Систематизація і узагальнити знання про квітку через додавання і
віднімання раціональних чисел; застосовувати математичні методи для
розв'язання біологічних проблем
Бінарний урок біологія +математика
Тема: Квіти та раціональні числа
Мета:
- систематизувати і узагальнити знання про квітку через додавання і віднімання раціональних чисел; застосовувати математичні методи для розв’язання біологічних проблем;
- удосконалити пізнавальну активність учнів, логічне та конкретне мислення
розвивати спілкування державною мовою, увагу учнів, культуру математичного мовлення;
- виховувати дбайливе відношення до природи, повагу до українських традицій, колективізм.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок учнів
Вид уроку: бінарний
Метод викладання: проблемно-інформаційний
Обладнання: модель квітки, презентація, роздатковий матеріал, зошит, підручник
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Добрий день, діти!
Посміхнемося сьогоднішньому дню, природі, що за вікном.
Рослинний світ готується прокинутися від зимового сну. І ми йому в цьому допоможемо, тому що сьогодні знову будемо говорити про рослини, в не звичайній формі. Ми об’єднаємо знання математики і біології, тему уроку визначмо трошки пізніше.
Ви готові працювати?
Девізом уроку ми обрали слова Генрі Форда:
Зібратися разом --- це початок.
Триматися разом --- це прогрес. Презентація
Працювати разом --- це успіх.
Проблемне запитання:
Щоб наша робота на уроці була плідною та успішною, ми одразу озвучимо правила, за якими будемо працювати
Згідно з нашим девізом клас попередньо розділити на 5 команд. Кожна команда обирає капітана (лідера). На столі кожної команди бланк самооцінки з прізвищами учасників. Впродовж уроку ви оціните себе самі, а залежно від отриманих фішок, капітан оцінить успіхи своєї команди і оцінки занесете в бланк оцінювання.
Проблемне питання: Вважають, що шкідливо залишати на ніч квіти в кімнаті, тому що вони поглинають кисень, необхідний для дихання людини. Як ви вважаєте, це вірно?!!!!!!!
Щоб, довести, чи вірна ця думка, необхідно виконати математичні розрахунки з раціональними числами.
Тема: Квіти та раціональні числа
Мета: Квітка Блума Пелюстки
Актуалізація знань
Тема рослин для нас не нова. Дещо ми вже знаємо.
- Пригадайте, яка наука вивчає рослинний світ?
( Ботаніка – наука про рослини)
- Які життєві форми рослин нам відомі? (трави, дерева, кущі)
- Які органи рослин відносяться до вегетативних? генеративних?
- Діти, а дійсно нам необхідні знання про рослини? Навіщо потрібно вивчати цей матеріал, ви вже і так багато знаєте?
-Де ви зможете використати свої знання з цієї теми? (фармакології, медицині, косметології, флористиці, с/г)
То ж давайте працювати!
ІІ. Перевірка знань учнів
Вчителі задають питання кожній команді по черзі, у випадку виникнення труднощів, відповісти може будь-яка інша команда. За кожну правильну відповідь команда отримує фішку.
Починаємо з розминки…
1.Виростає з цибулинки,
Різні має він відтінки.
Сам поважний, наче пан,
Із чужих країв – …
Тюльпан
2.Наче м’ячики, бутони,
Пишні кульки – це …
Піони
3.На кущі – сто квіточок,
На стеблі – сто колючок.
І перлистих рос гірлянди,
Мов намисто, у …
Троянди
4.Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло,
Згодом стало біле-біле
І за вітром полетіло.
Кульбаба
5. Я найперша зацвітаю
Синім цвітом серед гаю, За вірну відповідь отримують фішки
Відгадайте, що за квітка,
Бо мене не стане влітку.
Пролісок
1.Для введення цих чисел
Вагомі є причини:
Виміряти треба
Нам різні величини
Допомогти готові
Тут числа нам дробові
2. Із комами дружать
Людям вірно служать
Допомогти готові
Нам дроби десяткові
3. Нам ці числа треба знати
Щоб від двох п’ятсот відняти.
З ними дія додавання –
Це суспільне здивування.
Все одно вони приємні –
Числа на ім’я від’ємні
4. Нам вони допомагають,
Дій порядок визначають.
А якщо про них забудеш,
Вийде зовсім навпаки
Пам’ятай же про дужки
5. Віднімали, додавали,
Дам де треба – знак міняли,
Різні спрощення робили,
Корені знайти зуміли.
Ось і зроблене завдання –
Розв’язали ми рівняння
Біологія.
Кросворд «КВІТКА»
|
|
|
|
|
1. |
К |
о |
р |
і |
н |
ь |
|
||||
|
|
2. |
В |
е |
г |
е |
т |
а |
т |
и |
в |
н |
а |
|||
|
3. |
п |
а |
г |
І |
н |
|
|||||||||
4. |
л |
и |
с |
Т |
о |
к |
|
|
||||||||
5. |
б |
р |
у |
н |
ь |
К |
а |
|
|
|||||||
|
6. |
с |
к |
л |
А |
д |
н |
і |
|
Яке слово, ви отримали на синьому фоні?
Дійсно, ми на останніх уроках ми говорили про квітку.
Математика.
Зверніть увагу! На столах кожної команди лежать файли з пелюстками квітів. Пелюстки ці незвичайні, математичні. На пелюстках – приклади. А у центрі квітки відповіді до них. Виконайте необхідні дії з числами та складіть свою квітку. Перед тим, як ви почнете розв’язувати приклади, давайте виправимо ЮЛ…З біологічної точки зору…це не центр, а…..квітколоже
Ви впоралися із завданням, молодці!
А які дії ви виконували з раціональними числами?
Так, додавали і віднімали. А як додати два числа з однаковими (різними) знаками?
Як відняти раціональні числа….
Біологія
Тож квітка- це…( це вкорочений, видозмінений і обмежений у рості пагін, на місці якого утворюється плід з насінням.
У вас на партах лежать завдання.
2.Підпишіть складові квітки.
Перевірка на муляжі
Діаграма квітки -- графічне зображення будови квітки за допомогою умовних позначень: чашолистки позначають дужками з килем, пелюстки -- округлими дужками, тичинки і маточки формою поперечного перерізу пиляків і зав'язей. Діаграма відображає найточніші ознаки квітки. Діаграми будують так, щоб покривний листок містився внизу, а вісь гілки, від якої відростає квітка -- вгорі.
Крім схематичного зображення, будову квітки можна записати формулою.
Формула квітки -- умовне позначення будови квітки знаками, літерами та цифрами.
Перед вами квітки: запишіть іх формулу ЧПТМ або ЧВТП лодолистки, видозмінені листки, які утворюють маточку
Математика:
Обчисліть суму отриманих коефіцієнтів у формулі ЧВТП(чашолистки, віночок, тичинки, плодолистки )
Спростити вираз та знайти його значення, підставивши замість невідомої змінної отримане число
Біологія
Завдяки головним частинам квітки, які процеси в ній відбуваються?
Запилення-перенесення пилкових зерен зі пиляка на приймочку маточки.
-Розрізняють два його типи: самозапилення і перехресне запилення.
-Самозапилення- на маточку потрапляє пилок тієї самої квітки (огірки, пшениця)
Перехресне – на маточку потрапляє пилок з іншої квіточки. Завдяки кому та чому таке запилення може здійснитися?
Біологія: конкурс капітанів
ВПРАВА Знайдіть помилку.
1. Квітка – це вегетативний орган рослини.
2. Маточка має зав’язь, стовпчик, приймочку, пиляк.
3.Пелюстки утворюють чашечку
4.Оцвітина є простої коли вона складається з чашечки та віночка
5. Квітка розвивається з вегетативної бруньки.
Фізкультхвилинка. Дощ в Україні
- В Україні піднявся вітер (ведучий тре долоні).
- Починає накрапати дощ (клацання пальцями).
- Дощ посилюється (почергове плескання долонями по плечах).
- Починається справжня злива (плескання по стегнах).
- А ось і град та справжня буря (тупіт ногами).
- Але що це? Буря стихає (плескання по стегнах).
- Дощ стихає (плескання долонями по плечах).
- Лише рідкі краплі падають на землю (клацання пальцями)
- Тихий шелест вітру (потирання долонь).
- Ура! Сонце! (руки догори).
Скажіть, будь ласка, після потрапляння пилкових зерен на приймочку маточки, починається процес запліднення.
Запліднення це- злиття чоловічої та жіночої статевих клітин. Розкажіть, як воно відбувається? Хто відкрив процес подвійного запліднення? Презентація
Що утворюється після запліднення? Плід.
Наука, що вивчає плоди й насіння, називається карпологією.
Математика
- А зараз ми пограємо у гру «Вгадай назву плоду»
Кожна команда отримує завдання з математики: розв’яжіть приклади та знайдіть свою картку з відповіддю
Відгадавши плід, команда описує його за планом. (Коробочка, листянка , помаранча, гарбузина, кістянка: сухий/соковитий; розкривний/нерозкривний; однонасінний/багатонасінний)
За правильні відповіді команда отримує фішки.
Які плоди ми не назвали, охарактеризуйте їх Сухі-розкривні:біб, стручок,стручечок. Сухі-нерозкривні: горіх, двокрилатка, сім’янка, зернівка. Соковиті - багатонасінні: ягода,яблуко.
- Дякуємо всім за правильні відповіді та активну участь членів команд.
На нашій планеті вода це основа життя. А чи обов’язково рослинам потрібна вода?
Навіщо? Фотосинтез….
Задача. Скільки літрів Н2О необхідно, щоб полити квіти, які ростуть на ділянці, що має форму квадрата, якщо периметр ділянки 62,4 м, а на один метр квадратний витрачається 10 літрів води?
- Ви, звісно ж, знаєте, що кожен народ має свої традиції та обряди.
- Скажіть, будь ласка, яку роль в Українських традиціях відіграють квіти? (з цих квітів складають український вінок)
- Для того, щоб дізнатись яку кількість квітів вплітають у вінок треба розв’язати рівняння.
- Так, правильно, 12
Плетіння Українських віночків на голову було не просто розвагою. Знаючи значення тієї чи іншої квітки, можна було прочитати його, ніби відкриту книгу. Люди вірили, що квіти – це подарунки Бога, і відноситися до істинного дару природи необхідно з повагою. Поєднання тих чи інших квітів могло без слів розповісти багато. Вибір тієї чи іншої квітки залежав від віку красуні, статусу і навіть від того, з якою метою плели вінок.
Додаткові повідомлення учнів. (Єгор)
- Чи знаєте ви, що символізує кожна квітка?
Кожна квітка несла у собі особливий символізм:
Безсмертник символ здоров’я. Ця скромна на перший погляд рослина вважалась потужним оберегом від хвороб;
Квіти ромашки уособлюють дівочу чистоту, непорочність та вірність;
Квіти волошки та любистку могли розповісти про щиру відданість та красу душі;
Барвінок — символ безсмертної душі та життя;
Весняний вишневий та яблуневий цвіт був уособленням материнської любові;
Грона калини — головний символ дівочої краси;
Хміль — уособлення розуму, кмітливості;
Деревій — головний учасник вінка, символ незламності та витривалості;
Колосся молодої пшениці вплітали для заманювання врожаю, як дари щедрої землі та символ добра;
Маковий цвіт — неймовірно горда та яскрава квітка, але символізувала вона сум і втрату. Дівчата вплітали його у вінок, якщо в родині хтось загинув у війні з ворогом;
Квіти соняшника уособлювали благополуччя, працьовитість та силу. Вважалося, що соняшник— найбільш стійкий та міцний у всьому квітковому царстві;
Яскраві квіти мальви, ружі та півонії могли розповісти про силу віри, надії та любові;
Біла лілія — символ непорочності. Її вплітали в український вінок тих дівчат, які йшли у монастир, як символ закінчення мирського життя.
Задача «Біологія + математика»
Задача з віночком…..
Вважають, що шкідливо залишати на ніч квіти в кімнаті, тому що вони поглинають кисень, необхідний для дихання людини. Щоб, довести, чи вірна ця думка, обчисліть, до якої величини знизиться вміст кисню у кімнаті розміром 5,2м × 3,4м × 3,1м за 10 годин внаслідок дихання рослин масою 4 кг і середньою інтенсивністю 12 мл кисню на 1г за добу (умови нормальні). Початковий вміст кисню 21%.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
VI. Підведення підсумків
На початку уроку ми поставили мету
- Діти, ви сьогодні плідно працювали на уроці, отримали певну кількість фішок. Капітани підрахуйте, будь ласка, їх. А бланки самооцінювання ми зберемо, проаналізуємо на скільки ви володієте матеріалом, хто потребує допомоги….. Скоригувати ваші знання, при бажанні, ми можемо на ДІЗах
VII. Рефлексія.
А свої враження від уроку пропонуємо відзначити на плакаті за допомогою смайликів.
Вам вдячна учні за увагу, за вашу щирість, доброту,
Я зичу вам умінь, наснаги, знання хапайте на льоту,
Це фішки