Урок на тему: "Хвороби органів дихання та їх профілактика"

Про матеріал
Урок-гра на тему: Хвороби органів дихання та їх профілактика Мета: мобілізувати знання учнів про інфекційні хвороби, розкрити шляхи передачі, познайомитись з профілактикою, режимом під час хвороби; розвивати пам'ять, мову і мислення, уміння аналізувати; виховувати санітарно-гігієнічну культуру, уміння спілкуватися.
Перегляд файлу

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД "НАВЧАЛЬНО – ВИХОВНЕ ОБ'ЄДНАННЯ № 32

 "СПЕЦІАЛІЗОВАНА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА I-III СТУПЕНІВ - 

ПОЗАШКІЛЬНИЙ ЦЕНТР “ШКОЛА МИСТЕЦТВ”

КРОПИВНИЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

УРОК НА ТЕМУ:

«Хвороби органів дихання та їх профілактика»

 

8 КЛАС

 

 

 

 

 

 

 

Виконала

вчитель біології

Федотова Т.В.

 

 

 

м. Кропивницький – 2020

 

Тема: Хвороби органів дихання та їх профілактика

 

Мета: мобілізувати знання учнів про інфекційні хвороби, розкрити шляхи

          передачі, познайомитись з профілактикою, режимом під час хвороби;

 розвивати пам'ять, мову і мислення, уміння аналізувати;

 виховувати санітарно-гігієнічну культуру, уміння спілкуватися

 

Тип уроку:  комбінований.

 

Обладнання:  таблиця “Будова органів дихання людини”, малюнок із зображенням мікроскопічної будови миготливого епітелію дихальних шляхів, таблиця на дошці “Захворювання органів дихання”, білий халат, фонендоскоп, термометр, робочі зошити, підручники.

 

Основні поняття:  вірусні, бактеріологічні, алергенні, онкологічні захворювання органів дихання, заходи профілактики захворювань, народні засоби лікування, симптоми хвороби, шляхи потрапляння в організм інфекції, інкубаційний період. 

ХІД РОБОТИ

І. Актуалізація опорних знань учнів.

 Графічний диктант

Взаємоперевірка і взаємооцінювання.

1. В носовій порожнині повітря зволожується.

2. Коли людина говорить, голосова щілина має вигляд рівнобедреного трикутника.

3. Тиск СО2 у венозній крові вищий ніж в альвеолярному повітрі.

4. Молекули кисню, що взаємодіють з гемоглобіном еритроцитів, утворюють оксигемоглобін.

5. По легеневих венах артеріальна кров надходить у права передсердя.

6. У тканинах органів артеріальна кров перетворюється на венозну.

7. Дихальні рухи (вдих - видих) регулюються дихальним центром.

8. Коли міжреберні м'язи скорочуються, грудна порожнина розширюється.

9. Якщо концентрація СО2 у крові збільшується, частота і глибина дихальних рухів - теж збільшується.

10. Чхання - сильний і дуже швидкий рефлекторний видих через рот.

 

II. Мотивація:

- На сьогоднішній урок ми запросили ”лікарів”(учнів), які займаються проблемою захворювань органів дихання (пульманолог, фтизіатр, терапевт, алерголог, онколог).

 

 Вони розкажуть вам про деякі захворювання і порадять як зберегти себе від них.

Але перед цим ми покажемо, що знаємо будову системи органів дихання:

- Пригадаємо, що таке дихання?

- Яке значення має дихання для життєдіяльності людини?

- До дошки, розказати будову дихальної системи.

         Тепер відкрийте зошити і запишіть тему уроку (записано на дошці).

Органи дихання – це фільтр, через який повітря потрапляє в організм. Вони мають найбільшу площу стикання з навколишнім середовищем і тому найбільше страждають від контакту з шкідливими речовинами і мікроорганізмами.

 Але природа подбала про самозахист людського організму.

- І ви можете нагадати мені чим вистелена внутрішня поверхня дихальних шляхів?(миготливим епітелієм)

 Його робота вражає. Якщо дивитись під мікроскопом, здається що війки коливаються наче жито під подихом вітру. При цьому вони затримують пил і бактерії – все те, що могло б опинитися у ніжній тканині легень.

 Як би війки не видаляли пил, то за 70 років в легенях його було б ~5кг.

 

 Німецький вчений Кан образно писав: “Повітря проходить очистку у паровій бані носової порожнини, його обробляють шпигуни нюхової станції, наче під душем поливається в області мигдалин, досліджується рефлекторними службовцями”.

 

ІІI. Вивчення нового матеріалу.

 

Вступне слово вчителя про хвороби дихальної системи.

Багато мікроорганізмів і пил затримуються слизовою оболонкою верхніх дихальних шляхів і видаляються з них разом із слизом. Більшість з них при цьому гине. Але деяка частина потрапивши в органи дихання може спричинити різні захворювання: грип, туберкульоз, ангіну, дифтерію тощо.

Пригадайте що таке віруси, бактерії, алергени; що таке туберкульоз, причини його виникнення, заходи щодо запобігання.

Навчіться застосовувати знання для профілактики захворювань органів дихання.

Запам'ятайте такі ключові поняття і терміни: грип, інфекційний риніт, ангіна, туберкульоз, трахеїт, бронхіт, астма бронхіальна, пневмонія.

 Вам відомо, що мікроорганізми і пил затримуються слизовою оболонкою верхніх дихальних шляхів і видаляються з них разом із слизом. Більшість мікроорганізмів при цьому гине. Проте частина з них, потрапивши в органи дихання, може спричинити різні захворювання. Збудниками цих захворювань можуть бути віруси, бактерії і алергени.

Розповідь-бесіда, рольова гра, прослуховування і аналіз повідомлень учнів

Дуже часто механізми захисту не спрацьовують. Особливо в холодну пору року, коли організм ослаблений від нестачі вітамінів, а також у курців.

У повітрі багато хвороботворних бактерій. Вони осідають на пилинках і як на парашутах довго літають у повітрі. Де багато пилу – багато і бактерій. До початку занять у класі їх мало, але вони швидко розмножуються і їх стає у тисячі разів більше.

- Що ж потрібно робити? (необхідно провітрювати клас)

 

На дошці ви бачите перелік основних захворювань органів дихання.

 

ВИСТУПИ  “ЛІКАРІВ”:

Алерголог, фтизіатр, пульманолог, терапевт, онколог розповідають про хвороби, які вони лікують ( учні підготували повідомлення – випереджаюче завдання ).

 - Дякуємо “лікарям”!

- А тепер давайте подивимось сценку і , можливо, ви згадаєте, що з вами теж щось подібне було.                                                                                                                                                                                                              

 

                                                   СЦЕНКА

Ведучий:         -  А ось вам і знову рядки невеселі

                            Про хлопця, що хворий лежить у оселі

                            На тумбочці ліки – відвар, аспірин

                            А поруч – варення з малини і мандарин

                            Від різних недуг утішає цей плід,

                            Чи голова заболить, чи живіт.

 

Учень з замотаним горлом, компресом на голові.

- Приходить лікар до хлопця. Виходить учениця у білому халаті з фонендоскопом і великим термометром.

- Добридень!                                                                                  

Ведуча:                  

 - Подивиться горло, послухає  як дише,

   Сяде до столу, рецепта напише.

Учениця дає рецепт хворому.

В цій сценці ви побачили амбулаторне лікування – це коли лікар призначає потрібні препарати і лікування можливе в домашніх умовах.

Але важкохворих госпіталізують і лікують стаціонарно, тобто в поліклініці. Там вони здають аналізи, проходять різні процедури: їм ставлять крапельниці, роблять уколи, УВЧ і таке інше, тобто знаходяться під наглядом медичних працівників.

  І все ж таки більшість хвороб можна попередити.

 

Заповнення таблиці в зошиті (робота в групах).

 

 Які захворювання органів дихання спричинюють віруси?

Найпоширенішим захворюванням, спричиненим вірусами, є грип. Це захворювання належить до повітряно-крапельної інфекції. Під час чхання й кашлю мільйони невидимих для ока краплинок з вірусами грипу потрапляють у повітря, а з нього через дихальні шляхи здорової людини проникають в її організм.

 Грип поширюється дуже швидко, тому хворих на грип не можна допускати до роботи на підприємствах, в установах, до занять у навчальних закладах.

 Які захворювання органів дихання спричинюють бактерії?

До найпоширеніших захворювань, спричинених бактеріями належать: інфекційний риніт, утворення аденоїдів, ангіна, туберкульоз, трахеїт, бронхіт, пневмонія.

Інфекційний риніт (від грец. ринос - ніс) - це запалення слизової оболонки порожнини носа (нежить). Воно найчастіше є наслідком грипу.

Утворення аденоїдів (від грец. аден - залоза, ейдос - вигляд) - це результат постійного запалення (переважно у дитячому віці) лімфатичних вузлів - мигдаликів, їхнього розростання, які, як вам відомо, у великій кількості містяться у глотці. Аденоїди спричинюють постійне закладання носа, хронічний нежить, гугнявість, сон з відкритим ротом, формування «аденоїдного типу обличчя», зниження працездатності у школярів.

Ангіна (від лат. анго - стискаю) - гостре запалення мигдаликів, які розташовані в глотці. Ознаки хвороби - відчуття стиснення горла, біль під час ковтання, підвищена температура, загальне нездужання. Можливе утворення гнояків на мигдаликах. Ангіна дає ускладнення (ревматизм, вади серця), тому лікувати її треба тільки під наглядом лікаря, виконуючи всі його призначення.

Трахеїт (від грец. трахея - дихальне горло) - запалення слизової оболонки трахеї. Його ознаки: дертя у горлі, сухий кашель у поєднанні з відчуттям болю в зіві та за грудиною, голос стає хрипкий. Спричинюється переохолодженням, курінням, інфекціями.

Бронхіт (від грец. бронхи - дихальне горло) - це запалення слизової оболонки бронхів. Збудником можуть бути стрептококи, стафілококи. Одне з найпоширеніших захворювань органів дихання. Для бронхіту характерні кашель (при гострому бронхіті довготривалий), частіше зі слизовими виділеннями, задишка, біль у грудях, підвищення температури, хрипи в легенях.

Пневмонія (від грец. пневмо - легеня), або запалення легенів, - запалення тканини легенів; належить до гострих інфекційних захворювань. Пневмонію можуть спричинити пневмококи, стафілококи, стрептококи, що потрапили в дихальні шляхи.

Для пневмонії характерні раптове підвищення температури тіла (38-39 °С і вище), погіршення загального стану, поява задишки, сильний біль у боці, потім з'являється кашель із слизовими виділеннями.

Туберкульоз (від лат. туберкулюм - гулька) - поширене інфекційне соціально небезпечне захворювання, що найчастіше уражає легені, кістки. Інша назва - сухоти. Збудник туберкульозу - мікобактерії - туберкульозна паличка (паличка Коха, або бацила). Вона може перебувати у вдихуваному повітрі, краплинках харкотиння, на посуді, одязі, рушниках та інших предметах, якими користувався хворий на туберкульоз. Мікобактерії туберкульозу можуть передаватися людині й від продуктів харчування тваринного входження - молока та м'яса.

Туберкульозні палички швидко гинуть у сухих, добре освітлених сонячних місцях. Тому, щоб запобігти захворюванню, потрібно тримати в чистоті житлові будинки, вулиці міст, громадські приміщення. Велике значення для очищення повітря в населених пунктах мають зелені насадження.

 Які захворювання органів дихання спричинюють алергени?

До найпоширеніших алергічних захворювань відносять алергічний риніт, бронхіальну астму. Їх спричинюють алергени, серед яких можуть бути продукти харчування (цитрусові, яйця, шоколадні цукерки тощо), пил, шерсть тварин, пилок деяких рослин, хімічні речовини, різні косметичні засоби, медикаменти тощо. Алергічний риніт є самостійним захворюванням, спричиненим алергенами, які потрапляють на слизову оболонку носа. Ознаками його є набряк слизової оболонки, сухість і свербіння в порожнині носа, що супроводжується чханням і слизовиділенням. Головними способами лікування є усунення контакту з алергеном, заспокійливі засоби.

Бронхіальна астма характеризується періодичними нападами ядухи і кашлю, пов'язаними з гострим порушенням бронхіальної прохідності. Ці порушення спричинюються накопиченням у крові та тканинах алергенів, що призводять до спазмів м'язів бронхіол, посилюють секрецію слизу. Внаслідок цього в просвіті бронхів збирається в'язка речовина, виникає набряк, що порушує рухову функцію бронхіол. Людині тяжко дихати. Лікують астму в спеціальних санаторіях, розташованих в екологічно чистих зонах.

Ви вислухали лікарів, а тепер давайте спробуємо розробити систему заходів щодо профілактики (попередження) захворювань органів дихання.

 

У чому полягає профілактика захворювань органів дихання? (складення алгоритму дій, самостійна робота).

  • у період епідемій здійснювати відповідну вакцинацію (протигрипозну, протитуберкульозну тощо), не відвідувати людні місця (концертні зали, театри тощо);
  • дотримуватися правил особистої гігієни, не ухилятися від диспансерного обстеження (масова флюорографія), яке дає змогу вчасно виявити серйозні захворювання органів дихання;
  • дотримуватися чистоти в приміщеннях, правил особистої гігієни, не спілкуватися з хворими під час епідемії та загартовуватися.
  • До надзвичайно поширених чинників, що призводять до захворювань органів дихання, належать речовини, які утворюються при згорянні тютюну в сигареті (нікотин, чадний газ, синільна кислота тощо).
  •  

Узагальнимо знання (висновок учнів)

 Захворювання органів дихання можуть спричинюватися вірусами, бактеріями та алергенами. Дотримання правил особистої гігієни, здійснення в період епідемій вакцинації, регулярне проходження диспансерного обстеження, загартовування організму, уникнення фізичних і розумових перенапружень у період епідемій, калорійне харчування запобігатимуть захворюванням.

 

Застосуйте здобуті знання

 Виберіть правильну відповідь (одну або кілька)

 1. Вкажіть збудника грипу:

 а) стрептококи;

 б) віруси;

 в) пневмококи;

 г) стафілококи.

2. Вкажіть збудника туберкульозу:

 а) віруси;

 б) мікобактерії;

 в) стрептококи;

 г) стафілококи.

3. Чому в Україні існують спалахи туберкульозу? Які заходи профілактики цього захворювання? Чому туберкульозні диспансери розташовані поблизу хвойних лісів?

4. Спрогнозуйте наслідки куріння на органи дихання.

 

ПРОБЛЕМНІ  ПИТАННЯ:

1. На підприємстві проходять медичний огляд, працівникам роблять щеплення проти дифтерії. Одна жінка категорично відмовляється його робити, мотивуючи тим, що це не потрібно. Доведіть необхідність проведення щеплення. Чим небезпечна ця хвороба?

2. До лікаря приходить пацієнт з підвищеною температурою, нарікає на тривалий кашель з виділенням слизу, задишку, біль у грудях. При прослуховуванні лікар виявляє хрипи в легенях. Встановіть діагноз           ( бронхіт ).

3. Які ви знаєте народні засоби у лікуванні і профілактиці захворювань органів дихання?( випереджаюче д/з для декількох учнів )     

 Народні методи лікування:  мед з редькою; парові інгаляції з вареної картоплі; відвари – чаї з фіалки, липи, мати-й-мачухи; малина, лимон; тепле молоко з медом і вершковим маслом; полоскати горло відварами ромашки, шавлії, розчином соди питної.

 

Домашнє завдання: Підручник стор: 81-83 питання для самоконтролю, опрацювати § 16, в зошиті  (О. Андерсон) стор: 28 «Поміркуйте», заповнити таблицю.

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
16 січня 2021
Переглядів
4840
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку