Біологічна гра: " пригоди на острові БІО"

Про матеріал
Сценарій вихоного заходу розрахований на учнів 8-10 класів. Може бути використаний під час проведення тижня біології в школі.
Перегляд файлу

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               Біологічна гра «Пригоди на острові БІО»


Мета. Розширити знання учнів про різноманіття світу рослин і тварин; стимулювати  активну  пізнавальну   діяльність  учнів; вміння використовувати набуті знання з біології в нестандартних ситуаціях;

показати роль живих організмів в житті людини;

прищеплювати інтерес до біології, розвинути увагу, кмітливість, навички спілкування, колективну взаємодію; поглиблювати міжпредметні зв'язки біології з іншими науками;

виховувати необхідність чуйного і дбайливого ставлення до природи, до навколишнього світу;

 (У грі беруть участь  команди 8 - 10 класів (по 4 особи). Дітям заздалегідь пропонуються наступні завдання:

              - Вибрати назву команди,  девіз, капітана команди.

 

Хід заходу

1. Вступне слово вчителя.

Доброго дня вам,шановні гості. Я рада вас вітати на нашій біологічній грі.

Сьогодні ми відправляємося в цікаву подорож на острів БІО. Острів БІО - це місце , на якому мешкає ПРИРОДА, прекрасна і неповторна. Отже в подорож.

 

«Хай служать добру твої розум і руки.

Прислухайся! Приглянься! Придивися!

Зупинись! Не губи! Схаменись!

Природа нам – як рідний дім,

Вона усім – як мати.

 Щоб лад завжди був в домі тім –

Про це нам треба дбати!

(Пісня про природу)

Природа нашої планети унікальна та неповторна. Кожен куточок її красивий по - своєму. Духмяний аромат дарують нам лісові квіти, ягоди та трави, годинами ми можемо насолоджуватись співом пташок, тихим шумом джерел та річок, милуватись неперевершеними краєвидами природи. Земля наша привітна та щедра. Але останнім часом їй важко живеться. Багато ран залишили на ній люди: забруднили річки, озера та моря, грунт та повітря. Але багато чого ще можна виправити. Але для того, щоб допомогти природі необхідно знати про неї. Давайте разом перевіримо, що ми знаємо про природу рідного краю, її рослинний та тваринний світ.

Друзі! Сьогодні  ми  станемо  свідками  змагання  між  кмітливими  учнями  нашої  школи.  У  грі  бере  участь  дві  команди  по  4  чоловіка, болільники  команд, журі, ведучій ( вчитель).  Думаю, що  наше  змагання допоможе  всім  вам  розширити  свої  знання  з  природничих  наук, ви  взнаєте  багато  чого  цікавого  і  корисного, нудьгувати  буде  ніколи. Вольтер  казав: « Книга  природи  є  невичерпне  джерело  пізнань  для  людини». Наука  біологія  вивчає  природу, тому  для  турніру  підібрані  різноманітні  цікаві  запитання, завдання  з  ботаніки, зоології, анатомії, екології.

    Зрозуміло, що в  кожному  змаганні  є  завжди  переможці  і  переможені. Але  сьогодні   хай  обов’язково  переможе  дружба.

 

Отже, ми починаємо нашу гру під назвою «Пригоди на острові БІО»

На конкурс запрошуємо команди учасників.

Але кожен конкурс повинен бути оцінений. Отже нам потрібне журі. Сьогодні наше змагання оцінюватимуть……….

Розпочинаємо нашу гру.

 І тур Зупинка -Знайомство

. Змагання проводяться з біології, а тому першим завданням  було підготувати зашифровану назву своєї команди – де буде використано назви лісових мешканців. Девіз теж повинен бути пов'язаний із цією твариною чи її якоюсь ознакою. Перед початком гри  ми провели жеребкування, хто  першим розпочне гру.

(Команда суперників уважно слухає, що розповідає представник команди-суперниці і повинна відгадати, про якого звіра  іде мова, тобто назву команди-суперниці. Конкурс оцінюється від 1 до 10 балів.)

Команди представляють свою назву, емблему та девіз.

 Готуючись до змагань, кожна команда приготувала назву своєї команди у вигляді характеристики тварини  з  жартівливо – перебільшеними або протилежними її властивостями характеру поведінки, способу життя, опису тіла.

 Розпочинає гру команда зліва від мене. Вам слово.

1команда .  Тварина, ім’ям якої ми назвали свою команду, є представником  групи найдавніших тварин - велетнів. Ці тварини мають життя пов’язане із модельним бізнесом, бо можуть постачати приладдя для швейного цеху фабрик по пошиттю одягу. А ще вони полюбляють дуже прикраси і часто носять їх на своєму покриві тіла. Вони надто хороші гімнасти, мають дуже гнучке тіло. Не кожен з вас може своє тіло зігнути в кільце, а вони  це роблять надто швидко. Вони, на відміну від котів,  не люблять, коли їх гладять по шкірі, а тому краще не намагайтеся це робити з ними, бо супротив відчуєте на собі відразу. А взагалі вони хороші і приносять користь лісу і саду, поїдаючи шкідників – комах, личинок, гризунів.

Наш девіз: «Про себе дбай та лісу й саду помагай» ).

Відгадка: Мова йшла про їжака – назва команди – Їжачата.

Друга команда - першій.  «Живемо ми в хащах, будуючи собі комфортне житло із кількох кімнат різного призначення. Наше житло хоч і велике, має кілька кімнат, але ми дуже великі «чистюлі». Один у нас недолік – як говорять  в народі - «зручності М і Ж» у нас на вулиці і не надто близько від жилих кімнат. Хоч у лісі нас побачиш не часто, проте ми надто гостинні господарі. Коли до нас приходять гості, особливо непрохані лисички, ми  їм запропонуємо все найкраще, для них не пожаліємо навіть житла, яким так пишаємось. Залишимо їм у подарунок, а собі побудуємо інше. А ще нас називають дуже спритними і  не худенькими, хоч є у нас жир,  і має він лікарські властивості. Та й самі ми маємо добре здоров’я. Наш девіз завжди і всюди: «Чистота – запорука здоров’я».

Відгадка: Мова іде  про борсука, а тому назва команди – Борсучата.

Ведучий ІІ. Ось і познайомились команди. Журі почуло і оцінило їх характеристики, артистичність, наочність, гумор. 

 

ІІ тур  Зупинка: Хто більше?

Командам буде задано ряд питань, на які вони повинні дати відповіді. Одне питання – один бал. Час- 1 хв.

1. Хто може підіймати вагу в 3 рази більшу від маси свого тіла? (Мурашка.)

2. Хто швидше махає крилами — джміль чи комар? (Комар.)

3. Що станеться з бджолою, коли вона вжалить людину? (Вона гине.)

4. Як називається американський вид павука, у якого після запліднення самиця з’їдає самця? (Чорна вдова.)

5. Яка тварина зовсім не вживає води? (Коала.)

6. Де відкладають ікру річкові вугри? (В Атлантичному океані, у Саргасовому морі.)

7. Який птах має найбільшу кількість пір’я? (Лебідь.)

8. Яка морська тварина має найвищий інтелект? (Дельфін.)

9. Який найбільший плазун живе сьогодні на Землі? (Крокодил.)

10. Чи існує такий м’яз, що кріпиться тільки з одного боку? (Язик.)

11. Як називається плід картоплі? (Ягода.)

12. Який хлібний злак росте у воді? (Рис.)

13. Найпростіший збільшувальний прилад. (Лупа.)

14. Чемпіон серед тварин зі стрибків у довжину. (Кенгуру.) Запитання для другої команди:

15. Якої пряжі немає в продажу? (Павутини.)

16. Тварини, у яких температура тіла залежить від температури навколишнього середовища. (Земноводні, плазуни.)

17. Як називається личинка жаби? (Пуголовок.)

18. Що є в птахів і чого немає в інших тварин? (Пір ‘я.)

19. Як називається розвиток з перетворенням? (Метаморфоза.)

20. Шар клітин, за допомогою якого відбувається наростання деревини. (Камбій.)

21. Процес утворення на світлі органічних речовин із неорганічних називається… (фотосинтезом).

22. Який метелик за кілька днів може з’їсти ліс? (Непарний дубовий шовкопряд.)

23. Назвіть найдовшу рослину. (Ліана.)

25. Ведмідь, який живиться листям евкаліпта. (Коала.)

26. Територія, яка зайнята густою деревною рослинністю. (Ліс.)

27. Найвище дерево на Землі. (Евкаліпт.)

21 Яку температуру витримують качки і гуси? (До мінус 110 °С.)

28. Яка речовина найтвердіша? (Алмаз.)

29. Коли температура тіла голуба нижча — зимою чи влітку? (Однакова.)

30. Скільки років потрібно для відновлення 1 см гумусового (родючого) шару ґрунту? (150—200років.)

----------------------------------------------------------------------------------

1. Харчова рослина, яку споживає близько 60% населення земної кулi. (Рис.)

2. Яку симетрiю мають кишковопорожниннi? (Радіальну.).

3. Кiльчастi черви, якi живляться кров’ю тварин i людини. (П’явки.)

4. З якої рослини вигоговляють манну крупу? (Iз пшеницi.)

5. Клiтини гiдри, якi сприймають подразнення. (Нервовi.)

6. Який переконливий атрибут, що вказує на його владу, має лев? (Грива.)

7. З якої рослини стародавнi єгиптяни виготовляли папiр? (З папiрусу.)

8. На якому континентi не живуть плазуни ?(В Антарктиді.)

9.  Органи захисту i нападу ракiв. (Клешнi.)

10. Найпростiша тварина, яка не має сталої форми тіла. (Амеба.)

11. Деревина якого дерева дуже стiйка до гниття? (Тис.)

12. На слiдах яких хижих звiрiв немає вiдбиткiв кiгтiв? (Родина

котячих.)

14. Яка рослина має найдрібніше насіння? (Орхідея).

15. Який плід у капусти? (Стручок).

16. В якої тварини органи нюху на ногах? (У павука.)

17. Водяні блохи. (Дафнії.)

18. Тварини, якi мають i яєчники, i сiм’яники. (Гермафродити.)

19. Реакцiя органiзму на подразники зовнішнього природного середовища. (Рефлекс.)

20. Яку культурну рослину називають другим хлібом? (Картоплю.)

21 . Скiльки пар вусиків має рiчковий рак? (Дві.)

22. Як називаютьсяь гриби. якi ростуть під землею? (Трюфелі.)

23. Який хлiбний злак росте у водi? (Рис.)

24. Рослини якої родини мають на коренях симбiотичні азотфіксуючі бактерiї? (Бобові.)

25. Клітини, якими захищається гідра. (Жалкі.)

26. Рослина-рекордсмен із швидкого росту. (Бамбук.)

27. Де розташований орган слуху в коників і цвіркунів? (На ногах.)

28. Найбільший тропічний павук Південної Америки. (Птахоїд.)

29. Павук, який може жити під водою. (Павук-сріблянка.)

30. Священне дерево Індії, що має 4 тисячі коренів-підпорок. (Баньян, або бенгальський фікус.)

ІІІ тур Зупинка: Хто відгадає?

Ведучий 1. Наш другий конкурс покаже, на­скільки добре ви знаєте рослинний і тваринний світ. Вам про­понується 7 фотокарток різних рослин і  тварин.

Я зачитую характеристику рослини або тварини, а ви зна­ходите фото-відповідь і називаєте номер картинки на якій, на вашу думку, знаходиться обрана вами рослина чи тварина. Кожна правильна відповідь –1 бал.

І команда

  1.     Ці птахи великі, красиві, граційні. Вони стали персонажами багатьох казок. В одних вони служать темним силам, а в інших допомагають позитивним героям. Птахи мають надзвичайно щільний пір'я­ний покрив. (Лебеді.)
  2.     А ці тварини є рекордсменами за швидкістю пересування. Вони здатні бігати (хоч і не недовго) із швидкістю 120 км/год. Хижі тварини. (Гепарди.)

3. Часто це дерево називають проклятим - за переказами, на ньому повісився Іуда. Побудовані з нього будови руйнуються, придавлюючи господарів, тільки колом з цього дерева можна вбити вампіра ... Але погана слава ним не заслужена. З деревини цього дерева в старину клали зруби колодязів, а в наш час роблять сірники і фанеру. (осика)

4.  Ці квіткові рослини найпершими з'являються з-під снігу навесні й першими зацвітають. (Підсніжники.)

5.Це привабливі, незвичайні птахи. Вони завжди живуть великими групами і є близькими родичами лелек. Зустрічаються на узбережжі Південної Аме­рики та на далеких Галапагоських островах. (Фламінго.)

6.У назві якої тварини, що є другом людини, наявне слово «абрикосовий»? (Абрикосовий пудель.)

 

ІІ команда

 

1.Ці тварини вважаються найближчими родичами людини. Вони вміють сміятися, гніватися і навіть хворіють на ті самі хвороби, що й людина.
(Мавпи.)

2.Ця рослина слугує прикрасою лісів і парків. Її стебла мають незвичайне забарвлення. (Береза.)

3.Ці квіткові рослини є одними з найпоширеніших у нашій місцевості. Зацвітають вони в травні, виростають із цибулинок. На стеблі — по одній
квітці. (Тюльпани.)

4.Ця рослина — мешканець пустель. Вона пристосувалася до високих температур завдяки широ­кому, м'ясистому, укритому воскоподібною речовиною стеблу. А от листків ця рослина не має, бо замість них... Здогадайтеся самі. (Кактус.)

5.Ці тварини великі й сильні, у висоту досяга­ють 2 м, дуже витривалі. їх використовують у пус­телі для перевезення вантажів на великі відстані.
(Верблюди.)

 

6.Квітки цих рослин — великі й красиві — зацвітають наприкінці літа. На одному стеблі розміщу­ються в ряд кілька квіток і пуп'янків. (Гладіолуси.)

ІІІ тур   «Шифрувальник»

Учні отримують аркуші з правилами гігієни, текст яких зашифрований. Правила гігієни зображені у вигляді набору цифр, кожна з яких означає літеру, яка знаходиться в українському алфавіті під даною цифрою.

 

А - 1

Б - 2

В - 3

Г - 4

Ґ - 5

Д - 6

Е - 7

Є - 8

Ж - 9

З – 10

И - 11

І - 12

Ї - 13

Й - 14

К - 15

Л - 16

М - 17

Н - 18

О - 19

П - 20

Р - 21

С - 22

Т - 23

У - 24

Ф - 25

Х - 26

Ц - 27

Ч - 28

Ш - 29

Щ - 30

Ь - 31

Ю - 32

Я - 33

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. 30-19-21-1-18-15-24 24-17-11-3-1-14-22-33, 17-11-14 3-24-26-1 23-1 29-11-32.

Щоранку умивайся, мий вуха та шию.

  1. 28-11-22-23-31 10-24-2-11 3-21-1-18-27-12 23-1 3-3-7-28-7-21-12.

Чисть зуби вранці та ввечері.

  1. 15-19-21-19-23-15-19 19-2-22-23-21-4-1-14 18-12-4-23-12.

Коротко обстригай нігті.

  1. 18-19-22-11 3 29-15-19-16-24 -4-21-7-2-12-18-7-27-31 12 18-19-22-19-3-24 26-24-22-23-11-18-24.

Носи в школу гребінець і носову хустинку.

