Розробка бінарного уроку з музичного та образотворчого мистецтва. Поданний матеріал складається з конспекту, презентації та музичного матеріалу. Під час блоку образотворчого мистецтва подано практичне завдання для учнів.
Херсонська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 4
Херсонської міської ради
Бінарний урок
з «Музичного мистецтва» та
«Образотворчого мистецтва»
за темою:
« Символи України »
Мета:
Навчальна: - розкрити особливості відображення дійсності, духовного світу
людини через музичний образ.
- показати учням та допомогти їм усвідомити важливе значення
музичних творів – пісень, що стали державним та духовними
символами українського народу;
- закріплювати розуміння учнями понять «гімн», «музичний
образ», «державний Гімн»;
-закріплювати навички роботи з папером; розширювати уявлення
про види декоративно-прикладного мистецтва - аплікацію та
обереги української родини – рушники, сорочки;
Розвиваюча : розвивати інтерес до патріотичних образів у творах.
Виховна : виховувати почуття патріотизму, кращі моральні та духовні
якості особистості,вміння працювати самостійно і в колективі,
вміння дотримуватися правил під час виконання співу та
музичних вправ, аплікації.
Тип уроку: комбінований.
Тривалість уроку: 90 хвилин.
Методи:
Обладнання: фортепіано, комп’ютер, проектор, диски, програвач СД-дисків, підручники Г.М. Макаренко «Музичне мистецтво 7 клас», «Вчимося співати», 5—8 кл. (М. К. Яскулко).
Музичний матеріал: М. Вербицький, П. Чубинський «Ще не вмерла України»(слухання, розучування); О. Кониський, М. Лисенко «Молитва за Україну» (слухання), Д. Крижанівський «Реве та стогне Дніпр широкий» (слухання), Т. Петренко «Україна»(виконання).
Художній матеріал:
Художня техніка: аплікація.
Матеріали: папір, ножиці, клей.
ХІД УРОКУ
Епіграф до уроку:
«Я в світі щиро працював,
Я сіяв те, що Бог послав».
Павло Чубинський
Вхід учнів до класу під звучання пісні про Україну.
Перевірка готовності класу і учнів до уроку. Учні поділені на групи: історики, літератори і мистецтвознавці, які отримали випереджальне завдання: повідомлення про композиторів та письменників, пов’язаних з темою уроку.
Музичне вітання.(на мотив пісні «Гей, ви, стрільці січовії»)
Вчитель:Треба разом привітатись,
Діти: Добрий день!
Вчитель: Дружно,голосно сказати,
Діти: Добрий день!
Вчитель: Вліво, вправо поверніться,
Туди-сюди посміхніться,
Разом: Добрий день! Добрий день! Добрий день! Слайд 1
2. Актуалізація музичних вражень, опорних знань учнів.
Кросворд.
співу, музики, танцю, драматичної дії, образ. мистецтва? (Опера)
Ключове слово—символ (знак, що характеризує деякі речі, сутності, ознаки). Слайд 2
3. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Учитель. Музика, як і інші види мистецтва, відображає життя, навколишній світ у художніх образах.
Шлях до розуміння музичного образу не завжди простий, оскільки кожний музичний твір має певний зміст, певні ідеї, відображає почуття й настрої людини.
Саме тому ми спостерігатимемо на прикладі різних музичних творів різне відображення життя, різні музичні образи. Уся наша музично-творча робота буде спрямована на розуміння особливостей музичного образу, образного змісту музики.
Учень. Різні в світі є країни,
Різні люди є у світі,
Різні гори і долини,
Різні трави, різні квіти.
Та одна лише країна
Найрідніша нам усім,-
То чудова Україна,
Наш гостинний, любий дім. Слайд 3
Наш урок присвячений образам, пов'язаним з Україною, а також
пісням — символам України.
Відомий український поет Максим Тадейович Рильський сказав:
Коли пісні мойого краю
Пливуть у рідних голосах,
Мені здається, що збираю
Цілющі трави я в лугах.
В піснях — і труд, і даль походу,
І жаль, і усміх, і любов,
І гнів великого народу,
І за народ пролита кров.
Назвіть державні символи країни
Сьогодні ми познайомимося з піснями — символами України — та визначимо їхню роль у житті народу. Слайд 4
4. Робота над темою уроку. Слайд 5
У багатьох українських піснях відображається образ нашої Батьківщини. Найголовнішою такою піснею для кожного громадянина України є Державний Гімн. У давнину гімнами називали музичні твори, написані на слова з Біблії, їх виконували церковні хори.
Національний гімн – особлива пісня тієї або іншої держави . Національний Гімн України – урочиста пісня – символ нашої державної єдності.
? - Чи знаєте ви історію створення цієї пісні?
Жодному твору української літератури й музики не судилася така велична і... трагічна доля. Велична, тому що в цій пісні втілено споконвічну мрію народу стати суверенним, а також відображено незламну віру у відродження України.
Повідомлення учнів.
Доповнення вчителя. Нелегким був і життєвий та науково-творчий шлях автора вірша «Ще не вмерла України» Павла Платоновича Чубинського (1839—1884) — фольклориста, За цей вірш П. Чубинський був засланий у далеку Архангельську,губернію і впродовж семи років перебував за межами України. Музику на слова Чубинського створив Михайло Михайлович Вербицький (1815—1870) — талановитий композитор, один з організаторів духовного й культурного життя на Західній Україні (Галичині).
Пісня, створена нібито на вірші Т. Шевченка, «Ще не вмерла України» прозвучала як заключний номер концерту, присвяченого роковинам смерті Кобзаря. Це відбулося 10 березня 1865 року в Перемишлі. Із того часу твір П. Чубинського — М. Вербицького почав сприйматися як символ патріотичних поривів і звершень.
Героїко-патріотична музика спочатку лунала як солоспів (1864), а згодом у звучанні хору та оркестру перетнула кордони України, зазвучала за її межами — в Канаді, СІНА, Австралії, Бразилії.
Злившись воєдино, слова й музика твору надихали борців за волю України. Цей твір став піснею-гімном.
Слухання пісні «Ще не вмерла України» М. Вербицького. Слайд 6
? - Визначте характер пісні, особливості її змісту.
(У ній органічно поєднуються піднесена вольова музика з піднесеним змістом поезії П. Чубинського. Ця хорова пісня, у якій владно лунають мажорні закличні інтонації, увібрала в себе характерні риси українських історичних пісень).
?- Чому саме ця пісня стала Державним Гімном України?
- Коли був затверджений статус пісні як державного музичного символу? -
(24 серпня 1991 року на церемонії затвердження «Акту проголошення незалежності України» в залі Верховної Ради було виконано національний гімн «Ще не вмерла України». Статусу Державного Гімну України ця пісня набула 6 березня 2003 року. У Статті 1 Закону «Про Державний Гімн України» записано, що Державним Гімном України є національний Гімн на музику М. Вербицького зі словами першого куплету та приспіву твору П. Чубинського. Конституція України затвердила статус пісні як офіційного державного музичного символу).
Поряд із цим твором другим національним духовним гімном є «Молитва за Україну» («Боже великий єдиний»). Слайд 7
Повідомлення учнів.
Доповнення вчителя.
Цей твір створив видатний український композитор Микола Віталійович Лисенко на вірші відомого письменника й просвітителя Олександра Яковича Кониського як пісню для дитячого хору. Ця піднесена музика відразу вийшла за межі релігійних пісне співів і набула всеукраїнського значення. Відродження пісні сьогодні є цілком природним, адже і поета, і композитора на її створення надихнула палка любов до Батьківщини, до рідного народу.
Ця пісня понад півстоліття була заборонена, її не виконували на концертах, вона не звучала по радіо.
Коли вона народилася, точно ніхто не знає.
Згодом пісня зазнала певного переакцентування: написана для дітей,
після заміни окремих слів набула загальнонародного звучання. Її виконували в школах, на церковних святах, світських концертах як духовний гімн спочатку в західноукраїнських землях, а протягом. 1917—1920 років — у Наддніпрянській Україні. Ця пісня не ввійшла в жодне з видань
М. Лисенка. Текст і музика зливаються воєдино, утворюють органічну цілість.«Молитва за Україну» є однією з тих духовно-патріотичних пісень, що служили й служать високій меті національного відродження народу.
Слухання пісні «Молитва за Україну» М. Лисенка. Слайд 8
"
При слуханні слід звернути увагу на образний зміст музики.
?- Як ви розумієте назву пісні? Чому цей твір має саме таку назву?
Вчитель. Наш народ має ще один музичний символ – це пісня «Реве та стогне Дніпр широкий». Образ Дніпра, який уособлює могутні сили народу та геніально оспіваний у поезії Т.Шевченка, надихнув у роки Великої Вітчизняної війни художника М. Бурачека на створення картини, яка має таку ж назву. Слайд 9,10,11
Вчитель образотворчого мистецтва.
Порівняльний аналіз творів мистецтва
Погляньте на репродукцію картини
М. Бурачека та скажіть:
? - Що зображено на картині М Брачека?
(Відповіді учнів)
Вчитель музичного мистецтва. Вірш неможливо явити без мелодії, яку впродовж тривалого часу вважали народною. Насправді ж її автором є Данило Якович Крижанівський. Він створив мелодію, яка чудово відтворює велич Шевченківського вірша. У роки Другої світової війни мелодія цієї пісні стала музичними позивними українського радіо.
Такі пісні, як пісня «Реве та стогне Дніпр широкий», не лише викликають гордість за свою країну, але й пробуджують потяг до життя. Слайд 12
Слухання пісні «Реве та стогне Дніпр широкий» Слайд 13
? - Як Дніпро зображено у пісні?
(Це пісня – роздум, забарвлена в суворі тони, але її м’якість нагадує нам ліричні українські пісні, надзвичайна енергійність, характерна для пісень-гімнів, є однією з визначальних рис цієї пісні. Широка співуча мелодія змальовує безкраї обрії Дніпрового простору й створює відчуття наполегливої рішучості, нездоланої могутності нашого народу).
5.Вокально-хорова робота
Розспівування
Пісня-вправа (з приспівування голосних в різних тональностях)
Розучування пісні «Ще не вмерла України» (робота над літературним та музичним текстом пісні: визначення структури мелодії, руху кожної фрази; приспівування голосних та чіткою вимовою приголосних звуків)
6.Образотворче мистецтво Слайд 15,16,17
Кожна держава має свої символи. Найбільше багатство будь-якої держави – це її люди, які прославляють її, збагачують і зміцнюють. Сьогодні наш клас стане художньою фабрикою, а ви - справжніми майстрами-художниками. Вашим завданням буде проект з використанням українських символів. Перш ніж розпочати, повторимо символи та їх значення.
Види орнаментів:
Символіка малюнка: Слайд 18,19,20,21,22,23
• дуб - символ надзвичайної сили і невмирущої краси;
• виноград- означав радість і створення сім’ї;
• мак як чарівна сила, захист від усілякого зла;
• птахи - символи людських душ;
• соловей і зозуля в парі - продовження роду;
• поважні пави - Боже благословення;
• ластівка - добра звістка.
Символіка кольорів: Слайд 24
Виконання проект-аплікації : жіноча сорочка, чоловіча сорочка, рушник.
Захист проектів.
Фізхвилинка Слайд 25,26
Багатьох сучасних українських
композиторів образ України надихає на творчість. Серед таких композиторів Тарас Петриненко, талановитий український композитор-пісняр, патріот своєї країни. Пісня «Україна», один із відомих його творів, стала сучасним музичним символом України. У ній втілено образ палкої любові до Батьківщини. Широко ллється чудова співуча мелодія, сповнена ніжності й урочистості. Лірико-патріотична тема є провідною в його творчості.
Виконання пісні Т. Петриненка. Слайд27, 28
?- Який образний зміст цієї пісні?
- Які почуття втілені в ній?
- У чому виражаються особливості ритмічного рисунку в розкритті образу
пісні?
(У пісні втілено почуття палкої любові до Батьківщини. Її мелодія легко запам'ятовується. Недарма вона стала однією з найвідоміших пісень, яку по праву можна назвати сучасним музичним образом України).
7.Підсумок уроку.
Кожна українська пісня має свою історію. Доля багатьох із них схожа на долю нашого народу. Патріотичні українські пісня суворо забороняли, однак знищити їх не змогли.
? - Які враження справила на вас музика уроку?
Оцінювання діяльності учнів на уроці.
На карті України залишити серце з побажаннями в знак шани і любові до рідної країни. Слайд 29
9. Домашнє завдання.
Слухати музику на власний вибір, по можливості патріотичного й духовного змісту. Підібрати вірші, присвячені Україні, скласти сенкан. Назвати інші твори, що за своїм духовним і патріотичним значенням можуть стати музичними символами українського народу.
10. Вихід учнів із класу (кабінету) під музичний супровід
(«Україна» Т. Петриненка)