Бінарний урок з основ правознавства та історії України.
ДЕРЖАВОТВОРЧІ ПРОЦЕСИ НЕЗАЛЕЖНОЇ УКРАЇНИ. Схарактеризувати та розкрити особливості державотворчих процесів у перші роки незалежності;
Визначити зміни, які відбулися у виконавчій, законодавчій і судовій владі, указати на наслідки цих процесів.
Бінарний урок з основ правознавства та історії України
Тема: ДЕРЖАВОТВОРЧІ ПРОЦЕСИ
НЕЗАЛЕЖНОЇ УКРАЇНИ
Підготували:
Вчитель правознавства
Кінащук А.Д
Вчитель історії
Воробець М.С.
Мета уроку:
Схарактеризувати та розкрити особливості державотворчих процесів у перші роки незалежності;
Визначити зміни, які відбулися у виконавчій, законодавчій і судовій владі, указати на наслідки цих процесів;
Розвивати в учнів уміння аналізувати, зіставляти, робити висновки; розкрити взаємозв’язок історії з іншими науками, а саме з правознавством;
Виховувати учнів в дусі поваги до історії своєї держави, свого народу.
Обладнання: Конституція України, підручники з правознавства, підручник з Історії України, Загальна Декларація прав людини, дерево "Прав людини",
Методи: метод «дерево», вікторина, кросворд, метод «проблемних ситуацій».
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організація уроку
1. Привітання
Учитель історії: Сьогодні у вас незвичайний урок, він особливий ! Адже саме сьогодні з вами працюватимуть одразу двоє вчителів, а це означає, що ви матимете змогу поринути в історичні та правові процеси нашої держави одночасно!
Учитель правознавства: Отож , будьте уважними, щоб нічого не пропустити!
Активізація знань і вмінь учнів
Учитель історії: вікторина «Історичний калейдоскоп».
Учитель правознавства: Для того щоб закріпити вивчений раніше матеріал, творчо помислити, пропоную взяти участь у невеличкій вікторині. Я буду задавати вам запитання, а ваше завдання – дати на них відповідь. До Вашої уваги такі запитання:
Вивчення нового матеріалу
Повідомлення теми та мети уроку.
Тема уроку « Державотворчі процеси незалежної України»
Девізу уроку: "Вчити право та історію, щоб знати.
Знати, щоб жити достойно!»
Учитель історії: Чи дійсно це так? ( Обговорення з учнями)
Учитель правознавства: Метод «Асоціативний кущ»
А яка наша Україна для вас учні?
(На ватмані «НАША Україна» прикріплюють жовто-блакитні асоціації : справедлива, чесна, витривала, рішуча, смілива, людяна, доброзичлива, незламна, вільна
Учитель історії: Становлення України, як держави пройшло довгий і нелегкий шлях. Спроби утвердити українську державність, суверенітет були здійснені ще за часів Київської Русі в «Руській Правді» . Згодом були Литовські статути, Акти козацької державності. Але найкращою все ж таки була «Конституція» Пилипа Орлика 1710 року. А далі у 1850 р ( читати із слайду 3 і 4 )
Учитель правознавства: Наш світ підкоряється певним законам: є закони природи, які упорядковують життя на Землі, є закони Божі — закони найвищої моралі, що допомагають нам відокремлювати добро від зла. А є державні закони — правила існування в суспільстві, яких мають обов'язково дотримуватися всі громадяни.
Основним законом кожної держави і зокрема України є Конституція.
Учитель історії: Слово «конституція» в перекладі з латинської мови означає «устрій», «установлення». У Стародавньому Римі конституціями називали окремі документи, які видавали імператори. Згодом цим словом став називатися звід основних законів держави.
Учитель правознавства: Отже, як відбувся Державотворчий процес? ( Слайд 5)
ДЕРЖАВОТВОРЧИЙ ПРОЦЕС — процес формування і становлення основних інститутів влади, їхнє конституційне оформлення, визначення національних інтересів
Учитель історії: фіксація кордонів ( слайд 6)
Учитель правознавства: визначення громадянства ( слайд 6)
Учитель історії: визначення державної символіки ( слайд 7)
Учитель правознавства: ЗАПРОВАДЖЕННЯ ВЛАСНОЇ ГРОШОВОЇ ОДИНИЦІ (слайд 8)
Учитель історії: СТВОРЕННЯ ВЛАСНИХ ЗБРОЙНИХ СИЛ (слайд 8)
Учитель правознавства: ФОРМУВАННЯ ГІЛОК ВЛАДИ В УКРАЇНІ (слайд 9 )
Учитель історії: СТАНОВЛЕННЯ ІНСТИТУТУ ПРЕЗИДЕНТСТВА (слайд 10)
Учитель правознавства: КОНСТИТУЦІЯ – ОСНОВНИЙ ЗАКОН ДЕРЖАВИ (пройшовши два етапи все ж таки наступила «Конституційна ніч») (слайд 11)
Відео «Прийняття КУ»
Учитель історії: Спогад про « Конституційна ніч»
Учитель правознавства: Робота в групах.
Завдання. Опрацювати Конституцію України і дати відповідь на запитання.
1- ша група. Назвіть структуру Конституцію України (преамбула, 15 розділів і 161 стаття).
Які назви мають розділи Конституції України?
2-га група. Що вказано в преамбулі(вступній статті) Конституції України?
Який розділ дає характеристику правам, свободам та обов’язкам громадян України? Які статті він охоплює? ( ІІ розділ,від ст.21 – ст.68)
( Заслуховуємо відповіді) (Слайд 12)
Учитель правознавства: Ви вже маєте певні права, які гарантує Конституція. Проте не забувайте і про обов'язки. обов'язки доньки чи сина, обов'язки учня, обов'язки людини..
Учитель історії: А які саме обов’язки ви маєте? Скористайтеся КУ та назвіть їх!
А.Д.: (Слайд 13) Варто зазначити , що Усі люди народжуються вільними і рівними у своїй гідності і правах – стверджує крім КУ і перша стаття Загальної декларації прав людини, яка була прийнята 10 грудня 1948 року. Відтоді щороку 10 грудня відзначається День прав людини.
Цьогорічний День прав люди є особливим – виповнюється 75 років з дня прийняття Декларації
Саме цей документ був взятий за основу при написанні ІІ розділу у нашій Конституції «Права,свободи та обов’язки людини і громадян»
Про 500 грн
Ось так і Людина! Незалежно від її соціального статусу, статків, політичних чи релігійних переконань, вона залишається людиною, а її життя, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються найвищою цінністю нашої держави!
Закріплення вивченого матеріалу
«ДОМІНО»
Підсумки уроку
Учитель історії: «Ніхто нам не збудує держави, коли ми самі її собі не збудуємо, і ніхто з нас не зробить нації, коли ми самі нацією не схочемо бути». Ці слова належать видатному українському мислителю двадцятого століття В'ячеславу Липинському, людині, яка присвятила все своє життя розбудові української державності.
Учитель правознавства: І сьогодні нам хочеться звернутися цими словами до вас, дорогі учні. Ви — громадяни України, вам належить її майбутнє. Саме вам утілювати в життя мрії і сподівання минулих і прийдешніх поколінь.
Список використаної літератури:
1. Конституція України від 28 червня 1996 р. // Відомості Верховної Ради України. — 1996. — № 30. — Ст. 141.
2. Декларація про державний суверенітет України від 16 липня 1990 р. // Відомості Верховної Ради Української РСР. — 1990. — № 31. — Ст. 429.
3. Постанова Верховної Ради УРСР "Про проголошення незалежності України" від 24 серпня 1991 р. // Відомості Верховної Ради Української РСР. — 1991. — № 38. — Ст. 502.
4. Загальна теорія держави і права: підруч. / За ред. М. В. Цвіка, В. Д. Ткаченка, О. В. Петришина. — X.: Право, 2002. — 432 с.
5. Кельман М. С. Загальна теорія держави і права / Кельман М. С., Мурашин О. Г., Хома Н. М. — Львів: Новий світ, 2003. — 581 с.
6. Котюк В. О. Теорія права: курс лекцій: Навч. посіб. / Котюк В. О. — К.: Вентурі, 1996. — 208 с.
7. Марчук В. М. Основні поняття та категорії права: Навч. посіб. / В. М. Марчук, Л. В. Ніколаєва — К.: Істина, 2001. — 144 с.
8. Історія України (рівень стандарту) : підруч. для 11 кл. закл. загал. серед. освіти /
О. В. Гісем, О. О Мартинюк. — Харків : Вид-во «Ранок», 2019. — 288 с. : іл.