Запорізький навчально-виховний комплекс школа №70
Запорізької міської ради
Біологічна інтелектуальна гра
«НАЙРОЗУМНІШІ»
Розробка учителя біології
спеціаліста вищої категорії
Моторної Н.С.
Запоріжжя 2021
Мета: Розвивати в учнів інтерес до вивчення біології; формувати вміння працювати в команді, з додатковою літературою, аналізувати набуті знання, використовувати їх в нестандартних ситуаціях, розвивати логічне та творче мислення, інтерес, спостережливість, уміння висловлювати думки.
Виховувати екологічну культуру, естетичний світогляд. Виховувати кращі людські якості; дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: шкільна магнітна дошка, проектор, ноутбук, папір, маркери, магніти, картки «Так», «Ні», роздатковий матеріал до конкурсів.
Хід гри
Ведуча. Сьогодні ми проведемо інтелектуальну гру з біології «Найрозумніші», учасники команд повинні показати свої знання. Вони розкриють такі свої якості, як кмітливість, спостережливість, уміння аналізувати набуті знання, використовувати їх в нестандартних ситуаціях, розвивати логічне та творче мислення, інтерес, спостережливість, уміння висловлювати думки. покажуть свої ораторські здібності.
Представляємо членів нашого журі:
Учасників конкурсу прошу зайняти свої місця за столами. Кожну правильну відповідь члени журі будуть заносити до бланку протоколу. До кінця гри у команди яка набере найбільшу кількість балів стане «Найрозумішими». Бажаю успіхів усім учасникам, а вболівальникам — добре підтримувати своїх учасників.
І конкурс: «Реклама»
Кожна команда представляє назву, кредо та учасників змагання у вигляді реклами. Регламент 2-4 хвилини – 10 балів.
ІІ конкурс «Так чи ні» .
Я буду ставити запитання і за 1 хвилину команда має дати якомога більше правильних відповідей. Піднімає картки з надписом «Так» чи «Ні».
За кожну правильну відповідь – 1 бал, максимум 12 балів.
Питання для І команди
- Тварини, яких люди розводять у своєму господарстві називають дикими (ні)
- Горобець – це перелітний птах (ні)
- Бджола – це комаха (так)
- Сорока – це зимуючий птах(так)
- Тварини, які самі добувають їжу і влаштовують житло називають дикими (так)
- Комахи мають 10 ніг (ні)
- Комахи мають 3 пари ніг (так)
- Перелітними називають птахів, які на зиму не відлітають у теплі краї (ні)
- Травоїдні звірі – це тварини, які живуть у траві (ні)
- Зимуючими називають птахів, які на зиму не відлітають у теплі краї (так)
- Жаби – це земноводні тварини (так)
- Істотна ознака комах – це 6 ніг (так)
Питання для ІІ команди
- Риби дихають киснем, розчиненим у воді (так)
- Ведмідь – це всеїдна тварина (так)
- Лось – це рослиноїдна тварина (так)
- Тварини – це частина живої природи (так)
- Черепахи, крокодили – це плазуни (так)
- Риби можуть жити як у солоній, так і у прісній воді (так)
- Тіло вкрито пір’ям – це істотна ознака комах (ні)
- Тварини мають усі ознаки живих організмів (так)
- Найчисленніша група тварин – це птахи (ні)
- Найчисленніша група тварин – це комахи (так)
- Земноводні дихають киснем повітря (так)
- Червона книга – це книга червоного кольору (ні)
Слово жюрі.
ІІІ конкурс «Здоровеньки були»
Ви все знаєте, що, захворівши, людина використовує ліки. Більшість лікарських речовин отримують з рослин або продуктів життєдіяльності мікроорганізмів.
Знайдіть співвідношення рослини зображені на малюнку до тексту, що її описує? Що ви ще про знаєте про ці рослини?
1)Нагідки лікарські або календула лікарська
Нагідки лікарські мають сильно виражені бактерицидні властивості відносно багатьох збудників хвороб, особливо стафілококів та стрептококів.
2)Льон
Знижує рівень холестерину в крові, виявляє виражену протизапальну дію, гальмує ліпоїдоз стінок судин, знижує коагуляцію крові, стабілізує рівень згортання крові. У народній медицині насіння льону використовують як протикашльовий і відхаркувальний засіб.
3)Розторопша
Плоди розторопші мають гепатозахисну дію, сприяють покращенню функції печінки, нормалізують травлення. Розторопша плямиста профілактично захищає непошкоджені гепатоцити і підвищує їхню стійкість до інфекції та різного роду отруєнь.
4)Шипшина
Шипшина регулює згортання крові та проникність кровоносних судин, поліпшує регенерацію, стимулює вироблення колагену. Відновлює захисні властивості організму, зміцнює імунну систему, активізує кровотворні процеси та обмін речовин. Зміцнює фізичну працездатність і стимулює розумову діяльність.
5)Подорожник
Має відхаркувальну, протизапальну, знеболювальну, кровоспинну, ранозагоювальну, бактеріостатичну і протиалергійну дію, підвищують секреторну функцію шлунково-кишкового тракту.
За кожну правильну відповідь 3 бали. За додаткову інформацію ще по 2 бали.
Слово нашому журі.
ІV Конкурс «Поверніть звірів у слова»
Користуючись підказками, відгадайте самі слова і назви тих звірів, які з них «втекли». За кожне правильне слово ви отримуєте 1 бал.
◘ ГІ_ _ _ _ _ (правила збереження здоров'я)
◘ _ _ _ _ _ _ _ ІУМ (рослина родини жовтецевих)
◘ ПА_ _ _ _ ДНИК (обгороджений садок перед будинком)
◘ _ _ _ _ _ КА (смачне прізвисько автомобільного керма)
◘ Г__ _ _ _ (частина ноги від коліна до стопи)
◘ ЗА_ _ _ _ КА (пічна двері)
◘ _ _ _ _ _ ЧА (спостережна пожежна вишка)
◘ ГЛЮ_ _ _ _ (виноградний цукор в плодах, меді)
◘ ЗА_ _ _ _ _ (фарбування поверхонь крейдою або вапном)
◘ Д _ _ _ _ (рука, долоня в старовину)
(Звірі втекли: гієна, дельфін, лиса, баран, олень, слон, калан, коза, білка, лань.)
V Конкурс «Біологічні цікавинки».
Шановні учасники! У цьому турі вам пропонується відповісти за запропоновані питання, з біологічною тематикою, а саме з ботаніки та зоології. У вас на столах лежать бланки, на яких ви будете записувати свої відповіді. На виконання кожного питання вам надається 30с. Після того, як ви записали відповідь – капітан піднімає руку і ми забираємо листочок.
Всі зрозуміли? Тоді починаємо! За кожну, правильну відповідь ви отримуєте 1 бал.
А) смола фруктових дерев;
Б) черепашка;
В) морське каміння;
Г) закам`яніла смола сосен.
А) жук-олень;
Б) жук-гнойовик;
В) жук-носоріг;
Г) жук-плавунець
А) бик;
Б) корова;
В) свиня;
Г) коза.
А) фундук;
Б) грецькі;
В) арахіс;
Г) мигдаль.
А) геракл;
Б) циклоп;
В) арес;
Г) марс.
А) павук;
Б) тутовий шовкопряд;
В) гусінь;
Г) метелик.
А) бук;
Б) дуб;
В) в'яз;
Г) клен.
А) бик;
Б) щур;
В) кінь;
Г) дракон.
А) сом;
Б) карась;
В) форель;
Г) осетр.
А) гепард;
Б) лев;
В) тигр;
Г) рись.
VІ конкурс «Україїнські страви»
Кожній команді за 5 хвилин треба скласти сінквейн до української страви. Описати страву за складом продуктів, вітамінів, впливом на здоров’я, харчовою цінністю. (борщ, голубці)
І команда – БОРЩ ІІ команда - ГОЛУБЦІ
1 рядок - іменник (хто ?, що?), (назва страви)
2 рядок - 2 прикметники (який ?, яка ?, які?),
3 рядок - 3 дієслова (що робив (і) ?, що зробили (?))
4 рядок - фраза, що виражає ваше ставлення до страви
5 рядок - іменник (хто ?, що?), Або наріччя (як ?, де ?, куди ?, коли ?, навіщо ?, з якою метою ?, в якій мірі?)
За цей конкурс максимальна оцінка 15 балів.
Гра з глядача ми.
Перед вами дерево біологічних термінів. Треба назвати я можна більше термінів їх значення та використання у житті людини.
Кожна правильна відповідь принесе додаткові бали для вашої команди.
Ведуча Біологія є дуже багатогранною наукою….Тож, поки журі визначає переможців, про різні біологічні науки нам зараз розкажуть учасниці нашої гри.
Учениця 1
Де Ботаніка цвітуть луки, сади -
Примафлора радо квітами стрічає.
Зоологія підкорить назавжди,
Жвава фауна любові світ вінчає.
Учениця 2
Анатомія - цариця всіх наук,
Найскладнішу має термінів скарбницю,
З нею вивчемо всі м`язи ніг і рук,
Збережемо тіла нашого фортецю.
Учениця 3
Є сестра, молодша за усіх, прудка,
В медицині її добре норов знають,
То Генетика, вивчає ДНКа,
Про здорове немовля її благають.
Учениця 4
Цитологія вивчає мікросвіт,
Він тонкий, складний і дуже таємничий.
Екологія - дорога в дивосвіт,
Край безмежний, світанково-мальовничий.
Учениця 5
Ще багато різних є складних наук,
Біологія народжує їх плавно,
Що важливі, розуміє і малюк,
Ми на уроці вивчемо всі вправно!
ІІІ. Підсумок заходу.
Ведуча. Дякуємо вам дівчата!
За хвилиною — хвилина.
Ось і грі прийшов кінець.
Оголошуйте рахунок:
Хто сьогодні молодець.
Для оголошення результатів та нагородження дипломами і подарунками запрошуємо до слова на журі.
Дякуємо за увагу!