочекається моменту нашої зустрічі. Та, на жаль, за його словами, він був у іншому місті й мав повернутися лише за кілька
«Тепер твоя черга».
Я не змушувала його довго чекати. Я стала перед великим дзззеркалом, зняла футболку та зробила фото. І знову на мою ааадресу надійшло море компліментів. Він написав, що в мене чудддова фігура, неймовірно красиввва шкіра і що виглядаю |
ня остаточно відключили мій здоррровий ґлузд. Я все більше і більше закохувалася в нього. Тож колиии він написав, що хоче бути моїм хлопцем, я просто стрибала на ліжку від щас-тя. На правах хлопця він попросив ще одне фото. І я, не соромммлячись, відправила йому фото у сааамій білизні.
Хто в житті не помиляється. Та в цьому тексті помилки не випадкові. Подивися на текст втричі уважніше та знайди потроєння.
7. Пошук послання 6 (додаток Т, бланк 7), схованого за дверима. Разом з посланням знаходять шостий шматок додатка A.
Тієї миті я не знала, що мені робити. Жах та образа заполонили мене. Я почала видаляти свої фото у переписці, але вони вже давно були збережені моїм віртуальним «хлопцем». Я почала благати його цього не робити. Та у відповідь отримувала лиш погрозливий текст: «Не змушуй мене чекати, бо вже завтра в школі ти будеш неймовірно популярною».
У той момент мені необхідна була допомога, та не у швидку ж дзвонити? І тому я розгубилася, як літери в цьому тексті.
Бланк 1
ЛИСТ З МАЙБУТНЬОГО
Привіт. Для тебе, мабуть, дивно отримати паперовий лист, коли усім заволодів Інтернет? Та це не звичайние посилання. Я надіслала його тобі, аби вберегти від величезної помилки. Помилки, яка дорого коштувала мені та іншим підліткам.
Скажи, у тебе є мрії? Що б ти хотів (-ла) зробити цього року?
А коли станеш дорослим?
Про що ти мрієш найбільше?
У мене теж були чудові мрії... Але ж мої дії в Інтернеті поставили їх під велику загрозу.
Я розкажу тобі свою історію. Щоправда, після того, що сталося зі мною, я боюся розповідати про себе, боюся що мої слова, дії і довіра знову будуть використані проти мене і спричинять мені велику шкоду.
Відшукавши усі сім послань, ти складеш пазл та отримаєш доступ до історії, яку б я дуже хотіла знати декілька місяців тому.
Я вірю, що ти впораєшся, знайдеш і розшифруєш усі мої послання. Просто будь уважним/уважною і спостережливим (-ою).
Я хочу, щоб ти знайшов (-ла) і уважно переглянув (-ла) те, що може врятувати тобі життя та захистити твої мрії!
Для пошуку першого послання придивися до цього листа. Деякі літери мають особливе значення.
І запам’ятай, що у світі безліч інформації, що тобі не потрібна, що лише збиває тебе із правильного шляху. Розпізнати ту, що призначена саме для тебе, допоможе секретний символ:
12
Odnoho razu, posvaryvshysʹ iz podruhamy, ya postavyla na svoyiy storintsi nove foto iz sumnym statusom, shchosʹ na kshtalt: «Chy potribne zhyttya, yakshcho ty nikomu ne potribna?». I za kilʹka khvylyn zʹyavyvsya pershyy komentar: «Ty duzhe potribna. Prosto khtosʹ soromytʹsya pro tse skazaty».
Komentar napysav neznayomyy meni khlopetsʹ, prote, sudyachy z foto, duzhe sympatychnyy. My odrazu podruzhylysya. Yoho zvaly Mark. Vin buv na 2 roky starshyy za mene ta duzhe pryvablyvyy i uvazhnyy. Nashe spilkuvannya pereyshlo z komentariv pid moyim postom u format pryvatnykh povidomlenʹ. Nikoly meni shche ne bulo tak lehko i tsikavo spilkuvatysya iz khloptsem. Vin nadsylav meni sotni povidomlenʹ na denʹ. Zdavalosya, shcho vin poruch zi mnoyu. Mabutʹ, ya vpershe zakokhalasya...
Tobi bulo lehko chytaty tsey tekst anhliysʹkymy literamy? Mozhe, shukayuchy nastupne poslannya, varto zbilʹshyty zapas anhliysʹkykh sliv?
|
Бланк 4 |
|
текст! ри ногами. Озирніться: догори ногами не лише Тоді для мене увесь світ перевернувся доготерпінням чекала його реакції. лися, натискаючи кнопку відправлення. Я з неще, відправила йому в повідомленні. Руки трусиі негайно почала робити селфі. Обравши найкрайому моє фото у ліжку, я сприйняла це як виклик сподобатися. Тому, коли він попросив скинути мене як дорослу і дуже хотіла ще більше йому На той момент я дуже хотіла, щоб він сприймав немає смішної піжами, а є гарна нічна сорочка. що вже давно не сплю з іграшками і що в мене дика. Я ж писала йому, що я не мале дівчисько, в ліжко у гарненькій піжамі та обіймаю ведмещо уявляє, як я зараз лягаю спати, як вмощуюся просити мене на побачення. Далі він розповідав, У перший же вечір він написав, що дуже хоче за- |
||
|
||
|
Бланк 6 |
|
Я не змушувала його довго чекати. Я стала перед великим дзеркалом, трохи оголила ппплече та зробила фото. І знову на мою адресу надііійшло море компліментів. Він написав, що в мене чудддова фігура, неймовірно красива шкіра і що виглядаю я вже досссить дорослою. Ці повідомлення остаттточно відключили мій здоровий ґлузд. Я все більше і більше закооохувалася в нього. Тож коллли він написав, що хоче бути моїм хлооопцем, я просто стрибала на ліжку від щастя. На правах хлопця він попросив ще одне фото. І я, не соромммлячись, відправила йому фото у самій білизні. Хто в житті не помиляється. Та в цьому тексті помилки не випадкові. Подивися на текст втричі уважніше та знайди потроєння. |
||
|
||
Н_ступн_ п_в_д_мл_нн_ пр_йшл_ вж_ з_ к_льк_ хв_л_н. В_д м_л_г_ й д_бр_г_ М_рк_, з _к_м _ сп_лкув_л_с_ ц_л_й д_нь, н_ з_л_ш_л_с_ й сл_ду. В_н н_п_с_в: «Т_п_р _ м__ тв__ в_дв_рт_ ф_т_ й н_ ць_му н_ зуп_н_с_. _ х_чу м_т_ _нш_ ф_т_, _дн_к т_п_р т_ м__ш бут_ _бс_л_тн_ _г_л_н__. _н_кш_ _ р_з_шл_ тв__ ф_т_ в б_л_зн_ ус_м тв_їм друз_м _ н_в_ть р_зв_шу н_ дв_р_х б_л_ шк_л_. Н_х_й вс_ зн__ть, _к_ т_ н_спр_вд_».
Т_єї м_т_ _ н_ зн_л_, щ_ м_н_ р_б_т_. Ж_х т_ _ бр_з_ з_п_л_н_л_ м_н_. _ п_ч_л_ в_д_л_т_ св_ї ф_т_ у п_р_п_сц_, _л_ в_н_ вж_ д_вн_ бул_ зб_р_ж_н_ м_їм в_рту_льн_м «хл_пц_м». _ п_ч_л_ бл_г_т_ й_г_ ць_г_ н_ р_б_т_. Т_ у в_дп_в_дь _тр_мув_л_ л_ш п_гр_зл_в_й т_кст: «Н_ змушуй м_н_ ч_к_т_, б_ вж_ з_втр_ в шк_л_ т_ буд_ш н_йм_в_рн_ п_пул_рн__». Не знаючи, що робити, я хотіла кричати, та мій голос зник, як голосні у цьому тексті. Напевне, навіть мікрофон мені б не допоміг у той момент, а от тобі допоможе.
|
Бланк 8 |
|
Я намагалася переконати себе, що це все пусті слова, що він в іншому місті, що він не вчинить так зі мною. Наступного дня я не змогла піти до школи, побоялася. Я збрехала мамі, що захворіла. А ввечері мама прийшла додому з якимось дивним виразом обличчя. Виявилося, що вона заходила в школу, її викликала вчителька. Увесь клас обговорював та розглядав моє фото у білизні, яке хтось скинув у групову переписку. Ми не стали звертатися в поліцію, хоча зараз розумію, що дарма. Наша родина просто зібрала речі та переїхала до іншого міста. Ми почали нове життя, але з тих пір мене немає в соціальних мережах. Я змінила зачіску, пофарбувала волосся і кожного дня боюся, що хтось знайде моє фото в Інтернеті та впізнає мене. Тепер ти знаєш мою історію. Як бачиш, я вже нічого не шифрую, бо вже немає чого приховувати. Тепер ти маєш всі сім послань та можеш скласти пазл. На ньому назва явища, що було описане мною, та посилання на відео. Якби я побачила це відео до знайомства з Марком, моє життя було б зовсім іншим. Додивися його до кінця та склади перелік заходів, що їх необхідно вжити у такому випадку. |
||
|
||
Бланк 1
ЛИСТ З МАЙБУТНЬОГО
Привіт. Для тебе, мабуть, дивно отримати паперовий лист, коли усім заволодів Інтернет? Та це не звичайне посилання. Я надіслала його тобі, аби вберегти від величезної помилки. Помилки, яка дорого коштувала мені та іншим підліткам.
Скажи, у тебе є мрії? Що б ти хотів/ла зробити цього року?
А коли станеш дорослим?
Про що ти мрієш найбільше?
У мене теж були чудові мрії... Але ж мої дії в Інтернеті поставили їх під велику загрозу.
Я розкажу тобі свою історію. Щоправда, після того, що сталося зі мною, я боюся розповідати про себе, боюся що мої слова, дії і довіра знову будуть використані проти мене і спричинять мені велику шкоду.
Для мене важливо попередити тебе, тому я надіслала кілька зашифрованих послань. Кожне з них підказуватиме тобі наступні кроки. До того ж у кожному з послань ти знайдеш маленький шматочок паперу із на перший погляд незрозумілими шифрами. Збережи його.
Відшукавши усі сім послань, ти складеш пазл та отримаєш доступ до історії, яку б я дуже хотіла знати декілька місяців тому.
Я вірю, що ти впораєшся, знайдеш і розшифруєш усі мої послання. Просто будь уважним/уважною і спостережливим (-ою).
Я хочу, щоб ти знайшов (-ла) іуважно переглянув (-ла) те, що може врятувати тобі життя та захистити твої мрії!
Для пошуку першого послання придивися до цього листа. Деякі літери мають особливе значення.
І запам’ятай, що у світі безліч інформації, що тобі не потрібна, що лише збиває тебе із правильного шляху. Розпізнати ту, що призначена саме для тебе, допоможе секретний символ:
|
Бланк 2 |
|
|
||
Odnoho razu, posvaryvshysʹ iz podruhamy, ya postavyla na svoyiy storintsi nove foto iz sumnym statusom, shchosʹ na kshtalt: «Chy potribne zhyttya, yakshcho ty nikomu ne potribna?». I za kilʹka khvylyn zʹyavyvsya pershyy komentar: «Ty duzhe potribna. Prosto khtosʹ soromytʹsya pro tse skazaty».
Komentar napysav neznayomyy meni khlopetsʹ, prote, sudyachy z foto, duzhe sympatychnyy. My odrazu podruzhylysya. Yoho zvaly Mark. Vin buv na 2 roky starshyy za mene ta duzhe pryvablyvyi ta uvazgnyi. Nashe spilkuvannya pereyshlo z komentariv pid moyim postom u format pryvatnykh povidomlenʹ. Nikoly meni shche ne bulo tak lehko i tsikavo spilkuvatysya iz khloptsem. Vin nadsylav meni sotni povidomlenʹ na denʹ. Zdavalosya, shcho vin poruch zi mnoyu. Mabutʹ, ya vpershe zakokhalasya... Tobi bulo lehko chytaty tsey tekst anhliysʹkymy literamy? A z nimetsʹkoyu ty b vporavsya tak samo lehko?
|
Бланк 4 |
|
ся, хтось вимкнув світло. Від хвилювання в мене темніло в очах. Здавалотерпінням чекала його реакції. лися, натискаючи кнопку відправлення. Я з неще, відправила йому в повідомленні. Руки трусиі негайно почала робити селфі. Обравши найкрайому моє фото у ліжку, я сприйняла це як виклик сподобатися. Тому, коли він попросив скинути мене як дорослу і дуже хотіла ще більше йому На той момент я дуже хотіла, щоб він сприймав немає смішної піжами, а є гарна нічна сорочка. що вже давно не сплю з іграшками і що в мене дика. Я ж писала йому, що я не мале дівчисько, в ліжко у гарненькій піжамі та обіймаю ведмещо уявляє, як я зараз лягаю спати, як вмощуюся просити мене на побачення. Далі він розповідав, У перший же вечір він написав, що дуже хоче за- |
||
|
||
|
Бланк 6 |
|
Я не змушувала його довго чекати. Я стала перед великим дзззеркалом, трохи оголила плече та зробила фото. І знову на мою ааадресу надійшло море компліментів. Він написав, що в мене чудддова фігура, неймовірно красиввва шкіра і що виглядаю я вже досить дорослою. Ці повідомлееення остаточно відключили мій здоррровий ґлузд. Я все більше і більше закохувалася в нього. Тож колиии він написав, що хоче бути моїм хлопцем, я просто стрибала на ліжку від щастя. На правах хлопця він попросив ще одне фото. І я, не соромммлячись, відправила йому фото у сааамій білизні. Хто в житті не помиляється. Та в цьому тексті помилки не випадкові. Подивися на текст втричі уважніше та знайди потроєння. |
||
|
||
Н_ст_пн_ пов_домл_нн_ пр_йшло вж_ з_ к_льк_ хв_л_н. В_д м_лого й доброго М_рк_, з _к_м _ сп_лк_в_л_с_ ц_л_й д_нь, н_ з_л_ш_лос_ й сл_д_. В_н н_п_с_в: «Т_п_р _ м__ тво_ в_дв_рт_ фото й н_ цьом_ н_ з_п_н_с_. _ хоч_ м_т_ _нш_ фото, одн_к т_п_р т_ м__ш б_т_ _бсол_тно огол_но_. _н_ кш_ _ роз_шл_ тво_ фото в б_л_зн_ _с_м тво_м др_з_м _ н_в_ть розв_ш_ н_ стовп_х б_л_ школ_.
Н_х_й вс_ зн__ть, _к_ т_ н_спр_вд_».
Т_єї м_т_ _ н_ зн_л_, щ_ м_н_ р_б_т_. Ж_х т_ _бр_з_ з_п_л_н_л_ м_н_. _ поч_л_ в_д_л_т_ сво_ фото _ п_р_п_сц_, _л_ вон_ вж_ д_вно б_л_ зб_р_ж_н_ мо_м в_рт__льн_м «хлопц_м». _ поч_л_ бл_г_т_ його цього н_ роб_т_. Т_ _ в_ дпов_дь отр_м_в_л_ л_ш погрозл_в_й т_кст: «Н_ зм_ш_й м_н_ ч_к_т_, бо вж_ з_втр_ в школ_ т_ б_д_ш н_ймов_рно поп_л_рно_».
В той момент мені необхідна була допомога, та не у швидку ж дзвонити? І тому я розгубилася, як літери в цьому тексті.
|
Бланк 8 |
|
Я намагалася переконати себе, що це все пусті слова, що він в іншому місті, що він не вчинить так зі мною. Наступного дня я не змогла піти до школи, побоялася. Я збрехала мамі, що захворіла. А ввечері мама прийшла додому з якимось дивним виразом обличчя. Виявилося, що вона заходила в школу, її викликала вчителька. Увесь клас обговорював та розглядав моє фото у білизні, яке хтось скинув у групову переписку. Ми не стали звертатися в поліцію, хоча зараз розумію, що дарма. Наша родина просто зібрала речі та переїхала до іншого міста. Ми почали нове життя, але з тих пір мене немає в соціальних мережах. Я змінила зачіску, пофарбувала волосся і кожного дня боюся, що хтось знайде моє фото в Інтернеті та впізнає мене. Тепер ти знаєш мою історію. Як бачиш, я вже нічого не шифрую, бо вже немає чого приховувати. Тепер ти маєш всі сім послань та можеш скласти пазл. На ньому назва явища, що було описане мною, та посилання на відео. Якби я побачила це відео до знайомства з Марком, моє життя було б зовсім іншим. Додивися його до кінця та склади перелік заходів, що їх необхідно вжити у такому випадку. |
||
|
||
|
БЛАНК ДЛЯ ЗАПОВНЕННЯ |
Ви маєте 3 хв на заповнення бланку, а потім один із команди має коротко презентувати його результати. Явище, зашифроване у посланнях, які ви шукали, називається ______________ ________________________________________________________________________ Що треба робити, аби убезпечити себе, якщо хтось в Інтернеті вимагає у вас інтимні фото чи гроші за них? 1. _______________________________________________________________________ 2. _______________________________________________________________________ 3. _______________________________________________________________________ 4. _______________________________________________________________________ 5. _______________________________________________________________________ Яка поведінка має викликати підозру? ______________________________________ __________________________________________________________________________ |
ДОРОЖНЯ МАПА ВЧИТЕЛЯ
Для команди Instagram:
1. Додаток І, бланк 2 – біля квітів.
2. Додаток І, бланк 3 – за дзеркалом.
3. Додаток І, бланк 4 – в англійському словнику чи підручнику.
4. Додаток І, бланк 5 – за будь-яким предметом, що стоїть догори дриґом.
5. Додаток І, бланк 6 – біля зображення компаса чи справжнього компаса.
6. Додаток І, бланк 7 – під столом (або учнівською партою).
7. Додаток І, бланк 8 – біля мікрофона чи гучномовця або їх зображення.
Для команди Telegram:
1. Додаток Т, бланк 2 – біля води (водопровідний кран, плішка чи стакан з водою).
2. Додаток Т, бланк 3 – біля символу «лайк».
3. Додаток Т, бланк 4 – в німецькому словнику чи підручнику.
4. Додаток Т, бланк 5 – біля вимикача світла.
5. Додаток Т, бланк 6 – біля зображення скрипки.
6. Додаток Т, бланк 7 – за дверима.
7. Додаток Т, бланк 8 – під зображенням карети швидкої допомоги чи числа 103.
ШАНОВНІ ВЧИТЕЛІ!
Проведення уроку з учнями передбачає можливість отримати електронний документ, що засвідчує проведення Вами уроку.
Умови отримання документу: провести урок у своїй школі, зробити фото роздрукованих «послань» або схованих конвертів із посланнями та додати це фото у заповнену анкету за посиланням https://cutt.ly/4fZmhJx
За бажанням Ви можете також зробити допис у соціальних мережах на особистій чи публічній сторінці закладу освіти щодо проведення уроку з дітьми, позначивши публікацію хештегом: #stop_sexтинг
Увага: для дотримання чинного законодавства, ми просимо Вас не робити фотографії, на яких видно обличчя дітей.
Корисні ресурси
Онлайн-довідник “Рекомендації щодо онлайн-безпеки для педагогічних працівників” містить загальну інформацію щодо розповсюджених ризиків онлайн, принципи реагування та особливості діалогів з дитиною, яка стала жертвою протиправних дій онлайн, а також алгоритми дій для педагогічних працівників та адміністрації закладу освіти: https://stop-sexting.in.ua/guide-for-teachers/
Онлайн-довідник “Створюємо онлайн-простір разом з дітьми” зосереджує інформацію про особливості розвитку дітей від 3 до 17 років, поради батькам щодо безпечного цифрового простору для дітей: https://stop-sexting.in.ua/guide-for-parents/
Звернутись по допомогу
Урядова консультаційна лінія з питань безпеки дітей в Інтернеті – набрати 1545, далі обрати “3”. Працює 24/7. Дзвінки безкоштовні.
Чат-бот проєкту #stop_sexтинг з можливістю відправити власне запитання – на сайті https://stop-sexting.in.ua/chatbot/ або у телеграмі @StopSextingBot
Отримання дітьми психологічної консультації:
Національна дитяча гаряча лінія – безкоштовно подзвонити за номером 116 111
(з понеділка по п’ятницю, з 12:00 до 20:00)
Організація Teenergizer – консультації за принципом “рівний-рівному” або з психологом безкоштовно і конфіденційно – teenergizer.org/consultations
Видалення контенту із зображенням сексуального насильства над неповнолітньою особою: https://stop-sexting.in.ua/send/
Матеріал оновлено 09.2020
Тема. Особливості спілкування в сфері послуг. Проблеми інформаційної безпеки. Загрози при роботі в Інтернеті.
Мета: Ознайомити учнів з особливостями спілкування в сфері послуг, та небезпеками, що можуть виникнути під час спілкування в інтернеті, сформувати навички безпечного спілкування; дати уявлення про необхідні дії у разі підозри чи виникнення онлайн-грумінгу чи сексторшену.
Тип уроку: засвоєння нових знань, з елементами лекції, візуальної презентації, практичних вправ, дискусії.
Обладнання та наочність: мультимедійна дошка, комп’ютер з підключенням до мережі Інтернет, смартфони, дзеркало, підвіконня, вазон, відро, зображення Мона Лізи, азбука Морзе, словник (бажано англійської мови) комп’ютерні файли( навчальна презентація, відео).
Програмне забезпечення: браузер, пакет офісних програм, QR Code.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Які правила захисту даних у комп’ютері ви знаєте?
2. Які загрози можуть виникнути під час роботи в Інтернеті?
3. Які види спілкування види спілкування ви знаєте? Які загрози із цим пов’язані?
ІІІ. Формулювання теми, мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності
На сьогоднішній день професія перукар є однією з найбільш затребуваних на ринку праці. Вона поширена і престижна. Фахівці даної професії працюють в модних салонах і перукарнях, також дана професія дозволяє працювати з клієнтами індивідуально, обслуговуючи їх вдома та відкрити власну справу.
Освоювати професію рекомендується людям комунікабельним, тактовним, делікатним і терплячим. Перукареві доводиться не лише стригти, але і спілкуватися з відвідувачем .
Уміння спілкуватися з людьми, дає можливість легко і швидко налагоджувати дружні стосунки та підвищує ваш престиж і популярність серед колег, клієнтів та друзів.
IV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
Пояснення викладача з елементами демонстрування презентації
Спілкування – взаємодія двох або більше людей, спрямована на узгодження і об’єднання зусиль з метою налагодження взаємин та досягнення загального результату.
Успішність ділового спілкування багато в чому залежить від вміння слухати співрозмовника.
Засоби спілкування:
Вербальна комунікація – комунікація за допомогою усної і письмової мови.
Невербальна комунікація – комунікація за допомогою немовних засобів (жести, міміка, паузи, манери, зовнішність).
Психологічні дослідження показують, що до 40% інформації несуть жести та міміка.
З розвитком ком’ютерних технологій й появою Internet з’явилася віртуальна комунікація (віртуальне спілкування).
Інформаційна безпека — це стан захищеності систем передавання, опрацювання та зберігання даних, при якому забезпечено конфіденційність, доступність і цілісність даних.
Під конфіденційністю розуміють забезпечення доступу до даних на основі розподілу прав доступу, захист від несанкціонованого ознайомлення. Доступність означає забезпечення доступу до загальнодоступних даних усім користувачам і захист цих даних від блокування зловмисниками. Цілісність передбачає захист даних від їх зловмисного або випадкового знищення чи спотворення.
З технічної точки зору, залежно від результату шкідливих дій, можна виділити такі види загроз інформаційній безпеці:
• отримання несанкціонованого доступу до секретних або конфіденційних даних;
• порушення або повне припинення роботи комп’ютерної інформаційної системи;
• отримання несанкціонованого доступу до керування роботою комп’ютерної інформаційної системи;
• знищення та спотворення даних.
Значна частина загроз інформаційній безпеці виникає внаслідок користування ресурсами Інтернету. Серед них основними загрозами є такі:
• потрапляння в інформаційну систему шкідливого програмного забезпечення: вірусів, троянських програм, мережевих хробаків, клавіатурних шпигунів, рекламних систем;
• інтернет-шахрайство, наприклад фішинг — вид шахрайства, метою якого є виманювання персональних даних у клієнтів;
• несанкціонований доступ до інформаційних ресурсів та інформаційно-телекомунікаційних систем;
• потрапляння комп’ютера до ботнетмережі через приховане встановлення програмного забезпечення, яке використовується зловмисником для виконання певних, найчастіше протиправних, дій з використанням ресурсів інфікованих комп’ютерів. Такими діями можуть бути розсилання спаму, добір паролів перебором усіх можливих варіантів, отримання персональних даних про користувачів, крадіжка номерів кредитних карток, паролів доступу, атаки з метою відмови в обслуговуванні — так звані DDoS-атаки, щоб порушити доступ до деякого інтернет-сервісу шляхом перевантаження його обчислювальних ресурсів;
• «крадіжка особистості» — несанкціоноване заволодіння персональними даними особи, що дає можливість зловмиснику здійснювати діяльність (підписувати документи, отримувати доступ до ресурсів, користуватися послугами, знімати кошти з банківських рахунків тощо) від її імені.
VI. Засвоєння нових знань, формування вмінь
Ознайомлення учнів з правилами квесту (2 хв)
Активний етап квесту
Активний етап квесту – проходження маршруту та перегляд відео (30 хв + 10 хв) + обговорення ідей та результатів (5 хв)
Вчитель видає кожному учневі конверт або згорнутий конвертом аркуш, на якому написано: «Лист з майбутнього» (додаток I (T), бланк 1). Можна завчасно розкласти листи усім на парти. Необхідно попередити, що відкривати лист можна лише за командою про початок квесту. У самому тексті листа передбачено розподіл класу на дві групи за допомогою фірмового командного знаку (в однієї команди це символ Instagram, в іншої – Telegram). Щойно усі учні класу матимуть перед собою листи, вчитель дає команду про початок квесту.
Прочитавши лист учні об’єднуються у ко- манди та починають шукати перше послання (в тексті листа є букви, що виділені жирно та курсивом, з цих букв учні складуть підказку для пошуку першого послання). Всього в ході квесту учні мають знайти 6 зашифрованих послань (додаток I (T), бланки 2, 3, 4, 5, 6, 7). Із кожним посланням команда знаходить шматочок пазлу із буквою та частиною посилання (додаток A). Відшукавши всі шість послань учасники квесту складають пазл, на якому зображено QR посилання на відео, а з літер складається слово (секстинг, сексторшен). Зібравши пазл, команда має переглянути відео та заповнити бланк (додаток B), який учні знаходять разом із останнім, сьомим послан- ням. Заповнений бланк є підтвердженням проходження квесту. Команди мають 3 хв на заповнення бланку та 1 хв – на його презентацію одним із членів команди.
VIІ. Підбиття підсумків уроку
Дайте відповідь на запитання:
Що таке інформаційна безпека?
Які загрози інформаційній безпеці виникають унаслідок користування ресурсами Інтернету?
Яких правил потрібно дотримуватися, щоб уникнути загроз інформаційній безпеці під час роботи в Інтернеті
VІІI. Домашнє завдання
Професійна етика: Написати в робочих зошитах ситуацію до кожгого з термінів. (Секстинг, онлайн грумінг, сексторшен ).
Інформатика:
Підручник § 1.2 ст. 12-16