Бінарний урок засвоєння нових знань
з природознавства та основ здоров’я
Тема уроку.
Природознавство.
Охорона довкілля – спільна справа всіх землян
Основи здоров’я.
Правила безпечної поведінки в лісі
Мета уроку з природознавства:
Формувати знання учнів про охорону довкілля, розширювати кругозір, активізувати розумову діяльність учнів, виховувати любов до рідної землі.
Мета уроку з основ здоров’я:
формувати знання учнів про важливість лісу в нашому житті; вивчити правила безпечної поведінки в лісі; розвивати пам’ять, мислення, уяву; сприяти естетичному вихованню дітей через картини відомих художників; виховувати любов до природи, зокрема, до лісу.
Спільна мета:
формувати життєві компетенції; розвивати пізнавальний інтерес, спостережливість, творчі навички; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи, еколого-натуралістичні почуття.
Обладнання:
карта світу, глобус, зображення природи у різні пори року, картини лісу відомих художників, відеоролик «Ліс у нашому житті», відеоролик «Охорона навколишнього середовища», мільтфільм «Уроки обережності з тітонькою Совою», відеофізкультхвилинка «Дощик», прислів’я, приказки, загадки та вірші про навколишнє середовище, пам’ятка «Правила безпечної поведінки в лісі»
Котяй О.В. – вчитель 1
Балинська А.В. – вчитель 2
План уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Фенологічні спостереження
ІІІ. Перевірка домашнього завдання 1
IV. Актуалізація опорних знань
V. Повідомлення теми і мети уроку
1. Слухання казки 2
2. Бесіда по прочитаному 2
VІ. Повідомлення нового матеріалу.
1.Розповідь учителя. 1
7. Робота з пам’яткою «Правила безпечної поведінки в лісі» 1
VІІ. Відеофізкультхвилинка «Подивись на небо» 2
VІІІ. Підсумок уроку
ІХ. Домашнє завдання. 2
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Фенологічні спостереження
Сьогодняшній наш урок буде поєднувати два предмети – природознавство та основи здоров’я. Урок з природознавства починається з фенологічного спостереження. Отож - починаємо!
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
IV. Актуалізація опорних знань
1.Робота над девізом уроку.
- А зараз, погляньте, будь ласка, на слайд. Це девіз нашого уроку.
- Прочитайте вислів, роз’єднайте слова і поясніть, як ви їх розумієте.
“Всеназемліпотрібноберегти:
іптахайзвіраіотутравинку,
Боврешті,ти—лишейогочастинка”
- Отже – ми всі частинка всесвіту, частинка нашої Землі. Молодці!
V. Повідомлення теми і мети уроку
1. Слухання казки
- А зараз послухайте, будь ласка, казку. (У цей час звучить фонограма п’єси Е.Гріга «У лісі»)
Жили-були у Всесвіті дев'ять сестер, дев'ять красунь. Та одна з них була найчарівнішою. Милувала вона своїми чистими блакитними очами-озерцями, дзвінким життєрадісним голосом, що розливався пташиним щебетом, линув перегуками лісових мешканців та видзвонював крихітними цвіркунами. Розвівалося на вітрах їх розкішне зелене волосся з переплетеного березового та вербового гілля. А ще красуня мала чарівну вдачу. Ступить крок — і вкриється все навколо бузковими кольорами, засміється — і розсиплеться пролісковий цвіт, притихне в задумі — і видніється рожевий обрій.
-Чи впізнали ви цю чарівницю? Як її звуть?
- Так, це планета Земля, наша домівка у Всесвіті, яку ми порівнюємо з чарівною дівчиною. Та минав час. Почали тьмяніти і міліти її очі-озера, рідшати волосся, затихати чарівний голос...
2. Бесіда по прочитаному
- У мою душу закрадається тривога, а у Вашу?
- Що саме непокоїть і тривожить вас?
(Міліють і забруднюються ріки, моря та озера; вирубуються ліси; зникають деякі цілющі трави; люди часто винищують тварин і птахів.)
- Ось скільки хвороб природного середовища ви назвали.
- А що роблять з людиною, коли вона хворіє?(Лікують.)
- Що повинні робити ми, люди, знаючи, що в біді Земля, наш дім? (Бережливо ставитись до неї, охороняти.)
- Так. Охороняти не тільки Землю, а все природне середовище. А якого природного багатсва у нас найбільше ? (Лісів) Отже, це і є тема нашого уроку і нашої серйозної дорослої розмови. Охорона довкілля – спільна справа всіх землян та правила безпечної поведінки в лісі.
- До речі, що це таке - природне середовище?
- А що таке довкілля? (Природна та створена людиною частина середовища, мешкання людини, її оточення)
VІ. Повідомлення нового матеріалу.
1.Розповідь учителя.
Природа і людина тісно пов’язані. І якщо природа може існувати без людини, то людина без природи — ні. На жаль, люди користуються дарами природи не по-господарськи. Так, на земній кулі вже знищено 270 видів диких тварин. Значно постраждав і рослинний світ.
Зараз люди витрачають величезні гроші, щоб відновити колишні багатства і красу природи. Для збереження чистоти повітря використовують сонячні батареї, вітряки; замінюють звичайні автомобілі на електромобілі; дбають про переробку сміття, пластикових пляшок і пакетів. Завдяки проведеним заходам у Європі практично перестали випадати кислотні дощі, які знищують врожаї.
Якщо одна або кілька країн дбатимуть про навколишнє середовище, то це мало вплине на чистоту довкілля. Тому потрібно всім відповідально ставитися до цієї справи.
Піклуючись про природу, ми дбаємо про себе, про своє здоров’я, про свою красу.
Протягом року на одну людину в середньому назбирується 350 кілограмів побутових відходів. Поміркуй із родиною, як зменшити їх кількість.
Досліди, що з переліченого зазвичай потрапляє до смітника в тебе вдома: пластикове пакування, консервна бляшанка, картонний пакет з-під молока чи соку, стара газета, списаний папір, обгорілі сірники, овочеве лушпиння, яєчна шкаралупа, кістки, перегоріла лампочка, батарейка, розбитий посуд, старі шкарпетки, зношене взуття тощо. І подумай, разом з родиною, який спосіб найкращий для утилізації.
2.Бесіда «Що дає людині природа?»
Отож, природа, і втому числі ліс, для людини – це:
3. Інтерактивний прийом «Крісло автора»
4.Візьми до уваги!
5.Перегляд мультфільму «Поведінка на природі»
6.Вивчення правил безпечної поведінки у лісі
- Отже, природа , а особливо ліс у нашому житті відівграють величезну роль. Ліс, в яком , по суті, ми живемо - приносить людям не тільки багато радості і користі, але й, якщо не знати правил поведінки - багато біди. Наближається літо, ми всі будемо збирати ягоди, гриби. Отож, щоб з нами не сталося ніяких неприємностей, потрібно добре вивчити правила безпечної поведінки на природі і у тому числі в лісі.
7. Робота з пам’яткою «Правила безпечної поведінки в лісі»
- У кожного із вас лежить пам’ятка на столі. Давайте її зачитаємо.
1) Кожен зелений листок, кожна травинка виділяє в повітря кисень. Ним ми дихаємо, без нього немає життя. Не топчи, не зривай рослини!
2) Найкраща квітка — та, що квітує там, де зросла. Не губи її!
3) Гриби, які для людини є отруйними, для лісових мешканців —ліки і харч. Чим більше в лісі різних грибів, тим він затишніший, у ньому краще й швидше ростуть дерева. Не знищуй неїстівних грибів!
4) Не галасуй у весняному лісі, не вмикай надто голосно музику.
Ти злякаєш пташку, вона злетить із гнізда. Яєчка, які вона насиджувала, захолонуть, і з них ніколи не виведуться пташенята. Не галасуй, краще послухай, як шумить ліс!
5) Якщо ти знайшов гніздечко — не зачіпай його, бо пташка може залишити його, навіть, якщо там відкладено кілька яєць. Поспостерігай за гніздом потайки, і ти помітиш багато цікавого.
6) Не лови барвистих метеликів, які літають над квітами. Вони схожі на казкові «літаючі квіти» і нікому не завдають шкоди.
7) Немає чистішої та смачнішої води, ніж джерельна. Подивися, як схиляються над джерелом трави і квіти, кущі й дерева. Вони оберігають його від посухи, захищають від пилових бур. Не скаламуть же і ти джерела! Охороняй його чистоту! Чиста вода — велике багатство.
8) Ти хочеш принести додому лісові квіти? Зривай їх перед тим, як ітимеш додому, і пам’ятай: скромний, невеличкий букет — ознака гарного смаку й свідомості людини, бережливості, доброти. А про що свідчить оберемок лісових квітів?
9) Для того, щоб згубити молоде дерево, потрібні хвилини, а виростити — роки. Не ламай черемхи, не каліч інших дерев, кущів!
10) Рана на рослині — рана на живому. Якщо ти назбираєш букет лісових суниць, знай: скільки гілочок у букеті, на стількох рослинах залишилися рани, і всі вони тривалий час хворітимуть, багато з них загине.
11) Ніщо так згубно не впливає на все живе, як вогонь. Байдужість, що призвела до пожежі, — злочин і перед природою, і перед людьми. Простеж, щоб у лісі не залишилося навіть іскри від багаття.
12) Залишена консервна банка, скло можуть поранити лісового звіра і призвести до його загибелі. Нагріте сонцем скло може спричинити пожежу.
13) Не залишайте після себе сміття у лісі! Нехай твоє місце відпочинку буде чистим. Рештки їжі залиш для пташок на сухих сучках, для звірів — на пеньку, для комах — на землі.
14) Природа щедра до нас. Усе, що ми маємо, — від неї. Тож відплати їй своєю добротою, увагою, і вона стане ще щедрішою.
VІІ. Відеофізкультхвилинка «Подивись на небо»
- А зараз, давайте трохи перепочинемо.
- Набралися сили? Тоді продовжуємо далі!
VІІІ. Підсумок уроку
Пам’ятай! Тільки разом усі люди можуть зберегти Землю, на якій живуть.
ІХ. Домашнє завдання.
1