Позакласний захід з біології 8 клас
«Біологічна вікторина»
Цільові завдання:
Пізнавальні
Підвищити рівень знань учнів, систематизувати знання учнів з ботаніки та зоології, анатомії та екології
Розвивальна
Розвивати пізнавальну активність і логічне мислення, розвивати навички міжособистісного спілкування, розвивати творчі й інтелектуальні здібності дітей, інтерес до навчання, самостійність та наполегливість
Цілісно - виховні
Виховувати вміння працювати у команді, почуття відповідальності.
Тип: пізнавальний
Форма: гра-вікторина
Обладнання: таблички «Відповідь готова», протокол гри, конверти з темами, лист Мюнхгаузена, папір, комп’ютер, аудіо записи, грамота переможцю
Хід роботи
Ведучий 1: Добрий день, шановні друзі! Вітаємо всіх, хто сьогодні подорожуватиме разом з нами незвичайною країною Знань! Щоб потрапити до неї треба гарно вчитися. Питання, які я запропоную, допоможуть вам з’ясувати свої сили, дізнатись нове та цікаве. Учасники зможуть продемонструвати рівень своїх знань.
Ведучий 2: Сьогодні вирушають дві команди ,а склад команд визначимо за білетами, які ви отримали перед початком уроку.
(Ведучі заздалегідь нарізають папер з номерами чи назвами команд відповідно до кількості учнів у класі і при в ході в клас діти вибирають самостійно.Відповідно вони самостійно розділяються на 2команди.Потім займають місця відповідно з назвою своєї команди чи номером на папері).
За правий стіл сідають учні, на білеті, яких назва «_________», а за лівий – «_______».
Сьогодні ми побачимо –
Хто швидший і спритніший,
А також всі дізнаємось
Хто тут найрозумніший!
Нехай обом командам
Удача посміхається,
Сідайте всі зручненько,
Вікторина починається!
Ведучий 1:А оцінювати ваші знання та спостерігати за подорожжю буде наше вельмишановне журі у складі:
1. ________________________________________________________;
2. ________________________________________________________;
3. ________________________________________________________.
Ведучий 2 : Першою 3 теми обирає команда «____». До вашої уваги 6 тем, які ви можете обрати:
1. «Загадки».
2. «Чи в саду, чи в городі?».
3. «Видатні вчені біологи».
4. «Лікарські рослини»
5. «Птахи»
6. «Живі синоніми (порівняння з птахами)»
У кожній темі по 10 питань, кожна вірна відповідь оцінюється в 7 балів, на кожне питання ви маєте 20 с для роздумів. Розпочинаємо.
Видатні вчені біологи
1. Основоположник учення про біосферу. (Вернадський).
2. Основоположник еволюційного вчення. (Дарвін).
3. Учений, що створив багато сортів плодових і ягідних культур. (Мічурин).
4. Основоположник сучасної систематики рослин і тварин. (К.Лінней).
5. Учений, що відкрив подвійне запліднення у квіткових рослин. (С.Навашин).
6. Учений, який вивчав рефлекторну діяльність організмів. (Сеченов).
7. Учений, який досліджував процес фотосинтезу. (Тимірязєв).
8. Видатний англійський лікар, один з основоположників наукової фізіології, йому належить відкриття кровообігу. (Гарвей).
9. Видатний італійський біолог і лікар, один з основоположників мікроскопічної анатомії. (М.Марчелло).
10. Вчений, який встановив відкриття світового значення, що гризуни – переносники збудників чуми. (Заболотній).
Рекордсмени тваринного світу
1. Найповільніший ссавець. (Трипалий лінивець, швидкість пересування
до 2 м/с).
2. Найвища тварина. (Самці жирафів сягають заввишки 5 м).
3. Найнебезпечніший кажан. (Кажан-вампір).
4. Найтриваліша вагітність. (Самиця індійського слона – 2 роки).
5. Найнебезпечніша змія. (Індійська кобра).
6. Найважча комаха. (Африканський жук-голіаф. Його вага досягає 100г).
7. Найшвидша риба. (Риба-парусник – 109 км/год).
8. Найгаласливіша комаха. (Самці цикад. Звук цикад чути на відстані
понад 400 м).
9. Найбільший розмах крил. (Мандрівний альбатрос – 3, 7 м).
10. Найміцніші яйця. (Шкаралупа страусячих яєць здатна витримати людину вагою 115 кг).
Загадки
1. Хто без ложки їсть. (Тварина).
2. Ні старому, ні малому не дасть приступити до дому. (Пес).
3. Хто на собі ліс носить. (Олень).
4. Горбатий мішок на чотирьох стовпах стоїть. (Верблюд).
5. Ноги на полі, тіло в стодолі, а голова на столі. (Пшениця).
6. Сімсот невісток на одній подушці сплять. (Соняшник).
7. Солоне, а не сіль, біжить, а не річка, блищить, а не золото, коли б угадати та менш його знати. (Сльози).
8. Завжди в роті, а не проковтнеш. (Язик).
9. На одному коромислі два змії висять. (Брови).
10. Іде в поле – як дощечка, а йде з поля – як бочечка. (Корова).
Чи в саду, чи в городі?
1. З якої рослини, що вирощується в Україні, одержують цукор? (Буряк).
2. Який овоч українських полів багатий на вітамін С, котрого в ньому міститься стільки, як і в лимонах та помаранчах? (Капуста).
3. Яка сучасна назва овочевої культури, що в перекладі з італійської означала «золоте яблуко». (Помідор).
4. За назвою якого дерева названо місяць року? (Липа – липень).
5. Які рослини - «прибульці» з американського континенту – за дуже короткий час повсюдно засмітили поля та городи в Україні? (Амброзія).
6. яка рослина нашої країни має найбільший плід? (Гарбуз).
7. Яка рослина, що поширена в Україні «лікує від 99 хвороб»? (Звіробій).
8. Сік якого дерева є одним з найпопулярніших напоїв українців? (Береза).
9. Якого кольору квітка папороті? (Вона не цвіте).
10. Яку рослину й сліпі узнають? (Кропива).
Птахи
1. Які птахи прилітають до нас першими? (Шпаки, зяблики)
2. Пташенята якого птаха не знають рідної матері? (Зозулі)
3. Який найменший птах фауни України? (Корольок)
4. Який птах найбільший в Україні? (Дрохва)
5. Чи є пташине молоко? (Є. У голуба)
6. Який співочий птах, добуваючи корм, пірнає у воду і бігає по дну? (Оляп- ка)
7. Який птах будує собі гніздо з риб”ячих кісток? (Зимородок)
8. Хто з птахів плете своє гніздо як рукавичку? (Ремез)
9. Чи існує насправді "синій птах”?.І де він зустрічається? ( Сиворакша. Карпатський заповідник )
10.Чому качки і гуси не тонуть? (У них пір”я змащене жиром і не намокає)
Лікарські рослини
1.Варення із її плодів використовують при простуді(Малина)
2.Рослина-коморам вітаміну С(шипшина, лимон)
3.Лісова рослина, листочки дрібні, квіти жовто-золотисті, лікує 99 хвороб(звіробій)
4.З цієї рослини виготовляють жуйки з ефектом свіжості( м’ята )
5.Дерево добрий медонос (липа)
6.Яку лікарську рослину називають Слідом білої людини(подорожник)
7.В народі цю рослину називають «нагідки», а яка наукова назва?(календула)
8.У старовину цю рослину використовували як снодійне(мак)
9.Цю рослину використовують для ворожіння?(ромашка)
10.ЇЇ додають в напій «Живчик»(ехінацея)
Живі синоніми (порівняння з птахами)
1. Могутній як (орел)
2. Вільний як (птах)
3. Мудрий як (ворон)
4. Злодійкуватий як (сорока)
5. Надутий як (індик)
6. Яскраво одягнений як (павич)
7. Довгоногий як (чапля)
8. Гострозорий як (сокіл)
9. Йти плавно як (лебідка)
10. Погляд хижий як (яструб)
11. Жовторотий як (горобець)
Ведучий 2:Отже, журі оцінює ваші результати, а ми переходимо до наступного конкурсу
Ведучий 1: Наш другий конкурс досить простий : обидві команди прослухають 7 аудіозаписів з звуками тварин і птахів, хто перший відповість чій це голос, той і переміг в цьому конкурсі. За кожну вірну відповідь – 2 бали.
1 осел
2 чайка
3 чапля
5 верблюд
5 вівця
6 дельфін
7 сорока
Ведучий 2: Журі, прошу оголосити результати за два конкурси
Ведучий 1:Останній наш конкурс теж досить цікавий. Шановні гравці, зараз ми вам зачитаємо лист відомого всим нам мандрівника Мюнхаузена,ці листи ви маєте і на своїх столах. Ваше завдання -бути уважними і знайти невірні факти, а бо іншими словами «брехню». Звертаємо вашу увагу, що цих «невірних» фактів 8, крім цього ви повинні сказати вірну відповідь. Ви маєте на роздуми лише 1 хв. За кожну вірну і повну відповідь ви отримуєте 1 бал
ДОДАТОК 4 Лист Мюнхаузена
Я пролізав між колючими кущами стрілолиста, з гілок якого звисали ненажерливі анаконди, готові загризти свою жертву. Під ногами у мене шурхотів папірус. На фоні лісу були помітні яскраво-червоні квітки папороті. А в деяких місцях стежину перетинали сліди довгохвостого шимпанзе – страшного ворога лісних бізонів. Осторонь на кущах розпускались великі квітки ламінарії, а під ногами снували велетенські актинії, яких можна зустріти тільки в Індії.
Ведучий 1: Ну що ж час вийшов.Просимо оголосити ваші результати.
ВІДПОВІДІ
"Брехня " Мюнхаузена:
1. Стрілолист – водна рослина, колючок не має
2. Анаконди – удави, свою жертву проковтують цілком
3. Папірус не рослина , а продукт рослинного походження
4. Папороть не цвіте
5. Шимпанзе – людиноподібна мавпа, хвоста не має,
не хижак, на бізонів не полює
6. Бізони в Індії не водяться
7. Ламінарія – морська водорость, не цвіте
8. Актинії морські тварини, на суходолі не живуть.
Ведучий 2: Молодці. Оголошення результатів конкурсу.
Я надаю слово журі для оголошення результатів гри.
(Оголошення результатів змагань)
Підійшла до завершення наша гра. Сьогодні ми переконалися, що ви багато чого знаєте. У майбутньому ви будете розвивати ці знання. Отже, хочеться побажати команді-переможниці і надалі старанно вчитися, а команді, яка сьогодні трішечки відстала, радимо не перейматися невдачею, а поповнювати свої знання.
ДО НОВИХ ЗУСТРІЧЕЙ !!!