Календарно-тематичне планування навчального матеріалу «Біологія»
9 клас, (87 год – 2 год на тиждень, з них 2 год – резервні)
Програма: Навчальна програма з біології для 6 – 9 класів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
Біологія: Підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів /Р.В.Шаламов, Г.А.Носов, О.А.Литовченко, М.С.Каліберда. -
Харків: Соняшник, 2017.-352 с.: іл..
№ |
Дата
|
Зміст навчального матеріалу |
Очікуваний результат навчально-пізнавальної діяльності учнів (діяльність, знання, ставлення) |
Наскрізні змістові лінії |
Вступ (орієнтовно 2 год.) |
||||
1
2
|
§1
§1 |
Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук.
Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень
|
практикує: - методи біологічних досліджень у пізнанні окремих явищ живої природи (описовий, експериментальний, моделювання, моніторинг, статистичний — представлення даних); аналізує та порівнює: - біологічні системи, що перебувають на різних рівнях організації; моделює / створює моделі: - простих біологічних систем різних рівнів (наприклад, системи органів людини, угруповання тощо) оперує термінами: - описовий метод, експериментальний метод, моделювання називає: - основні галузі біології; - рівні організації життя; наводить приклади: - біологічних систем, що перебувають на різних рівнях організації; пояснює: - значення методів біологічних досліджень у пізнанні живої природи; - зв’язок біології з іншими природничими й гуманітарними науками; характеризує: - методи біологічних досліджень (описовий, експериментальний, моделювання) усвідомлює: відмінність системи від її дискретних елементів та залежність функціонування системи від взаємозв’язків між елементами різних рівнів |
|
Тема 1. Хімічний склад клітини (10 год) |
||||
3 |
§2 |
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки. |
розпізнає: - приклади органічних речовин за назвами; досліджує / спостерігає: - приклади дії ферментів; розв’язує: - елементарні вправи з молекулярної біологіїзі структури білків та нуклеїнових кислот; аналізує та порівнює: - структурні рівні організації білків; - властивості органічних молекул оперує термінами: - полімер, білки, нуклеїнові кислоти, фермент називає: - органічні та неорганічні речовини, що входять до складу організмів; - складові атома (міжпредметні); - типи хімічних зв’язків (ковалентні, йонні, водневі), гідрофобна взаємодія (міжпредметні); описує: - властивості та біологічну роль води, ліпідів, вуглеводів; - будову, властивості та функції білків, структурні рівні організації білків; - будову й функції нуклеїнових кислот; наводить приклади: - продуктів, що містять білки, ліпіди та вуглеводи; пояснює: - необхідність зовнішніх джерел енергії для існування біологічних систем; - роль АТФ у життєдіяльності організмів; - роль білків у життєдіяльності організмів; - роль нуклеїнових кислот у спадковості організмів висловлює та обґрунтовує судження: - про спільність складу та різницю вмісту хімічних елементів у живій та неживій природі; - щодо необхідності різних продуктів харчування в раціоні людини; робить висновок: - про необхідність вживання людиною різноманітних продуктів харчування; - про значення моделювання в розумінні хімічної будови живих організмів; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток біохімії (І. Ф. Мішер, Ф. Крік, Дж. Уотсон, Р. Франклін та ін.),у тому числі й українських (О. В. Палладін, О. В. Данилевський, Я. О. Парнас) |
|
4 |
§2 |
Органічні молекули. Поняття про біологічні макромолекули – біополімери.
|
||
5 |
§3 |
Білки, їхня структурна організація та основні функції. |
||
6 |
§4 |
Вуглеводи.
|
||
7 |
§5 |
Ліпіди .
|
||
8 |
§6 |
Ферменти, їхня роль у клітині. Лабораторні дослідження: Властивостей ферментів |
||
9 |
§7 |
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. |
||
10
11 |
|
Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот.
Практична робота №1 Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот.
|
||
12
|
§8 |
АТФ. |
||
13 |
|
Узагальнення теми І: « Хімічний склад клітини» |
||
Тема 2.Структура клітини (орієнтовно 8 год) |
||||
14 |
§9 |
Структура еукаріотичної клітини. Клітинна мембрана. |
порівнює: - будову клітини прокаріотів й еукаріотів; - будову клітин рослин, тварин, грибів; дотримується правил: - виготовлення мікропрепаратів та розгляду їх за допомогою мікроскопа; - виконання малюнків біологічних об’єктів; спостерігає: - елементи будови клітини на постійних і тимчасових мікропрепаратах; аналізує: - взаємозв’язок між будовою та функціями органел; - взаємозв’язок між будовою та функціями ядра оперує термінами: - еукаріоти, прокаріоти, віруси, клітинна мембрана, цитоплазма, ендоплазматичний ретикулум, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі, цитоскелет називає: - методи дослідження клітин; - складові цитоплазми; - основні клітинні органели та їхні функції; - основні компоненти та функції ядра; наводить приклади: - про- та еукаріотичних організмів; - рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів; розпізнає: - компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях; пояснює: - роль мембран у життєдіяльності клітин; - взаємозв’язок клітини із зовнішнім середовищем; характеризує: - хімічний склад клітинної мембрани застосовує знання: - для доказу єдності органічного світу; висловлює судження: - щодоролі клітини як елементарної структурної одиниці живих систем; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про клітину (Т. Шванн, М. Шлейден, К. Гольджі та ін.) |
|
|
|
|
||
15 |
§10 |
Цитоплазма |
||
16 |
§10 |
Основні клітинні органели. |
||
17 |
§11 |
Ядро, його структурна організація та функції. |
||
18 |
§12 |
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина. |
||
19 |
§13 |
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: рослинна та тваринна клітина. |
||
20 |
§14 |
Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії. Лабораторні роботи 1. Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин. |
||
21 |
|
Узагальнення теми -2 |
|
|
Тема 3. Принципи функціонування клітини (орієнтовно 9 год) |
||||
22 |
§16 |
Обмін речовин та енергії. |
характеризує: - процеси фотосинтезу, клітинного дихання як джерел енергії для клітин;
аналізує: порівнює: - процеси фотосинтезу та хемосинтезу оперує термінами: - метаболізм, клітинне дихання, мітохондрії, фотосинтез, пластиди, хемосинтез називає: - процеси обміну речовин та енергії, які відбуваються в цитоплазмі клітини; - органели клітини, у яких відбувається дихання та фотосинтез; наводить приклади: - процесів розщеплення органічних речовин, що відбуваються в клітині висловлює судження: - щодо значення процесів фотосинтезу, хемосинтезу, клітинного дихання для забезпечення енергетичних потреб організмів; - щодо планетарної ролі фотосинтезу; застосовує знанняпро: - процеси життєдіяльності клітини для мотивації здорового способу життя; робить висновок: - про схожість процесів обміну речовин, що відбуваються в клітинах організмів різних груп організмів; - про значення методу моделювання у вивченні клітинних процесів |
Здоров’я і безпека (орієнтує на застосування знання про процеси життєдіяльності клітини для мотивації здорового способу життя) Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення планетарної ролі фотосинтезу як одного з основних механізмів підтримання гомеостазу в атмосфері) |
23 |
§16 |
Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах. |
||
24 |
§17 |
Клітинне дихання.Біохімічні механізми дихання. |
||
25 |
§18 |
Фотосинтез: світлова та темнова фаза.
|
||
26 |
§18 |
Фотосинтез: світлова та темнова фаза.
|
||
27 |
§19 |
Хемосинтез.
|
||
28 |
§20 |
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах.
|
||
29 |
|
Узагальнення теми 3 |
|
|
30 |
|
Контрольна робота №1
|
|
|
Тема 4. Збереження та реалізаціяспадковоїінформації (орієнтовно 13 год) |
||||
31 |
§21 |
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК. |
характеризує: - процес транскрипції; - процес біосинтезу білка; - процес реплікації ДНК; - генетичний код та його значення в біосинтезі білків; - взаємозв’язок між будовою та функціями хромосом; - процеси мітозу та мейозу в еукаріотів; - етапи клітинного циклу; - етапи онтогенезу в рослин і тварин; порівнює: - процеси транскрипції та реплікації; - процеси мітозу та мейозу оперує термінами: - ген, генетичний код, ядро, хромосоми, рибосоми, транскрипція, трансляція, мітоз, мейоз називає: - типи генів; - етапи реалізації спадкової інформації; - фази мітозу та мейозу; - періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів; наводить приклади: - застосування принципу комплементарності нуклеотидів робить висновок: - про визначну роль спадкового апарату клітини |
|
32 |
§22 |
Транскрипція.
|
||
33 |
§23 |
Основні типи РНК.
|
||
34 |
§24 |
Генетичний код.
|
||
35 |
§25 |
Біосинтез білка.
|
||
36 |
§25 |
Практична робота №2. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції. |
||
37 |
§26 |
Гени.
|
||
38 |
§27 |
Геноми.Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів. |
||
39 |
§28 |
Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. Лабораторні дослідження: фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі). |
||
40 |
§29 |
Мейоз. Рекомбінація ДНК. |
||
41 |
§30 |
Статеві клітини і життєві цикли |
||
42 |
§30 |
Етапи індивідуального розвитку. |
|
|
43 |
|
Узагальюючий урок з теми ‹‹Збереження та реалізація спадкової інформації››
|
|
|
Тема 5. Закономірності успадкування ознак 13 год. (орієнтовно 12 год+1р ) |
||||
44 |
§31 |
Генотип та фенотип. Алелі. |
застосовує знання: - для складання схем схрещування; - для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини; -для обґрунтування заходів захисту від впливу мутагенних факторів; характеризує: - успадкування, зчеплене зі статтю; - мінливість: комбінативну, мутаційну, модифікаційну; - можливості діагностики спадкових хвороб людини; порівнює: - модифікаційну та мутаційну мінливість; - успадкування домінантних і рецесивних ознак; дотримується правил: - складання схем родоводів; застосовує знання: - для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини оперує термінами: - алель, генотип, фенотип, мутація (точкова, хромосомна, геномна), мутаген називає: - методи генетичних досліджень; - закони Менделя; - форми мінливості; - мутагенні фактори; - види мутацій; - зчеплення генів у хромосомах; наводить приклади: - спадкової мінливості; - неспадкової мінливості; - спадкових захворювань людини; пояснює: - поняття: домінантний та рецесивний алелі, гомозигота, гетерозигота; - значення генотипу й умов середовища для формування фенотипу висловлює судження: - про важливість генетичного консультування та молекулярних методів діагностики в сучасній генетиці; - щодо впливу на потомство шкідливих звичок батьків (тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин); усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток генетичних знань (Г. Мендель, Т. Х. Морган та ін.),у тому числі й українських (С.М. Гершензон) |
Здоров’я і безпека (орієнтує на розуміння важливості генетичного консультування та молекулярних методів діагностики задля народження здорових дітей, на глибоке засвоєння впливу на потомство шкідливих звичок батьків: тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин) |
45 |
|
Закони Менделя.
|
||
46 |
§32 |
Закони незалежного успадкування. |
||
47 |
§33 |
Ознака як результат взаємодії генів. |
||
48 |
§34 |
Поняття про зчеплення генів і кросинговер. |
||
49 |
§35 |
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю. |
||
50 |
§36 |
Форми мінливості.
|
||
51 |
§37 |
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій. Спадкові захворювання людини. |
||
52 |
§38 |
Класичні методи генетичних досліджень. |
||
53 |
|
Практична робота №3. Складання схем схрещування. |
||
54 |
§39 |
Сучасни методи молекулярної генетики. |
||
55 |
§ |
Генетичне консультування. Проект Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором учня) |
|
|
56 |
|
Узагальнення з теми 5
|
|
|
Тема 6. Еволюція органічного світу (орієнтовно 9 год) |
||||
57 |
§40 |
Популяції живих організмів та їх основні характеристики. |
характеризує: -розвиток поглядів на походження різноманіття живих істот; порівнює: - географічне й екологічне видоутворення; дотримується правил: - складання елементарних таблиць, схем, що демонструють еволюційний розвиток рослинного й тваринного світу Землі оперує термінами: - вид, популяція, еволюція, природний добір, антропогенез дає визначення понять: - конвергенція, дивергенція, паралелізм; пояснює: - основні положення сучасної теорії еволюції; - популяцію як елементарну одиницю еволюції; - основні характеристики популяції; - елементарні фактори еволюції; - критерії виду; - способи видоутворення; - докази еволюції;
- види природного добору; - етапи еволюції людини; - різноманіття організмів якрезультат еволюції; наводить приклади: - адаптації організмів до умов середовища; - викопних організмів різних геологічних епох висловлює судження: - щодо співвідношення біологічних та соціокультурних факторів у розвитку людини; робить висновок: - про єдність органічного світу, що проявляється через його розмаїття; - про значення моделювання в дослідженні еволюційних процесів різних рівнів; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток еволюційного учення (Е. Геккель, Ч. Дарвін, Ж.- Б. Ламарк та ін.),у тому числі й українських (О. О. Ковалевський) |
|
58 |
§41 |
Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна. |
|
|
59 |
§42 |
Еволюційні фактори.
|
|
|
60 |
§43 |
Механізми первинних еволюційних змін. |
|
|
61 |
§44 |
Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції. |
|
|
62 |
§45 |
Еволюція людини.
|
|
|
63 |
§45 |
Етапи еволюції людини.
|
|
|
64 |
§46 |
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя. |
|
|
65 |
|
|
|
|
Тема 7. Біорізноманіття (розглядаєтьсяопційно, орієнтовно 5 год) |
||||
66 |
§47 |
Основи еволюційної філогенії та систематики. |
характеризує: - основні принципи біологічної систематики; аналізує та порівнює: - засоби боротьби із хворобами різної природи (вірусні, бактеріальні, протозойні тощо) називає: - таксономічні одиниці; - основні групи організмів робить висновок: - про єдність органічного світу, що проявляється через його розмаїття; усвідомлює : - значення різних форм життя для збереження здоров’я людини |
|
67 |
§48 |
Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти. |
||
68 |
§48 |
Неклітинні форми життя: віруси. |
||
69 |
§49 |
Огляд основних еукаріотичних таксонів |
||
70 |
|
Узагальнення теми 6-7
|
|
|
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи (орієнтовно 10 год) |
||||
71 |
§50 |
Екосистема. Різноманітність екосистем. |
застосовує знання: - про особливості функціонування популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів їх збереження, прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах; розпізнає: - основні групи організмів за екологічною роллю в мережах живлення екосистем; застосовує знання: - для складання ланцюгів (мереж) живлення в екосистемах; дотримується правил: - побудови екологічних пірамід різних типів; спостерігає: - дію екологічних факторів на різні групи організмів; аналізує та порівнює: - різні середовища життя; - природні та штучні екосистеми; описує: - антропічний вплив на природні екосистеми; бере участь у природоохоронній діяльності та дотримується екологічної культури в повсякденному житті оперує термінами: - екологічний фактор, продуценти, консументи, редуценти, екосистема, трофічний ланцюг (мережа), біосфера називає: - методи дослідження процесів в екосистемах; - екологічні фактори; наводить приклади: - угруповань, екосистем; - пристосованості організмів до умов середовища; - ланцюгів живлення; пояснює: - структуру екосистем; - взаємодію організмів в екосистемах; - структуру ланцюгів живлення; - правило екологічної піраміди; - значення колообігу речовин у збереженні екосистем; - функціональні компоненти біосфери; - роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері; порівнює: - природні та штучні екосистеми; - роль продуцентів, консументів, редуцентів у штучних і природних екосистемах робить висновок: - про цілісність і саморегуляцію живих систем; - про значення природних угруповань для збереження рівноваги в біосфері; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток екології (Е. Геккель, Ю. Лібіх, Е. Шелфорд та ін.),у тому числі й українських (М. І. Вернадський); формує громадянську позицію: - в галузі збереження довкілля |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розуміння антропічного впливу на природні екосистеми, значення колообігу речовин у збереженні екосистем, роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері; спрямовує на дотримання екологічної культури в повсякденному житті,участь у природоохоронній діяльності та вияв громадянської позиції в галузі збереження довкілля). Підприємливість та фінансова грамотність (орієнтує на усвідомлення відмінностей між природними та штучними екосистемами за показниками продуктивності й ефективності; спрямовує на усвідомлення економічної оцінки природних екосистем та антропічного впливу на них; спрямовує на дотримання екологічної культури в бізнесі). Здоров’я і безпека (націлює на розуміння наслідків антропічного впливу на природні екосистеми для здоров’я людини; сприяє дотриманню екологічної культури в повсякденному житті, формуванню активної громадянської позиціїв галузі збереження довкілля як одного з напрямів боротьби за здоров’я) Громадянська відповідальність (спрямовує на активну участь у природоохоронній діяльності та дотримання екологічної культури в повсякденному житті, вияв громадянської позиції в галузі збереження довкілля) |
72 |
§51 |
Харчові зв’язки, потоки енергії. |
||
73 |
§52 |
Коло обіг речовин в екосистемах. |
||
74 |
§53 |
Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори. |
||
75 |
§54 |
Стабільність екосистем та причини її порушення. |
||
76 |
§55 |
Біосфера як цілісна система. Проект (дослідницький) Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості |
||
77 |
§56 |
Захист і збереження біосфери.
|
||
78 |
§57 |
Охорона природи
|
|
|
79 |
|
Узагальнення теми 8
|
|
|
80 |
|
Контрольна робота №2 |
|
|
Тема 9. Біологія як основа біотехнології та медицини (орієнтовно 7 год) )+1 рез |
||||
81 |
§59 |
Поняття про селекцію.
|
порівнює: - класичні методи селекції із сучасними біотехнологічними підходами оперує термінами: - біотехнологія, селекція, генетична інженерія, генетично-модифіковані організми називає: - методи селекції; - завдання та основні напрями сучасної біотехнології; - методи сучасної біотехнології; - можливості діагностики спадкових хвороб людини; пояснює: - переваги та можливі ризики використання генетичномодифікованих організмів; наводить приклади: - речовин (продукції), які одержують методами традиційних біотехнологій; - речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії застосовує знаннядляоцінки: - можливих позитивних і негативних наслідків застосування сучасних біотехнологій; висловлює судження: - щодо можливості використання генетично модифікованих організмів; - щодо моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розуміння переваг сучасних біотехнологічних підходів над методами класичної селекції; спрямовує на обговорення переваг та можливих ризиків використання генетичномодифікованих організмів, моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень; на прикладах речовин (продукції), які одержують методами біотехнологій і генної інженерії, демонструє важливість наукоємних технологій у сталому розвитку людства) Громадянська відповідальність (спрямовує на розуміння моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень в галузі біотехнології та генетичної інженерії, важливість профілактики упередженого ставлення до сучасних технологій) Здоров’я і безпека (орієнтує на розуміння сучасних технологій у галузі діагностики та корекції спадкових хвороб людини; можливих позитивних і негативних наслідків застосування сучасних біотехнологій, генетично модифікованих організмів) Підприємливість і фінансова грамотність (орієнтує на розуміння переваг сучасних біотехнологій над класичними методами селекції; значення для підприємницької діяльності сучасних наукоємних технологій, зокрема, в діагностиці та корекції спадкових хвороб людини, у використанні генетично модифікованих організмів та речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії) |
82 |
§58 |
Введення в культуру рослин. Одномашення тварин |
||
83 |
§58 |
Методи селекції рослин..Методи селекції тварин. |
||
84 |
§60 |
Огляд традиційних біотехнологій. |
||
85 |
§61 |
Основи генетичної та клітинної інженерії. |
||
86 |
§62 |
Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині. |
||
87 |
§63 |
Генетично модифіковані організми |
||
Узагальнення(орієнтовно 1год)+1 рез |
||||
88 |
§64 |
Основні загальні властивості живих систем |
характеризує: - основні загальні властивості живих систем оперує термінами: - система робить висновок: - про єдність живих систем різних рівнів |
|
|
|
|
|
|
Кількість лабораторних досліджень –3
Кількість лабораторних робіт–1
Кількість практичних робіт - 3
Кількість міні-проектів - 2
Кількість контрольних робіт– 2 (Планувати термін проведення на розсуд учителя)
Кількість екскурсій - 0
Матеріал для опійного навчання виділено курсивом та жовтим кольором