  1. 21-7-23-7-16-31-18-19 17-11-14 19-3-19-28-12 23-1 25-21-24-15-23-11.

Ретельно мий овочі та фрукти.

  1. 18-7 22-17-19-15-28-11 23-1 18-7 4-21-11-10-11 21-12-10-18-12 20-21-7-6-17-7-23-11, 20-1-16-31-27-12, 18-12-4-23-12.

Не смокчи та не гризи різні предмети, пальці, нігті.

  1. 17-11-14 21-24-15-11 20-7-21-7-6 13-6-19-32, 20-12-22-16-33 2-24-6-31---33-15-19-4-19 10-1-2-21-24-6-18-7-18-18-33, 19-2-19-3--10-15-19-3-19 20-12-22-16-33 23-24-1-16-7-23-24.

Мий руки перед їдою, після будь-якого забруднення, обов’язково після туалету.

Доки наші шифрувальники працюють ми з вами теж попрацюємо. Пропоную вам відгадати загадки.

       « Веселі  питання» болільникам.

  1. На  яке дерево  сідає  ворона  під  час  сильної  зливи? ( На  мокре).
  2. Скільки  хвилин  треба  варити  круте  яйце?( Ніскільки).
  3. Як  відпиляти  гілку, на  якій  сидить  ворона, і  не  зігнати  птаха?

 ( Зачекати, поки  полетить).

  1. На  що  схожа  половинка яблука? ( На  другу  половинку).
  2. Через які  двері  чорній  кішці  найлегше  всього  проникнути  в  дім?

  ( Через  відчинені).

6. Летіли  три  страуси. Мисливець  одного  вбив. Скільки  страусів залишилося? ( Страуси  не  літають).

Загадки для болільників.

1. Червона, солодка, пахуча, росте низенько, до землі близенько. (Суниця або полуниця.)
2. Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло,
Згодом стало біле-біле
І за вітром полетіло (Кульбаба)
3. З мене листя обдирають,
Мене квасять, в борщ кидають,
В пирогах мене печуть
І в салат мене січуть. (Капуста.)
4. Він такий гіркий один.
На городі виріс … (Хрін.)
5. Той, хто їсть її, той знає –
Всіх мікробів вона вбиває.
Овоч цей корисний дуже,
Та від нього сліз калюжа. (Цибуля.)

1. На небі біліє, світить, а не гріє. ( Місяць).

2. Без дров, без вогню, а світить і гріє щодня. ( Сонце).

 3. Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить. ( Річка).

 4. Летить, а не горобець, виє, а не звір. (Вітер).

5. Червоне коромисло через річку повисло. ( Веселка).

 6. Що то за гість, що тепло їсть? ( Мороз).

7. Що без леза та без зуба розтина міцного дуба? ( Блискавка).

 8. На сонечко я схожий і сонце я люблю, до нього повертаю голівоньку свою. ( Соняшник).

 9. Не море, не річка, а хвилюється? ( Колосся пшениці).

10. Хоч не шию я нікому, а голок у мене доволі. (Їжак).

11. Не вода й не суша, на човні не пропливеш і ногами не підеш. ( Болото).

12. Хто хвіст залишає, а від ворога тікає. ( Ящірка).

  1. Хто двічі народжується, а лише раз помирає? (Птах: яйце та курча.)
  1. В'ється вірьовка, на кінці — головка. (Змія.)
  1. З рогами, а не бик, доять, а не корова, кору здирає, а кошиків не плете.

        (Коза.)

  1. Плавала, купалася, сухою зосталася. (Качка, гуска.)
  2. Ці лісові мешканці — умілі будівельники, усією артіллю будують собі

       житло. (Мурахи.)

  1.    Яка тварина є найбільшою на Землі? (Кит.)
  2.    У воді водиться, з хвостом родиться, а як підростає, то хвіст відпадає. (Жаба.)

Резервні запитання

  1.    Всі ми в шапочках-брилях заховались під кущі, а як вийдемо на шлях — зразу    

    будемо в борщі. (Гриби.)

Який птах є найбільшим на Землі?

Послухаємо наших шифрувальників. Продовжуємо нашу мандрівку островом.

ІУ тур. Зупинка «Впізнайте лікарські рослини» ( 1 бал)

( За цікавими історіями та певними особливостями учні впізнають лікарські рослини.)

1.Дуже неприємна рослина, точніше неприємні її опіки. ЇЇ листки і молоді пагони їстівні, багаті вітамінами. Вона зупиняє кровотечу, з її коріння готують жовту, а з листків – зелену фарбу. А спробуйте помити посуд цією рослиною – він заблищить! (Кропива.)

2. В порадах старовинної книги записано: «Із свіжих плодів виготовляють напій, для цього нарізають декілька шматочків і добавляють у склянку цукру за смаком. Такий напій корисно пити хворим, у яких підвищена температура. (Лимон. )

3.Ця рослина рідкісна і оточена багатьма легендами. Її називають «коренем життя». Чародійною і чаклунською силою наділили люди цю рослину тому, що корінь її нагадує фігуру людини. Ця рослина покращує роботу усього організму, підвищує імунітет. (Женьшень.)

4. Як декоративну рослину її вирощували ще у ХІV ст.. Вся рослина отруйна, але з листків і квітів одержують ліки, які покращують роботу серця. Зараз ця рослина рідкісна, заборонена для збирання. ЇЇ ще використовують для виготовлення одеколону, духів. ( Конвалії. )

5. Ця лікарська рослина була відома ще у Древній Греції. В перекладі з латинської означає «здорова». А ще її називають кошачою травою. Лікувальні її корні. Якщо хтось чимось схвильований чи засмучений, якщо у нього болить серце чи голова, йому радять випити настойку. ( Валеріана.)

6.Сніг на полях розтав. На дні глибоких ярів жовтіють квітучі пагони. В перекладі з лат. означає «кашель». Ще в давньому минулому застосовували під час лікування кашлю, широко використовують і в наші дні. ЇЇ листя входить до складу так званого «грудного чаю». (Мати-й-мачуха.)

7.У народній медицині застосовують при лікуванні гнійних ран. В Японії цю рослину використовують на городах як овочеву культуру. Свіже листя їдять у салатах, у супах. Дуже корисно промивати волосся. (Лопух.)

 

У тур Зупинка  «Казкова мандрівка» Хто перший відгадає ,той і відповідає За кожну правильну відповідь 2 бали.

1. Міф про Адоніса.

У давніх греків існував міф про те, як богиня полювання Артеміда розгнівалася одного разу на коханого Афродіти – Адоніса та нацькувала на нього вепра. Дикий кабан смертельно поранив юнака. Там, де впали краплини його крові, розцвіли красиві квіти. Відтоді з’явилася на землі рослина під назвою (адоніс).

2.Легенда про виникнення фіалки.

Одного разу бог сонця Аполлон переслідував своїми пекучими променями чарівну дочку Атласа. Нещасна дівчина звернулася до Зевса, благаючи сховати й захистити її. І ось великий громовержець почув її благання , перетворив дівчину на чудесну квітку й сховав у затінку кущів, де вона з того часу щовесни розквітає й наповнює тонким ароматом небесні гаї.

Тут би вона залишилась назавжди, якби Прозерпіну, дочку Зевса й Церери, не викрав несподівано Плутон якраз тої миті коли вона в небесному гаю збирала фіалки. З переляку вона впустила з рук зірвані нею квіти на землю…Ось від цих квітів й народились ті, що ростуть у нас і донині.

(фіалки)

3. Легенда про дзвіночки конвалії.

Три дні і три ночі святий Леонард бився з драконом Сінь. Та нарешті з допомогою Божою на четвертий день побачив як чудовисько зникає в лісі., аби більше не з’являтися. Це була перемога християнства над язичницькими примарами. Проте Леонард був дуже поранений, на тілі було безліч слідів крові. Господь відзначив ці плями пролитої святителем крові й освятив їх, виростивши на тому місці квіти святості. Ці квіти зацвітають на початку травня. Вони дуже запашні і нагадують маленькі дзвіночки, що висять на одному пагінці. Лише її плоди мають червоний колір і нагадують краплини крові  – конвалії.

4. Барвінок не росте на могилах загарбників.

Є легенда , що на Вінниччині була люта битва, і порубано була багато загарбників. Але і наші відчайдухи склали там свої голови. З тих пір, переказують, і стоять там безіменні могили. Тільки на одній із них густо розрослася зеленим килимом ця рослина, наче вказуючи нащадкам,де спочивають наші герої. Бо ж не може він рости на могилі загарбників, а росте лише там, де плекають його ніжні жіночі руки: на могилі рідної, дорогої людини, як символ вірності і вічної пам’яті.(барвінок)

5. Підсніжник сповіщає про кращі часи.

Одна з старовинних легенд розповідає, що ці квіти виникли із маленьких сніжинок. Було це давним-давно, коли на землі з’явилися люди. Перші люди, а це були Адам і Єва, щойно вигнані з раю. А надворі зима. Ішов сніг. Тендітні мережані сніжинки пливли в повітрі, опускалися на голі жіночі плечі й танули. Жінка дуже замерзла. Щоб її зігріти і дати надію на краще майбуття, декілька мініатюрних сніжинок перетворилися на ніжні квіти  – провісника тепла, весни, символ сподівань на кращі часи. З тих пір і ясніють на лісових галявинах чудові білосніжні квіточки.( підсніжника)

7. Синьоока проліска – це українська дівчина Катерина.

Давно то було… Тікала з турецької неволі українська дівчина Катерина. Блукала не один день. Тікала вона і знала, що в разі невдачі чекає її жахлива розправа. Пощастило, що султан затримався в поході. Проте невдовзі султан повернувся з походу і, викликавши загін яничар, звелів живою чи мертвою повернути втікачку. Ось і степи вже залишились позаду. Яничари давно вже повернули б назад, але, пам’ятаючи суворий наказ, продовжували погоню. Незабаром виснажена дівчина дісталася рідних країв. Надворі стояли перші погожі дні весни. Катя плакала від щастя. Та раптом до неї долинули крики переслідувачів. Тоді дівчина почала благати: «Ненько моя, земле! Не дай загинути не дозволь вернути в неволю. Краще розступися, земле, і навічно прийми мене в обійми.» Почула матінка-земля те благання, враз голі кущі покрилися зеленим листям, а з небесної блакиті опустилися на галявину голубі сутінки і заховали втікачку.

З тих пір там, де опустився на землю блакитний туман, заясніли на лісових галявинах весняні квіти кольору вечірнього неба, нагадуючи нащадкам про хоробру українську дівчину Катерину, її незгасне прагнення до волі.( Синьоока проліска)

8. У давньогрецькому міфі розповідається про цю рослину. Якось розважаючись на стадіоні, Меркурій – бог торгівлі та мандрів, метнув так невдало, що влучив у свого друга Крокоса. Той упав і настав його смертний час. Ніщо вже не могло допомогти смертельно пораненому. Меркурій був у відчаї і попросив богів зберегти пам'ять про друга. З краплин його крові виросли яскраві квіти. ( Крокуси).

9. За давньогрецькою легендою, жила колись чарівна німфа Пітіс. Була вона молода, вродлива, весела. За щиру вдачу сподобалась вона богові вітрів Бореєві. Надумав він заволодіти дівчиною й перенести її з квітучих на снігові простори. Злякалася Пітіс і почала благати лісового бога Пана сховати її. Укрив лісовик зеленим гіллям німфу, а сам пішов по своїм справам. У цю мить налетів Борей. Дерева розхитує, кущі гне, між ними красуню шукає. Та вона міцно тримає свої шати. Від холодного вітру померзли трави, опало листя, лише шати Пітіс зеленіють, не вмирають. Не витримала німфа, задерев’яніла від холоду, завмерла. ( Сосна).

УІ.тур Конкурс  «Кросворд« Шість птахів на букву С »

За кожне слово - 1 бал. Виграє команда, яка першою заповнила кросворд. Час - 3 хвилини. Журі збирає листи, виставляє бали за кросворд для кожної команди
 

img3

Відповіді: (сова, сокіл, сорока, синиця, соловей, стрепет або можуть бути свої варіанти

Вікторина для вболівальників «Казки про рослини"

 (журі в цей час підводить результати гри, визначає бали для кожної команди)

 

1 .Який персонаж дуже хотів створити кам'яну квітку? (Данило-майстер, персонаж П. Бажова.)

2. У якому літературному творі герої летіли на повітряній кулі в квіткове місто? (Н. Носов "Незнайко і його друзі")

3. Від якої рослини жахався тигр Шерхан? (Вогненна квітка; Р. Кіплінг "Мауглі")

4. У казці «Дикі лебеді» Андерсена Ельза, щоб врятувати своїх братів-принців, зачарованих злою мачухою, повинна була сплести їм сорочки із стебел цієї рослини. Що це за рослина? (кропива)

1. Який птах має назву, яка збiгається з прiзвищем вiдомого письменника? (Гоголь.)

2. На якому птаховi лiтала дюймовочка? (На ластiвцi.)

3. Якi птахи врятували IвасикаТелесика? (Гуси-лебедi.)

4. Який птах був одним iз друзiв Вiннi-Пуха? (Сова.)

5. Який птах з вiдомої байки допомагав тягнути вiз щуцi i раку? (Лебiдь.)

6. Який свiйський птах був у капiтана Флiнта у творi Стiвенсона “Острiв скарбiв?” (Папуга.)

2. Яке мiсто дiстало назву птаха? (Орел.)

3. Який найбiльший птах у Африцi? (Страус.)

  • Ні птах, ні звір – щось змішане,

А спить завжди підвішене. (Кажан.)

  • Маленьке, сивеньке, всіх людей одягає. (Вівця.)
  • Прилетіли гості, сіли на помості,

Узяли по латі, збудували хату. (Птахи.)

  • Сторожем не служить,

А всіх рано будить. (Півень.)

  • Хто боком спить, а лежачи їсть? (Свиня.)
  • Куди ходить – за собою хату носить. (Черепаха.)
  • Хто влітку гуляє, а взимку спить? (Ведмідь.)
  • Живе – то чорне та погане,

А помре – то червоне, рум’яне. (Рак.)

Ведучий . Тепер слухаємо наших учасників. (Учні читають по черзі по одному слову.)

УІІ тур " Ти мені- Я тобі"(3Бали)

І команда

1 Ось хатина, в ній – Співак
Як цю пташку звати…
(Шпак)

2. Маленьке, сіреньке,
А хвостик як шило.
(Миша)

3.Яка тварина вигнала лисицю з зайчикової хатки? (Рак)

ІІ команда

1.Лиш торкнись до колючок –
Він згортається в клубок.
Не вгадаєте ніяк?
Підказати Вам?
(Їжак)

2.Ходить пані в срібному жупані.
(Риба).

3. Хоч не олень – роги має,                                                        
І не птиця, а літає.
Чорний-чорний, а не крук,
Це малий, моторний ...
(Жук )

( Пісня про Україну)

Ведучий . Надаємо слово журі.

Ведучий . Отже, переможцем нашої гри стали...

Привітаємо їх! Кілька запитань до переможців.

Чи сподобалася вам гра?Чи важко було перемогти?

Ведучий 2. Дякуємо за увагу. До побачення!

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, 9 клас, Сценарії
Додано
26 лютого 2020
Переглядів
1327
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку