Конспект бінарного уроку
з громадянської освіти та правознавства
для 10-го класу
Підготувала учитель історії
КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»
Вистороп Тетяна Василівна
Тема. Як демократичні процедури забезпечують народовладдя у демократичній державі.
Законодавча, виконавча та судова влада в демократичних країнах. Принципи виборчого права. Етапи виборчого процесу.
Мета: дослідити механізми функціонування інститутів демократії та демократичні процедури; визначити роль демократичних процедур і принципів у демократичній державі; визначити принципи виборчого права та етапи судового процесу; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з підручником та додатковим матеріалом, уміння працювати в парах та малих групах; формувати розуміння важливості дотримання принципів демократичного суспільства.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
-
називати демократичні процедури;
-
характеризувати вибори як інструмент демократії;
-
визначати види виборчих систем;
-
аналізувати принципи виборчого права та етапи виборчого процесу.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, ілюстрації до теми.
Хід уроку
-
Організаційна частина.
-
Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
-
Робота в парах.
-
Підпишіть під зображеннями ознаки демократії, які вони ілюструють.
(наявність у державі представницьких органів влади та місцевого самоврядування; наявність справедливого та незалежного суду; вибори, референдум; виборність органів влади)
-
Виправте помилки.
-
Термін «демократія» буквально означає «влада одного». (влада народу)
-
Уперше слово «демократія» прозвучало з вуст спартанського стратега Дарія у IV ст. до н.е. (афінського; Перікла; 5 ст.)
-
У сучасному світі основними принципами демократії вважають силу та зброю, (Свободу та рівність)
-
В Україні було проведено чотири референдуми. (три)
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
-
Аналіз ситуацій.
-
Прочитайте уявні ситуації стосовно виборів старости у шести громадах України.
-
Обговоріть їх у парах і скажіть, що, на ваш погляд, у них не так?
-
Головуючий на загальних зборах громади запропонував односельцям вибрати старосту громади і сказав, що це повинен бути громадянин N. (назвав ім’я свого приятеля)
-
Вибори старости громади відбулися через жеребкування. Старостою випадково став чоловік, який витягнув картку із позначкою «староста».
-
На виборах старости жінки мали по одному голосу, а чоловіки по два, тому що у громаді живе удвічі менше чоловіків аніж жінок.
-
Обирати старосту одержали право лише мешканці громади, які мають роботу.
-
Перед тим, як виборці опустили свої бюлетені у скриньку для голосування, головуючий зазирнув у кожний бюлетень, щоб знати хто як проголосував.
-
Під час обговорення кандидатури старости виявилося, що гідних осіб серед мешканців громади немає. Тому вирішили, що старостою буде заможний і відомий бізнесмен із обласного центру.
-
Чи вважаєте ви такі вибори справедливими? Обґрунтуйте свою думку?
-
Прокоментуйте ситуації. Визначте, які принципи виборчого права були порушені у кожній з них?
-
Чому, на вашу думку, важливо дотримуватися принципів виборчого права?
-
Сьогодні ми познайомимося з принципами виборчого права та етапами виборчого процесу.
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Робота в парах.
-
Проаналізуйте та доповніть таблицю, пригадуючи матеріал основ правознавства.
-
Робота з Конституцією України.
-
Опрацюйте статтю 6 Конституції України.
Стаття 6. Державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову (…).
-
Як ви вважаєте, з якою метою здійснюється поділ влади?
-
Робота з таблицею.
-
Проаналізуйте таблицю на с. 68 підручника.
-
Поясніть, як ви розумієте кожен із видів.
-
Користуючись текстом підручника на с. 68, поясніть види виборчого права.
-
Коли відбудуться найближчі вибори в Україні? (навесні 2019 р.)
-
Визначте вид цих виборів. (президентські)
-
Кероване читання (с. 69 – 70).
-
Опрацюйте текст підручника.
-
Проаналізуйте види виборчих систем.
-
Яка з них, на вашу думку, має більше недоліків? Чому?
-
Робота зі схемами.
-
Проаналізуйте схеми на с. 69, 70.
-
Наведіть приклади втілення наведених принципів у практику виборів в Україні.
-
Поясніть, як ви розумієте названі принципи й цінності демократії.
-
Робота в парах.
-
Розгляньте зображення.
-
Користуючись текстом підручника, підпишіть етапи виборчого процесу та розташуйте їх у правильній послідовності, позначивши відповідні цифри у кружечках.
-
Дайте відповіді на запитання.
-
Який орган має призначає дату виборів в Україні? (ЦВК)
-
Чим відрізняється процедура реєстрації виборців в Україні та США? (обов’язкова, добровільна)
-
Яких принципів мають дотримуватися кандидати під час агітації виборців?
-
Який спосіб голосування є найпоширенішим?
-
Чи можна обирати президента підняттям рук? Чому?
-
У чому полягають правила процедури голосування?
-
Узагальнення та систематизація знань.
-
Вправа «Вибори у школі».
-
Зараз ми проведемо вибори прямо в класі. Голосувати будемо за дві номінації – «Улюблений предмет» та «Учень тижня». Першу ми обиратимемо за пропорційною системою, а другу – за мажоритарною.
-
Для того, щоб вбори були демократичними, необхідно дотримуватись таких кроків:
-
повідомити шкільний/класний колектив про суть та час таких виборів;
-
створити шкільну/класну виборчу комісію;
-
організувати висунення кандидатів або інших ідей вибору;
-
підготувати бюлетені для голосування;
-
зареєструвати офіційних спостерігачів;
-
провести голосування;
-
ознайомити громадськість класу/школи із результатами виборів.
-
Робота з цитатою.
-
Ознайомтеся із цитатою відомого американського політичного і державного діяча Бенджаміна Франкліна.
«Демократія – це коли два вовки і вівця голосують щодо меню на обід. Свобода – це коли добре озброєна вівця оспорює результат такого голосування»
Бенджамін Франклін
-
Яку думку хотів підкреслити автор цитати щодо становища «більшості» та «меншості» у демократичності суспільства?
-
Які засоби мають існувати в демократичному суспільстві, щоб права кожного громадянина були захищені?
-
Підсумки уроку.
-
Хмара "тегів".
сьогодні я дізнався ...
було важко ...
я зрозумів, що ...
я навчився ...
я зміг ...
було цікаво дізнатися, що ...
мене здивувало ...
мені захотілося ... і т.д.
Кожен учень вибирає по 1-2 пропозиції і закінчує їх.
-
Інструктаж з домашнього завдання.
-
Опрацювати с. 68 – 71.