Бінарний урок з теми "Туризм"

Про матеріал
Бінарний урок (фізична культура, українська література). Урок розроблен для учнів 8 класу. Фізична культура - тема"Туризм", українська література - тема-"Проблема волі людини та можливості її здобуття в повісті М. Коцюбинського «Дорогою ціною».
Перегляд файлу

 

Бінарний урок з української літератури та фізичної культури у 8 класі

 

Тема урока: Фізична культура - Туризм.

                       Українська література - Проблема волі людини та можливості її здобуття в повісті М. Коцюбинського «Дорогою ціною».

 

Мета: на прикладі героїв твору з’ясовувати розв’язання проблеми волі людини та можливості її здобуття; розвивати усне мовлення, логічне мислення, пам’ять, спостережливість; вміння робити власні висновки, аналізуючи вчинки героїв; виховувати повагу до краси глибокого почуття кохання, мужності, сили волі як рис характеру, що необхідні для боротьби зі злом, любов до художнього слова.

 

Задачи:

Фізична культура

  1. Повторити проходження етапів туристичних змагань.
  2. Ознайомити з орієнтуванням за схемою.

Українська література

  1. Засвоєння знань і формування вмінь.

Інвентар та обладнання:

Фізична культура- компютер, екран, мотузки, карточки с теорет. материалом, ручка, папір, свисток, секундомір.

 Українська література-презентація, дидактичний матеріал.

Место проведения: спортивна зала

Время проведения:  

Тип уроку: Бінарний

 

 

Частина

уроку

 

зміст уроку

Дозування

 Методичні вказівки

 

   І

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III

 

Підготовча частина:      

1.  Побудова, повідомлення завдань уроку, інструктаж з ТБ

2.  Стройові вправи

Ліво-руч!

Право-руч!

Обер-нись!

І. Організаційниі моменти

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. «Асоціативний кущ»

– Що ви розумієте під словом «воля»? (Це свобода людини, здатність розвиватися, робити те, все, що не суперечить моральним цінностям людства).

 

2. Проблемні питання
– А чи дозволяє воля робити все, що заманеться? (Ні, адже в кожному суспільстві існують певні етичні правила, закони). Тоді яким чином ми можемо говорити про волю, свободу? (Воля там – де не принижується людська гідність).
– За яких умов люди можуть бути позбавлені волі в сучасних умовах? (Коли вони зробили протиправний вчинок або не можуть свідомо відповідати за наслідки своїх дій).
– Чи може сьогодні людина почуватися повністю вільною? (Сьогодні свобода людини може обмежуватися необхідністю працювати, виконувати певні обов’язки. Однак за умови, коли людина чинить відповідно до своєї природи, то і робота приноситиме їй задоволення).

 

3.  Різновиди ходи:

- на носках

- на п’ятках

- на зовнешній стороні стопи

- в полуприсіді

- в присіді

4.  Разновиди бігу:

- звичайний

- спиною вперед

- правим, лівим боком приставним кроком

      5.  Вправи на встановлення дихання

1 – 2 – руки вверх через стороны – вдих, 3 – 4 – руки через сторони вниз – видих

6.   Перестроение  в шеренгу по 4 способом размыкания уступами.

 

 

7.   Загально-розвиваючі вправи на місці:

- в.п. – о.с., 1- руки вгору, лівая нога назад на носок- вдих, 2- в.п., 3-4 теж с другої ноги;

- в.п – о.с., руки на пояс 1-наклон голови назад, 2-вперед, 3-вліво,4-вправо

- в.п.- о.с., руки перед грудью . зігнуты в локтях, 1-2 – отведення зігнутых рук назад, 3-4- прямых с  поворотом вліво, 5-8 теж с поворотом в другу сторону;

- в.п.- о.с. руки зігнуты в локтях к плечам, 1-4- кругові вращения рук вперед, 5-8 теж назад;

- в.п. – о.с. – руки на пояс, 1-лівая нога в сторону  на носок, 2-3 наклон тулуба вліво, 4 – в.п., 5-8 теж вправо;

- в.п.- широкая стійка, руки в стороны, наклон, 1- поворот влево, 2-  поворот вправо.

- в.п.-о.с.- руки на пояс, 1-прогнуться руки вгору, 2- наклон, доторкнутися руками  носков, 3- присісти, руки вперед, 4- и.п.

- в.п.- присід на левой ноге, правая прямая, руки вперёд,1- 2 – перекаты.

- в. п. – о.с.- руки на пояс,1- левая на носок, 2- правая на носок

- в.п.-о.с.- руки на пояс, 1-3 – стрибки на двох ногах, 4- високий стрибок с поворотом на 180

- в.п. – о.с. 1-2- руки вверх вдох, 3-4 вниз – видих

 

 

Основна частина:

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку

 1. Слово вчителя

          Оповідання «Дорогою ціною» М. Коцюбинського захоплює напруженим і цікавим сюжетом, героїчним характером і духовною красою його героїв. А ще — вмілим показом однієї з форм боротьби кріпаків за волю та незалежність — втечі від панів.

          Своїм твором письменник прославив бунтарський дух українського народу, який ніколи не хотів бути робочою худобою для панів. Українське селянство, за словами автора, готове було дорогою ціною заплатити за волю. Воно не запліснявіло в неволі, не втратило живої душі, сподівалося на визволення. Мрія про волю передавалась із покоління в покоління, опоетизовувалась у народних піснях, закликала до втечі від панів у ті місця, «де хоч дорогою ціною можна здобути бажану волю, а ні — полягти кістками на вічний спочинок».

          Отже, поговоримо про волелюбний характер українців, героїв твору «Дорогою ціною».

 

  1. Поділити на 2 команди:

2. Виконання клоуз-тестів. (Учитель роздає кожному учню питання, вони по черзі дають відповіді).                                   

— Продовжте фразу.

1) Тема повісті «Дорогою ціною» — ... (боротьба проти кріпацтва, нездоланне прагнення здобути волю, і вічна тема кохання).

2) У творі порушено проблеми... (людської свободи, волі, вірності, справжньої дружби).

3) Остап утік із села, тому що... (пан мав віддати його в некрути).

4) Соломія пішла з Остапом через те,.. (що кохала його).

5) Перша спроба потрапити за кордон була... (зірвана).

6) Під час другої спроби перетнути ріку Остап був... (поранений).

7) Коли Соломія пішла шукати дорогу й людей, до Остапа... (прийшов вовк).

8) У цей час у плавнях трапилася... (пожежа).

9) Соломія знайшла циган і... (врятувала Остапа).

10) Цигани виявилися... (злодіями).

11) Остап потрапив у в’язницю, тому що... (через поранення дізнались, що він втікач).

12) Головна думка твору — ... (уславлення самовідданої боротьби українського селянства за волю).

(Перевірка завдань)

(Показ слайдів)

ІV. Основний зміст уроку

1. Слово вчителя.

- Я бачу, що у змісті повісті ви орієнтуєтеся і я пропоную вам виконати наступне завдання: проаналізувати окремі епізоди повісті та з'ясувати як герої здобували волю, якою ціною.

 

V. Естафета – перша група (треба пробігти до стійки, взяти лист с завданням, повернутися до своєї команди і відповісти на питання.

     Тести з теоретичного матеріалу по туризму-

друга група

 Робота в групах. Опрацювання ідейно-художнього змісту повісті.

     1-ша група

1.Коли відбувалися події, описані в повісті? (У 30-х роках ХІХ ст..)

2. Які покарання відбувалися над тими, хто тікав від пана, а потім був спійманим? (Оддавали в некрути, засилали в Сибір, катували канчуками, одсилали в кайданах назад до пана, знов у неволю, на панщину)

3. Хто така Соломія, з якою прощався Остап? (Його кохана, яку пан силоміць віддав заміж за свого хурмана)

4. Чим пояснила Соломія про своє рішення тікати разом з коханим? («Все мені противне, усе гидке: і чоловік, і панщина, і життя моє безщасне. Пропадай воно все пропадом»)

5. Через що Соломія вирішує відрізати волосся? Як вона це сприйняла? (Щоб бути схожою на хлопця; почула біль у грудях, щось стисло за серце і на очі набігли сльози)

6. Чим закінчилася перша спроба героїв переправитися через Дунай? (Невдачею, але вони втекли від сторожових козаків)

7. Чому було поранено Остапа? (Бо він не стримався і заговорив уголос)

8. Як учинили Остап і Соломія, коли зрозуміли, що заблукали? (Соломія пішла на розшуки дороги і людей)

9. Як поранений Остап рятувався від вовка? (Бризкав на нього водою)

10. Соломія йде шукати допомогу, Остап залишається один. Кого у мареннях своїх він бачить? (Дідуся)

11. Що робила Соломія, поки Остап одужував? (Працювала в наймах)

12. Яке почуття давало віру й упевненість Соломії в тому, що Остапа не відправлять назад, до пана? (Кохання, оптимізм)

13. Що трапилося з Іваном під час сутички з турками? (Упав у воду поранений)

     2-га група

1. Куди тікали селяни, незважаючи на небезпеку? (За Дунай, на вільні землі)

2. Чому пан був сердитий на Остапа, як обіцяв покарати? (Остап підбурював людей до непокори, пан обіцяв віддати Остапа у солдати)

3. Хто навіяв Остапові вільнолюбиві мрії, розповідаючи про славні січові традиції? (Дід)

4. З приводу чого парубок висміяв свою кохану? (Волосся повисмикувалось із-під очіпка)

5. Із ким потоваришували Остап і Соломія? (З Іваном Котигорошком)

6. Хто допоміг Остапові й Соломії здійснити втечу? (Мірошник Яким допоміг спорудити пліт)

7. Як повела себе Соломія, коли трапилося нещастя? (Спочатку злякалася, а потім почала рішуче діяти, знала, що робити)

8. Як повелася Соломія, зрозумівши, що заблукала в комишах і не знає, де Остап? (Рішуче кинулася шукати вихід, яких би зусиль їй не коштувало)

9. Що давало сили героям долати такі великі труднощі на шляху? Ці труднощі руйнували чи зміцнювали переконання Остапа й Соломії?

10. Хто прихистив утікачів і вилікував пораненого Остапа? (Цигани)

11. Як Остап потрапив до в’язниці? (Його забрали разом із циганами-конокрадами як пораненого втікача)

12. Яким чином Соломія планувала врятувати Остапа? (Виїхати на середину ріки й відбити коханого у конвоїрів)

13. Що сталося з Остапом? (Його покарав пан, а в старості він став сторожем біля Дунаю)

3. Питання до учнів.

 - Тож якою  ціною була здобута воля?

 

VI. Гра «Хвилинка»

Учні повільно рухаються по колу, про себе рахують. Як відчують, що пройшла хвилина- зробити крок всередину кола і зупинитися.

 

Питання до учнів.

— Як ви вважаєте, хто головний герой повісті — Остап чи Соломія? (Обоє)

— Які другорядні персонажі є у творі?

 

VII. Цифрова літературна вікторина «Пізнай героя за його висловлюванням» (Ключ: 1-Остап, 2- Соломія, 3 – пан, 4 – Іван, 5 – циган).

 

1. «Втечу… Піду за Дунай, може, ще там люди не пособачились…».   (Остап)

2. «Бунтар… гайдамака! Він мені людей баламутить!». (Пан)

 3. «Ну, хай тебе боронить і хова од лихого мати божа… Прощавай!».     (Соломія)

4. «Не так мені страшно ляха, як злість бере на наших людей: застромив   віл шию в ярмо та й байдуже йому, тягне, хоч ти що…». (Остап)

5. «З живого шкуру здеру, чисто оббілую… Я ж йому пригадаю, гайдамаці, Кодню…». (Пан)

6. «За Дунай, у Січ із тобою… Приймаєш товариша чи не приймаєш?». (Соломія)

7. «Пропадай воно все пропадом… Піду і я світ за очі… Вже ж за тобою, хоч серцеві легше буде…». (Соломія)

8. «Шукай тепер, пане, парубка з молодицею… ніхто не бачив, лиш двох парубків стрічали». (Соломія)

 9. «Хіба я боюся смерті? Сохрани боже!.. Пошли, господи, й завтра.. Раз вмирати — не двічі. Вмер — і край, більш не встанеш». (Іван)

10. «Бодай ти, запалася, треклята країно, з твоїми порядками!..». (Остап)

11. «Як живий буду, землю оратиму, рибальством житиму… все ж краще на волі, ніж під паном…». (Остап)

12. «Содеш душа?» (Циган)

Відповіді: 1 – 1,4,10,11; 2 – 3,6,7,8; 3 – 2,5; 4 – 9; 5 -12.

 

VIII. Повторення матеріалу з в`язки вузлів (презентація)

 IX. Крос-похід

  • Проходження етапів:
  • Маятник
  • Кочки
  • Колода
  • Медицина
  • Транспортування постраждалого

(При проходженні етапів учні збирають аркуші з сюжетами повісті. Потім збирають на стенд «сюжетний ланцюжок»)

Завдання «Сюжетний ланцюжок».

 

Палке слово автора про героїчну історію народу, про його нескорений вільнолюбивий дух

 

Втеча Остапа і Соломії від пана

 

Переправа через Прут і поранення головного героя

 

Перебування Остапа у плавнях, пошуки Соломією порятунку. Поєдинок юнака з вовком

 

Головні герої у циган, арешт Остапа

 

Спроба Соломії визволити коханого з-під турецької варти. Загибель головної героїні

 

 XI. Закріплення знань, умінь та навичок

 — Назвіть «три кити», три ключових слова, які можуть презентувати повість «Дорогою ціною».

Відповідь: воля, кохання, боротьба. 

 

Заключна частина:

 

XII. Підсумок уроку

 Побудова в однолаву

 

          Доля героїв повісті «Дорогою ціною» трагічна. Не зібрав і не повів красень Остап хоробрі козачі полки на лютих панів. Не звила свого щасливого й вільного гнізда орлиця Соломія. Коротка була мить вільного життя Остапа й Соломії. Але то була найщасливіша мить! Безсмертна мить, виборена двома затятими волелюбцями. Нескореною пішла в небуття Соломія. Нескореним до віку залишився Остап. Тому вони, борці за свободу, за своє щастя, залишилися жити у віках. Вони й зараз наче промовляють до нас: любіть свободу, кохайте свій рідний край, будьте вільними.

 

XIII. Оцінювання учнів

 

XIV. Домашнє завдання

  •               Скласти твір-роздум «Чи не надто дорога ціна волі героїв повісті М. Коцюбинського?» або «Якби Соломія не загинула...»
  •               Розробити комплекс вправ для розвитку спритності

 

 

10

1’

 

 

0.30’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1’

 

 

 

 

 

1.30’

 

 

 

0.30’

 

 

0.30’

 

 

5’

 

6-8 р.

 

4 р.

 

6-8 р.

 

 

 

6-8 р.

 

 

6-8 р.

 

 

6-8р.

 

 

 

8 р.

 

10р

4-6 р.

 

 

75

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Стан здоров’я

Звернуть увагу на  зовн.огляд

 

 

Організувати учнів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Руки на пояс.Спина пряма

Руки вгору

Руки на пояс.

Руки в сторони.

 

 

Темп повільний

дотримуватися дистанції

Дивитися через плече

 

глибше вдих

 

 

На 9, 6, 3, на месці разрахуйсь!

На своі міста кроком руш!

 

 

глибше вдих

 

Темп повільний

 

різкіше ривок

 

 

Більше амплитуда

 

 

Більше нахил, слідкувати  за диханням

Більше амплитуда, слідкувати  за диханням

Ноги не згинати у колінах, старатися дістати носків

 

Глибше присід

Спина пряма

 

Вище стрибок

 

Встановлення дихання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Команда дополнює відповідь

Команда працює разом.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
21 березня
Переглядів
135
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку