Біоадекватний урок із теми "Романтизм"

Про матеріал
Цей біоадекватний урок дозволить засвоїти поняття романтизму через навчальний релаксаційний текст, пояснення "Асоціативного перехрестя" та коміксів.
Перегляд файлу

Новоселівська філія

комунального закладу Очеретинський навчально-виховний комплекс: загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів – дошкільний навчальний заклад

(опорний навчальний заклад)

Ясинуватського району Донецької області

 

 

 

 

БІОАДЕКВАТНИЙ УРОК

 

 

ТЕМА:

РОМАНТИЗМ ЯК ХУДОЖНІЙ НАПРЯМ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Автор розробки – Попова Тетяна Юріївна,

учитель зарубіжної літератури

 

2019

 

Тема: Романтизм як художній напрям

Мета: ознайомити учнів з ознаками романтизму; розвивати цілісне двопівкульне та критичне мислення, творчу уяву, виховувати ціннісне ставлення до мистецтва романтизму.

Тип: біоадекватний урок вивчення нового матеріалу

Унаочнення: роздатковий матеріал «Асоціативне перехрестя», образон «Романтизм», комікси.

Форми роботи: фронтальна, парна.

Методи та прийоми: навчальна релаксація, «виведення» мислеобразу, прийом «Асоціативне перехрестя», пояснення коміксів, рефлексія.

Очікувані результати:

після цього уроку учні зможуть

дати визначення романтизму як художнього напряму;

назвати основні ознаки романтизму: часові межі, представників, теми й жанри творів, ознаки художньої системи;

створити графічний образ «Романтизм»;

розповідати про романтизму як художній напрям і метод за допомогою створеного образону.

Перебіг уроку

1. Оргмомент.

2. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні на уроці пропоную здійснити незвичайну подорож романтичним світом. Під час мандрівки за допомогою уяви ми опинимося в різних місцях, які допоможуть з’ясувати поняття романтизму як художнього напряму, визначити його ознаки, часові межі, представників, теми й жанри творів. Якщо ви любите мріяти, не боїтеся злетіти до моря або наблизитися до бурхливих морських хвиль, то вперед, до нових знань! Які ваші очікування від уроку?

3. Сприйняття й осмислення навчального матеріалу.

Навчальна релаксація

Навчальний релаксаційний текст

Психофізіологічна підготовка

Займіть зручне положення. Розслабте обличчя, шию, плечі, руки, тіло, ноги… Уявіть, як м’язи обличчя стають м’якими, розслабленими… Усміхніться, адже ви такі гарні, коли усміхаєтесь. Уявіть, як усміхається кожна клітинка Вашого тіла…

Уявіть ваш улюблений куточок природи або якесь інше місце, де ви відчуваєте себе спокійними, де ви щасливі, місце вашого спокою. Уявіть кольори, які вас оточують… Уявіть рухи і звуки вашого місця спокою… Уявіть запахи навколо вас… Уявіть себе на місці спокою, який ви маєте вигляд, коли відпочили, звільнились від непотрібних думок… Подякуйте цьому образу, вашому місцю спокою. Будьте щирі з собою.

Введення нового матеріалу через формування мислеобразу

Уявіть себе самотнім подорожнім. Мандрівка до романтичного світу буде пізнавальною й незвичайною, адже саме слово романтизм означає щось незвичайне, таємниче, фантастичне! Попрощайтеся з реальним світом, він не подобається вам. Аж ось на спині виростають крила, ви здіймаєтеся до безмежного неба. Вам дуже подобається цей вільний світ, він ідеальний для вас. Побачте колір неба, почуйте його звуки, відчуйте запах навколо, можливо, смак. Колись поет-романтик Михайло Петренко питався: «Чому я не сокіл, чому не літаю? Чому мені, Боже, ти крилля не дав? Я б землю покинув і в небо злітав!». Тож небо для романтиків – символ свободи. Попрощайтеся з небом.

Незвичайна подорож до романтичного світу триває. Опустімося на крилах лету нижче, до моря. Побачте кольори морських хвиль, відчуйте запах, який шириться навколо. Прислухайтеся до звуків моря. Підлетіть нижче до води й доторкніться до неї. Вам також подобається цей вільний світ, він ідеальний для вас. Морська стихія для романтиків – символ свободи.

Пересядьте на машину часу. Заведіть її. Порахуйте до трьох. Ви в минулому, точніше в Середньовіччі. Навколо – лицарі, що йдуть у похід. Вам подобається цей світ історичного минулого. Він зразковий. Недаремно Вальтер Скотт у романі «Айвенго» ідеалізував лицарське минуле.

А ось, подивіться, сидить самотній кобзар при дорозі та на кобзі грає. Він протяжно виконує думу про минулі битви запорожців проти ворогів. І це історичне минуле – теж ідеальне для нього.

Порахуйте до трьох. Ми повертаємося з минулого.

Тож і лицарі, і кобзарі, і ті подорожні, що шукають ідеальний світ у природі й минулому, – романтичні герої.

Подорожуємо далі. Уявіть, що на нашому шляху, а саме на морському узбережжі, сидить молода людина. Це – поет. Придивіться до нього, який він має вигляд. Митець самотній, мріє про недосяжну спекотну країну, у якій живе його кохана. А з-під пера народжуються ліричні твори: елегії, поеми, навіть балади, насичені антитезами, гіперболами, метафорами, символами. Поет сумує, бо реальний світ не задовольняє митця.

Ось і закінчується наша подорож до незвичайного світу, у якому живуть романтики. Вони заперечують світ реальний, натомість протиставляють йому світ ідеальний, що існує не тут і не тепер. Він є у природі, у минулому, навіть у фольклорі. Подякуйте романтичному світу за можливість злетіти до неба, осягнути безмежжя моря, побувати в минулому. Подякуйте романтичним героям: подорожнім, лицарям, кобзареві. Подякуйте поету за можливість дізнатися про романтичні жанри й художні засоби.

Вихід

Відчуйте ступні ніг… Прилив сил до ніг та рук… Відчуйте спину та плечі… Поворушіть пальцями, стисніть їх… Порухайте долонями, плечима… У Вас може з’явитися бажання напружити шию… Поверніть голову праворуч, ліворуч… Усміхніться та зробіть глибокий вдих… Не поспішаючи, доторкніться до щік, очей… Ось ви знову в нашому класі. Як Ви себе почуваєте після подорожі?

«Виведення» образу інформації на рівень осмислення.

Обговорення

- Чи вдалося вам розслабитися та здійснити незвичайну подорож?

- Які кольори ви побачили, які звуки почули, які відчули запахи та смаки, перебуваючи в небі?

- А що ви відчували, перебуваючи біля моря?

- Чи змогли переміститися в минуле? Кого в ньому побачили?

- А хто сидів на морському узбережжі?

- Про що мріяв поет-романтик?

- Чому сумував?

- Які за жанром твори народжувалися з-під його пера?

- Які художні засоби поет використовував у своїх творах?

Робота з навчальним образоном, нанесення в зошиті мислеобразу інформації, отриманої під час релаксації.

Учитель пропонує замалювати учням обрис (контур) неба, моря, минулого, які дев’ятикласники уявили під час релаксації. Поступово, по 1-2 слова, наповнюється та замальовується цілісний мислеобраз інформації, отриманої під час незвичайної подорожі. Учитель «рухає» загальну бесіду питаннями, демонструє захопленість, перевіряє правильність записів і формулювань. Учні першими промовляють те, що пригадують, учитель лише уточнює.

- Намалюйте обрис уявної землі та неба, моря. Зазначте спочатку на контурі землі, який світ вона уособлює в романтиків, а потім напишіть на обрисах неба та моря, який світ вони означають у романтиків. Зазначте вгорі, що це романтична концепція двосвітності.

- Що, крім неба, моря, належало в романтиків до ідеального світу? Зазначте це на обрисі.

- Запишіть у центрі, яким є романтичний герой?

- Праворуч напишіть, до яких жанрів зверталися представники романтизму?

- Ліворуч напишіть, які художні засоби вони використовували у своїх творах.

Представлення образону, створеного вчителем.

  •  Подивіться на графічний образ, створений мною. Якої інформації немає на вашому образоні. Додайте її.

C:\Users\lenovo\Desktop\картинки_створи_шедевр\романтизм.png 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Закріплення вивченого матеріалу.

4.1. Робота з підручником.

Рубрика «Літературознавча довідка» (стор. 55).

Завдання: прочитайте «Літературознавчу довідку» про романтизм. Що нового ви дізналися про цей художній напрям?

4.2. Прийом «Асоціативне перехрестя». Робота в парах.

C:\Users\lenovo\Desktop\картинки_створи_шедевр\романтизм 1.pngЗавдання: розгляньте перехрестя слів. Визначте, з якими ознаками романтизму асоціюється це перехрестя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.4. Пояснення коміксів. Робота в парах.

Завдання: ознайомтеся з коміксами та визначте, яку ознаку романтизму передано в жартівливій формі.

 

 

C:\Users\lenovo\Desktop\наполеон.png 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Наполеон Бонапарт

5. Підбиття підсумків уроку.

5.1. Рефлексія.

- Чи справдилися ваші очікування від уроку?

- Чи видався цей урок пізнавальним, цікавим?

- А що, можливо, було нецікавим, важким?

- Чи надихнув вас цей урок на створення нового образону «Романтизм»?

5.2. Оцінювання.

Оскільки це урок вивчення нового матеріалу, то можна оцінити найактивніших учнів під час роботи над образоном, пояснення «Асоціативного перехрестя», коміксів.

6. Домашнє завдання.

Обовʼязкове:

опрацювати теоретичний матеріал підручника на сторінках 51 – 55.

За бажанням (на вибір):

  1. доопрацювати образон або створити інший (для всіх);
  2. скласти 6 тестових завдань із теми «Романтизм»;
  3. підготувати повідомлення про розвиток романтизму в Україні;
  4. придумати комікси, які б розкривали ознаки романтизму.
docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Волощук Є.В., Звиняцьковський В.Я., Філенко О.М.)
Додано
24 квітня
Переглядів
194
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку