Тема уроку: Нуклеїнові кислоти. Властивості
та функції ДНК та РНК
Мета уроку:
Хід уроку
І. Активізація опорних знань учнів
Дайте відповіді на питання:
ІІ. Вивчення нового навчального матеріалу
План уроку
З попередніх уроків вам вже відомо, що РНК та ДНК – це нуклеїнові кислоти, що є високомолекулярними біополімерами, мономерами яких є нуклеотиди.
Як і молекулам білків, нуклеїновим кислотам притаманні різні рівні просторової організації (конформації). Розглянемо особливості будови молекули РНК.
РНК – це одно ланцюгова молекула, що може мати первинну, вторинну та третинну конформацію.
Робота у групах: За допомогою підручника на сторінці 26 знайдіть функції іРНК, тРНК , р РНК .
Давайте подумаємо, у яких частинах еукаріотичної клітини можна знайти іРНК, тРНК, рРНК та мітохондріальну ДНК?
На відміну від молекул РНК, молекули ДНК знаходяться у клітинах еукаріотів лише у ядрі, пластидах та мітохондріях, у прокаріотів – ДНК утворює нуклеоїд. Дізнатись особливості її будови вченим вдалося лише у середині ХХ століття. Поштовхом до розкриття цієї біологічної загадки стали дослідження американського вченого Ервіна Чаргаффа та його колег.
( Повідомлення про відкриття Чаргаффом кількісних співвідношень нуклеотидів у молекулі ДНК )
Правила Чаргаффа:
Проте лише через 3 роки, у 1953 році було остаточно встановлено особливості будови цієї молекули.
( Повідомлення про роботи Джеймса Уотсона та Френсіса Кріка )
Демонстрація просторової моделі ДНК та розглядаємо малюнок 28 на сторінці 28 підручника.
Робота у групах: Завдання: описати особливості будови молекули ДНК за допомогою моделі ДНК та правил Чаргаффа , користуючись текстом підручника на сторінці 28.
Конспектуємо у зошити:
Така відповідність – комплементарність. (Фраза А ти гуцулочка);
Яке біологічне значення має цей процес?
Основні – кодування, збереження та реалізація спадкової інформації, передача її дочірнім клітинам під час розмноження.
Геном – сукупність генів певної клітини. Він визначає належність до певного виду.
Геном вірусів має лише до 100 структурних генів.
Прокаріоти – є регуляторні і структурні гени та послідовності нуклеотидів, які нічого не кодують.
Еукаріоти – молекул ДНК у ядрі багато, тому гени можуть багато разів повторюватись, є багато ділянок, що не кодують ознак, велика кількість регуляторних генів. Структурні гени мають мозаїчну будову (ділянки Інтрони та Екзони)
ІІІ. Закріплення знань учнів.
1.Заповніть таблицю. Завдання №4 на сторінці 26 зошита з друкованою основою.
2. завдання №6 на 27 сторінці зошита – підкресліть правильну відповідь.
IV. Домашнє завдання: вивчити §6 та 7.