Бінарний урок з географії та біології з теми "Демографічна ситуація в Україні" 8 клас

Про матеріал

Бінарний урок географії та біології з теми "Демографічна ситуація в Україні" містить матеріали з відповідної теми, що вивчається у курсі геграфіїї 8 класу, знайомить учнів з деякими новими для них біологічними поняттяма також торкається дечких понять, що вивчаються у шкільному курсі "Основи здоров'я".

Перегляд файлу

Бінарний урок з географіі та біології

9 клас

Тема:                     Демографічна ситуація в Україні

Мета:

  • узагальнити та повторити знання учнів з теми «Населення України»;

закріпити знання основних понять та статистичних даних;

     розширити розуміння дітьми особливостей демографічної ситуації  

     в Україні на сучасному етапі;  

  • ввести нові біологічні поняття з теми;
  • розвивати вміння робити висновки та узагальнення, працювати у групах, проводити соціологічні дослідження, опрацьовувати статистичний матеріал, аналізувати графіки, працювати з географічною  картою, створювати комп’ютерні презентації;
  • виховувати почуття патріотизму та відповідальності перед своєю країною, дбайливе відношення до свого здоров’я.

Обладнання: на дошці листівки з основними географічними та біологічними поняттями, комп’ютер та мультимедійна дошка, карта України, вчительські та учнівські презентації: «Динаміка чисельності населення», «Кількість дітей в родинах нашого класу» «Матеріальна допомога сім’ям із дітьми», фрагменти фільмів «Населення: смертність та народжуваність», «Міграції», «Екстракорпоральне запліднення».

Тип уроку: урок розширення, поглиблення та систематизації знань, бінарний урок географії та біології.

Структура уроку:

1. Організація навчальної діяльності учнів.

2. Актуалізація знань.

3. Розширення, поглиблення та систематизація знань.

4. Д/З.

5. Підсумки уроку.

ХІД УРОКУ:

І. Організація класу.

  Вчитель:

     Почати наш урок я хочу з відомого вірша російського поета Бориса Пастернака в перекладі Олесі Райської. Цей невеличкий уривок, сподіваюся, налаштує вас на роботу.

В житті я хочу до всього
Дійти – до сенсів,                     
В роботі, на шляху моїм,
До донців серця.                        
 
До сутності всіх днів моїх,
До їх причини                        
Та до незнаних берегів,
До правд глибини.                  
 
Життя своє за пульс тримать
В подіях долі,                            
Кохати, думать, будувать
На видноколі!

      Ми з вами спробуємо знайти причини складної демографічної ситуації, що склалася у нашій країні, та дійти до сутності її виникнення. Бажаю вам завжди тримати своє життя в руках, а сьогодні на уроці зробити відкриття для себе.

     Урок в нас незвичайний – бінарний урок географії та біології. Зазвичай такі уроки проводять два вчителі, але сьогодні я виступаю в обох цих ролях.

ІІ. Активізація знань та мотивація навчальної діяльності:

Вчитель:

     Не так вже й давно, у 1992 році, на телеканалі «1+1» була популярна заставка: «Ти не один! Нас 52 мільйони!». Сьогодні, закінчуючи вивчення теми «Населення», ми вже знаємо, що ця цифра не відповідає дійсності. Задача нашого уроку – розібратися у причинах зменшення чисельності населення нашої країни, спробувати розглянути шляхи виходу країни зі складної демографічної ситуації, що склалася; поглибити наші знання з теми, зв’язавши географічні знання зі знаннями з біології та зробити висновки для себе, у тому числі про те, як зберегти своє здоров’я та здоров’я нації.

     Клас попередньо був розділений на групи, які отримали випереджальне завдання. В нас є групи біологів та групи географів. (в дітей бейджі «Біологи» та «Географи»).

ІІІ. Розширення, поглиблення та систематизація знань та вмінь.

1. Узагальнення окремих фактів, подій, явищ.

Повторення основних географічних понять теми.

На дошці вивішені листівки з основними поняттями теми.

Учитель пропонує дітям дати визначення понять:

  • демографія
  • густота населення
  • природний приріст
  • народжуваність
  • смертність
  • міграція
  • сальдо міграцій
  • депопуляція
  • еміграція
  • імміграція
  • вікова структура населення
  • статева структура населення
  • нація
  • етнос
  • діаспора
  • трудові ресурси
  • економічно активне населення 

 

Що означають подальші цифри?

  • 45,5 млн осіб (чисельність населення України на 2014 рік)
  • 42,7 млн осіб (чисельність населення україни на 2016 рік – без  

                                урахування окупованих територій)

  • 223 тис. осіб  (чисельність населення Кременчука на 2016 рік)
  • 74 осіб/км2 (середня густота населення України)
  • - 0,36% (природний приріст населення на 2016 рік)
  • 46% (кількість чоловічого населення України)
  • 54% (кількість жіночого населення України)
  • 66 років (середня тривалість життя чоловіків в Україні)
  • 75 років (середня тривалість життя жінок в Україні)

Вчитель:

     Групи учнів-дослідників заздалегідь отримали випереджальні завдання, метою яких було опрацювати статистичні матеріали та провести соціологічні дослідження за певними напрямами теми «Демографічна ситуація в Україні».

Пропоную послухати доповіді груп.

ГЕОГРАФИ:    

       (доповідь супроводжується переглядом учнівської презентації

       додаток 1«Динаміка змін чисельності населення»)

     Вивчаючи дану тему у ході практичних робіт, ми навчилися робити графіки динаміки чисельності населення у нашій країні. Аналізуючи даний графік, ми бачимо, що чисельність населення у країні невпинно падає з 51,4 млн. осіб (найбільшій показник) у 1992 році до 42,7 млн. осіб без урахування людей, що мешкають на окупованих територіях на початку 2016 року. Це явище депопуляції. Сучасна демографічна ситуація в Україні оцінюється як критична.

      Ми розглянули ситуацію у нашому місті (та склали графік), де відповідні показники чисельності населення складають 237 тис. осіб на 1989 рік та 223 тис. осіб на 2016 рік. Це пов’язано із від’ємним природним приростом (подивіться на наступний графік). Дані про народжуваність та смертність у нашому місті постійно публікуються у газеті «Телеграф» (демонстрація газети). Вивчаючи це питання, ми відстежили динаміку чисельності учнів у нашій школі, яка відображає ситуацію у країні. Причина цього – від’ємний природний приріст. На відновлення населення впливають такі причини: економічна ситуація у країні – матеріальний рівень життя українців, соціальні причини – рівень медичного обслуговування, забезпечення житлом, «старіння нації», екологічна ситуація та інші.

Вчитель:

     Шкільні підручники не завжди встигають за ходом історичних подій. Ми маємо згадати про військові дії на сході нашої країни та їх негативний  вплив на населення.

      За офіційними даними за час проведення антитерористичної операції в зоні АТО загинуло більше 4300 осіб, поранено більше 9900 осіб. Смертність підвищується не тільки через бойові дії. Через стреси й нервове напруженння, пов’язані з війною, у людей частішими стають нервові розлади, що призводить до підвищення смертності, особливо серед людей похилого віку.

     Війна впливає й на народжуваність. Подружжя намагаються відкласти появу дитини. Після закінчення воєн демографічні процеси зазвичай відновлюються за 2-3, а інколи за 5 років. Тому демографічна криза в країні суттєво поглиблюється.

     Давайте будемо твердо вірити в те, що війна скоро закінчиться і наші військові повернуться до своїх родин живими та здоровими.   

Вчитель:

     А зараз ми розглянемо демографічну ситуацію у країні ще з одного боку. Чисельність населення зменшується не лише у нашому місті.

 (робота з картою)

Покажіть на карті міста-мільйонери України та назвіть  міста, які за останні роки втратили статус «місто-мільйонер».

Міста-мільонери - це: Київ – 2,86 млн. чол., Харків – 1,45 млн. чол., Одеса – 1,017 млн. чол.,

Втратили цей статус міста: Дніпро – 993 млн. чол., Донецьк – 949,8 тис. чол. (дані на 2016 р.)

Перегляд епізоду фільму про причини депопуляції у країні.

(відеофрагмент «Населення. Народжуваність та смертність»)

https://www.youtube.com/watch?v=C6opwzpk-A

Вчитель:

     Ми згадували про вікову різницю людей. Це біологічне поняття «онтогенез» (поняття на дошці, діти записують у зошити).

Онтогенез – індивідуальний розвиток організму з моменту зачаття до природної смерті.

Продовжуємо досліджувати демографічну ситуацію.

СОЦІОЛОГИ:

(перегляд учнівської презентації – додаток 2

 «Кількість дітей в родинах нашого класу»)

     Ми провели аналіз демографічної ситуації у сім’ях дітей нашого класу. У класі переважають дводітні сім’ї. До багатодітних відносяться тільки 4 сім’ї. У сім’ях батьків було також 4 багатодітні сім’ї, але загальна кількість дітей була великою, бо народжуваність в країні в ті часи була високою. Це говорить про те, що соціальні умови були не кращими, але віра у краще майбутнє у людей була сильнішою.

     Згідно з опублікованими соціальними опитуваннями, на питання «Чому ви не заводите дитину?»

54% опитуваних відповідають, що їм вже пізно заводити дітей,

22% вважають, що в них вже є дитина і їм достатньо,

14% бояться, що не зможуть забезпечити сім’ю після народження дитини,

9% думають, що на Україні не найбільш сприятливі соціальні умови для народження дітей.

     А ось ще одна проблема молодих сімей – недостатня кількість місць у дитячих учбових закладах, яку показує цей графік. Як бачимо, місць катастрофічно не вистачає. Мами записують своїх дітей у чергу в дитячий садок за декілька років. У нашому місті, наприклад, це питання вирішується – дитячі садки, що довгий час використовувалися не за призначенням, зараз знову передаються за прямим призначенням.

Вчитель:

     Давайте повторимо біологічні поняття, які ви вивчили у минулому навчальному році, вивчаючи зоологію. Мова про розмноження ссавців.

- Що таке вагітність?

- Що таке пологи?

Вагітність – фізіологічний стан організму жінки, пов’язаний із заплідненням яйцеклітини та розвитком зародку і плоду.

Пологи – фізіологічний процес, яким закінчується вагітність – вихід з тіла матері зрілого плоду.

Вчитель:

     Так, у наш час демографічна ситуація у країні оцінюється як критична. Але наша держава вживає економічних заходів для вирішення цієї проблеми. Постійно підвищується рівень заробітної платні. Пропоную економістам розповісти про державну допомогу сім’ям з дітьми.

ЕКОНОМІСТИ:

     Декретна відпустка надається вагітній жінці для профілактики ускладнень вагітності та майбутніх пологів. У декретній відпустці жінка отримує можливість піклування про себе та майбутню дитину, виключення перенапруження та стресів на роботі, підготовки до пологів та отримання інформації про догляд за новонародженим.

     Жінка має право вийти на роботу у будь-який час після пологів. Але державою надається оплачувана післяродова відпустка протягом 56 днів. Декретна відпустка закінчується через 6 тижнів після пологів.

Відпустка за доглядом за дитиною продовжується 3 роки.

ЕКОНОМІСТИ:

(перегляд учнівської презентації – додаток 3 «Матеріальна допомога

держави при народженні дитини»)

     Згідно зі статтею 56 Закону Україні «Про державний бюджет України» (дані на 2016 рік) загальна сума допомоги при народженні дитини складає 41280 грн. Початкова допомога при народженні дитини складає 10320 гривень. Залишок суми у розмірі 30960 гривень сім’я отримує щомісячно рівними частинами по 860 гривень.

      Як видно з останнього графіку, результатом таких державних заходів є стабілізація та підйом народжуваності після «демографічної ями» 90-х років.

Вчитель:

    Серед причин депопуляції у країні необхідно відмітити еміграцію.

Перегляд відеофрагменту –  «Еміграція» https://www.youtube.com/watch?v=iDyIFMaEJwU

Вчитель:

     Якими є основні причини еміграції? (економічна, екологічна)

     Однак пік міграції прийшовся на початок 1990-х років у зв’язку зі складною економічною ситуацією у країні. На початку 2000-х років ситуація покращилася. На жаль, в останні два роки у зв’язку з військовими діями в зоні АТО українці масово виїжджають за межі Донецької та Луганської області. Це вимушена міграція, що пов’язана з військовими діями. Вона є внутрішньою та зовнішньою. За темпами внутрішньої міграціі Україна зараз займає перше місце в Європі. Також в останні роки спостерігається маятникова міграція в европейські країни на заробітки (економічна міграція) та з метою отримання освіти.

 Однією з причин еміграції є екологічна, особливо після аварії на ЧАЕС. Це питання дослідили екологи.

ЕКОЛОГИ:

     Серед причин, що визначають рівень захворюваності, стан навколишнього середовища займає приблизно 20%, а якщо говорити в цілому про сучасну екологічну напругу разом зі стресовими та нервово-психічними перевантаженнями, то, за даними ВООЗ, похідною від цього є більша частина хвороб – до 70-80%.

     Аварія на Чорнобильській АЕС викликала найсильніше в історії людства радіоактивне забруднення навколишнього середовища. Післяаварійний стан характеризується широкомасштабною та багатокомпонентною структурою опромінення населення, в яку входять:

- зовнішнє гамма-опромінення від радіоактивних опадів на грунт;

- внутрішнє опромінення внаслідок вживання продуктів харчування, забруднених ізотопами цезію та стронцію;

- опромінення щитоподібної залози радіоізотопами йоду.

     Вважається, що найсерйознішим показником впливу опромінення є збільшення кількості онкологічних захворювань. Серед багатьох факторів, що впливають на здоров’я людини та середовище його існування, одне з основних місць займають хімічні забруднювачі. У наш час забрудненими є всі компоненти природи: повітря, вода, грунт. Найбільш забруднені промисловими відходами такі індустріальні регіони, як Донбас та Придніпров’я.

     Давайте закріпимо ще два поняття, вивчених нами на уроках біології та основ здоров’я:

- Що називається здоров’ям згідно з визначенням ВООЗ?

- Що таке хвороба? (фронтальне опитування)

Здоров’я – стан фізичного, психічного та соціального благополуччя, високої працездатності та соціальної активності людини.

Хвороба – життєдіяльність організму, що виражається у змін функції та у порушенні будови органів та тканей; виникає під впливом надзвичайних до даного організму подразників зовнішнього та внутрішнього середовища організму.

Вчитель:
     А зараз ми переходимо до ще одної важливої соціальної проблеми: відношення до шлюбу у нашому суспільстві. Цю тему досліджували…

ЕКСПЕРТИ З ПИТАНЬ СІМ’Ї:

     Порівняно з 1985 роком показник реєстрації шлюбів знизився на 40%. Суспільство почало більш лояльно ставитися до цивільних шлюбів. Спостерігається тенденція рості позашлюбних народжень – близько 20%. Кожна друга українська сім’я розпадається. Найбільша кількість розлучень приходиться на перший рік сумісного життя, потім криза трапляється на 7-8 році, а третя – коли виростають діти. Не більше 50% жінок свідомо планують свою вагітність. Геронтологи впевнені, що ніякі таблетки не допоможуть старіння організму, якщо людина не почне системно займатися своїм здоров’ям. Життя людини скорочують нездоровий спосіб життя, неуважність до симптомів хвороб, куріння та вживання алкоголю, малорухомий спосіб життя та переїдання. Українці п’ють більше пива, ніж бутильованої води. Чоловіча смертність у працездатному віці втричі перевищує жіночу. Змінилися життєві стандарти. Жінок, які хочуть «оселитися на кухні» та повністю присвятити себе дітям, стає все менше.

Вчитель:

     Звичайно, у наш час місце жінки у суспільстві змінилося. Багато жінок вважають кар’єру пріоритетною, літають у космос, стають чемпіонками світу, нобелівськими лауреатами та президентами країн. Але я впевнена, що якщо спитати їх, що для них найдорожче, їхня відповідь буде «Діти та сім’я».

Пропоную вам висказатися на тему: «Сім’я – це…» (метод «Мікрофон»)

- Сім’я – це близькі та рідні люди…

- Сім’я – це взаємна допомога та любов…

- Сім’я – місце де тебе розуміють…

Вчитель:

     Говорячи про сім’ю та дітей, переходимо до біологічних понять та питань.

Учень:

 Скажіть, звідки я взявся?
Я всім задавав питання.
А дідусь мені відповів:
- Нам тебе лелека приніс.
А бабуся мені сказала:
- У капусті тебе знайшли.
А дядько жартував: - З вокзалу
В кошику тебе принесли.
Я знаю, що це неправда,
Мама мене народила,
Я тільки не знаю відповіді,
Де мама мене взяла.
Сестра на мене бурчала:
- Ти запаморочив голову всім.
А я починав спочатку:
- А де я до мами жив?
Ніхто це таємницю з дорослих
Мені так пояснити і не зміг.
Лише мама відповіла просто:
-Ти жив у моєму серці, синку...

Вчитель:

     Тему «Репродуктивна система» ми будемо вивчати на уроках біології у другому півріччі. А зараз познайомимося з деякими поняттями цієї теми.

Репродуктивна система – система органів розмноження, що забезпечує репродукцію – розмноження.

Ембріон (зародок) – початковий етап розвитку організму з моменту імплантації до розвитку плаценти (до кінця 2-го місяця вагітності).

Імплантація – процес прикріплення зародку до слизової оболонки матки.

Плід – період розвитку організму від розвитку плаценти до пологів (2-9 місяці вагітності).

     Ми детально будемо вивчати цю тему у курсі біології людини, а зараз пропоную подивитися невеликий відеофрагмент, що демонструє тему, якої немає у вашому підручнику біології, але вона передбачена програмою. Мова про екстракорпоральне запліднення – сучасний метод, що допомагає людям, які хочуть, але не можуть мати власних дітей.

Екстракорпоральне запліднення (ЕКЗ) — найсучасніша допоміжна репродуктивна технологія, що використовується при лікуванні безпліддя. Під час ЕКЗ яйцеклітину виймають з організму жінки та запліднюють штучно за умов in vitro («у пробірці»). Отриманий ембріон утримують умовах інкубатору, де він розвивається на протязі 2-5 діб, після чого ембріон переносять у порожнину матки для подальшого розвитку.

Перегляд відеофрагменту –  «Штучне запліднення» https://www.youtube.com/watch?v=GorEcrkLEag 

ЕКСПЕРТ З ПИТАНЬ МЕДИЦИНИ:

     Перша дитина з пробірки народилася в Англії у 1978 році. У 2010 році професор Кембриджського університету Роберт Едвардс, що провів перше у світі успішне екстракорпоральне запліднення, отримав Нобелівську премію. Перша дитина з пробірки Луїза Браун вже давно має своїх дітей.

У 1990 році у світі нараховувалося більше 20 тисяч дітей, зачатих у пробірці. У 2011 році – більше 4 млн. Найбільш розповсюджена процедура ЕКЗ в Ізраїлі, де на 1 млн. мешканців приходиться 3,4 тис. процедур ЕКЗ на рік.

Вчені з Оксфордського університету розробили метод сканування ембріона перед переносом у матку. Ця процедура дозволяє запобігти народженню дитини з хромосомними аномаліями. Особливо важливе таке дослідження для жінок, чий вік близький до 40 років, коли ризик проявлення спадкових патологій помітно зростає. Проведені експерименти довели, що успішне підсадження ембріона проходить у 2/3 випадків. Майже 40% програм ЕКЗ починаються у зв’язку з чоловічим безпліддям. На Україні завдяки методу ЕКЗ народилося більше 3 тис. осіб. Ця процедура успішно проводиться у багатьох центрах планування родини у Києві, Дніпрі, Львові, Харкові, Донецьку та інших великих містах.

ЕКСПЕРТ З ПИТАНЬ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я:

     Безпліддя – нездатність дорослого організму мати потомство. Сімейну пару вважають безплідною, якщо вагітність у жінки не наступає на протягом року сімейного життя.

     Згідно даним Всесвітньої Організації Охорони Здоров’я «…близько 8% сімейних пар протягом репродуктивного періоду життя стикаються з проблемою безпліддя». В людини розрізняють абсолютне безпліддя через невиліковні зміни у статевому апараті чоловіка або жінки (дефекти розвитку, оперативне видалення статевих залоз, травми) та відносне, причини яких можуть бути вирішені. Причин жіночого безпліддя багато, але найчастішою є непрохідність маткових труб, причиною якої може бути переохолодження, запалювальні процеси. Безпліддя після аборту, згідно з даними Міністерства охорони здоров’я, спостерігається у 70% жінок.

     В останній час у всьому світі ростуть негативні показники чоловічого безпліддя, не всі причини якого встановлені, але серед них на перших місцях хронічний стрес, перегрівання організму, контакти зі шкідливими хімічними речовинами та важкими металами, радіація, шкідливе випромінювання (в тому числі вплив мобільних телефонів), малорухомий спосіб життя, алкоголізм та паління.

Вчитель:

      Звертаю вашу увагу на необхідність дбайливого відношення до свого здоров’я. Тему «Репродуктивне здоров’я молоді» ми з вами будемо детально вивчати  на уроках з основ здоров’я, де ви виконуватимете проект «Вплив чинників ризику  на репродуктивне здоров’я».

     Часто негативні стереотипи соціальної поведінки, як то паління, алкоголь, нерозбірливі зв’язки, ранній початок статевого життя, мода на певний одяг, призводять до захворювань репродуктивної системи. Це може негативно вплинути на майбутнє сімейне життя. Задумайтеся про це. Бережіть своє здоров’я змолоду.

Наш урок доходить кінця.

IV. Оцінка навчальної діяльності учнів

V. Домашнє завдання

     Повторити стор. 26-56, повторити біологічні поняття та терміни.

VI. Підведення підсумків уроку:

       Вчитель:

     Ми закінчили вивчення теми «Населення України». Зміст сьогоднішнього уроку неоднозначний. Починали ми його з фактів, цифр, графіків, далі перейшли до питань здоров’я, медицини, сім’ї. Всі ці питання стосуються теми «Демографія». Пропоную згадати ще одне поняття.

     Що таке демографічна політика?

Демографічна політика держави – комплекс заходів, спрямованих на регулювання кількості населення у країні.

     Ми часто говоримо про те, що необхідно підвищувати якість життя. Такі показники, як термін життя, грамотність населення, показники народжуваності, коефіцієнт старіння нації разом з економічними показниками є показниками якості життя. Кабінет Міністрів України зробив спробу рішення демографічної проблеми прийняттям нової державної цільової програми «Репродуктивне здоров’я нації», згідно з якою народжуваність в Україні до 2015 року повинна збільшитися на 10-15%. Спеціалісти у сфері планування сім’ї вважають, що лише за рахунок допоміжних репродуктивних технологій реально збільшити народжуваність на 4-5%. Наша держава робить конкретні кроки, щоб збільшити народжуваність, рівень життя людей. Люди є головним ресурсом держави. А ви – молоді люди. Вам рости, створювати сім’ї, народжувати дітей.                 І у ваших руках майбутнє нашої країни.  

 

 

 

 

 

 

 

Посилання на використані джерела інформації

 

1. Садкіна В.І.,  Гончаренко О.В. «Географія»- підручник для 9 класу

    загальноосвітніх навчальних закладів, Харків, «Оберіг», 2009.

 

2. Н.Ю.Матяш, Н.Н. Шабатура «Біологія» - підручник для

     9 класу загальноосвітніх навчальних закладів, Київ, «Генеза», 2009.

 

3. Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко «Основи здоров’я» – підручник для

     9 класу загальноосвітніх навчальних закладів, Київ, «Алатон», 2009.

 

4. http://countrymeters.info/ru/y -  статистика про населення Землі у реальному  

    часі

5. http://database.ukrcensus.gov.ua/MULT/Dialog/statfile_c.asp - статистичні дані про населення України

 

6. http://ditina.com.ua/stihi-o-detyah1.htm - вірші про дітей

 

7. http://fivobio.com/vagitnist/3974-ekstrakorporalne-zaplidnennja.html - інформація про екстракорпоральне запліднення

 

8. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9D%D0%B0%D1%81%D0%B5%D0%BB %D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F_%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D0%B8  інформація про населення України

 

9. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9D%D0%B0%D1%81%D0%B5%D0%BB %D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F_%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D0%B8  інформація про населення України

 

10. http://www.ukrstat.gov.ua/ - статистичні дані про населення України

 

11. http://www.lawportal.com.ua/detskie-posobija-razmer-vyplat.html - юридичний портал України – інформація про розміри матеріальної допомоги держави при народженні дитини

 

12. http://www.rtown.pl.ua/novini-kremenchuka/u-kremenchutsi-smertnist-perevishhuye-narodzhuvanist.html- дані про демографічні показники у Кременчуці.

 

13. https://www.youtube.com/watch?v=C6opwzpk-Ac – відео про народжуваність та смертність на Україні.

 

14. https://www.youtube.com/watch?v=GorEcrkLEag – відео про штучне запліднення

 

15. https://www.youtube.com/watch?v=iDyIFMaEJwU – відео про еміграцію з України

1

 

doc
Додано
29 липня 2018
Переглядів
1118
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку